Erfaringer med tilrettelegging

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
v/Trine Aakermann faglig leder Dysleksi Norge
Advertisements

Hovedprosjekt Gruppe 18E Vår Prosjektoppgave 18 E  Arbeidsgiver  Byåsen Bilverksted AS ved John Myhre  Veileder  Jostein Lund  Gruppemedlemmer.
UNDERENTREPRISE ER NÅR INNLEIE ER NÅR
Stillingsendring innenfor samme enhet
RAFT Prosjekt hørsel Leif Foss, NAV Lerkendal Marianne Simensen, NAV Sør-Trøndelag.
Virkemidler fra NAV Dialogen som verktøy NAV som støttespiller
DiSC fra Inscape Publishing Inc.
Live|work nordic AS Utdanningsetaten 2010 Skoleutviklingsprosjektet på Risløkka KonseptretningerKonseptretninger Anders Kjeseth Valdersnes.
Arbeidsplassvurdering på oppdrag fra NAV
ambisjoner og realiteter
Ergonomi i dagligvarehandelen
Skole – hjem samarbeid.
 Arbeidsgiver skal sørge for at BHT bistår med planlegging og gjennomføring av fysiske og organisatoriske endringer i virksomheten, herunder etablering,
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Norservice as - motiverte folk skaper mest Attføringsbedriften Service- og produksjonsbedriften.
Xtra personell as HiB-seminar april FU informatikk UiB mars 2006 Xtra personell as Xtra personell tilbyr de enkleste løsningene for midlertidig.
Standardisert arbeid.
Finanskrisen Arbeidsledighet i reiselivsnæringen Innvirkninger på Krødsherad kommune Ordfører Olav Skinnes, Krødsherad kommune.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Kurs hovedtillitsvalgte 8. – 9. mars Arbeidstidsordninger i barnehagen Tittelen endres i "Topp- og Bunntekst..."s2.
EN KVALITETSHISTORIE GJENNOM 60 ÅR
Kvalitetskommuneprogrammet – sykefraværsprosjektet
Instruktør I-kurs i Basisopplæring Renhold 2009
Hvem er vi Terje Finnbråten Andreas Karlsen Nils Petter Vegsund
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
ARBEIDSGIVERPOLITIKK
Kunnskap om dagens ansatte som grunnlag for kompetanseanalysen – nyttige datakilder Hanne Børrestuen Rådgiver Arbeidsgiverpolitikk Oslo 6. juni 2012.
Et samarbeidsprosjekt i Grimstad kommune mellom renholdstjenesten, Kvalifiseringstjenesten og NAV-Grimstad.
NAV Hjelpemiddelsentral Oppland
Funksjonsvurdering i arbeidslivet
HVA GJØR EN FYSIOTERAPEUT I NAV?
INKLUDERENDE ARBEIDSLIV
Tormod Knutsen Avdelingsleder på Byggesaksavdelingen siden
Hvordan bli kvitt utrangert utstyr? MTF Landsmøte, Arena hotell Lillestrøm 6. mai 2013 Trond Dahl Hansen, adm. direktør LFH.
”Gult kort” -bakgrunn, resultater og erfaringer
- en ren fornøyelse -.
Samhandling leder/verneombud
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
EHP5 Erfaringer fra UiO. Litt om UiOs SAP-miljø Ressurser –IT-siden 2 årsverk på basis-siden 2 årsverk utvikling 3 årsverk forvaltning/funksjonell drift.
CAKE session no. 7 Skader på hender og fingrer. Siden sist … Vi har nylig avsluttet vår stille avvik-serie, og vi er fornøyde med både form og innhold.
Videregående opplæring -NYE VEGER -NYE MULIGHETER NYE UTFORDRINGER.
NORSK ATTFØRINGSFORUM
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
Tittel Molent lam aut que et auditas perorum voloremo ommodis ant ommod ut aturiatas et officiaspe rerum voluptat. Digital tilstand 2014 på vei mot kvalitet…
1 VEIEN TIL IA-SUKSESS. IA-prisen 2013 Unner ingen å få prisen Fraværet har gått opp siden Sovepute? 2.
Roller og synsvinkler Bente Erlien
Prosjekt Barn som pårørende SI somatikk 2014
RETNINGSLINJER FOR PRESENTASJONEN Denne presentasjonen er tenkt brukt for å rekruttere nye medlemmer Hensikten med å lage en standardisert rekrutteringspresentasjon.
LAVPRISTAXI fra *Et miljøbesparende lavpriskonsept for taxi, utviklet av Økotaxi AS.
Group 36 Presentation Mari Skeie Marte Johansen. Brannmur Nettverksnode som består av både hardware og software. Isolerar eit privat nettverk frå eit.
Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?. Fornyet IA-avtale i 2014 Hva er nytt?
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Ergonomi. Hva er ergonomi? Læren om hvordan vi best tilpasser arbeidsoppgaver og arbeidsmiljø til mennesket God ergonomi forebygger sykdom og skader.
Hva er Akasia? Akasia er en virksomhet under Bergen kirkelige fellesråd som ivaretar en del av områdene som i henhold til Kirkelov og Gravferdslov er.
ALS pasienten - en utfordrende pasient? En alvorlig sykdom med symptomer som arter seg forskjellig etter hvilket område som er affisert Ulike aldersgrupper,
Hvordan sende post elektronisk til NAV  Oppfølgingsplan og rapporteringsskjema  Søknad om bht-refusjon og tilretteleggingstilskudd.
St. Olavs Hospital 33,9 % av ansatte er tilsatt i deltidsstilling.
Kvalitetssikring gjennom 40 år FABRIKKBETONG - KONFERANSEN 2012 Standarder og rammeverk Gir de økte muligheter eller er det negativt?
Lokal tjenestekatalog
Plogspissprosjekt - sekretærens rolle i organisasjonen v/Britt Silseth
Event som strategisk virkemiddel
Innvovatoriet i Tønsberg Bakkenteigen
TA STYRING! FRISKLIVSKURS
HMS SH Transport A/S.
Funksjonsvurdering i renholdsavdelingen Hanne Jorun Aamodt
Sharepoint – brukerens arbeidsflate Molde kommune
Խելացի ժամանց Կառուցողական խաղեր Ուղեղի ունակությունների բացահայտում Զարգացում.
Sykefravær / personalpolitikk
||.
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer med tilrettelegging Kristin Flagstad, HR-sjef ISS Facility Services

Fakta om ISS Facility Services AS: 70 regions- og avdelingskontorer 14000 ansatte Hovedkontoret: Sjølyst plass 2 på Skøyen i Oslo Eies av: ISS A/S Omsetning 2011: 6,2 milliarder kroner En enklere hverdag!

ISS – huset INTEGRATED FACILITY SERVICES Kontraktsledelse Tjenester fra alle fagområder PERSONAL- HUSET RENHOLD KONTOR- STØTTE CATERING SIKKERHET EIENDOM Grøntanlegg Snø/feing/strø Avfalltransport Vaktmester Elektro Ventilasjon Flytteservice Skadesanering Eiendomsdrift- og forvaltning Daglig renhold Næringsmiddel Temporært Hotell Sentralbord Helpdesk Resepsjon Internlogistikk Dokumenter Rekvisita Kantine- og personalrestauranter Arenaer Events Rigg Forpleining Automater Frukt Vektertjenester Resepsjon Adgangskontroll Svinnkontroll Jobbsenter Rekruttering Personalutleie Lederutvelgelse Omstilling

Tilrettelegging i ISS – slik det kan sees utenfra IA-bedrift med strukturert fraværsarbeid Mange ulike tjenester Mange lokaliteter og kunder Mange ansatte – også i deltidsstillinger = MANGE MULIGHETER !

Tilrettelegging – slik det kan sees innenfra Kreativitet en barriere – det er begrenset hvor mye kopiering vi trenger….. Legene har ikke kompetanse om hva som går an: Kantinearbeid lettere enn renhold? ”Ufaglært arbeid” på et område kan lett erstattes med annet ”ufaglært arbeid”? Det er alltid mulig med deltid? Krav om sikkerhetsklarering, sikkerhetskurs, norskkunnskaper Kompetansekrav, kjennskap til kundene Vi er avhengig av et tett samarbeid med NAV

HVA GJØR VI? - kompetanseheving Oppgaver Normalhverdag: - Gressklipp - Beskjæring av hekk m/saks (bensindrevet) - Gjødsling med bøtte - Sprøyting med ryggsprøyte - Planting av sommerblomster - Luking - Beskjæring med håndsaks – Løvblåsing Spesielle forhold: - Løft av gressklipper inn og ut av bil - Ryggsprøyte er tung, tar 16 liter - Tunge avfallssekker - Belastninger på rygg og knær Verktøy / hjelpemidler Ergonomi og utstyr: - Ergonomikurs - Arbeide sammen 2 og 2 - Motordrevne håndverktøy som hekkesaks o.l Metoder: - Få hjelp til å løfte inn og ut av bil - Fylle mindre i sekkene og i bøttene - Bruke 7 liters ryggsprøyte i stedet for 16 liters Tilretteleggingsmuligheter / krav til kompetanse Kompetansekrav: - Kurs for bruk av sprøytemidler - Fag kurs for gartnerarbeid - Fagbrev som gartner/anleggsgartner Omfang og avlastningsmuligheter: - Fjerne enkelte arbeidsoppgaver som utløser smerte - Endre arbeidsoppgaver, eks. bare kjøre maskin/klipper - Redusere arbeidsomfang – arbeide med lavere intensitet (gradert) - Redusere arbeidstid pr dag eller antall timer på jobb pr dag (gradert) - Teknisk/ergonomisk tilpasning (hjelpemidler) - Intern omplassering, evt. rullering © ISS Facility Services AS. Benyttes materialet til andre sammenhenger enn det er ment for kreves samtykke fra ISS. Vi bruker BHT som kreativitetskatalysator – idébank og utfordrer Arbeidsplassbeskrivelser for de fleste tjenester, viser: Normalhverdag Spesielle forhold Ergonomi og utstyr Metoder Kompetansekrav Omfang og avlastningsmuligheter Sendes med den ansatte til legen Våre NAV-kontakter kjenner dem og bruker dem i sitt arbeid