LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
LIKEVERD Bevar ditt hjerte!.
Advertisements

Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Teknologi i klasserommet
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Ledelse i UB God morgen! På en skala fra 1-10 …
Retningslinjer for klubben – og foreldrevettregler
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Venner som hjelper andre
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
FRISPARK Du, jeg, fysioterapien – og det bortenfor…
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Generelt ved medarbeidersamtaler
Nettvett.
HVOR/ HVEM ER VI ? HVOR SKAL VI ? HVORDAN KOMME DIT ?
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Forretningsidé Vil du være med på den nyeste moten og gjerne før de andre, så er Blend og BlendShe stedet for deg. Her finner du unike og moteriktige.
Ti bud for en lykkelig redaktør Redaksjonelt drivhus - renuion Svolvær, 2.-4.april 2008 Arne Jensen, Norsk Redaktørforening.
Tips og råd for praktisk kompetansearbeid
Presentert av Jan Fikke
the HÅG movement - hvordan HÅG begeistrer internt og eksternt
Økende behov for markedsinput i produktutviklingsprosessen
HISTORIEN OM DE 4 LYSENE.
Forum for EVU og digitale medier i læring
Individuelt arbeid før neste kurs. •Det er nær sammenheng mellom dette kurset og det neste – VOKS: videre opplæring i kommunikasjon og samhandling •Det.
Om å få det til!.
Historien om Lebara • Etablert 2001 • Ledende på mobilsamtaler til utlandet, selger mobiltelefoni og telekort • Sterk vekst – betydelig kundebase • Bred.
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
SPIR Idélab Bodø.
Personlig planlegging
Muntlig eksamen i historie Del 2 – fagsamtalen
Corporate Finance Planlegging og kontroll. Investeringsprosessen Vi har hittil bare behandlet en snever del av investeringsprosessen, kun regneteknikker.
Konstruksjoners sikkerhet
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
SiO-Læringsmiljøs lederkurs - Modul 3 Organisasjonskultur
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Fra strategi til prosjekt – og prosjekt til innovasjon
Evans-kap-13R.Vaagan JBI/HiO1 Evans et al (2000) Management Basics for Information Professionals, ch. 13 Performance, quality and control Kvalitet: fra.
Suksesskriterier.
  Verdibasert kultur-endring som basis for prestasjonsutvikling Foredrag Cupfinale-seminaret 19.januar 2013  ”Det viktigste er at vi trener og forbereder.
PRESIDENTOPPLÆRING Nettside: GRATULERER med vervet som president Som klubbpresident står du direkte under Distriktsguvernøren og Verdenspresidenten.
LederAkademiet Presentert av Jan Fikke. LederAkademiet2 LederAkademiet.  Visjon: Arbeide for menneskelig vekst, individuelt og i grupper.  Verdier:
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Om å jobbe aktivt med sitt lederskap
18. aug – 9. sept Hvorfor? Stortingsvalget 2013 blir et verdivalg. Jesus sier at hans kirke er verdens lys og jordens salt. Derfor er det ingen.
Individuelt arbeid før neste kurs. Det vil alltid være saker for de tillitsvalgte som ligger i en gråsone mellom juss og andre typer vurderinger Hva styrer.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
 En modig leder  Mangel på kvalifisert arbeidskraft  Noen så mitt potensial  Noen tok seg tid for å forklare  Noen ble av og til irritert på grunn.
vil deltagerne lære blant annet:
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
«Fra planer til gode mål og tiltak»
Jørn Aas Håkon Schiong Gründer, en dialog. eller muligens mer riktig; to synspunkter.
Øving 1 - Forretningsideen
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Arbeidslivstrender Hvordan møter Hydro Polymers disse utfordringene Torsdag 4. november 2004 Leif Hellebø, Hydro Polymers AS.
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Lederkurs - Studentliv1 Organisasjonskultur Lederkurs - Studentliv2 Populærdefinisjon ”Organisasjonskultur er den måten vi gjør tingene på her hos oss”
Myter – organisasjon og ledelse i barnehagen
Innrapportering via mobil enhet Hovedprosjekt 2004.
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Politisk påvirkning.
Problemløsning.
Hvordan gjøre BABED-studiet mer kjent for potensielle studenter?
Verktøy for å kartlegge holdninger
Hvordan bruke presentasjonene
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Camilla Hall-Henriksen
Utskrift av presentasjonen:

LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?

Horisontens hemmelighet.  Horisontens hemmelighet er evnen til samarbeid.  Vi søker andre verdier og andre måter å fordele verdiene på.  Noen setter likhetstegn mellom menneskelig vekst og kapitalvekst.  En levedyktig bedrift er bygget av mennesker.  Derfor: Å bygge mennesker = å bygge kapital.  Samarbeid er fremtidens suksessfaktor, den bygger mennesker.  Gjennom øket samarbeid vil vi skape større verdier og gevinster.

Samarbeid gir økonomisk vekst.  Alle bedrifter vokser i 4 faser.  1. Den kapitalistiske.  2. Den samarbeidende.  3. Den samfunnsengasjerende.  4. Den globale.  80% av alle bedrifter kommer aldri lenger enn til fase 1.  Bedrifter i fase 2 – 4 tjener som oftest mer penger enn i fase 1.  Bedrifter i fase 2 – 4 fordeler verdiene i samarbeid, samfunnsengasjement og globalt.

Hvorfor bevege seg fra fase 1 til 2 ?  Historien viser at bedrifter med evne til forandring overlever.  Still klokken tilbake til 1950 og se for deg markedskommunikasjonen på den tiden.  Spaser så gjennom 1960, 70, 80, 90 og de 7 første årene i  Hva ser du ?  Vi har spasert fra informasjons- til manipulasjonssamfunnet.  Hva beveger vi oss mot ?  Har vi noen andre valg enn å søke til samarbeidsnivået ?

Samarbeid og visjon gir suksess.  Harvard Business School foretok en undersøkelse på 90 tallet.  De spurte : Er det noen likhetstegn mellom de 100 mest suksessrike bedrifter i verden ?  De fant 4 : Visjonen, verdiene, målene og gode historier.  De gode historiene = markedsposisjonen.  Samarbeid er plattformen disse 4 verdiene bygges på.  Mange kapitalorienterte bedrifter tjener gode penger.  Spørsmålet er: Vil de være å finne bak horisonten ? Er de forandringsdyktige nok ? Tilpassning skapes av mennesker.  For at mennesker skal skape trengs tilhørighet og samarbeid.  Visjonen må derfor bli en del av hele organisasjonen.

Kapitalen er alltid viktig.  For å skape en samarbeidende organisasjon, må kapitalgrunnlaget i fase 1 være sterkt.  Det er ikke snakk om å nedtone kapitalen.  Det er snakk om å tilføre noe nytt : Samarbeid + kapital.  Vi må utvide ledelsesprinsippene til å omfatte visjonen skapt i samarbeid på kapitalens plattform.  Vi må utvikle våre ledere i visjonen og et ønske om å bygge mennesker i samarbeid.  Da vil ledere og organisasjonen nå sine saks- og personresultater og bygge en større gevinst for alle.

Hvordan bygge samarbeid ?  Vi må lære mer om kommunikasjon.  Lære å møte hverandre på en samarbeidende måte.  La visjonen bli en verdi for hele bedriften, og danne grunnlag for alle avgjørelser som tas basert på ledelsesprinsippene.  La alle føle seg trygg på å kunne ta initiativ, og bruke sin egen kreativitet.  La konflikter, problemer og feil danne grunnlag for bedre løsninger.  Bruke mer ros enn ris.  Og dele i et jublende felleskap bygget på menneskelig forskjellighet.

God planlegging er viktig.  Vi må planlegge riktig for å kunne bevege oss fra A til B på en riktig og fornuftig måte.  Ledelsesprinsippene må følges slik at saks- og personresultatene nåes.  X – modellen er et godt verktøy hvis den er benyttet ut fra god kommunikasjon og ønske om gode personresultater.  Vi må legge større vekt på personresultatene enn på saksresultatene, da kommer gevinsten av seg selv.  Men vi trenger også: Budsjetter, markedsføring, kundeorientering, interne analyser, økonomistyring m.m.

Fremtidens bedrift trenger.  En visjon som hele organisasjonen styrer etter.  Gode ledelsesprinsipper bygget på kapitalorientering og samarbeid.  Kommunikasjonsforståelse. De 4 elementer.  X – modell plan for bedriften, avdelinger og ledere, bygget på samarbeid.  Et aktivt styre som forstår alt dette, og har de oppfølgingssystemer og rapporter de trenger.  Fremtidens bedrift skal bygge mennesker først, da kommer kapitalen av seg selv.  Samarbeid gir vekst.

Samarbeid gir vekst.  En samarbeidende organisasjon fokuserer på hele bedriftens utvikling, ikke kun de kapitalistiske.  En samarbeidende bedrift må derfor bli mer lønnsom enn en kapitalistisk. Enig ?  En samarbeidende bedrift er en del av samfunnet, hvor kunder og ansattes familier er. Dette må gi større inntjening. Enig ?  En samarbeidende bedrift hjelper mennesker til vekst individuelt og i grupper. Dette må gi større glede, initiativ, kreativitet, lojalitet og lønnsomhet. Enig ?  Samarbeid gir vekst.

Lederakademiet i samarbeid.  Ønsker du å bygge en visjon for hele bedriften ?  Ønsker du bedre og klarere ledelsesprinsipper bygget på samarbeid ?  Ønsker du bedre planlegging ?  Ønsker du bedre kommunikasjon bygget på samarbeid ?  Ønsker du en organisasjon hvor alle drar lasset sammen ?  Vårt opplegg bygger plattformen som du trenger, hvis ditt svar på noen av spørsmålene er JA. Og vi gjør det gjerne i din bedrift.  Vi har også kurs over 2 dager i Verdibasert ledelse.  Ta kontakt med oss. E – mail: