Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Impulssenteret Et dynamisk veiledningssenter i Vaskerelven, Bergen.
Advertisements

15 Notater og markeringer i teksten
Stressmestring & Mindfulness i skolen
EN LITEN JULE HILSEN FRA LAR-NETT NORGE
Kartleggingsmateriell: Språkkompetanse i grunnleggende norsk
Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
-ikke bare for zippylæreren…
Etablering av ”MATEMATIKKROM”
Oppfølging og vurdering som grunnlag for læring
Kurs i Hurtiglesing – Superlesing – Fotolesing
Ida, Kristian, Marcel, Sveinung, Stein Oppg 7 PPU
Mestring og forebygging av depresjon
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Omstilling uten nedbemanning
”Å lære å leve på jobben – å lære å jobbe med livet”
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
ZIPPYS VENNER Et program fra Organisasjonen Voksne for Barn.
Veiledet lesing Mørkved skole
Aktivitet på Mestringssenteret
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Den autentiske læringsdialogen
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Om å skrive om litterære tekster
Yrkesretting Seminar på Askøy videregående skole Tirsdag 20. august 2002 Innlegg ved Stein Dankert Kolstø, Institutt for praktisk pedagogikk.
LÆR DEM Å LEDE. LÆR DEM Å LEDE MARIA Det kan virke som om Maria er en rolig innadvendt person. Hun er stille. Hun liker å lytte til Jesus. Hun.
Bokpresentasjon Oslo.
Kritiske suksessfaktorer for optimale resultater
Landsorganisasjonen i Norge
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
PÅ SAMME LAG for å bedre læringsutbytte for alle
ABRAHAM MASLOW (BILDE).
Bruk konserten! - en praktisk inspirasjonsbok om:
OTH – Åfjord 30.april. 2 faktorer som er kritiske for motivasjonen, og som læreren kan påvirke:
FNs barnekonvensjon artikkel 29 (1) og det samiske folk: en rettsosiologisk studie Hadi Khosravi Lile.
Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel.
-ikke bare for zippylæreren…
GNU Science A Bergartenes kretsløp.
Resonnerende tekst.
MAS og oppfølging av det pedagogiske arbeidet i klasserommet
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Bruk av data i kvalitetsarbeid
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Læringsledelse og rolleforståelse i voksenopplæringen
Drop-In metoden i skolen
DEMONSTRASJONSSKOLER OG -BEDRIFTER fellessamling i Kristiansand Åge R. Rosnes, november 2005.
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Telenors satsing på fri programvare Paul Skrede - GoOpen 2009.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Kapittel 15 På litteraturgruppe
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
LEDELSE Tema for uke 44 Pedagogikk A2A Rakel K.R.Næss.
Framtidas kompetanse Problemstillinger. 1 Utfordringer og muligheter Hva kjennetegner framtidas samfunns- og arbeidsliv? Hvilke samfunnstrekk legger premisser.
Problemløsning.
S TILLER TØFFERE KRAV TIL SKOLEELEVENE Side
MOT v/Sandnessjøen videregående skole. Dette er MOT: MOT er en ideell organisasjon som har livet til ungdom i sentrum MOT bevisstgjør ungdom til å ta.
Velkommen. Agenda  Forventninger  Fag  Klassemiljø  Info fra klassekontakter og Fau.
VIP-Makkerskap ved AVGS Erfaringer i Elevtjenesten Ungdata Videregående skole i Kristiansund Forskning - Sintef/NTNU 2014 HVORFOR.
Utsagn om språklæring Det er viktig å skape positiv forventning hos elevene. Vi lærer best når vi har det morsomt Hjernen vår har en ubegrenset evne til.
GOD SKOLE FOR BARN I KAMBODSJA
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se neste.
Roller og forventninger
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Medfølelse Til dette temaet er noen av bildene ganske tøffe. Disse er samlet mot slutten. For de yngste elevene må en vurdere om det er lurt å hoppe over.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Sosial kompetanse og psykisk helse.
Den tredelte hjernen Forklar dampbåtmetaforen, om de tre hjernedelene og hvordan disse delene samarbeider. Hvis det oppleves krevende kan dere se lysbilde.
Psykisk helse ”..en tilstand av velbefinnende, hvor den enkelte kan få bruke sine evner, kan håndtere utfordringer i hverdagen, kan arbeide godt og klarer.
Utskrift av presentasjonen:

Problemstilling: Hvordan kan vi i større grad ta i bruk humor i yrkesopplæringen? Oppgave 7 PPU 2010 – 2011 Ida Hjerkinn, Stein Pettersen-Ervik, Kristian Laier Nybø, Marcel Kraft, Sveinung Myrnes

Bakgrunn for valg av oppgave Det er stort frafall på yrkesfag i videregående Mange lærere opplever at elevene mangler motivasjon i hverdagen Vi tror at humor kan være med å bøte på dette, og vil derfor prøve å finne ut hvordan vi kan bruke det mer enn vi gjør i dag

Mål Fylle verktøykassa vår med gode metoder for bruk i undervisninga Bli bedre lærere Få det morsommere på jobben Bidra til å skape et bedre læringsmiljø

Forelesning Vurdering Lek med fag Gruppebygging Oppkvikker Study Buddy Gi terningkast Hotseat Kle-seg-ut dag You Tube-klipp Frustrasjons-ventil (3 spm) Premier Quiz Rollespill Tegne klassen som bil/hus/dyr Musikk Seks tenkere Kryssord Sheriff Høytlesning av morsom tekst Fullfør setningen   Trampeklapp (klapp ved verb) Fabrikken Elevene forteller hverandre vits Elevundervisning Photo Story til å lage digitalfortellinger Sola skinner på Hode-skulder-kne-og-tå Exitkort Prikken Switch-a-roo Debatt Plassere seg etter bursdag Fun facts Audacity (ta opp lyd) Over elva med magsike sko Fantasireise (for å huske stoff, signalgang/inspirajson til tekstar) Hilse med rompa Blindesisten Morsomme håndhilsninger Mnemo-regler Froskehopp Sanseøvelse - skriving Metafor Krabb og skriv Gullkorn Kafévert  Stå på avis Idémyldring med lysark Idémyldring med gule lapper Presskrivings Kafésirkulering

Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil Hotseat Nå skal dere være med på et gameshow i amerikansk stil

Metode

Den didaktiske relasjonsmodellen

Vygotskij

Kvantitativ forskning

Piaget

Mesterlære

Steinerpedagogikk

Humor

M.A.K.V.I.S.S

Kreativitet

Hva er humor? Det å oppfatte noe som morsomt En metode for å leve med uovervinnelige problemer Noe elevene ler av, noe som er inkluderende, skaper avslappet stemning. ”Den der tager spøg kun for spøg, og alvor kun alvorligt, han har forstået begge ting meget dårligt” (”Gruk” av danske Piet Hein)

Humor i arbeidslivet Haugen og Melhus har i boken Latterlig lønnsomt kommet med seks påstander om hvorfor man bør bruke humor mer i arbeidslivet : Humor øker evnen til å takle kriser, problemer og usikkerhet Humor reduserer sykefraværet Humor øker organisasjonens prestasjonsnivå og læringsevne Humor i organisasjonen reduserer turnover Humor i organisasjonen øker innovasjon og kreativitet Humor i organisasjonen styrker den eksterne profilen. Alle vil leke med de glade

Humor i undervisningen ”Noe av nøkkelen til humor, er å vite når den virker og hvordan den kan forbedre læringsmiljøet” Peter M. Jonas, Laughing and Learning Jonas mener, som Haugen og Melhus, at en av de enkleste måtene å forbedre et organisasjonsmiljø på, er ved bruk av humor.

For riktig bruk av humor: Binder folk tettere sammen Reduserer stress og spenninger Skaper en trygg atmosfære Gjør det lettere å huske informasjon Utvikler tankeferdigheter Øker effektiviteten Gjør alle fag mer akseptable Bedrer oppmerksomhet og motivasjon Motvirker frafall Og ledere som bruker humor er mer verdsatt en andre (Jonas går faktisk så langt som til å si at forskning har vist at humor er den viktigste faktoren for å bli en suksessfull lærer)

Det er ikke meningen at vi som lærere skal ta på oss rollen som stand-up-komikere, men at vi skal bruke humor for å skape en god stemning og lette på trykket Dewey sa allerede i 1910 at: ”To be playful and serious at the same time is possible, and defines the ideal mental condition”

Resultater Litt om erfaringene med noen metoder

Konklusjon, eller hva er viktig for at det skal fungere med humor? Se an alders gruppen Modifisere Variere Fag relatere God forberedelse

De seks tenkere

Kommentarer? Spørsmål?