Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Advertisements

UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
For foreldre og lærere til barn som har fått stilt diagnosen ADHD
2 Leseferdigheter og lesevaner
Program for foreldre, barn og lærere Carolyn Webster-Stratton, Ph.D.
Senter for barns deltagelse og kompetanseutvikling - HIL
Gode grunner for å ikke drikke alkohol!
ADHD Norge – Vestfold Tirsdag 4 mars-14
Vennskap Ikke gå foran meg, kanskje følger jeg deg ikke.
Fjerning av livmoren med åpen operasjon / laparotomi
NEVROPSYKIATRISKE TILSTANDER OG KIRKEN
ADHD – fastlegens rolle
Fritidslederen min roper hjelp!
Systematisk bruk av klasseregler Introduksjon av klasseregler for å fremme konsentrasjon og god arbeidsinnsats Gunn Kragseth & Henry Liamo. Utadrettet.
Ungdata-undersøkelsen i Modum 2013 Svarfordeling (ungdomsskolen) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 14 – 23 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 –
Alkohol | fotball.
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport klassetrinn FAKTA OM UNDERSØKELSEN: •Tidspunkt: Uke 9 – 15 •Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 •Antall:
Symptomer, forklaringsmodeller, forløp Lege, BUP Levanger
Informasjon om Paclitaxel
Et økende problem i skolen?
Ungdata-undersøkelsen i Vennesla 2013 Svarfordeling (videregående skole – hele utvalget) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 45 – 48 Klassetrinn: 8.
BEHANDLING AV DØENDE PASIENTER
FYSISK AKTIVIETET OG SKJERMAKTIVITETER
Diagnose, erfaringer og utfordringer
Overlege Terje Torgersen Sykehuset Levanger Psykiatrisk klinikk
Habiliteringstilbud for ungdom med nedsatt funksjonsevne, eller lettere psykisk utviklingshemming Meråker Sanitetsforenings Kurbad AS.
Å leve med ADHD i familien
Ungdomsgruppe Pedagog, BUP Levanger
ADHD Attention Deficit Hyperactive Disorder..
Ungdata-undersøkelsene i Sandnes 2010 og 2013 Standardrapport undersøkelse (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 47 – 49 (2010) /
Ungdata-undersøkelsen i Sandnes 2013 Standardrapport kjønn (videregående skole) FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 9 – 15 Klassetrinn: 8. – 10. klasse.
Mestring og forebygging av depresjon
Bjørnsletta Ungdomsskole 198 elever, 18 ansatter.
Polen tur 2007 Uke 39. Avreise Søndag 23/9 Oppmøte kl Skolen Vi pakker buss og lignende Setter opp liste med hvem som sitter hvor.
I dag snakker vi om psykiske problem:
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
Informasjon til skolens ansatte om skoleprogrammet VIP
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Ungdomsundersøkelsen i Setesdal 2012 FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 41 – 42 Klassetrinn: 8. – 10. klasse + VG1 – VG3 Antall: 275 (US) / 336 (VGS)
Eldre med skadelige rusmiddelvaner
Informasjon til skolens ansatte om Skoleprogrammet VIP
Hilde Holen / Svein Liane sept -07
Lyshovden Oppveksttun!
Hyperkinetiske forstyrrelser
Tilskudd til forebygging av uønskede svangerskap og abort 2015
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Drop-In metoden En metode for å veilede elever til en mer positiv elevrolle Fra bekymring til forandring gjennom samtale, veiledning og oppfølging Utviklet.
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Laga av:Kamilla,Ivar,Kristian,Madeleine. *Det skader kroppen *Du kan bli avhengig *Vis du byrja tidelig er sjansen større for og byrja med sterkare stoff.
Arbeidsplan for 7. Trinn Hva vi ønsker å gjøre for elevene:
ADHD: Attention Deficit Hyperactivity Disorder
Sykdommer knyttet til livsstil
Kapittel 6 Kveldsmat hos familien Dalilah.
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Egenledelse og nevropsykiatriske diagnoser
Ungdata-undersøkelsen i Hareid 2013 Svarfordeling FAKTA OM UNDERSØKELSEN: Tidspunkt: Uke 42 – 43 Klassetrinn: 8. – 10. klasse Antall: 176 Svarprosent:
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
Psykososial intervensjon Bruk av psykoedukativ metode i pårørendegrupper innen demensomsorgen Aud Johannessen Nasjonalt kompetansesenter for aldersdemens.
Sørlandet Sykehus Werner Nebelung 1 FERDIGHETSFORSTYRRELSER OG FERDIGHETSVARIASJONER OM ADHD OG LÆREVANSKER FOR BARNE- OG UNGDOMSARBEIDERE AUST-AGDER FYLKESKOMMUNE.
Medikamentell behandling av angst hos personer med UH
Asperger syndrom og ADHD
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Uteseksjonen i Stavanger
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Fritidslederen min roper hjelp!
ADHD er egentlig tre diagnoser:
Oslo universitetssykehus Spesialsykehuset for epilepsi - SSE
Utviklingshemmede Ikke en ensartet gruppe, men enkeltindivider med store ulikheter både i grad av utviklingshemning og typer av funksjonsnedsettelse. Medfødt.
Sinne Film:
Utskrift av presentasjonen:

Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger ADD/ADHD Ungdomsgruppe Lege, BUP Levanger

Program for ungdommene 09.30 Velkommen 09.35 Samtale om diagnose, medisin, skole, hjem og fritid 11.15 Film om ADHD/ADD, sammen med foreldre og skole 11.45 Lunsj 12.15 Samarbeid heim – skole, sammen med foreldre og skole 13.00 Avslutning av dagen for ungdommene

Hva er ADHD? Attention Deficit Hyperactivity Disorder Forstyrra aktivitet og oppmerksomhet : ”hyperkinesi”

Hva er ADHD? Kjernesymptomer Konsentrasjonsvansker Uro Impulsivitet

Hva er ADHD? Konsentrasjonsvansker Ikke oppmerksom på detaljer, gjør slurvefeil Vanskelig å holde oppmerksomhet over tid Får ikke med seg beskjeder Klarer ikke å følge instruksjoner

Hva er ADHD? Konsentrasjonsvansker Vansker med å organisere oppgaver og aktiviteter Misliker oppgaver som krever konsentrasjon Mister ting Blir lett distrahert Glemmer lett

Hva er ADHD? Hyperaktivitet/uro Fikler, vrir seg i stolen Forlater plassen sin når en skal sitte i ro Er rastløs Vanskelig å arbeide stille og rolig Urolig når det ikke passer

Hva er ADHD? Impulsiv Svarer før spørsmålet er ferdigstilt Vanskelig å vente på tur/ stå i kø Avbryter eller forstyrrer andre Snakker uten å ta hensyn til om det passer

ADHD/ADD – forandring med alder Barnehagebarn og tidlig skolealder Springer, klatrer, roper, høres Vanskelig å høre etter Vansker med rolige aktiviteter Utestemme inne?

ADHD/ADD – forandring med alder Skolebarn Urolig i klasserommet, konflikter med kamerater Kan ofte mer enn vurderingen viser Vansker å følge med i timen Kaos på pulten

ADHD/ADD – utviklingstrender Ungdom Rastløs, urolig i hender og føtter Diskuterer med lærere/ foreldre Moped, røyk, rus, sex Skolevansker, vansker med levere prosjekter Kan ofte bedre enn karakterene viser

Hva er ADD? Oppmerksomhetsvansker uten hyperaktivitet

ADD Vanskelig å oppdage tidlig. Kan være stille og rolige, men ha problemer med å lære. Lekser kan være vanskelig å få gjort, lett konflikter med foreldre.

Hva kommer det av? Arvelige faktorer Komplikasjoner i forbindelse med svangerskap og fødsel Vanskelige oppvekstforhold

Hva kommer det av? Forstyrrelse i styringsfunksjoner Evnen til å organisere, prioritere, komme i gang Evnen å til å holde oppmerksomhet Evnen til å konsentrere seg og å opprettholde innsatsen Evnen til å takle motgang og regulere følelser Evnen til å huske ting og å jobbe videre med det Evnen til å styre sin egen aktivitet

Hvor vanlig er ADHD/ADD? Ca. 2 - 7 % av alle barn i skolealder har ADHD/ADD (1-2 i hver klasse) Nesten halvparten av disse har ikke ADHD/ADD i voksen alder

Vansker som kan komme sammen med ADHD Lærevansker Søvnvansker Angst Tvang Depresjon Atferdsproblem Autisme, Asberger Tics, Tourette syndrom Epilepsi Rus

ADHD/ADD - Hva består behandlingen av? Tiltak i hjemmet og på fritiden Tiltak i skolen Medisiner

ADHD/ADD behandling med medisiner

Behandling med medisiner Virker på 75% av ungdom med ADD/ ADHD Virker både på konsentrasjon, uro og impulsivitet Tiltak på skolen og hjemme er like viktig som medisiner

Aktuelle medisiner Sentralstimulerende medisin: Ritalin, Concerta, Equasym.. SSRI: Strattera

Aktuelle medisiner 1) Sentralstimulerende (Ritalin, Concerta, Equasym) Stimulerende på aktivitet i hjernen Virker etter ½ - 1 time Varer 3-4 t (tabletter) eller 8-12 t (depotkapsler) Ligner på amfetamin, men i minidose Lang erfaring med bruk

Virkningsmekanisme sentralstimulerende - reopptakshemmer

Aktuelle medisiner Sentralstimulerende (Ritalin, Concerta, Equasym) Bivirkninger, vanlige: nedsatt matlyst søvnvansker hodepine endring i humør (depresjon) munntørrhet kvalme Går ofte over etter de første ukene

Aktuelle medisiner Sentralstimulerende (Ritalin, Concerta, Equasym) Bivirkninger, veldig sjeldne: økning i blodtrykk og puls forstyrrelser i bloddannelsen leverproblem utslett nevrologiske symptomer, svimmelhet reduksjon i lengdevekst

Aktuelle medisiner 2) Strattera Ikke sentralstimulerende. Ligner på antidepressiva. Virkningen kommer etter 3-6 uker Varighet hele døgnet Brukes om sentralstimulerende ikke virker Brukes ved bivirkninger på sentralstimulerende

Aktuelle medisiner Strattera Bivirkninger, hyppige: Nedsatt matlyst Kvalme og oppkast Søvnvansker Svimmelhet Trøtthet Økning av blodtrykk og puls Går ofte over etter de første ukene

Aktuelle medisiner Strattera Bivirkninger, sjeldne: Hjertepåvirkning Mistanke om økning av selvmordstanker i starten Kan utløse mani hos noen

Medisinutprøving Uke 1: Uke 2: Uke 3: Uke 4: Uke 5+6: Uke 6: Ingen medisin Foreldre og skole fyller ut skjema (evt. ungdommen selv og samboer) Qb-test Uke 2: Ritalin lavdose Uke 3: Ritalin høyere dose Uke 4: Ritalin, beste dose, etter avtale med lege Uke 5+6: Ingen medisin. Uke 6: Evalueringsmøte med ungdommen, foreldre og skole

QB-test

Oppfølging under og etter utprøving Ta kontakt ved bivirkninger Tilbakemeldning etter medisinutprøvning på BUP Dersom medisinen virker: Medisinkontroll med oppfølgning etter ca. 3 mnd Hvis Ritalin ikke virker: Prøve Strattera? Andre tiltak?

Fysisk aktivitet Fysisk aktivitet hjelper personer med ADHD Hjelper på konsentrasjonen Reduserer uro

Rettigheter Individuell plan (IP) Personer med behov for sammensatte helsetjenester har rett til individuell plan. Planen skal klargjøre hvem som gjør hva Individuell opplæringsplan (IOP) Beskriver tiltak i skolen Noen har rett til støtte frå NAV Hjelpestønad, grunnstønad, omsorgspenger, attføring

Noe å huske for ungdommen Bil Kryss på egenmeldningen ved søknad om førerkort.Vanligvis ikke behov for legeattest. Ved andre tilleggsvansker eller ved søknad om andre førerkortklasser må man ha legeattest. Personer med ADHD kan ha økt risiko for bilulykker. Vær bevisst dine vansker, ikke kjør når du er i ulage eller ekstra impulsiv. Ta medisin som avtalt med lege. Reise og sentralstimulerende stoffer Er et narkotisk stoff og kan taes med hvis en har ”Attest om medbringing av narkotikaklassifisert legemiddel”. Denne skaffes fra apoteket ved reiser innenfor Schengenområdet, ved reiser utenfor tar man kontakt med Statens legemiddelverk. Idrettskonkurranser og sentralstimulerende stoffer Sentralstimulerende stoffer står på dopinglista Skaff deg legeattest før deltagelse i høyre konkurranser

Noe å huske for ungdommen Bil Kryss på egenmeldningen ved søknad om førerkort. Vanligvis ikke behov for legeattest. Ved tilleggsvansker eller andre førerkortklasser må man ha legeattest. Noen med ADHD kan ha økt risiko for bilulykker. Vær bevisst dine vansker, ikke kjør når du er i ulage eller ekstra impulsiv. Ta medisin som avtalt med lege.

Noe å huske for ungdommen Reise og sentralstimulerende stoffer Ritalin er et narkotisk stoff ”Attest om medbringing av narkotikaklassifisert legemiddel”. Skaffes fra apoteket ved reiser innenfor Schengenområdet Utenfor Schengen må man kontakte Statens legemiddelverk. Idrettskonkurranser og sentralstimulerende stoffer Sentralstimulerende stoffer står på dopinglista Skaff deg legeattest før deltagelse på kretsnivå

Noe å huske for ungdommen Alkohol I Norge er ikke alkohol tillatt før 18 år. Dersom du drikker alkohol skal du bruke medisin som vanlig. Dette øker sannsynligheten for at du klarer å tenke deg om. Alkohol og sentralstimulerende stoffer skal ikke tas samtidig. Effekten av medisin bør gå ut før inntak av alkohol.

Noe å huske for ungdommen Rus Ungdom med ADHD har øket risiko for rusproblem. Ved god behandling (også Ritalin) reduseres denne risikoen.

Noe å huske for ungdommen Seksualitet Personer med ADHD kan ha økt impulsivitet. Ta hensyn til egne og andres grenser. Viktig å huske prevensjon.