Hva satser Oslo På Store og små prosjekter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
För demokrati i Norrköping
Advertisements

Agenda Innledning og status Spørreundersøkelse
Grenlandsbanen E18 Tvedestrand
Bergen en sykkelby med potensiale
Trysil Erfaringen og utfordringer som Syklist velkommen Destinasjon.
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
………………………………………………………..(Hvem i kommunen/bydelen)
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
BILKØ TIL EVIG TID? Naturvernforbundet Eddie Westad Statens vegvesen.
Organisering i Trondheim: Sykkelsatsing
Sykling i Norge og Oslo Nordens dårligste tilrettelegging for sykkel
1 Sandefjord Kommune Sykkelbyen Sandefjord Presentasjon Sykkelbysamling Region Vest.
Sykkelregnskap Regionalt sykkelbynettverk Mats Larsen By- og kollektivplanleggingsseksjonen Statens vegvesen Region øst.
Spørsmål fra Ragnhild Røed, AP: 1.Om skoleveier; sikkerhet og brøyting 2.Om vinterdrift i sentrum.
POLICYDOKUMENT – TRAFIKKSIKKERHET
Hva skjer etter sommeren 2014 – og frem mot sommer 2015
Randi G. Trøan Prosjektleder Statens vegvesen
Miljøpakken for transport i Trondheim
Nasjonal Transportplan
Rv 808 Finneidfjord - Hemnesberget Del 1. Finneidfjord - Lakshusneset Del 2. Lakshusneset - Åsen Del 3. Åsen - Hemnesberget.
Konnerudgata Trafikksikring og bussholdeplasser
Fossumdiagonalen, Trondheimsveien
Kommunal planlegging Vi er her nå.
TRAFIKKREGLER Av Christian og Thomas.
s. 1 Evaluering av rådgivningstjenesten Foto: Crestock.com.
Planlegging og drift av spesialskyss i Follo
Trafikkopplæring.
Sykkelundersøkelsen Stavanger kommune Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdning, adferd (handlinger, vaner) og intensjoner i forhold til.
Sykkelsatsingen i Oslo kommune
Sykkelbynettverk Sandefjord 7-8 mai mai
Krødsherad kommune TRAFIKKSIKKERHETSPLAN
1 Oslo kommune Samferdselsetaten Veien til et digitalt grunnlag for gang- og sykkelveinett ATP-modell brukernettverk 2008, Chi Kwan Kwong, Oslo.
Oslos biogassprosjekt Ressurser i kretsløp
Utdrag fra presentasjon E16 Sandvika - Skaret
Vi har kjøpt en liten hytte på fjellet, og lurte på om du ville ta med deg familien eller noen venner og komme en tur i ferien for en liten drink med nogo.
Foto: Geir Hageskal Mobilitetsuka Viktigste arrangement  Åpning av første smarte gangfelt.  Kampanje for mer sykling.  Demonstrasjon av el-sykler.
Sykkelbyen Lillestrøm Strømmen
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
«Synlighet i mørket» Trafikksikkerhet 2014
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
LUB og nasjonale planer
Erfaringer fra Nittedals-anbudet
Arbeidsgruppe for sykkel med representanter fra
Sykkel og varelevering i by
Skilting og oppmerking av sykkelanlegg
Sykling mot enveiskjøring
Fv./rv. 282 Bjørnstjerne Bjørnsons gt.
Nye løsninger – hva skjer og hvordan går man fram?
Reguleringsplan for skiarena med utfartsparkeringer på Solli Orientering for komité for teknikk, kultur og fritid
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kampanje og kanapéer Aslak Fyhri Seniorforsker. Side Kanapé = canopy = myggnett 2.
Kartlegging av oppfatninger om trygghet ved transport Rune Elvik & Torkel Bjørnskau Transportøkonomisk institutt Programseminar RISIT 1-2. Oktober 2003,
Sykkelprosjektet Hvordan kommunikasjon bidrar til å gjøre Oslo til en bedre sykkelby.
Befaring i Skien Hovedrute i Torggata, - mange om plassen, hva bør gjøres? Nettverksamling, Region sør 18. – 19. mars Choice Hotel Bryggeparken, Skien.
Laget av: Kamilla M Sofie Synne
Trafikk regler og sykler
Nasjonal sykkelstrategi Tryggere og mer attraktivt å sykle Økt trafikksikkerhet for syklister Øke andel syklende med 50% i sykkelbyer (SFJ; fra 7% til.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Bruk av transportmidler i hverdagen Totalrapport.
Sykling på skoleveien – trygt frem og hjem 1. Sykling er bra for alle Trygg Trafikk – Statens vegvesen – Helsedirektoratet – Syklistenes landsforening.
Tilrettelegging for buss, sykkel og gange fra Nesøya Plan, samferdsel og næringsutvalg 22. oktober 2015.
UTVIKLING I TILKNYTNING TIL IC-STASJONEN PRESENTASJON I FORMANNSKAPET UTVIKLING I TILKNYTNING TIL HØNEFOSS IC-STASJON.
Byutvikling i et friluftsperspektiv
Presis – Ofte – Behagelig
Presis, ofte og behagelig
…og de selvkjørende bilene og bussene
Presis, ofte og behagelig
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Trondheim sentrum fram mot 2040
– samling for sekretariat i bypakker, Hans Kringstad
Utskrift av presentasjonen:

Hva satser Oslo På Store og små prosjekter Storbysamling i Oslo 7.4.2014 1

Store sykkelprosjekt 2014-2018                    Sognsveien, pågående anlegg Torggata, pågående anlegg Tvetenveien, Haugerudveien til Ole Deviks vei. Nordstrandveien. Ring 2 Finnmarksgata fra Trondheimsveien til Sars gate.   2015-2018, prosjekter med planlagt anleggsstart i perioden Korsgata Ring 2 fra Blindernveien til Vogts gate Ekebergveien Hoffsveien Dronning Blancas vei Langbølgen Platous gt - Grønland Kongsveien

Torggata Anlegg startet opp i august 2013 Ferdig september 2014 Gang- og sykkelprioritert gate, redusert biltrafikk. Fortau 3 m og 5 m brede Kjøre/sykkelareal 4 m bredde Vareleveringslomme 2 m bredde.

Blindernveien til Vogts gate Ring 2 Blindernveien til Vogts gate Etablere sykkelfelt Etablere kollektivfelt Styrke viktig grønn korridor Ådt: 14.100 – 22.600 12 kryss Kostnadsoverslag 350. mill. Planlagt anleggsstart vår 2015 Planlagt ferdig 2019 Illustrasjon fremtidig situasjon : Ring 2 Kierschows gate/Geitemyrsveien v/Geitemyra skolehage/Folkehelseinstituttet

Tvetenveien Sykkelvei med fortau Første parsell ferdig 1,4 km Neste parsell anleggsstart 2015

Konows gate til Sjømannsskolen Kongsveien Konows gate til Sjømannsskolen Arbeider i 2014 med utarbeidelse av parallell KVU og detalj- og reguleringsplan Sykkelfelt skal etableres trikketraseen skal oppgraderes holdeplassen ved Sjømannsskolen skal oppgraderes fullverdig fortau skal etableres to kjørefelt for bil skal beholdes Antatt anleggsstart 2018

Små sykkelprosjekt Toveissykling i enveisregulert gate                    Toveissykling i enveisregulert gate Evaluering av midtstilt sykkelfelt (SVV) Stoppe støtte Røde sykkelbokser Apne opp «passasjer» i stengte veier Skilting av ruter Parkering Bysykkel

Skippergata og Kirkegata Toveis sykling i enveis regulert gate Skippergata og Kirkegata

Kirkegata før

Kirkegata 15/9-2011

Skippergata 15/9-2011

skippergata

Kirkegata Skippergata Ny Ny Avsatt for varelevering ved iverksetting av tiltaket Skippergata Avsatt for varelevering ved iverksetting av tiltaket

Evaluering Atferdsregistrering Antall syklister med/mot enveiskjøring Antall syklister på fortau Antall syklister mot rødt lys Antall biler/MC/moped mot enveiskjøring Trafikkulykker Antall forenklede forelegg Parkering i sykkelfelt   Publikumsundersøkelse Måle effekt tiltaket har hatt på de ulike gruppenes transportvaner, følelse av trygghet, komfort og framkommelighet – fortausintervju Konfliktregistrering Syklister VS parkerte kjøretøy Stans i sykkelfelt Sykling på fortau

Kirkegata x Rådhusgata 2011 2012 Antall syklister totalt: 698 971   Antall syklister morgen: 334 463 Antall syklister ettermiddag: 365 508 Antall syklister i kjøreretning: 486 515 Antall syklister i kjørebanen: 357 73% 446 87% Antall syklister på fortauet: 159 27% 69 13% Antall syklister mot enveiskjøring: 212 456 30 14% 316 69% 182 86% 140 31% Tellinger gjort av BYM

Skippergata x Prinsens gate 2011 2012 Antall syklister totalt: 596 997 Antall syklister morgen: 280 504 Antall syklister ettermiddag: 316 493 Antall syklister i kjøreretning: 455 585 Antall syklister i kjørebanen: 419 92 % 567 97% Antall syklister på fortauet: 36 8 % 18 3% Antall syklister mot enveiskjøring: 141 412 41 29 % 378 92% 100 71 % 32 8%

Tilrettelagt for sykkel? Spørreundersøkelse, intervju av syklister. Inkl referansegater

Tilrettelagt for fotgjengere? Lite endring. Skippergata litt dårligere for fotgjengere skyldes trolig anlegg/fasadeoppussing.

Midtstilte sykkelfelt og sykkelbokser SVV har evaluert midtstilte sykkelfelt, TØI rapport

Skilting, merking og informasjon Visningsskilt Alle rutene i hovedsykkelveinettet er skiltet med visningsskilt. Vi får likevel kritikk over dårlig skilting på en del traseer Samarbeid med SVV Vi må derfor ta en ny runde for å vurdere skilting Publikumskart Kar som viser de beste sykkeltraseene i Oslo. To kart: øst og vest. Redigeres og gis ut ca hvert 2. år

Fremkommelighetstiltak Kryssløsningen ved Ring 1 ble bygget om, bredere nedsenk og sykkel oppmerking. Andre steder er veiene stengt med betonggriser og ofte parkerte biler, vanskelig å komme forbi med sykkel, vi forsøker å åpne tilsvarende

Stoppestøtte Planlagt tiltak Tenker å etablere for å gi de som sykler støtte når de venter på rødt lys