”Kunnskap er makt” – ”Kunnskap skal styre rike og land”

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Når resultatene uteblir
Advertisements

Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
TOPPIDRETT PÅ IDRETTSLINJA
Harald Munkvold Høsten 2006
Grafisk design Visuell kommunikasjon
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Foredrag på konferansen Blå bevegelser, Oslo 2004 Kulturell basiskompetanse - - og utdanningen Førsteamanuensis Aud Berggraf Sæbø.
Personlig utviklingstrapp Skøyter
Talentutvikling i barneidrett OG BARNEKULTUR
Motivasjonsklima Mestringsorientert – vektlegger innsats, utfordringer, personlig fremgang, alle er like mye verdt Prestasjonsorientert – vekt på sosial.
Teknikktips av Øyvind Røsland
Olympiatoppens ansvarsområder
TALENTUTVIKLING. DAGENS INNHOLD •Intro bakgrunn svømmer/trener •Hva er viktig for meg som trener •A. Veiledningsrollen •B. Trenings og prestasjonskultur.
Besøkende på Klikk.no Demografisk profil besøkende på Klikk.no Basert på brukerundersøkelser på Bolig, Foreldre, Helse, Kjendis, Mat, Mote, Motor, Friluft.
Treningslære En kort oversikt Asgeir Mamen.
Ikke gjør det vanskeligere enn det er!!!
INVITASJON TIL IL JUTUL – ISHOCKEY 2012/2013
Utviklingstrapp Drammen slalåmklubb
Mellom- og langdistansedistanse-
Basisferdigheter Sarpsborg, 14. – 15. november 2009 Morten Høgberg.
Treningslære fredag Jim-Cato Johnsen 11IDA 2006/2007
Gruppe ikke helt ufarlig å konkurrere heller...
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Blooms taksonomi for kunnskap
Fallforebyggende gruppetrening
ForVei-modellen Workshop Linda T. Sørensen
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
- turnusfysioterapeut Ellen Christine Teigmo Johansen
BSK 2005 Sammen mot nye mål. Støtteapparat (ansvar) Sportslig leder Erik Paulsrud Trener Hanne Staff/Bjørnar Valstad Sportslig motivator/organisator Erik.
© Olympiatoppen1 Helhetlig og langsiktighet i utvikling av utøvere.
Barns læring, voksnes ansvar!
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Den største kilden til mot er å innse at hvis vi ikke gjør noe, vil ingenting endre seg til det bedre. Margaret Wheatley.
NIVÅSTIGEN Gå gradene 4 Avhengig av utv.nivå, ikke alder
ROLLEN SOM TILRETTELEGGER
Ett skritt foran 3 © Irène Johansson 1 Metoden Ett skritt foran Kursmøte 1-2.
Side 1 Olympiatoppen Nord-Norge, og Universitetet i Tromsø inviterer til nytt trenerseminar. STED: Universitetet i Tromsø. MH bygget. Vi byr på høyaktuelle.
Bjørn Erik Korum Hansen
Betydningen av et godt øvingsbilde
DEL 2: Praktisk treningsøkt - 2 timer
Funksjonell trening for idrett 3. januar 2011 Marcel da Cruz Fysisk trener.
Utviklingtrapp for basistrening
Finsk skole møter svesk
TALENTUTVIKLING UNGE UTØVERE NKF - PROGRAM
IMPLEMENTERING AV SPESIFIKKE KURS I TRENERSTIGEN Rica Gardermoen 8-9 desember 2006.
HOLDNINGER OG HANDLINGER
Del 3 Kampidrettenes utdanningssamarbeid Utarbeidet av Espen Amundsen
Spillermøte onsdag 7.januar - Treningsgruppe 1. Vi er et godt lag!
Hva er/karakteriserer trening?
For mye, for lite, allsidighet, spesialisering, variasjon, mengde, intensitet! – fysisk trening er individuelt, men ikke så vanskelig! Erlend Slokvik OLT.
Leif Inge Tjelta: Mellom- og langdistansedistanse- trening for ungdom med tanke på å bli gode i voksen alder.
Mentale og taktiske ferdigheter Betydning, sammenheng og praksis.
Det er lydighet som er ansvarlig bak tett binding mellom eieren og hans hund. Uten lydighet, ville det ikke være lett å administrere ting. Lydighet trening.
Oppsartsmøte Byåsen IL. ALLSIDIG TRENING, HVA ER DET? Finnes ingen regler Treningen i seg selv er lite forutsigbar Må være motiverende og utfordrende.
Prestasjonsrettet hurtighetstrening Hvordan trene hurtighet på en effektiv måte? Hurtighetstrening i lagballspill og friidrett Av: Espen Tønnessen.
Trond Haukedal AS Norsk Forening for Rett Syndrom Fagseminar Oslo den 17 oktober 2015 «Hei.
SPORTSPLAN BJARG HÅNDBALL. INNHOLD 1. INNLEDNING 2. MÅLSETTING FOR KLUBBEN 3. SPORTSLIG UTVALG 4. ORGANISASJON 5. BJARG SINE HÅNDBALLSVERDIER 6. ORGANISERING.
Flest mulig - lengst mulig - best mulig PRESTASJON…..(latin pre-stasjon: Stå foran, yte) Ytelse, en bedrift, det som er fullført, virkelig, her og.
Drømmen om nærmiljøklubben. Mål Et større og mer variert tilbud av boliger i bydelene. Skolene skal være aktivitetssentre for bydelene sine. Trygge skoleveier.
Muskelstyrke blir definert som den evnen en muskel eller en muskelgruppe har til å utvikle kraft. Styrketrening.
Motivasjonsmiljø i ungdomsidretten
Hva skal til for å bli god i tennis
Ski Svømmeklubb Ski Svømmeklubb – klubben for topp og bredde gjennom mestring og trivsel!
Modul 7.0 Presisjonsidrettenes egenart og mangfold
Å planlegge og gjennomføre en treningsøkt
PTØ Kari Hapnes, Fagsjef PTØ
Arbeidskrav og treningsplanlegging i orientering
Modul 1.1 Utvikling av skiferdighet
Utskrift av presentasjonen:

”Kunnskap er makt” – ”Kunnskap skal styre rike og land” Om kunnskap ”Kunnskap er makt” – ”Kunnskap skal styre rike og land”

Instruksjon og trening av barn og unge Av Øyvind Røsland Sandefjord 3.-5.sept 2004

Hva jeg tror på Artisteri Mestring på stadig høyere nivå, egenutvikling i sentrum Motivasjon gjennom innsikt i egen utvikling 10 000-15 000 øvingstimer med kvalifisert hjelp! Formel for utvikling, tålmodighet-langsiktighet: 6-12 å/365 d/20-55 t u/1-3 x d

Særegenheter ved svømming Vannmiljø Liggende, linjeholdning Tyngdepunkt og oppdriftskontroll God øvingskultur er et ”must” fra tidlig alder Omdirigerer naturlige ”landbaserte” sanser som, balanse, horisont, pust,

5 stegs stige for utvikling Gladlæring av BASISFERDIGHETER – basisinnlæring av bevegelser; ca 4 år Svømmespesifikke FERDIGHETER – bygging av teknikk; ca 4 år Trene for å TRENE– bygge motoren; ca 4 år Trening for å KONKURRERE – optimalisere motoren; ca 4 år Trene for å VINNE : – maximalisere motoren; 18 og 16 + år->

Lære og like idrett generelt med start 6-8år Ikke spesifikk 6,5 år 7,5 8 8,5 9 9,5 10 11 12 Agility og rytme   Motor intelligens Reaksjonstid Callistenics Generell utholdenhet

Lære å like den spesifikke idretten, 6-8 år 7,5 8 8,5 9 9,5 10 11 12 Agility   Spesifikk teknikk Aerob kapasitet Sprinttrening

Generell basis-og oppbygningstrening med start 10-12 år Ikke spesifikk 12,5 år 13 13,5 14 14,5 15 15,5 16 16,5 Agility og rytme   Motor intelligens Reaksjonstid Callistenics Generell utholdenhet Mental trening

Spesifikk basis- og oppbygningstrening, 10-12 år 12,5 13 13,5 14 14,5 15 15,5 16 16,5 Agility   Teknikk Aerob kapasitet Sprinttrening Anaerob power Utholdenhetsstyrke Maximal styrke

Sokrates sier følgende ” det er en klar sammenheng mellom innsikt og handling. Den som vet hva som er rett vil også gjøre det rette”