Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Vår elektriske verden kap 5
Advertisements

1. 2 Vi er selskapet som går nye veier Vi bygger og vedlikeholder veier og infrastruktur 2011 etablerte vi Svevia Norge AS Vi er den største entreprenøren.
Fjernvarme til bygg med varmepumpe Er det mulig?
Drivstofforbruk blandet kjøring: x,x l/100 km. CO2 utslipp xxx g/km Opel Astra GTC 1.4 bensin Stop/start 120 hk 6- trinns manuelt gir Årsmodell 2012 Farge.
Mer informasjon om YS medlemsfordeler finner dere
Om Alcoa Lista Start 1971 Elkem/Alcoa - 100% Alcoa i 2010
Miljøverndepartementet Norsk mal: Startside Miljøverndepartementet HUSK: krediter fotograf om det brukes bilde Klimapolitikken og biogass Politisk rådgiver.
Verdiskapning i lys av fremtidens materialkretsløp Trondheim 9 februar, 2006 Bernt Saugen, Tomra Effektiv produksjon II:
Elektroniske gavekort
Forurensning og miljø Av: Lena, Iselin og Karoline Vi trenger naturen. Uten trær,planter og dyr hadde vi ikke klart å leve på jorda. Derfor er det viktig.
Klima og fallskjermhopping
Ole Jakob Johansen Ph.D VAV
Abc | group as | trygg mat | ren energi | effektig logistikk.
Morten Fossum, Trondheim Energi Fjernvarme AS
Velkommen til Newtondag!
50 millioner til etablering av ladestasjoner i 2009 Camilla Nørbech
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Tar staten ansvar? Heikki Holmås, Leder Stortingets kommunal og forvaltningskomite.
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
Tilskuddsordning for støtte til innovative anskaffelser av miljøteknologi i Framtidens byer for 2013.
Dialogkonferanse II Ruter 18. November 2013
Blir det fjernvarme i fremtidens bygg ?
Fremtidens elektriske energisystem er et Smart Grid
Energi og miljø høgskolen i oslo Prosjektoppgaver og vurdering av Høgskolelektor Bente Hellum.
Julemøte – Fjernvarme i konkurranse med lokale alternative
Miljøgevinst med hydrogenbil
Varmepumpe.
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Dag A. Høystad Energirådgiver.
Fornybar energi: Bra for næringslivet, men hva med miljøet?
KS Bedrift Energi Vi forvalter landets mest kritiske infrastruktur
Hegg Kraft Årsrapport Morselskapet Administrerende direktør InformasjonsstabPersonalstab HMS Lønn Personal- administrasjon Personalutvikling Økonomistab.
Fornybar kraft og varme
Biogasskonferanse Ørland Asbjørn Johnsen
Klima og kvoter Hva er god miljøpolitikk? Nei til EU 10. Mars 2007 Lars Haltbrekken.
Gigantbestilling 222 nye fly –
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Møte for samkjøringsambassadører 12. september 2012.
NTNU Eksperter i Team Gullfakslandsbyen 2008
Grønn fordelsavtale Cort Adelers gate 30 Oslo. Med grønn fordelsavtale vil vi sammen med deg redusere energi- forbruket og miljøbelastningene, samtidig.
”Be The Change You Want To
Energimerking som incitament NVE, 9. mars 2010 Tommy Rudihagen, adm. dir.
Gudrun B. Rollefsen, adm. dir
KLIMAKAMPANJE Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen? Hvordan tenker Oslo ifht informasjon om klimatiltak overfor befolkningen?
Møte med OED 18. desember 2007 Jan Harsem / Terje Løkken.
Bærekraftig transport: Fysisk planlegging, livsstil eller teknologi?
Bilia Drammen BMW i Agent Gulskogen senter Desember 2014.
Zero Emission Resource Organisation
Undergulv Generator.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
1 KLIMA Innen 2020 skal utslippene av klimagasser i Trøndelag reduseres med 30% sammenlignet med Trøndelag skal spille en ledende rolle i forhold.
Miljøsatsningen i Ahlsell Norge Ambisjon og prioritering.
Klima, teknologi og politikk: Hvem gjør hva? Jon Olav Alstad NAF PS! Du kan sette inn bilder fra NAFs bildegalleri via verktøylinjen som heter «NAF-bilder».
Elbil, dieselbil og Bensinbil
Et konkurransedyktig grønt næringsliv NFD Innspillskonferanse Gisle Løhre Johansen Konserndirektør FoU og Forretningsutvikling.
Representantskapets møte 26. mai 2010 Praktisk arbeid med samfunnsansvar 1.Kontinuerlig forbedring 2.Forbedring skjer gjennom dialog KLP inviterer til.
Fornybar energi-utbygging - hjelper det klimaet? Professor Ånund Killingtveit CEDREN/NTNU SRN-seminar: Natur, klima og energi Håndtverkeren, Oslo 29. april.
Bil i Regnskapet 1. Bruk av privatbil i næring, skatt og moms 2. Bil i aksjeselskap – ansatt og selskap, skatt og moms 3. Næringsbil i enkelpersonforetak,
NEDERLANDSK 100% ELEKTRISK BY BUSS MED REKKEVIDDE FOR FULL DAGS DRIFT UTEN LADING UNDERVEIS RUTER dialogkonferanse7. april 2016 Bjarne Jordahl, EBUSCO.
Foto: Jo Michael Nasjonalt program for leverandørutvikling Innovative offentlige anskaffelser Dialogkonferanse Sør-Trøndelag fylkeskommune, ,
Markedsleder i Norge på elektriske busser
Selvkjørende minibusser Oslo
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
GMV Zero – Verdens første rene batterielektrisk røkterbåt
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Elbillading i Sandaker borettslag
Utskrift av presentasjonen:

Agenda Hvorfor elbil? - Miljø / luftforurensning - Energi 2) Presentasjon av Moving City AS 3) Presentasjon av prosjektet ”Klar for elbil?” 4) Presentasjon av 3 elbiler

I perioden fra 1995 til 2004, så ble utslippene av CO2 per km for personbiler redusert fra 193 g i snitt til 173 g.

I samme periode har trafikken økt med 21,4 prosent

Energi Elmotoren har meget høy utnyttelsesgrad Energien benyttes direkte til fremdrift (1,5 -2,5 Kwh pr mil) Elmotoren trekker ikke (minimalt) energi når den går på tomgang

Forretningside` Tilbyder av effektive og miljøvennlige transport og ladeløsninger

Vår visjon – Nr 1 på elbiler i Norge Intelligent levemåte og intelligente løsninger er det som vil bidra til å gjøre Norge og resten av verden mer miljøvennlig. Vi skal bidra til et bedre, renere, friskere og mer miljøvennlig samfunn. ”Kjøretøyer drevet av elektrisitet har ingen utslipp. De utnytter tilført energi til drift 4 – 5 ganger bedre enn kjøretøy som kjører på fossilt drivstoff eller biodrivstoff. De totale CO2-utslipp er avhengig av hvordan elektrisiteten produseres. Selv om elektrisiteten produseres vha kull gir dette noe lavere CO2-utslipp pr. kjørte kilometer sammenlignet med kjøretøy med forbrenningsmotor. Årsaken er elektormotorens høye energieffektivitet.” Transnova 2009

Våre verdier Våre verdier følger oss i tanke, sinn og handlemønster. Innovative Ansvarlige Modige Engasjerte Miljøbeviste

Våre eiere Bodø Energi AS Kunnskap Invest AS Future Invest AS

Våre kunder Trondheim kommune Bodø Energi AS UmoeItet AS Avis bilutleie Bodø Budget bilutleie Bodø Bodø kommune Iris Produksjon AS Iris Retura AS Energi Norge - Grønn bil Statens vegvesen - Transnova Nordland Fylkeskommune

3 Forretningsområder Moving City Leasing Import Infrastruktur Leasing: Trygge rammer, Lav terskel for å komme i gang med elbil, Moving City følger opp bilen, Følger opp service og vedlikehold

Forretningsområde 1 - Leasing Move Alone En kunde – en leasingavtale Forsikring Årsavgift Service og vedlikehold Komplett dekkavtale Elektronisk kjørebok

Klar for elbil? - et praksisnært forsknings og utviklingsprosjekt Prosjektets formål: Gjennomføre økonomiske analyser og adferdsforskning knyttet til implementering og bruk av elbiler samt tekniske analyser knyttet til strøm- og spenningsforbruk under kjøring og lading. Videre skal prosjektet fokusere på hvorvidt, og dessuten hvordan, man best kan tilrettelegge for økt bruk av elbiler i Norge.

Klar for elbil? - et praksisnært forsknings og utviklingsprosjekt Handelshøgskolen i Bodø er forskningsansvarlig Økonomisk kost nytte analyser Forbruker og atferdsforskning Forskning innefor batteri og ladeteknologi Bidra til å etablere en kunnskapsdatabase for praktisk bruk av elbil Nasjonal og internasjonal tilgjengeliggjøring av resultatene Prosjektet støttes av Norges Forskningsråd og DA-Bodø

Klar for elbil? - et praksisnært forsknings og utviklingsprosjekt Testsite Bodø Testsite Trøndelag Oslo Bergen Nord – Møre?

Fiat Fiorino Leveres som: 2 seter vare 5 seter kombi 5 seter Qubo Fiorino Van er kåret til: International Van of the Year 2009 og Årets varebil i Danmark 2009

Tekniske spesifiksjoner Nyttelast 400 kg Motor 15/30kW vannavkjølt Bremser Hydraulisk system med energioppsamling, ABS Batterier Li-Polymer 22kWh Ladetid 8 timer Toppfart 100 km/h Rekkevidde 100 km Stigningsevne 20 %

Fiat e500 – tekniske spesifikasjoner Seter 4 Motor: 15/30kW vannavkjølt Bremser: Hydraulisk system med energioppsamling, ABS Batteri: 22 kWh Lithium – ion Ladetid: 8 timer Toppfart: 115 km/t Rekkevidde: 140 km Stigningsevne: 20 %

Citroën C1 Antall seter: 4 Lengde/bredde: 3,46 m / 1,63 m / 1,47 m Svingradius: 9,46 m Motor: Elektrisk Batteri: Lithium – ion Ladetid: 6 timer Toppfart: ca 90 km/t Rekkevidde: ca 95 km

www.movingcity.no