EKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Utprøving av kursopplegg Bergen, 28. og 29. januar 2013
Advertisements

Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Prosjekt ”Kompetansetillitsvalgtes rolle og kompetanseprofil” Fellesforbundet, konferanse om fag- og yrkesopplæring 30.november 2010.
Ditt eget integrerte utviklingsmiljø med OpenEdge i fokus Hamar 27. mars 2009 Thomas Skjørten/Jan Kolstad.
Bruk av IKT i kommunal toppledelse
Strategisk ledelse og IKT
Prosjektorganisering
Medarbeiderskap + Lean + Strategisk kompetanseplanlegging
Difi-strategien Erfaringer og resultater av strategiprosessen
9-k samarbeidet i Vestfold Harmo9, felles IKT struktur Oppstartsmøte 23. august 2005 
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
”Nye Drammen rådhus”.
Den sømløse kommune – fra visjon til virkelighet Christer Gundersen - KS Emnekart 2006.
Tilbud og tjenester fra Innovasjon Norge
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Folkehelse i Plan 29. august 2007 Lillehammer INTRODUKSJON TIL DRØFTING Asle Moltumyr HOD/MD/SHdir.
Høstsamling Statens hus Kl. 10:00 – 15:30 eForum Sør-Trøndelag.
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Storbynettverket 7 største byene (Oslo, Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim, Tromsø, Drammen) Utvikle kompetanse og kunnskap Hovedfokus 2009 og.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Line Richardsen Fagleder KS Forskning, Innovasjon og Digitalisering
Side 1 Sammen om en bedre kommune Mari Frogner Ruud – Prosjektleder Kongsberg kommune.
BMS på gausdøl BUKERUNDERSØKELSER DIALOG VIRKSOMHETSSTYRING
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Prosjektplanen Pedagogisk ledelse.
KOMMUNEPLANENS SAMFUNNSDEL
Bygg og funksjon – å bestille et bygg – roller i en byggeprosess
Regionalt kompetansesenter odontologi M-N Presentasjon Fylkesutvalget
Kystprogram Hemne – Frøya – Hitra – Ørland – Bjugn – Rissa – Åfjord – Roan Glitrende kystperler på en snor Prosjektplan for perioden november 07 - juni.
Universell Utforming – regional samling Velkommen til Oslo
Kompetanseutvikling om universell utforming regionalt og lokalt i fylker og kommuner Plan for statlig samarbeid om utarbeidelse av program for arbeidet.
Standardisering i KS Line Richardsen, KS. KS Folkestyre og regional utvikling eKommune 2009 Standardiseringsaktiviteter i regi av KS Standardiseringsinitiativ.
Kp 4 Målformulering Godt formulerte mål skal:
Regionalplan for folkehelse 2013 – 2017 Inghild Vanglo Leder politisk styringsgruppe Rogaland fylkeskommune.
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Lis Byberg Forelesning 14. oktober 2005
EKommune strategi Lars Tveit, KS.
Mål i prosjekter.
Hvorfor satser Forskningsrådet på Innovasjon i offentlig sektor? Sogndal Jesper W. Simonsen, divisjonsdirektør.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
Strategi for digital kompetanse
ENERGI- OG KLIMAPLAN KONGSVINGER KOMMUNE Kongsvinger kommune ønsker velkommen til møte for oppstart av Energi- og Klimaplan for Kongsvinger 13. august.
Norgesuniversitetets prosjektmidler Vigdis, Janne og Eva
Lokal arbeidstidsavtale
Nasjonalt kunnskapssenter for helsetjenesten John-Arne Røttingen og Gro Jamtvedt Status for Kunnskapssenteret og Helsebiblioteket Dekanmøtet i medisin.
”What you measure is what you get” Gardermoen 31. Januar 2002
K10 samarbeid IKT Møte med programkomiteen for ASSS 10. juni 2010.
Innspill til strategi Visjon: NTNU IT bidrar til et innovativt universitet -- Kunnskap for en bedre verden Drift: tilrettelegge for brukerens.
Xx Høgskolen i Gjøvik. INNHOLD 2 1)Høgskolen i Gjøvik 2)Mål og strategier 3)Satsingsområder.
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
Europapolitisk samarbeid informasjon til nye politikere høsten 2015.
Involvering og forankring av arbeidsgiverpolitikken i Gjøvik kommune. HR – sjef Elin G. Limoseth
Lederdialog 8. – 10. juni. Samlingens innhold Status: Hvor er vi? Hvor langt er vi kommet? Hva er særlig viktige utfordringer fremover? Refleksjon: Hvordan.
Ressurser og læringsmiljø innen læringsmiljøutvalgets arbeids- og ansvarsområde v/Oddrun Bollingmo Fellesmøte SKU/LMU/ledelsen
Mal for styringsdokument (Hjelpetekst i kursiv på foiler og i notatfeltet.)
Orientering til komiteen Fattigdomsplanen 2016 – 2020 Saksordfører Marit Brochmann.
Utfordringer for kommuner og fylkeskommuner i informasjonssamfunnet
Dialogkonferanse Behovene
Verktøykasse for IKT- planlegging i kommunene
Gjennomføring av felles IT-strategi for Knutepunkt Sørlandet
Samhandling for effektive planprosesser
Nasjonal og regionale utviklingstrekk innen IKT
RIS-metoden for prosessforbedring
Rekrutteringsstrategi SU - prosjektbeskrivelse
Plan for universell utforming i Asker kommune
Sourcingstrategi for «Virksomhetens navn» innenfor område «xx»
KOMPETANSETILGANG I REGIONALE ARBEIDSMARKEDER
Sentrumsplan for Arendal sentrum
Strategi- og handlingsplan forsking, innovasjon, utdanning og kompetanseutvikling (FIUK) for Helse Møre og Romsdal
Digitaliseringsarbeidet i Lillehammer-regionen
Utskrift av presentasjonen:

eKommune-strategi - verkt ø ykasse Ellen Karin Larsen, KS

Hvis man ikke har en egen strategi, blir man fort en del av andres.

Etablere IKT-strategi 1.Prosjektinitiering 2.Status og behovsanalyse (hva har vi?) og mulighetsanalyse (hva ønsker vi?) 3.Mål- og tiltaksetablering (for hvert satsningsområde) 4.Kost/nytte-vurdering relatert til mål-formulering 5.Vurdering av samarbeidsløsning 6.Tiltaksplanlegging -> Handlingsplan 7.Sammendrag til budsjettarbeidet

Prosjektinitiering •Etablere prosjektorganisasjon

Styringsgruppa (En formell gruppe (komite) som representerer prosjekteierne og som fungerer som rådgiver for prosjektansvarlig.) •Rådmannen/mennene •Politikere •Berørte etatsområder •Repr. For tillitsvalgte •Andre?

Prosjektleder •Kjenne kommunen / virksomheten •Ha god IKT-forståelse •Ha god organisasjonsforståelse •Samhandlingskompetanse

Teknologi vs organisasjon Organisasjon TeknologiProsesser 80% 20%

Hvorfor?

Prosjektgruppa •IKT-leder (hvis ikke prosjektleder) •Personal- og organisasjonssjef (leder?) •Nøkkelpersoner i virksomhetsområdene •Andre?

Før oppstartsmøte: Utforming av prosjektdirektiv - prosjektplan ”light” Bakgrunn for prosjektet •Målsetning –Hovedmål –Effektmål og resultatmål •Avgrensning på overordnet nivå •Kort om kost/nytte •Hovedleveranse- og milepælsplan •Prosjektorganisering

Hvor mange arbeidsgrupper? Arbeids- / referansegrupper En samling av individuelle ressurspersoner som har sagt seg villig til å bistå prosjektet med råd. Ingen formell rolle i prosjektorganisasjonen.

•En arbeidsgruppe innenfor hvert virksomhetsområde? •På tvers av virksomhetsområder? Arbeids-/referansegrupper forts.

Fokusområder i eKommune Lokaldemokrati og deltakelse i informasjonssamfunnet 2.Tjenester på nett 3.IKT i helse og omsorg 4.NAV-reformen og IKT 5.IKT i grunnopplæringen 6.Geografisk informasjon 7.E-handel 8.Elektronisk arkivering og saksbehandling 9.Informasjonssikkerhet 10.IKT-arkitektur 11.Åpne standarder 12.Integrasjon av IKT-systemer 13.Fri programvare 14.Grønn IT 15.Bredbånd 16.Interkommunalt IKT- samarbeid 17.Strategisk IKT-ledelse 18.Kompetanseutvikling Ikke så mange

Satsningsområder •Hensiktsmessig å dele opp i adskilte tema •Gir struktur og sammenheng •Etablere målstrukturer for hver av disse

Struktur •Rammebetingelser og nasjonale føringer •Status •Kommunens egne målsetninger •Mål, innhold og struktur

Status •Bakgrunn for IKT-strategien –Hvor står kommunen i dag •Status i IKT-arbeidet •Visjoner

Mål-, strategi- og tiltaksetablering •Målene: –Hva og hvorfor? –Uttrykt i form av virksomhetsbaserte mål •Strategier og tiltak: –Hvordan vi skal nå målene

Hovedmål •Kort beskrivelse av hva som er kommunens / samarbeidets mål med IT-strategien ”Hovedmålet med DDV er å bidra til at kommunene yter god service og har effektiv tjenesteproduksjon.”

Effektmål (hvorfor) •beskriver retning og ambisjon •beskrivelse av de effekter som en oppnår etter gjennomføring av prosjektet eller ved bruk og utnytting av prosjektets resultater •kan være reduserte kostnader, lettere tilgjengelighet, bedre kvalitet, mer tilfredse kunder, bedre miljø e.l.

Resultatmål (hva) •Resultatmål er en beskrivelse av resultatet (gjenstand, rapport eller produkt) som foreligger ferdig ved prosjektets avslutning •Skal være målbare •Målnivå (ambisjon) + indikator = resultatmål –for eksempel: 26 tjenester på nett

Tiltak = HVORDAN

Målformuleringsprosessen •Effektmålene – bestillerne deltar aktivt •Resultatmålene – utførerne deltar aktivt •Er målene fastsatt av få, utnyttes ressursene dårlig •En gruppe setter dristigere mål enn enkeltpersoner

Eksempel 3-1 samarbeidet Visjon/Hovedmål et med arbeidet:

Eksempel forts.

Forts.

Kommunen(e)s egne føringer Kobling mot kommunen(e)s •plandokumenter •satsingsområder •lokale eller regionale føringer, særinteresser, samarbeidsfora osv. •egen organisasjon og ressurser

Strategi og handlingsplan •Levende dokument •Revideres fortløpende

Det viktigste er å ha en plan