Betraktninger om lærlinger på sykehus!

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
I.
Advertisements

HVORFOR VELGER ELEVEN Å DELTA NÅ?
Opplæringskontorets hjørne Opplæringskontorets hjørne Vi har flyttet kontoret til: Sam Eyde vgs, Arendal Ny postadresse er: Sam Eyde vgs Postboks 1604.
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Læring på arbeidsplassen
Tvedestrand og Åmli Videregående Skole
Veiledning av elever / lærlinger
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Tema 6 VURDERING OG DOKUMENTASJON
Samling Opplæringskontor 12. Desember 2012
Dette er barnehjemmet i Gatchina, nær St. Petersburg
Lærlinger i Helsearbeiderfaget
Identifisere og tydeliggjøre kompetanse
Videregående opplæring Veien til fagbrev v/avdelingssjef for fag- og yrkesopplæring Turid Borud Vg1 Vg kontrakter (Lærekontrakter og opplæringskontrakter)
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Bli helsefagarbeider.
Kompetanseutfordringer og behov for kvalifisert arbeidskraft i arbeidslivet. Regionleder Arild Sørum Stana.
1 Godt nytt år og velkommen til rådgiversamling
Anne-Kari Bratten, administrerende direktør i
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Lærlingordningen i Oslo v/ Monica Aleksandersen
Kompetansebehov i offentlig sektor for å levere god tjenesteyting.
Elin Veimo Helsefagarbeideren – vår nye medarbeider en ny ressurs!
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
Overgangen skole-lærebedrift, etablering av flere læreplasser i arbeidslivet Prosjektpresentasjon Ragnhild Heggen.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Prosjekt til fordypning
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
1 Samhandlingsreformen: Hvor er fysioterapeutenes plass? Dagseminar tillitsvalgte i Aust-Agder FORBUNDSLEDER EILIN EKELAND.
En beskrivelse av IKT i skolen Sett fra en lærers ståsted
Overgangsprosjektet NY GIV
Randi Irene Tone Olav Duun videregående skole
Evaluering inntak 2012 Vedleggsskjema «Rett skjema til rett elev» Skjema A: Det var inntaksåret 2012 et ønske om å få riktige søkere til særskilt.
Bakgrunn for satsingen  Oppstart 2004  Opplæringsloven § 9A  Samarbeid mellom Barne –og familiedepartementet, Sosial og Helsedirektoratet og Utdanningsdirektoratet.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ulike veier frem til et fag-/svennebrev
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Samdata 2012 Somatikk.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Utdanningsvalg 10.klasse
Hva er Fagbrev på jobb? Spredningssamling Prosjektleder Annikken Kjær Haraldsen.
Trivselsundersøkelse - 08 Trivselsundersøkelse utført 8. desember leverte For alle utsagnene betyr score 1 at personen er totalt uenig og score.
Seminar Dagkirurgi i Norge 7 februar 2014: Finansieringsordninger som fremmer utvikling av dagkirurgi Tor Iversen.
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTER HØSTEN MED FOKUS PÅ KUNNSKAP OG GLEDE.
Opplæringskontorets hjørne
Bedre med en dårlig fungerende farmasøyt enn ingen farmasøyt?
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Møte med det norske arbeidsmarkedet.
Bli Helsefag- arbeider
Eli Sogn Iversen Hanne Mensner Lerstang
Og.
YRKESFAG E`TØFT Heve statusen for våre fag Øke rekrutteringen Bedre samhandling skole-næringsliv.
Hvordan lykkes med yrkesfag
Monika S. Luktvasslimo 12. desember 2013
Borgund vgs Borgund VGS Yrkesfagskole i Møre og Romsdal Møre og Romsdal fylkeskommune.
Kompetanse for framtidas barnehage egg/Barnehager/Rapporter%20og%20plan er/Kompetanse_for_fremtidens_barnehag.
Krav om ”måltall” - en måte å sikre praksis og oppfylle samfunnets behov for helse- og sosialutdannende?
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
v/Avdelingssjef Turid Borud.
Hjelpepleier/ helsefagarbeider; -veien inn i yrket og veien videre
Hvem er Aksjon helsefagarbeider? Hvorfor? Hva gjør vi?
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Strategi for kompetanse og rekrutteringsbehov i pleie og omsorg Analysegrunnlag: Faktatall Årsverksutvikling Turnover Demografi SSB og forskning.
Program for ungdomskolen i faget ”Utdanningsvalg”
1 Muligheter og utfordringer som møter deg når du utdanner deg til helsefagarbeider.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Helsearbeiderfag Nannestad videregående skole. Aktuelle arbeidssteder Som helsefagarbeider kan du få arbeid i -spesialisthelsetjenesten -psykisk helsevern.
Helsefagarbeideren En presentasjon. Om helsefagarbeideren Erstatter dagens hjelpepleier- og omsorgsarbeider- utdanning 2+2-modellen "Aksjon helsefagarbeider"
Framtidige kompetansebehov i Sykehuset i Vestfold Fagkonferansen 2018 – Karriereveiledning HR-direktør Bente Krauss 17.oktober 2018.
Utskrift av presentasjonen:

Betraktninger om lærlinger på sykehus! Ragnhild Mathisen, faglig ansvarlig for lærlingordning Ahus – 11. mars 2014

9/9-2013 - Egne lærlinger for første gang! Hvordan få til en god læretid? Hvordan få til en videre satsing på lærlinger ved Ahus? Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Kort om Ahus Lokal og områdesykehus Gir helsetjenester til ca. 455 000 mennesker Norges største akuttsykehus Senger – 758 somatikk, 289 psykiatri + rusbehandling Gjennomsnittlig liggetid på 3,8 dager 8350 ansatte Opplæring og utdanning – et av sykehusets kjerneoppgaver 8 lærlinger i helsearbeiderfaget fra september 2013 4 nye lærlinger fra september 2014 Menneskelig nær – faglig sterk

Ahus som godkjent lærebedrift fra 2012! Plutselig var avgjørelsen tatt – ingen ting var på plass Satsing fra 2013 Dette skulle vi klare! Ønske om en suksesshistorie Nedfelt i strategisk utviklingsplan og helsefaglig strategi Faglig ansvarlig for Ahus som lærebedrift Min bakgrunn Fra utdanning av intensivsykepleiere til helsefagarbeidere Fra enda en ny oppgave til «hjertebarn» Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Hvorfor lærlinger? Erstatte hjelpepleieren Helsefagarbeideren – ung yrkesgruppe Samfunnsansvar Bidra til flere læreplasser Øke rekrutteringen til Ahus Forme kompetanse til vårt behov Møte behovet i framtiden Høy alderssammensetning hos hjelpepleierne Menneskelig nær – faglig sterk

Hva ønsket vi oss av lærlingene vi skulle ansette!! Faglig og personlig egnede lærlinger – motivasjon, lite fravær, gode referanser Som kunne mestre å være lærling i en travel sykehusavdeling Takle å jobbe i utfordrende pasientsituasjoner Kunne være menneskelig nær og bli faglig sterk Vi valgte de rett fra Vg2 Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Det ble lagt merke til! Avisoppslag Spekter og AFK Fagforbundet Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk

Utfordringene - lærlingene Syns, lukt inntrykk Bakterieangst Manglende kunnskap – anatomi, fysiologi, sykdomslære Stor kontrast/manglende erfaring fra praksis Skriveproblemer Refleksjonsevne – trenger å utvikles Motivasjon – «ferdig med skolen» «Alle» vil bli sykepleiere Menneskelig nær – faglig sterk

Utfordringene – veilederne - lederne Høyt pasientbelegg – dårlige pasienter For lite tid til samtaler Manglende erfaring med veiledning av lærlinger Krevende for veilederne å veilede/utfordre de flinke Vet for lite om lærlingordningen – Vg1/Vg2 Usikkerhet om kompetansen til helsefagarbeideren Stillinger etter læretiden? Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Oppturene Trivsel - læringsglede Pliktoppfyllende lærlinger Flinke til å se egne begrensninger Enkelte meget dyktige etter kort tid – men sprik i gruppa Stolte veiledere Flere - tidlig en ressurs i avdelingen Menneskelig nær – faglig sterk

Betraktninger - 6 mnd ut i læretiden! Mer ressurskrevende enn forutsatt Krever mye ressurser både fra avdelingene/veilederne og faglig leder Store kontraster i lærlingenes faglige ståsted og modenhetsgrad Krevende nybrottsarbeid Kostnadskrevende Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Betraktninger Usikkerhet i klinikken hva slags kompetanse lærlingene har med seg. De er jo «så unge» Usikkerhet om hva de kan/skal gjøre i forhold til hjelpepleiere Samme funksjonsbeskrivelse? Oppfatning av at de har lavere kompetanse? Skal erstatte hjelpepleiere som er i 50-60-årene Dette tar tid! Menneskelig nær – faglig sterk

Utfordringene – videre satsing på lærlinger? Hvilken kompetanse får en helsefagarbeider? Har helsefagarbeiderne den kompetanse vi trenger i sykehus? Mer spesialiserte oppgaver, avansert behandling og pleie Hjelpepleier/helsefagarbeiderstillinger blir færre Menneskelig nær – faglig sterk

Betraktninger videregående skoler - kompetanse Er planene for Vg1-2 rettet mot å arbeide i sykehus? Kjenner lærerne godt nok «virkeligheten» i sykehus? Vet skolene nok om hva elevene må kunne for å bli lærling på et sykehus? Er det for tilfeldig og godt nok hva slags kompetanse Vg1+2 gir? Hvordan kan sykehusene bidra til at læreplanene er bedre rettet mot våre behov? Menneskelig nær – faglig sterk

Videregående skoler - samarbeid Bedre samarbeid mellom skole og sykehus Flere praksisplasser for Vg2 – PTF på sykehus PTF-praksis for de som vil bli lærlinger Kan skolene gjøre elevene bedre forberedt på å være lærling i sykehus? Hvordan samarbeide om dette? Lærerne må ha bedre kjennskap til helsefagarbeidernes og hjelpepleiernes rolle og funksjon i sykehus Menneskelig nær – faglig sterk

EN FORSMAK PÅ LÆRETIDEN – VG2-ELEVER I PRAKSIS Menneskelig nær – faglig sterk

Mulighetene – videre satsing på lærlinger? Se lærlingene som en ressurs – verdiskaping De kan utdannes etter sykehusets behov for kompetanse Bidrar til å utvikle avdelingenes læringsmiljø Gi hjelpepleierne nye utfordringer Øker veiledernes kompetanse Vil bare gi tilbakemelding om at vi er utrolig fornøyd med lærlingen vår!! Hun har vokst så utrolig mye på den tiden hun har vært her, og har tatt seg av eleven som hospiterer hos oss nå på en utrolig bra måte. Hun har blitt en av personalgruppen, Hun tar ansvar og følger opp sine arbeidsoppgaver! For oss er hun en ressurs! Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Forutsetninger Strategisk arbeid og satsing Prioritering i budsjettarbeidet Samarbeid med skoler og skolemyndighetene Bygge veilederkompetanse Arbeid med å opprette stillinger for helsefagarbeidere Vi må ville dette! Menneskelig nær – faglig sterk

Menneskelig nær – faglig sterk Kontaktinformasjon Ragnhild Mathisen Seniorrådgiver Avdeling helsefag Epost: ravo@ahus.no Telefon: 67968611 Menneskelig nær – faglig sterk