E-forvaltningskonferansen Randi Flesland

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til en sjekk av alkoholvanene dine!
Advertisements

Nasjonalt opptakskontor for fagskolen Fagskolekonferanse, 13. – 15. mai 2009 i Bodø.
VM Fotballen.eu har foran VM i fotball 2010 fått på plass et VM-studio utenom det vanlige. Det du ikke finner om VM her er ikke verdt.
Abildsø skole - Eksamen 2014.
En innføring i spillet: Lag En Setning
Veien mot arbeidslivet Jobbsøking
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Les meilleures photos de L'année 2005 D'après NBC Livet fortjener virkelig en kjærlig omtale, slik at vi strekker oss mot himmelen, ser hvor godt vi har.
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
KOSTRA KOmmune STat RApportering

Fagforbundets barneby i Angola er åpnet
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
Spøken som gir deg lykke!
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Skritt 1 er å bli klar over Guds Plan
Er du synlig der dine kunder forventer å finne deg?
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
44 Hector om skikk og bruk I Norge
m arkedsføringshuset HalvBirken 1 Evaluering HalvBirken 2010.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Kretssamling Kollen sept OASSK Cupen HL – stafett-uttak
Hva er vitsen med å gifte seg?
Resultater Kundesenter
Evaluering Kurs i utdanningsprogram våren 2013 Karriereenhetene i Oslo 4-5. juni 2013.
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Rådmannen Bruker- og medarbeiderundersøkelser Resultater 2007.
Hvordan lykkes med et prosjekt?
Eksamenstips.
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Kor tid kan søknaden registrerast?  Dersom du søkjer for våren 2013 så kan du søkje så snart det let seg gjere.  Du som skal søkje.
23. MAI GRATULERER MED DAGEN, ULF!.
NKIs erfaring med Læringspartnere
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Fastlege Fastlege Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skolefritidsordning Skolefritidsordning Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Sykehjem Sykehjem Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Helsestasjon Helsestasjon Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Hjemmehjelp Hjemmehjelp Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Universitet Universitet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Høgskole Høgskole Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Kapittel 19 Hva er klokka? Vet du hvor mye klokka er? Har du klokke?
Velkommen til Medisinsk bibliotek
© Bergen kommune Fra papir til tastetrykk Trygve Sæle Bergen kommune.
Maiken Engelstad, MPH, DPhil
Timesammedag ved Risvollan legesenter(RLS) Evaluering etter 3 år. Stud.med Olav Aune Thomassen og Aage Bjertnæs Spesialist i allmennmedisin.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Brukerseminar NAV, Side 2 Brukerseminar 25. oktober 2007  Informasjon fra NAV / Tolketjenesten  Tolk på arbeidsplass v/ tolkene på ASVO.
Samdata 2012 Somatikk.
Brukerundersøkelse for Etat for byggesak og private planer
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Barnehage Barnehage Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
m arkedsføringshuset Birkebeinerrennet 1 Evaluering StafettBirken 2010.
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
“Disippel-høring”.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Sneak peek og svar på spørsmål Ulf Jarre Jerpseth & Gyda Kjekshus
Hva viser årets barometer? Ole Petter Pedersen, 25. juni 2015.
Kommunetest Anne Haabeth Rygg Fagdirektør offentlige tjenester og samferdsel.
Forbrukerrådet Kommunetesten 2016
Forbrukerrådets servicetest
Seksjon byggesak.
Kundesenter Direkte Undersøkelse av bruken av
Utskrift av presentasjonen:

E-forvaltningskonferansen Randi Flesland

Hvorfor tester vi kommunene? Innbyggere skal raskt og enkelt få et riktig svar Testing fører til forbedring ”Sannhetens øyeblikk”

Hvem – hva – hvordan? (2005-13) Vi har testet service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet i møte med kommunene. Vi har ikke testet tjenestenes innhold og kvalitet. Internett, telefon, e-post og chat. Vi henvender oss til førstelinje. Karakterskalaen går fra 0 – 100, hvor 100 er best. I de seks første testene var 67 poeng godkjent, i år er 75 poeng godkjent.

Mer om kommunetesten 2013

Kommunetesten 2013 Alle Norges 428 kommuner er testet på service, tilgjengelighet og informasjonskvalitet Internett, telefon, e-post Totalt over 18 000 sjekkpunkt er vurdert Data innhentet i mai og juni Hver kommune har fått 19 henvendelser fordelt på seks sektorer. Karakterskalaen går fra 0 – 100, hvor 100 er best. 75 poeng er godkjent

Hva har vi testet? Sosiale tjenester Kultur og fritid Barn og skole Barnevern Gjeldsrådgivning Kultur og fritid Idrett Barn og skole SFO Barnehage

Informasjonstjenester Hva har vi testet? II Tekniske tjenester Byggesak Pleie og omsorg Sykehjem Hjemmehjelp Informasjonstjenester Klagemuligheter

Vi spør på e-post om en byggesøknad: Hvis jeg må søke: hvor mye koster det å få en byggesøknad behandlet? Og hvor lang tid vil det ta å få svar på byggesøknaden? For å kunne gi et fullverdig svar, må jeg vite hvilken eiendom i kommunen det gjelder fordi det kan være bestemmelser i reguleringsplan eller kommuneplanen som kan variere fra sted til sted… Du opplyser at din mur vil kunne bli inntil 1,8 m høy, følgelig må det sendes inn søknad om tillatelse… For ytterligere informasjon kan undertegnede kontaktes. Vegårshei kommune

Vi spør på e-post om sykehjem: Hvor mye koster det for en person å bo på sykehjem per mnd? Er prisen den samme uansett hvor mye penger hun har? Kostnaden varierer i forhold til … Me har ikkje venteliste, men søknad om plass vil fortløpande bli … Me byggjer ellers ut sjukeheimane med 25 nye plasser, med planlagt driftsstart i 2014… Ring gjerne mobil dersom du ikkje når meg på kontortelefon, så ringer eg opp igjen dersom eg ikkje har høve til å svare med det første… Bømlo kommune

Landsoversikt Barn og skole Tekniske tjenester

Landsoversikt Sosiale tjenester Pleie og omsorg

Landsoversikt Fritid og kultur Informasjonstjenester

Dårligste kommuner og fylker 2013 426. Sirdal 28,4 427. Moskenes 28,3 428. Aukra 26,8 17. Vest-Agder 56,6 18. Møre og Romsdal 55,7 19. Nordland 54,5

Beste kommuner og fylker 2013 1. Rollag 88,9 2. Stange 83,6 3. Fyresdal 83,6 1. Oslo 68,1 2. Telemark 67,6 3. Buskerud 67,0

Oppsummering av kommunetesten 2013 36 av 428 kommuner i landet får godkjent-karakter av Forbrukerrådet Flere dytter tjenester over fra kommunen til staten Store kommuner scorer best Fra 2005 til 2013 er forskjellene mindre mellom kommunene De fleste svarer godt på enkle forespørsler

Poengsum gjennom sju kommunetester

www.forbrukerradet.no

www.forbrukerradet.no

Hva er vi ute etter? Innbyggere som henvender seg til kommunene skal få informasjon som er rask, relevant og riktig. Rask: På telefon venter vi opptil fem minutter. På e-post vil vi ha svar innen fem arbeidsdager. På internett søker vi i to minutter etter hvert element. Relevant: Spørsmålene er konkrete, derfor bør svarene være det også. Ikke svar på ting det ikke er spurt om! Riktig: Kunnskapsspørsmål skal besvares med riktige fakta. Er kommunen i tvil skal de finne ut av det.

«For registrering av e-posten din i sak/arkivsystemet vårt treng me adressa og postnummeret ditt. Fint om du kan sende dette på e-post til post@tysver.kommune.no»

1. Mer samkjørte løsninger

2. Teknologi for funksjonen

3. E-post er post

4. Ny tid – ny kultur

Les mer om alle kommunetestene på www.forbrukerradet.no. Lykke til videre med et kjempeviktig arbeid! Les mer om alle kommunetestene på www.forbrukerradet.no.