Produktvalg Læringsmål:

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Kapittel 15 Kostnad –resultat–volumanalyser
Advertisements

Beslutningsrelevante kostnader
Økonomistyring - Kalkulasjon Del1
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 8 Produktkalkulasjon Prinsipper og metoder
Managerial Decision Modeling
Monopolistisk konkurranse og oligopol
Økonomi. Økonomi Økonomi Salgsbudsjett - Viser en oversikt over det totale salget, og hvordan dette varierer fra mnd til mnd. Budsjettet varer gjerne.
OM 11: Capacity Planning and Control
Kapittel 16 Produktvalg Læringsmål:
Simplex metoden Meget kraftig metode for løsning av store LP-problemer
Yield Management.
Løsningsforslag oppgave 10.3 b)
Lønnsomhetsanalyser Mål: Resultatmaksimering på lang sikt
Formålet med produktkalkyler
Formålet med produktkalkyler
KOSTNAD-RESULTAT-VOLUMANALYSER
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 6: Lagermodeller
Kapittel 7: LP Introduksjon til Lineær Programmering
Kapittel 6: Lagermodeller
Eksempel AOA (Activity On Arc)
Regnskapsfører og Sparringpartner / rådgiver
Managerial Decision Modeling
Managerial Decision Modeling A Practical Introduction to Management Science, 5ed by Cliff Ragsdale.
Lokalisering av avfallsanlegg - størst minsteavstand.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
Omlasting og overproduksjon. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi har samme distribusjonsnett som før. (Betrakt de ulike vareslagene som flere 3-dimensjonale.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Managerial Decision Modeling
BØK100 Bedriftsøkonomi 1 Kapittel 16 Produktvalg
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Harald Romstad På oppfordring fra studenter
Kapittel 12 – Noen begreper
Lokalisering i to-delt graf. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi skal nå beskrive en transhipmentmodell med to varesorter som skal leveres fra to fabrikker.
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
OM 11: Capacity Planning and Control
Kalkulering Formål med kalkyle Kostnadsstruktur Kalkulasjonsmetode.
Lokalisering og max minimumavstand. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Anta at nettverket angir en region hvor McBurger skal opprettes 3 konkurrerende.
Forelesning Valg av tillitsvalgt Forventningskontrakt
Operasjonsanalytiske emner Tolkninger og sammenhenger Rasmus RasmussenBØK710 OPERASJONSANALYTISKE EMNER1 Del 4 Dualitet og post-optimal analyse.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Kalkulasjon © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther Gyldendal Akademisk Produktvalg © Gyldendal Akademisk Innholdet i dette dokumentet.
Kapittel 2 Produksjon og produkttilbud
Litt om bedriftens kostnader
Costs and the changes at firms over time
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 6: Inntektsdannelsen
Produktkalkulasjon Læringsmål i kapitlet:
Kapittel 7 Aktivitetsbasert kalkulasjon (ABC)
Kapittel 12 Prissetting Læringsmål
Kapittel 6: Prosjektanalyse og evaluering
Bedriftens kostnader Kostnader klassifiseres på en rekke forskjellige måter. En av de viktigste er hvordan de reagerer på aktivitetsnivået Faste kostnader.
Kapittel 14 Kostnad –resultat–volumanalyser
Kostnad - resultat - volumanalyser (KRV)
Kapittel 14 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 6 Tilbudskurven 1.
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Kapittel 15 Produktvalg Læringsmål:
Kapittel 14 Driftsregnskapet basert på normalkalkulasjon
Kapittel 7 Kostnadsforløp og kostnadsstruktur
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
3 Kostnader og kostnadsteori
Når bør inntektene registreres?
Formålet med produktkalkyler
Økonomistyring KRV-analyser
Utskrift av presentasjonen:

Produktvalg Læringsmål: Produktvalg ved ledig kapasitet og innskrenkninger Flaksehalsberegninger ved én knapp faktor Flaskehalsberegninger ved flere knappe faktorer Skyggepriser

Produktvalg - ledig kapasitet Hvis en bedrift har ledig kapasitet, vil en aktivitet (ordre) ikke fortrenge annen virksomhet På kort sikt kan alle ordrer som gir positivt dekningsbidrag aksepteres Forutsetter at variable produksjonskostnader er kjent Det må ikke forekomme prissmitte mot andre ordrer, og det må være mulig å heve prisen igjen senere

Kortsiktig innskrenkninger I perioder med lav ordretilgang kan midlertidig nedleggelse vurderes Er prisfall midlertidig eller permanent? Hvordan vil en nedleggelse påvirke salg av andre produkter ? Hvilke kostnader vil falle bort ved evt. midlertidig innstilling av virksomheten ?

Bør produkt C nedlegges ? Resultatet for produkt C er negativt, men det er ikke sannsynlig at alle kostnadene (selvkost) vil falle bort ved eventuell nedleggelse

Hva er dekningsbidraget ? Bedriften må ha en kontoplan som gjør det mulig å identifisere faste og variable kostnader - på kort sikt vil faste kostnader ofte ikke påvirkes av beslutning om midlertidig nedleggelse

Flaskehalser Produksjonskapasiteten i en bedrift vil til tider også være fullt utnyttet - det oppstår flaskehalser som begrenser produksjon og salg Første spørsmål: Har man en begrensende flaskehals ? Har man flere begrensende flaskehalser som opptrer samtidig ?

Flaskehals - eksempler Salgsinntekter er for de fleste bedrifter på ett eller annet tidspunkt en flaskehals Flaskehalser kan også være knyttet til produksjonskapasitet: Tilgang på ansatte (fagarbeidere) Tilgang på maskinkapasitet Tilgang på råmaterialer

Produktvalg ved én flaskehals Hvis det eksisterer en flaskehals, skal man prioritere de produkter som gir høyest dekningsbidrag pr. flaskehalsenhet, for eksempel Dekningsbidrag pr. maskintime Dekningsbidrag pr. arbeidstime Dekningsbidrag pr. kg (eller krone) råstoff Dekningsbidrag pr. m2 butikkareal

Eksempel - maskintid flaskehals Anta at en bedrift produserer tre produkter A, B og C, som alle konkurrerer om knapp maskintid Siden maskintid er eneste flaskehals, prioriterer vi etter dekningsbidrag pr. maskintime

Eksempel - råvare flaskehals Anta at en bedrift produserer tre malingtyper, som alle konkurrerer om en knapp råvare Siden råvaretilgang er eneste flaskehals, prioriterer vi etter dekningsbidrag pr. kg. råvare

Hva hvis salget er flaskehals ? I prinsippet er to forskjellige typer flaskehalser knyttet til salg mulig: Salgsinntekt i kroner Salg i antall enheter (volum) Hvis flaskehalsen er Salgskroner - prioriter etter dekningsgrad Salgsvolum - prioriter etter dekningsbidrag

Flaskehals - salgsvolum (enh) Anta at produkt A og B er gjensidig utelukkende - det er bare aktuelt å kjøpe ett av dem (f. eks. maling) Fortjenesteprosenten (dekningsbidraget) er høyest for B, men fortjeneste i kroner er høyest for A

Produktvalg ved flere flaskehalser Det vil også kunne være slik at det oppstår flere flaskehalser samtidig Den enkle regelen om prioritering ut fra dekningsbidrag pr. flaskehalsenhet kan ikke benyttes Generell løsningsmetode: lineær programmering Ved maks 2 produkter kan problemene løses grafisk, ved flere enn 2 produkter må mer avanserte metoder brukes (simplex-metoden)

Produktvalg - flere flaskehalser Produktene må bearbeides i begge maskinene, slik at begge er flaskehalser I tillegg får vi oppgitt at salget av Y er begrenset til 300 enheter, men det er ingen slik restriksjon for X

Hvordan løse slike problemer ? 1. Hva er bedriftens målfunksjon ? Produktvalg: ofte maksimering av DB 2. Hva er restriksjonene eller begrensningene ? 3. Tegn opp det produksjonstekniske mulighetsområdet 4. Finn optimal produktmiks

Vårt eksempel Målfunksjonen kan vi uttrykke som en lineær funksjon Max DB = 8X + 10Y Vi ønsker høyest mulig dekningsbidrag, men vi har begrenset kapasitet pga. maskintimer i maskin 1 maskintimer i maskin 2

Vårt eksempel, forts Maskin 1 Tidsforbruket i maskin 1 for X og Y er henholdsvis 6 og 9 timer, og tilgjengelig kapasitet er 3 600 timer Restriksjonen kan vi uttrykke som: 6X + 9Y <= 3 600

Vårt eksempel, forts Maskin 2 Tidsforbruket i maskin 2 for X og Y er henholdsvis 6 og 3 timer, og tilgjengelig kapasitet er 2 400 timer Restriksjonen kan vi uttrykke som 6X + 3Y <= 2 400

Vårt eksempel, forts Salgsbegrensning for Y Salget av Y er av markedshensyn begrenset til 300 enheter Restriksjonen kan vi uttrykke som: Y <= 300 Dermed blir problemet som skal løses Max DB = 8X + 10Y, gitt at 6X + 9Y <= 3 600 6X + 3Y <= 2 400 Y <= 300

Mulighetsområde A B C D

Undersøke hjørneløsninger Hjørne C er best, siden dekningsbidraget er høyest

Isobidragslinje Optimum

Andre problemstillinger Hva er verdien av økt kapasitet ? Verdien av én enhet ekstra kapasitet for begrensningen kalles skyggeprisen I praksis vil det si økning i dekningsbidrag bedriften får ved å øke begrensningens kapasitet med én enhet Hvor følsom er løsningen for endringer i de variablene som inngår sensitivitetsanalyse