Balansert målstyring synliggjør din prosjektsuksess.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Endgame - Lessons from Afghanistan Torbjørn L. Knutsen.
Advertisements

Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ProjectHelp vs. TimeEase
- derfor går vi mobilt Espen Olsen Langfeldt, redaksjonssjef VG Mobil, Fagpressedagen 2013.
Selvfølelse vs selvtillit
Nærhet, Kunnskap, Engasjement Smidige prosjekter... halleluja! …men hvor blir det av kunden? Erik Mong, Know IT Objectnet AS.
Kontrakter i Smidig systemutvikling
Test-Drevet Utvikling Bowling med
Smidige metoder , SCRUM DAGENS : Smidige (agile) systemutviklingsmetoder Kort repetisjon av SU-modellene fra IMT2243-emnet Generelt om Smidige.
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Mesteparten av ketsjupen er fremdeles i flasken Geir Amsjø agile42.
Selge et produkt eller en tjeneste
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
1 Hva så vi på når vi vurderte system for nettbasert læring? •a) Terskel for bruk •b) Terskel for gjenbruk •c) Kommunikasjon og samarbeidsmuligheter i.
Det tar år å innføre smidige metoder i store organisasjoner… english inside™ Smidig
© PROGRAM UTVIKLING as Vellykkede prosjekter leverer hyppig Johannes Brodwall, Steria Chief Scientist, Utvikler, Arkitekt, Sertifisert ScrumMaster.
Nordkapp 12.oktober 2009 Endringer i grunnlaget for fiskerier og kultur Knut Bjørn Lindkvist Høgskolen i Finnmark.
Nytte og relevans av IT-studiene: Nyansattes erfaringer 30. november 2012 Tormod Fjeldberg.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
(1) Viability performance – reporting The Hydro Way Presented by Kirsten Margrethe Hovi 2008 June 3 rd.
Smidige metoder, SCRUM DAGENS : oppsum. Lean Software Development og FDD Detaljert gjennomgang av Scrum - Scrum and XP from the Trenches, H.Kniberg Pensum.
1 Hvor god er dagens norske ph.d. utdanning? Innlegg på Tekna Seminar ”Forskning og utdanning” Torsdag 15. oktober 2009 Prorektor forskning Kari Melby,
The Torvald Klaveness Group
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Ledelse av smidige prosjekter – gi slipp på kontrollen?
The Scrum illusion? - foreløpige resultater av undersøkelse om bruk av utviklingsmetoder i Norge Lyntale på Smidig 2011 av Eivind Brevik og Tor-Morten.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
Lean Startup sier du, men jeg jobber jo i prosjekt?
Together. Free your energies Kim Andreassen Kanban VS Scrum The final smack down.
Fra virksomhetsmål til prioritert produktkø
Dinosauren tar innpå Reelle utfordringer når en vil jobbe smidig - og noen forslag til løsninger! Arve
Når ble pragmatisk slukt av Smidig ? Joachim Haagen Skeie, Smidig 2011.
Kanban, det er et alternativ til Scrum det! ... eller?
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Tema: Test First Positivist: Det som ikke kan måles, eksisterer ikke! Reduserer sjanser for defekter Gir en oppdatert ”TODO-liste” Gir trygghet til å gjøre.
Inkassoprosessen er avansert kundebehandling
© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Produktkvaliteter For de som ønsker å være bedre enn konkurrentene sine Trond Johansen – Head of R&D Norway,
Team og teamdynamikk viktig for leveranseevnen
Hvordan jobbe smidig i prosjekter med fast- eller målpris
Verdistrømanalyse Henning Spjelkavik Smidig 2009 v1.1.
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
Oppsummering av arbeid i år Siste nytt Fra tjenestegruppe for utvikling - Since 2009.
JavaOne oppsumering tobias k torrissen
Lightning Talks Oslo XP meetup juli Johannes Brodwall.
Tema: Prosjektretrospektiver
Smidig utrulling Anders Sveen, BBS Efaktura. Hva? Ofte Tar lite tid Automatisert Sikkert XP Meetups.2.
Emne: Hva er HMS? Økt 1: Innføring i HMS
Vi utvikler SW og HW for kunder
© Steria Deltagernes ”User Story” Som en din rolle i prosjekter Ønsker jeg å lære mer om ditt ønsketema Slik at jeg hvordan håper du kvelden skal forbedre.
Design og operasjon av nettverksbaserte virksomheter DND Meetup, 11. sept Frank Lillehagen.
Kapittel 1.4 Modul I Kvalitetsledelse
Dynamic Capabilities William Lazonick and Andrea Prencipe The Innovative Firm William Lazonick.
Produktifisering og prissetting av Kunnsign-kunnskap
2005 PRODUKTIFISERING OG PRISSETTING AV HUMSAM-KUNNSKAP OPPSUMMERING: Verdien av ditt produkt PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke.
2004 Produktifisering og prissetting av HUMSAM-kunnskap PRODUKTIFISERING Definisjon Hvorfor produkt? Hvorfor ikke bare timer Fordeler for kunden Fordeler.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
The Lindorff European Credit Outlook 2015
Nettverk: Connect to success! Anne Gretland Partner Business and Development Lead, Microsoft Norway Leder og medgrunnlegger av Oda-Nettverk.
Ledelse er forandring Adm.dir. Idar Kreutzer Finans Norge.
Manpower Professional Executive Jan Petter Narvesen.
God dag, jeg er seniorrådgiver og ekspert på rådgivende salg og markedsføring av high-tech produkter og løsninger! Ønsker du hjelp med å: Skape nye kunder?
Hei, jeg er seniorrådgiver og ekspert på IT-sourcing for software-utvikling og prosjektledelse! Ønsker du hjelp med å: Forretnings- og teknologianalyse?
Bilde inn Personalpolitikk. Temaer  Rekruttering  Motivering  Kompetanseutvikling  Evaluering.
Årets norske Leanvirksomhet
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Selge et produkt eller en tjeneste
Slide 2:. Forretningsmodellen forklart på engelsk og norsk
Årets norske Leanvirksomhet
Utskrift av presentasjonen:

Balansert målstyring synliggjør din prosjektsuksess

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 2 Litt om meg  Sivilingeniør i datateknikk fra NTNU  Bakgrunn som systemutvikler og prosjektleder  Arrangør av Oslo Lean Meetup  Daglig leder i Iterate AS

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 3 Problemstilling  Vi skal lage forretningsverdi, men hva er det?  ”Alle prosjekter har som mål å spare eller tjene penger”  Kroner og øre påvirkes av mange faktorer ditt prosjekt ikke kan styre  Det er sjelden eller aldri mulig å måle hvor mange kroner og øre ditt prosjekt har bidratt med

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 4 Forretningsverdi  Hva er forretningsverdi?  Forretningsverdi er verdiskapning som i siste instans bidrar til økonomisk verdi

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 5 Balansert målstyring  Et verktøy for å måle forretningsverdi  Bedre kjent som Balanced Scorecard  Beskriver hvordan de ulike aktivitetene i en bedrift passer inn i de større målsetningene  Beskriver målsetninger og måleparametere

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 6 Antall saker behandlet per saksbehandler Økning i antall kunder ? Rate papirbasert vs. nettbasert ? Reduksjon i sykefravær ? Gjennomsnittlig tid for utfylling av søknader ? Å få mer ut av saksbehandlings- budsjettet Økt kundemasse/omsetn ing Å kunne tilby en brukervennlig selvbetjenings- løsning En bedre arbeidshverdag for saksbehandlere Å kunne kontinuerlig forbedre søknadsprosessene Strategi Måle- parametere Mål Finan- sielt Kunde IProsess Læring

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 7

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 8  Det hjelper prosjektet å holde fokus  Det er et hjelpemiddel for prioritering  Det gjør det lettere å synliggjøre ditt prosjekts suksess Fordeler

just in time lean scrum XP collaboration customer value eliminate waste agile respect people ps2000 build quality in improve the system stop the line the lean software development consultancy 9 Spørsmål? Telefonnummer: E-post: