Et bilde av en offentlig leder.. Visjonær? Endringsorientert? Målrettet og dedikert?
Hva er god ledelse egentlig? Sunn fornuft 40% Evne til å kommunisere 40% Resten 20%
Politisk styrte organisasjoner: Mangler ofte tydelig styring og retning Er i verste fall ustyrbare Styrer på detaljer men overlater de overordnede spørsmålene til administrasjonen Men det finnes unntak!
Hva fører uklare overordnede mål til? Organisasjoner med liten endringsvilje Lite handlingsorientering Dårlig kommunikasjon med omverdenen ”Sikkerhetskultur” Å prøve er påbudt, feile er tillatt
HVA ER HOVEDUTFORDRINGEN FOR NORSK SKOLE???
Vår tids paradoks: Behovet for utdanning øker - men koplingen mellom utdanning og et godt liv er blitt utydeligere.
Klarhet Klarhet Klarhet De tre viktigste faktorene vi som politikere kan bidra til overfor skoler og barnehager: Klarhet Klarhet Klarhet
Mål Prioriteringer Roller Ansvar Klarhet på Mål Prioriteringer Roller Ansvar
Skole og barnehage-ledelsen er politikernes viktigste verktøy Skole og barnehage-ledelsen er politikernes viktigste verktøy! - Og ledere blir aldri gode uten handlingsrom - Man blir aldri leder hvis man ikke ser seg som det!
Kontinuerlig kompetanseheving og læring/erfaringsutveksling
Skal lærerne undervise eller dokumentere??
Hamarskolen som merkevare Økt læringsutbytte Fokus på resultater Nasjonale prøver Eksamen Kartlegging Fokus på elevenes læringsmiljø Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Medarbeiderundersøkelsen Ståstedsanalyse
Hamarskolen som merkevare Utredning og føringer for perioden 2009 - 2012 Nye satsingsområder Skolestruktur opprettholdes Skolenes kapasitet justert Vedlikeholdsoppgaver og rehabilitering er gjennomgått Økt læringsutbytte Tidlig innsats og tilpasset opplæring
Hamarskolen som merkevare En helhetlig skoledag To pilotskoler Mangfold i skolen Kvalitetssikring: Kravet til skoleeiers ”forsvarlige system” § 13-10 Skolenes styringsform: Driftsstyreordningen