Likeverdige tjenester ved helsestasjoner i bydel Alna Rapporten: “For å jobbe her må en være interessert I folka som bor her ”. Helsesøstre og brukere.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
Inkludering i skole og fritid
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
Advokat Ann Helen Aarø ADVOKATFIRMAET HESTENES OG DRAMER & Co MNA
Inkludering i idrettslag Børre Rognlien 2. visepresident
Likeverdige tjenester i praksis
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
Samfunnsutvikling, funksjonshemming, universell utforming og lovverk.
Arbeid mot tvangsekteskap og kjønnslemlestelse i Drammen kommune.
Hvordan arbeide med likestilling og likeverd i barnehagen?
Inkludering i skole og fritid – en utfordring
FAMILIENS HUS Hvor: Hoff Terrasse 20 (Senter for familiebarnehager)
Omsorg for barn og permisjon
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
MANGFOLD I HVERDAGEN.
Den store ID-quizen Hvem er du? - Ta testen nå!.
Likeverd og tilgjengelighet Om ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov Statssekretær Kjell Erik Øie Innlegg for UMB/NTNU, 30. oktober 2007.
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Prosjektskisse Status så langt…. November 2011
Prinsesse eller pirat – et fritt valg!
Leken i et samfunnsperspektiv
Oversiktsforelesning-2003
Kjell Erik Øie Statssekretær
Diskrimineringsvernet i barnekonvensjonen og i norsk rett
Partnerskapet mellom stat og kommune i NAV-kontoret. Hvordan brukerne kan stimulere til utvikling av NAV- kontorene? Honoratte Muhanzi Kashale Samarbeidsforum.
Felles foreldremøte Ellingsrudåsen skolene 21
Drammen kommunes arbeid for å forebygge kjønnslemlestelse hos jenter
. Seema AS Fagforbundet Hva binder oss sammen?
Ny diskriminerings – og tilgjengelighetslov
Kun senter for Kunnskap og Likestilling. 2 Hvorfor systematisk likestillingsarbeid? Nødvendig for å sikre at like kvalifikasjoner virkelig betyr i praksis.
Er det behov for et regionalt senter for inkludering og mangfold i Møre og Romsdal?
Likeverdige tjenester i praksis Mariette Lobo, Bergen,
Likeverdige tjenester i praksis
SFO I hvor stor grad er du fornøyd med : trivselen til barnet ditt? 4,8 tryggheten til barnet ditt? 4,7 4,64,7 personalets omsorg.
Tanker om barnehagens læringsmiljø
Mål og prioriteringer for rekrutteringsarbeidet Svein-Erik Dippner Klubb- og medlemsutvikling, D2260.
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Intervju med de voksne 1. Hvordan tolker dere begrepet identitet? 2. Hvordan jobber barnehagen med språk, kultur, religion og mat? 3. Hvilke.
Tvangsekteskap 20.Mai 2009 Av Shilan Shorsh.
Hverdagsrehabilitering Del 1 Hverdagsrehabilitering – hva er det?
Kjell Erik Øie Statssekretær
Likestillings- og diskrimineringsombudet 13. juni 2014
Foreldrenes betydning for elevenes læringsutbytte
Hvorfor det utvidede likestillingsbegrep – presentasjon av LDOs veiledning Av Mona Larsen-Asp underdirektør Høgskolen i Lillehammer 24. april 2008.
Kapittel 6 oppgave k Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Det flerkulturelle samfunnet
Tenk deg en landsby der det bor 100 mennesker. Tenk deg også at disse representerte verdens befolkning slik den er i dag i alle sine variasjoner. Da ville.
Interesseorganisasjoner som inkluderer hele befolkningen Avdeling minoritetshelse og rehabilitering Rådgiver Gro S. Lopez.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Workshop Sosiodynamisk fagkonferanse HiL 20. mai 2008.
Fritid med Bistand.
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
EN LITEN IDE SOM VOKSTE SEG STOR Som så ble til en aldri så liten kalender med jenter og kvinner... ”Pikekalenderen”
Kvalitative forskningsmetoder
Shanti - Er det sider ved ditt religiøse liv du synes er for privat til å snakke om? -...[tenker lenge] jeg synes det med menstruasjonen. I India er det.
Kjønnslemlestelse i Norge Innlegg på Childwach/Barneforum sitt seminar om kjønnslemlestelse Kjell Erik Øie Statssekretær
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Bakgrunn RISKBA prosjektet i Bydel Ullern
Seksualinformasjon i asylmottak
Likestilling og likeverd i barnehagen
SAMTALEN I BARNEHAGEN – det handler om mer enn rosa og blått.
Tema Introduksjon Identitet, følelser og relasjoner Kropp og kjønn
Arbeid for likestilling og mot diskriminering Norges idrettsforbund 30. oktober 2015.
Mangfold og likestilling i arbeidslivet. Samfunnsviternes policydokument om mangfold og likestilling i arbeidslivet Samfunnsviterne mener at mangfold.
Fra lovverk til likestilling: Å bekjempe diskriminering fra et ombuds ståsted Bjørg Unstad Avdelingsleder Diskrimineringens mange former. Oslo
Kjønn og etnisitet analytisk verktøy eller en tvangstrøye ?
Utskrift av presentasjonen:

Likeverdige tjenester ved helsestasjoner i bydel Alna Rapporten: “For å jobbe her må en være interessert I folka som bor her ”. Helsesøstre og brukere på tre helsestasjoner I Alna bydel.

Bakgrunn for undersøkelsen •EU: Promoting Equality in Public Services Progress programmet •BLI: Universell utforming og økt tilgjengelighet skal bidra til et universelt utformet samfunn. •LDO: 2011 Kampanje for å promotere likeverdige offentlige tjenester ved å rette oppmerksomhet mot de diskrimineringsgrunnlagene som er definert i lovverket: etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og nedsatt funksjonsevner •Helsestasjonstilbudet i Alna bydel: innbyggere, 40-45% m. minoritetsbakgrunn fra 148 land.

Hva er problemet? •Tilbyr helsestasjonene i bydel Alna en likeverdig tjeneste til alle brukere? •Hva er likeverdsutfordringene i Alna når det gjelder dimensjoner som kjønn, etnisitet, funksjonsevne, seksuell orientering, alder? •Hvordan gjøre tjenestetilbudet mer likeverdig? •Hvordan evaluere om tjenestetilbudets er likeverdig?

LDOs retningslinjer for likeverdige tjenester med utgangspunkt I Håndbok for tjenesteytere •Likeverdige tjenester tar hensyn til at folk er forskjellige og tilrettelegger systemene og praksis etter menneskene de er til for •Ulikeverdige tjenester kan være et resultat av normering til en gjennomsnittsbruker som ikke representerer reelle brukere. •Bevissthet omkring den rådende ”normen” er en viktig del av likeverdsarbeidet.

Hvordan gikk vi fram? •Forberedelse. –Møter med LDO og helsestasjon med informasjon av prosjektet. –Innmelding til datatilsynet •Intervjuundersøkelsen –Helsesøstre – 14 indiv. Og 2 fokusgruppeintervju –Foreldre ca. 12 foreldreintervju hvorav 2 i gruppe –Dokumentanalysen – gjennomgang av infomateriell å helsestasjonene –Observasjon – noe observasjon på helsestasjon og i åpen barnehage •Spørreskjemaundersøkelsen –Til foreldre – kjønn, etnisitet, bruk, problem –Til skoleungdom – kjønn, etnisitet, bruk, problem

Fordeling, anerkjennelse og representasjon (N. Frazer) Hvordan skal man forstå likeverdighet– hva er en likeverdig tjeneste? –Hva er forskjellen på relevant og irrelevant forskjellsbehandling og positiv forskjellsbehandling? –Hva er forskjellen på like og likeverdige tjenester •Kritikk av mangfoldsbegrepet –Hva identifiseres som ”mangfold” og når trenger mangfold likeverdighet? Klasse? –Hvem konstrueres som forskjellige og hvorfor? –Hva er konsekvensene? –Funksjonsevne, etnisitet osv som relasjon •Nancy Frazers tre begrepet: Fordeling, anerkjennelse og representasjon

Den kvalitative undersøkelsen •Etnisitet /språk/klasse dominerer funnene •Strukturelle barrierer for likeverdig tjenesteyting –Tilgjengelighet, rekruttering, tid, tolkebruk, kompetanse – •Organisatoriske barrierer –Konsultasjonsformer, språk, standardiserte tester Kjønn, etnisitet, funksjonsevne etc? •Kulturelle barrierer hva betyr kulturell her? –Helsesøstrenes selvforståelse, Rådgivning og brukermedvirkning, Er likeverdige tjenester mulige? Fordommer og stereotypier fører ikke nødvendigvis til diskriminering Oppvekst i en norsk, feminin, heteroseksuell, ”funksjonsfrisk” kulturell kontekst

Spørreskjemaundersøkelsen •Lav svarprosent på foreldreundersøkelsen (78) men: –90% kvinner svarte. –Hovedvekten fornøyde brukere, ingen forskjell mht til etnisitet, –Noe flere svarere som ikke bruker norsk hjemme var noe misfornøyd med informasjon – skriftlig og muntlig –Flest Foreldre uten norsk hjemme hadde ikke blitt kjent med noen på helsestasjon –Flest var misfornøyd med Info/råd om amming og søvn ikke tilfredsstillende, •God svarprosent på skoleundersøkelsen (150 av 160), men: –Omtrent like mange gutter som jenter, 80% født i Norge - 57% mest norsk hjemme –19 % hadde oppsøkt helsesøster –Liten informasjon om tjenesten på skolen kan hemme tilgjengelighet –Fritak fra undervisningen for å gå til helsesøster kan hemme bruk –Ingen oppgav kjønnslemlestelse og tvangsekteskap som grunn – kan hemme bruk

Hva fant vi og hva fant vi ikke? •Fordeling, anerkjennelse og representasjon –Fordeling og anerkjennelse, men dårlig representasjon •Forholdet mellom fordeling og likeverdige tjenester –Hvis fattigdom fortolkes som etnisitet? •Det er først og fremst nasjonalitet/etnisitet som utløser anerkjennelse i Alna bydel, hvorfor? –Er kjønn og funksjonsnedsettelse ikke relevant som forskjell? –Er ikke helsestasjonen attraktiv for foreldre med nedsatt funksjonsevne? Hvorfor? •Helsestasjonene på Alna praktiserer langt på vei det som er kalt ”Multikulturalisme i praksis”

Hva kan gjøres? •Sørge for tilgjengelighet for ”alle” – fysisk, møteformer, tid •Være bevisst og arbeide for representasjon –Rekruttering som representerer mangfoldet •Være bevisst språklige barrierer: –bruke tolk, bruke tid, bruke hjelpemidler, flerspråklig info. •Styrke etterutdanning i likeverdig tjenesteyting i praksis – •Være bevisst om hvilken norm man arbeider etter og villighet til å stille spørsmål ved normens anvendbarhet –Likeverdig tjenestetilbud er en kontinuerlig prosess –Brukermedvirkning utvanning av rådgivningsfunksjonen? –Rådgivning, testing –Moralisering eller støtte?

Spørsmål til diskusjon •1) En mor kommer til deg og spør hva hun skal gjøre; barnet er 10 måneder gammelt og vil die flere ganger om natten, mor er utslitt og ekteskapet skranter. Hva råder du henne til? •Etter en måned kommer hun igjen og ber om råd situasjonen er akkurat den samme, hun orker ikke mer. Hva råder du henne til? •Hva gjør du tredje gang hun kommer med samme problem? •2) Far og mor kommer på helsestasjonen med barnet sitt, mor er ung, sjenert og snakker ikke norsk. Far har bodd lenge i Norge og snakker godt. Du foreslår å bruke tolk, men far avslår. Hva gjør du? •3) Mor i rullestol kommer på helsestasjon med barnet sitt, hun bærer barnet i sele, steller i fanget og stiller de samme spørsmålene som mødre flest om mat, søvn osv. Er funksjonsnedsettelsen hennes relevant i denne sammenhengen?