Et bilde av en offentlig leder..

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Teknologi i klasserommet
Advertisements

Kunnskapsløftet – hvordan skal det bli regional virkelighet? Kunnskapsminister Øystein Djupedal Regjeringens kontaktkonferanse med fylkeskommunene 7. mars.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Forventninger og videre arbeid…...
Ledere for LP 7-skoler Gardermoen Torunn Tinnesand
Praksiseksempel- samarbeid med veilederkorpset GÁIVUONA SUOHKAN – KÅFJORD KOMMUNE.
Mer tid til elevene 12.Mai 2011 Marianne Aasen leder av KUF-komiteen på Stortinget.
Rektoropplæring Gardemoen Hanne Jahnsen
…og ingen sto igjen Tidlig innsats for livslang læring
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Kvalitetsarbeid i bærumsskolen Suksessfaktorer, dilemmaer og utfordringer Storbynettverk 2012.
Strategikonferanse KS Telemark
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
MÅL FOR 2011/2012 Nattland skole skal være en lærende organisasjon
Tilpasset opplæring og spesialundervisning
Rådmannens forslag til handlingsprogram HKH Rådmannens forslag 1. november 2011 Handlingsprogram
Meld. St. 18 (2010–2011) Læring og fellesskap Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov.
God oppvekst – styrket satsing på barn og unge i Sande og Vestfold
1.
Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Ståstedsanalysen som verktøy for skoleutvikling
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
Hva betyr rekruttering og kompetanse for oppdrettsbedriftene?
Læringsmiljø Bunntekst.
Tidlig innsats for livslang læring
Rolf V. Olsen (EKVA/ILS/UiO) Sluttkonferanse for evalueringen av Kunnskapsløftet 31. oktober.
Elevundersøkelsen 5. – 7. trinn Motivasjon og innsats Vår 2011Vår Motivasjon (interesse for å lære) Grønn 1.2 Innsats Grønn 1.3 Lyst.
Prosjektet: ”Drammenskolen, Norges beste skole” Formannskapet 1
Skolebesøk februar 2008 Forskrift Retningslinjer for lokalt gitt eksamen i Oppland fylkeskommune Hjelpemidler ved lokalt gitt og sentralt gitt eksamen.
Arbeids og strategiprogram Vedtas på Landsmøtet.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Hvordan kan skolene og DKS samarbeide for å løfte fram kunstfagene v/ Kirsti Saxi.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Tilpasset opplæring i en inkluderende skole.
Foreldreutvalget for grunnskolen i Levanger ( FGIL ) * FGIL er valgt for å være et koordinerende og felles ledd for alle Foreldre arbeidsutvalgene (FAU`ene)
Kvalitetssikring gjennom kvalitetsvurdering
Velkommen til Osloskolen Skolestart 2014/2015
Styre og bli styrt Hvordan praktisere god etatsstyring? Hvordan kan virksomhetene utnytte sitt handlingsrom og fullmakter i styring og ledelse? Marianne.
Bruk av data i kvalitetsarbeid
«Tidlig innsats» Spesialundervisning.
Hordaland og Sogn & Fjordane PP-tjenesten Lars Arild Myhr - SePU
Barnehagekontoret Møte for familiebarnehagene 27.oktober 2009.
Arbeids- og strategiprogram Arbeids- og strategiprogram Styringsdokument for landsmøteperioden Sentrale mål ved utarbeidelsen: – Ha mer konkrete.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
Generelle betraktninger Kommunesektoren skal legge til rette for gode liv for innbyggerne i det lange løp. Det normale er at konjunkturene svinger. Buffer.
Nye kvalitetsplaner for skole og SFO
Metodefrihetens vilkår i bergensskolen
Temamøte Skole 2. februar 2009 Velkommen !. Skolen og grenda.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
KS skoleeiernes organisasjon og politisk aktør Innlegg v direktør Eva Lian Skoleeiermøte i Troms 25.januar 2010.
Ungdomsskolen u-trinnet
Innlegg skoleeiermøte i Troms
Cecilie Gangsø GLU EKSAMEN I PEDAGOGIKK OG ELEVKUNNSKAP.
EKSAMEN I PEL Marthe Gangsø,
RAMMEPLAN I PRAKSIS. Målet med rammeplanen er å gi styrer, pedagogiske ledere og det øvrige personalet en forpliktende ramme for planlegging, gjennomføring.
DISEN SKOLE STRATEGISK PLAN INNLEDNING Strategisk plan viser våre satsingsområder for Oslo kommune legger føringer for hovedområder Osloskolen.
Møte i Østlandssamarbeidet Siri Halsan, KS utdanning.
STRATEGISK STYRING OG LEDELSE: FORUTSETNINGE OG BEGRENSNINGER Irene Dahl Andersen Divisjon for psykisk helsevern Sykehuset Østfold.
Skranker i arbeidslivet
Nøklene til handlingsrommet
Skoleeiers styringsdialog
Læringsmiljøprosjektet Hva har vi lært og hva har vi oppnådd?
KS Utredning og Dokumentasjon
Samarbeidsutvalg (SU)
Meldingen omhandler faktorer og resultater knyttet til mål på områdene:
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Handling i hverdagen der barna er
Utskrift av presentasjonen:

Et bilde av en offentlig leder.. Visjonær? Endringsorientert? Målrettet og dedikert?

Hva er god ledelse egentlig? Sunn fornuft 40% Evne til å kommunisere 40% Resten 20%

Politisk styrte organisasjoner: Mangler ofte tydelig styring og retning Er i verste fall ustyrbare Styrer på detaljer men overlater de overordnede spørsmålene til administrasjonen Men det finnes unntak!

Hva fører uklare overordnede mål til? Organisasjoner med liten endringsvilje Lite handlingsorientering Dårlig kommunikasjon med omverdenen ”Sikkerhetskultur” Å prøve er påbudt, feile er tillatt

HVA ER HOVEDUTFORDRINGEN FOR NORSK SKOLE???

Vår tids paradoks: Behovet for utdanning øker - men koplingen mellom utdanning og et godt liv er blitt utydeligere.

Klarhet Klarhet Klarhet De tre viktigste faktorene vi som politikere kan bidra til overfor skoler og barnehager: Klarhet Klarhet Klarhet

Mål Prioriteringer Roller Ansvar Klarhet på Mål Prioriteringer Roller Ansvar

Skole og barnehage-ledelsen er politikernes viktigste verktøy Skole og barnehage-ledelsen er politikernes viktigste verktøy! - Og ledere blir aldri gode uten handlingsrom - Man blir aldri leder hvis man ikke ser seg som det!

Kontinuerlig kompetanseheving og læring/erfaringsutveksling

Skal lærerne undervise eller dokumentere??

Hamarskolen som merkevare Økt læringsutbytte Fokus på resultater Nasjonale prøver Eksamen Kartlegging Fokus på elevenes læringsmiljø Elevundersøkelsen Foreldreundersøkelsen Medarbeiderundersøkelsen Ståstedsanalyse

Hamarskolen som merkevare Utredning og føringer for perioden 2009 - 2012 Nye satsingsområder Skolestruktur opprettholdes Skolenes kapasitet justert Vedlikeholdsoppgaver og rehabilitering er gjennomgått Økt læringsutbytte Tidlig innsats og tilpasset opplæring

Hamarskolen som merkevare En helhetlig skoledag To pilotskoler Mangfold i skolen Kvalitetssikring: Kravet til skoleeiers ”forsvarlige system” § 13-10 Skolenes styringsform: Driftsstyreordningen