Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Klimabegrep I markedsføringen Klimabegrep I markedsføringen Jørgen Randers Professor Senter for klimastrategi Handelshøyskolen BI Forbrukerombudet Oslo,
Advertisements

Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
Hva skjedde på klimatoppmøtet i Durban? Bård Lahn
Byr EUs nye klima- og energipolitikk på problemer eller muligheter for Norge? Per Ove Eikeland EBL seminar: Energibransjen - Norges svar på klimautfordringen.
Å være eller å drite i været
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Industriell verdiskapning en mulighet for gode klimatiltak? Stortingets klimaforlik, klimatiltak og virkemidler i industrien Terje Lien Aasland, Næringskomiteen.
Klima og fallskjermhopping
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Konsekvenser av klimaendring
Klimaforhandlingene på rett spor? Innledning for Natur og Ungdom Bård Lahn,
Initiativtaker til prosjektet: Gründer Svein Lilleengen
Hvilke virkemidler kan bidra til raske utslippskutt?
VESTLANDSFORSKING Kommunene som aktør i klimapolitikken - noen internasjonale erfaringer Foredrag på seminaret ”Hva betyr liberalisering av kraftmarkedet.
Kortversjonen av foredraget Borger HMS-standarden i petroleumsvirksomheten for en bærekraftig utvikling? Nei, men den hjelper.
Risikovurdering av endret ekstremvær
Ved Ola T. Heggem Statssekretær Landbruks- og matdepartementet Jordvern og arealpolitikken.
Konsekvenser av klimaendringer i et lokalt perspektiv Innlegg på Nasjonal konferanse om Samfunnssikkerhet og nye trusselbilder 7. januar.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
1 Brita Bye CREE Seminar, KLD, 31. mars 2014 Hvordan skal vi innrette teknologi- og klimapolitikken? Modeller for endogen teknologiutvikling.
Energisektorens bidrag og muligheter til å nå klimamålene Steinar Bysveen Adm. dir., EBL Eneregirådet, EBL – drivkraft i utviklingen av Norge.
Klimamål i et kommuneperspektiv Status og utvikling i kommunalt klimaarbeidet Aggregering til klimamål og tiltakspotensial for et samlet kommune-Norge?
Kan skogen redde verden
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Landbruk Ei lokal, nasjonal og global næring. Landbruk i Ørland Volum og betydning lokalt Landbruket betydning nasjonalt Jordbruksforhandlinger Landbruk.
Økt regionalt ansvar – Om den politiske situasjonen i landbruket nasjonalt og regionalt Konferanse: Agderlandbruket på dagsordenen. Statssekretær, Ola.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
EUs miljø- og klimapolitikk - aktuelle saker Knut F. Kroepelien, Miljøråd Difi 18 oktober 2010.
Hvor god blir klimaavtalen i København? Bård Lahn klimarådgiver
Fornybar kraft og varme
Landbruket – fremdeles en del av løsningen?
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Plan og miljø Energi- og klimaplan for Bærum kommune utkast januar 2009 seminar om ny plan- og bygningslov februar 2009.
Å være eller å drite i været -om å skape et rettferdig klima.
Energipolitikk Utfordringer for framtida
Klimakrisen og dens konsekvenser for land i sør
Biogassproduksjon i Landbruket Oslo, 23. okt
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
Starten eller slutten på det norske industrieventyret? Bellonas energiforum.
Landbruk og Avfall BIOGASS det viktigste tiltaket! Bellonas energiforum 18. Mars 2010 Tone Knudsen.
Innledning til debatt etter framsyning av filmen ”An Inconvenient Truth” under Internasjonal veke i Sogndal. Sogndal Kulturhus, 27. september 2007 Kvifor.
Klimakur 2020 Energikonferansen Sør 21.september 2010 Magnus Utne Gulbrandsen, Rådgiver, Klima- og forurensningsdirektoratet.
”Be The Change You Want To
En felles plattform? Konsultokrati i norsk klimapolitikks første fase Yngve Nilsen, Handelshøyskolen BI, Velferdskonferansen, 13. september 2010.
Nasjonalt fond for lokale klimatiltak STATLEG KJØP AV LOKALE KLIMAKUTT
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Klimaendringenes utfordringer og konsekvenser for kommunal og fylkeskommunal infrastruktur. Hvordan prioritere “riktige” tiltak? Presentasjon på seminaret.
1 Klimaproblemet: Politiske utfordringer Tora Skodvin Presentasjon for FN-sambandet, Sundvollen, 20. november 2006.
Zero Emission Resource Organisation
Ny klima og energistrategi i Troms
Klimaregnskap for Fjernvarme Jon Tveiten Norsk Energi Årsmøte 2014 Lillehammer.
Kraftvarmverket på Mongstad Utslippstillatelse til Statoil Forpliktende samarbeid om helhetlig miljø- og energiprosjekt Pressekonferanse torsdag 12. oktober.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
På veg mot Framtidens byer Statssekretær Heidi Sørensen, Miljøverndepartementet Samling i Oslo mars 2009 Foto: Peder Vold.
Velkommen til klimatoppmøte!
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
1 Fylkesplan for Østfold med fokus på klima og energi Fylkesplan  Tre grunntemaer  10 satsingsområder  6 mål og indikatorer for miljø Levekår.
Årsaker til miljø- og ressursproblemer Produksjon og forbruk – dagens høye velstandsnivå i de vestlige landene er et resultat av industrialiseringen som.
Hva kan vi gjøre for å kutte norske utslipp? Nasjonale og lokale muligheter Sjur Kasa-CICERO-Senter for klimaforskning.
Bærekraftig utvikling Viktige prinsipper for handling (fra Nasjonalbudsjettet): – Rettferdig fordeling (nåværende og fremtidige generasjoner) – Internasjonal.
Johan C. Løken Fire forelesninger for NTNU`s bioøkonomikurs på Gjøvik, våren 2017 Etter oppdrag av Daria Kovalevskaya.
Hvilket fotavtrykk setter friluftslivet
Hva kan vi forvente av en ny Regjering
Næringslivets klimahandlingsplan – virkemidler for utslippsreduksjoner
Klimapraten 2019 Presentere deg selv og klimapraten2019.
Utskrift av presentasjonen:

Klimapolitikk i endring Presentasjon på fagsesjon 2: ”Villere og våtere vær” under FINANSNÆRINGENS DAG 2012 Radisson Blue Plaza Hotel, 27. mars 2012 Arrangert av Finansnæringens fellesorganisasjon (FNO) Carlo Aall Forskingsleiar Vestlandsforsking

Hva jeg skal snakke om  Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

 Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

 Utslippene er høyere enn utslippsscenarioene spår  Klimaendringene kommer fortere enn klimamodellene spår  Klimatilpasning på dagsorden som noe vi må gjøre uansett hvor mye vi klarer å redusere utslippene  Usikkerheten øker med økende kunnskap  Neste hovedrapport fra IPCC i 2015: Flere prosesser blir inkludert i klimamodellene  ”riktigere” bilde av situasjonen  men usikkerheten øker samtidig  Og ”støyen” rundt klimaforskningen øker  Eks ”Climategate” i 2009 og lekkasjen av konfidensielle styredokumenter fra Heartland Institute i USA i februar 2012 Kunnskapsgrunnlag i utvikling

Hva er problemet? Alternative måter å beregne ”det norske utslippet”

Og hvor store er de norske utslippene? "Kyotorekneskapen" Nordmenn sitt forbruk i Norge Utanlandske flyturar Innanlandsk produksjon Utanriks sjøfart Industri eigd av oljefondet Eksport av norsk olje og gass mill. tonn CO2-ekvivalentar Norsk produksjonNorsk forbruk = all el-forbruk fra norsk vannkraft = tillegg ved all el-forbruk fra Europeisk OECD miks Utenlandsk forbruk av norske produkter Kyoto- regnskapet 10 X det norske Kyto-regnskapet! Kilde: VF rapport for Miljøverndepartementet og Barne- og familiedepartementet

10 % reduksjon i oljeutvinningen tilsvarer hele det norske offisielle utslippet av klimagasser ”Åpning av nye felt eller utvinningstakten på eksisterende brønner vil ikke styres av hensynet til klimaet” ( O.B.Moe til Dagens Næringsliv, ) MEN:

 Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

Andelen av befolkningen som oppgir at de er meget bekymret for klimaendringer Kilde: Norsk Monitor Kilde: Div

21. Februar 2012

Andelen av befolkningen som oppgir at de er meget bekymret for klimaendringer Kilde: Norsk Monitor Kilde: Div 2012 ? Dagmar og St,meld om klimapolitikk og klimatilpasning 2014 ? IPCCs femte hovedrapport? Brundtland- rapporten IPCCs fjerde hovedrapport IPCCs andre hovedrapport IPCCs tredje hovedrapport ?

 Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

Mål i endring  Stortinget 1990  Stabilisere CO 2 utslipp på 1989-nivå innen 2000 (et mål som senere ble gitt opp)  Norske forpliktelser iflg Kyotoavtalen 1997  Maks 1 % økning av klimagassutslipp ifht 1990-nivå innen  Klimaforliket i 2008  Norge skal kutte sine utslipp av klimagasser med 30 prosent innen 2020 i forhold til 1990-nivået.  To tredeler av disse kuttene skal tas på hjemmebane (med diverse forbehold, som i praksis betyr at de innenlandske klimagassutslipp skal reduseres med ca 8% fra 1990-nivå innen 2020).  Norge skal være karbonnøytralt i 2030

Første klimamål settes Kilde: SSB

…men nåes ikke Kilde: SSB

Andre klimamål settes Kilde: SSB

…og nåes heller ikke Kilde: SSB

Tredje klimamål settes Kilde: SSB

…vil vi nå det? Kilde: SSB

…ikke med mindre nye virkemidler vedtas (raskt) Kilde: SSB

De kontroversielle spørsmålene i norsk klimapolitikk: utslippsdelen  Hvor mye av utslippsreduksjonene skal tas i Norge?  Skal nordmenns forbruk påvirkes av klimapolitikken?  Skal utvinningstakten i norsk olje- og gasspolitikk påvirkes av klimapolitikken?  Hvordan sikre at ny fornybar energi kommer istedenfor og ikke i tillegg til fossil energi?  Skal norsk eksportrettet industri skjermes i klimapolitikken?  Hvordan skal norsk skog forvaltes ut fra klimahensyn – til å produsere bioenergi og/eller fange karbon?  Skal norsk utenriks sjøfart og flytrafikk omfattes av klimapolitikken?

De kontroversielle spørsmålene i norsk klimapolitikk: tilpasningsdelen  Hovedproblem: Feltet framstår som ukontroversielt – der kontroversene er redusert til to spørsmål  Usikkerhet er for stor om hvordan klimaendringene fordeler seg lokalt  Hvem som skal betale for tiltakene (som ”alle” er enige i…)  Men: Kontroverser som trolig vil komme  ”Byggestopp” for å gi rom for å ta igjen vedlikeholdsetterslep (eks pågående diskusjon om Nasjonal Transportplan)  Kan vi forsikre oss mot klimaendringer hvis ”alle” rammes av naturskade?  Sterkere statlig styring av arealplanlegging med påfølgende redusere lokalt handlingsrom  ”In the long run we all will be loosers”: ny kunnskap sår tvil om etablerte forventninger om at klimaendringer kan slå positivt ut (eks vilkår for jordbruket)  Naturskadeutfordringer kan gjøre at vi må gå fra evakuering til fraflytting av utsatte områder

Ideal klima- politikk Mis- tilpasning Mis- utslipps- reduksjon Business as usual Økte klimagassutslipp Reduserte klimagassutslipp Redusert klimasårbarhet Økt klimasårbarhet Redusert sårbarhet men økte utslipp Eks: Bygge nye og mer klimarobuste motorveier, som igjen kan føre til økt personbiltransport Reduserte utslipp men økt sårbarhet Eks: bygge ned dyrka mark til sentrumsnære boliger for dermed å redusere utslipp fra transport Ideal klima- politikk Nå får vi to klimameldinger som hører inn under hvert sitt departement  problematisk? Redusere sårbarhet og utslipp Eks: Redusere transportomfanget, og dermed redusere både utslipp og eksponering for klimapåvirkning

 Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

En internasjonal klimapolitikk i fri flyt….  Under klimaforhandlingene i desember 2011 ble verdens land enige om å utsette en global avtale om utslippsreduksjoner til Fram til da finnes bare Kyoto-protokollen, og fra 2013 regulerer den bare 15 prosent av verdens totale utslipp.

…som det er uklart hvor vil gå videre….  Gi opp FN-sporet og gå over til bilaterale og/eller regionale avtaler?  Vekt på direkte reguleringer av utslipp eller markedsmekanismer?  Tone ned utslippsreduksjoner og satse på fornybar energilinjen?  Tone ned utslippsreduksjoner og satse på fangst og lagring av CO 2 ?  Skifte fokus fra endring av produksjon til endring av forbruk for å få ned utslippene?  Tilpasse oss ut av problemet?  Geo-engineering: Siste utvei?

 Klimapolitikk i endring  Kunnskapsgrunnlag og problembeskrivelse  Aksept for at vi bør gjøre noe med problemet  Nasjonale mål og tiltak  Internasjonale avtaler  Finansnæringens rolle

Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente-og-se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente-og-se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv

Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”

Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”

Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”  Være samfunnspådriver?  Påvirke myndighetene til å føre en mer ambisiøs klimapolitikk

Hva kan finansnæringen gjøre i påvente av en virkningsfull klimapolitikk?  Vente og se  Den økonomiske risikoen for å gjøre noe ”feil” ifht framtidige klimatiltak vurderes å være for høy – derfor fornuftig å vente og se?  Feie for egen dør  Lage en klimapolicy, innføre ”grønt kontor”, bruk av videomøter i stedet for fysiske reiser, innføre økomat og mer grønnsaker i kantina osv  Være kundepådriver?  Myk: Informere kunder om ”klimavennlig handling”  Hard: Utvikle låneprodukter som premierer ”klimavennlighet”, kreve klimavurderinger av låneprosjekter, differensiere forsikringspremie ut fra klimarisiko, bruke regress ved ”klimauansvarlighet”  Være samfunnspådriver?  Påvirke myndighetene til å føre en mer ambisiøs klimapolitikk  Samarbeide med myndighetene om gjennomføring av klimapolitikk

FNOs anbefaling til NOUen : ”Etablere en database til offentlig bruk og forskning med et samlet, anonymisert datagrunnlag over klimarelaterte skader fra forsikrings- selskapene og Naturskadepoolen”

Finansnæringen som proaktiv i klimasammenheng Finans- næringen Lokale myndigheter Nasjonale myndigheter Kunder Rådgivning (fra finansnæringen) og samarbeid (mellom næringen og kundene) om risikoreduserende tiltak (utslippsreduksjon og klimatilpasning) Dialog om behov for politikk og tiltak Utveksling av informasjon om risikovurdering

Carlo Aall Vestlandsforsking Postboks Sogndal Takk for oppmerksomheten!