Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Planlegging og styring
Advertisements

Nordiske logistikkløsninger
SCM 16: Coordination in the Supply Chain
Optimal produkttilgjengelighet I
Hvordan berede grunnen for de gode………
SCM Bærekraftige forsyningskjeder  Hittil: Fokus på overskuddet i forsyningskjeden  Bærekraftig utvikling: Utvikling som tilfredsstiller våre behov uten.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
Markeder med asymmetrisk informasjon
SCM 04: Designing Distribution Networks
Styrearbeid i Norwegian
• Medlemsnettverk for varehandelen. • Mål: Økt kunnskap og flere kontakter.
SCM10: Managing Economies of Scale - Cycle Inventory
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
SCM11: Managing Uncertainty in a Supply Chain- Safety Inventory
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Monopolistisk konkurranse og oligopol
KRITISKE SUKSESS FAKTORER I VALG AV TRANSPORTØR
OM 11: Capacity Planning and Control
Seminar januar 2012 Geir Berg
Kundekrav og restordrer. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi endrer litt på kundeønskene i eksempel 8, og bruker kapasiteter og etterspørsel fra eksempel.
Östfold, utmaningar och möjligheter … men resten blir på norsk Kjell Arne Græsdal Daglig leder.
PetroOnline 2010 Visjon og strategi. Accella styrer depotet •Ved import fra bil, båt og tog •Ved planlegging av lasting •Ved lasting av bil •Ved overføring.
Markedsstruktur - teori og empiri
Av Per T. Eikeland Fleksibilitet og handlingsrom – konflikten mellom ytre og indre effektivitet av Per T. Eikeland
1 Nils Olsson Inst. for bygg, anlegg og transport, NTNU SINTEF Teknologi og Samfunn Ingrid Spjelkavik SINTEF Teknologi og Samfunn Oslo 25. Oktober 2007.
Ubalansert nettverk med felles produksjonsressurser.
LOG530 Distribusjonsplanlegging
Omlasting, direkteleveranser og kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi gjeninnfører muligheter for direkteleveranser, og går tilbake til data.
Maks resultat og maks oppfylte kundekrav. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 9, men benytter nå nettopriser for varene. (Antar.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
OM 08: Process Technology
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Frederic Ottesen 23. september 2011
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
NORDISKE LOGISTIKKLØSNINGER
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Espen Rønningsland Diplomstudent ved linjen for Industriell Økonomi og Teknologiledelse (NTNU)
Produksjonslogistikk En strategisk satsning SINTEF teknologiledelse
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
Maks oppfylte kundekrav og maks resultat. LOG530 Distribusjonsplanlegging 2 2 Vi fortsetter eksempel 10.1, men gjør trinnene i motsatt rekkefølge: max.
Per Schjølberg-Henriksen Oslo 27. oktober 2004 Forskningsbasert kompetansemegling Erfaringer fra TEFT og IRC Forskningsbasert kompetansemegling Metoder.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
FUTURUM DAGENS SITUASJON Nedgang I omsetning med ca.10% Nedgang I markedet med ca. 10% Strategisk valg av kunder Omstrukturering I januar.
”The Innovation Process” by Keith Pavitt -Innovasjon i store moderne bedrifter.
OPPGAVER MÅL TEKNOLOGI.
© 2004 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss cooperative. All rights reserved. ”Logistikk som verdiskapning” Effektivisering.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
Internasjonalisering konsekvenser for logistikk- markedet i Europa Harald Wand Salgsdirektør DFDS Transport Group.
Hvem er vi ? Bjørn Thorvaldsen, Kommunikasjonsrådgiver Ronny Grøtvedt, Eiendomsdirektør.
M&L2 Kap. 3 Konkurrent- analyse Oslo, sept Hvem er konkurrenter? Mange bedriftsledere vet ikke hvem deres konkurrenter er Forskjellige bransjer.
NTP Godsanalyse Hovedrapport Medlemsmøte NFKK 28. oktober 2015.
Kapittel 2 – Tilbud og etterspørsel. I kapittel 2 skal du lære: Hvilke forhold som bestemmer etterspørselen etter en vare Hvilke forhold som bestemmer.
Introduksjonsforelesning Økonomisk aktivitet og økonomisk politikk
Datagrunnlag og transportnettverk
Databaser: dvs. data lagret i informasjonsteknologi
Del III: Relasjonsforhold mellom kunde og leverandør
Kraljic matrise.
Prisstrategier på bedriftsmarkedet
Utskrift av presentasjonen:

Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3) SCM 14: Transportation in a Supply Chain Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3) Konkurransestrategi Logistikkstrategi Effisiens Responsivitet Trans-port Informa-sjon Anlegg Lager Sourcing Prising Logistikkdrivere Tverrfunksjons-drivere BUS340 - SCM

SCM 14: Transportation in a Supply Chain Flytting av varer mellom lokaliteter Kostnader: 10% av BNP i USA Trender E-handel medfører økt transport Forsyningskjedens suksess avhenger av hvordan den utnytter transport (lite lager, ofte etterfylling, aggregering (melkeruter), crossdocking, informasjonsaggregering, sentralisering av lager) Viktig link mellom aktører i forsyningskjeden BUS340 - SCM

Transportør (carrier) Organisasjonen som utfører transporten Mål: Investere og drifte slik at overskuddet maksimeres Kostnader Kjøretøysrelaterte (investering eller leasing) Faste driftskostnader (terminaler, fast arbeid) Tur-relaterte (drivstoff, arbeid) Volum-relaterte (lasting/lossing, andel av drivstoff) Overhead (planlegging, styring, IKT) Viktige faktorer: Utnyttingsgrad, responsivitet, pris

Transportkjøper (shipper) Organisasjonen som skal ha produkter flyttet Mål: Oppfylle kundeordre på billigste måte med gitt responsivitet Kostnader Transportkostnader (betaling til transportører) Lagerkostnader Anleggskostnader (lageranlegg og lignende) Prosesseringskostnader (lasting/lossing) Servicenivåkostnader (straffekostnader dersom en ikke fyller kundekravene) Viktig: Kostnader, responsivitet, marginer

Transportmetoder Fly Høye faste og tur-relaterte kostnader Viktig med høy utnyttingsgrad og differensiert prising Hurtig og kostbar metode

Transportmetoder II Pakketransport (< 100 kg) Bruker både fly, tog og bil Hurtig og sikker levering Tilleggstjenester (track & trace, dør-til-dør) Konsolidering i terminaler er nøkkelfaktor for å få høy utnyttingsgrad Bring+Posten, DHL, Tollpost Globe, Schenker, TNT

Transportmetoder III Lastebil, parti- og stykkgods (Less-than-truckload, LTL), (100 kg - 5 tonn) Fyller opp mindre enn en halv lastebil Sparer kostnader ved å dele lastebil med andre transportkjøpere Fordel med konsolidering, medfører fordeler for transportselskaper med stor markedsandel Lastebil, hellast (Truckload, TL), (> 5 tonn) Fyller opp hel lastebil Lave faste kostnader, stordriftsfordeler mht. avstand og kvantum

Transportmetoder IV Tog Sjø Rør Intermodal Høye faste og tur-relaterte kostnader Store mengder over lange avstander Lite fleksibel og lange transporttider Sjø Billig transport for store mengder Rør Høye faste kostnader Betaling etter totalmengde og toppbelastning Intermodal Kombinasjon av flere metoder (tog/bil osv.)

Nettverk: Direktelevering Leverandør Detaljist

Nettverk: Direktelevering med melkerute I Leverandør Detaljist

Nettverk: Direktelevering med melkerute II Leverandør Detaljist

Valg av nettverk I Direktedistribusjon Eliminerer distribusjonslager, enkel å drive, korte transporttider Krever store detaljister for å få hellaster Direktedistribusjon med melkeruter Eliminerer distribusjonslager, konsoliderer sendinger Lokalisering og mengder avgjør om konsolideringen skal være på leverandør- eller detaljistsiden

Nettverk: Distribusjonssenter Leverandør Detaljist DS

Nettverk: Distribusjonssenter m/melkerute Leverandør Detaljist DS

Valg av nettverk II Sentralt distribusjonssenter Fungerer som lager og overføringsenhet Stort lager ved store inntransportkostnader Crossdocking ved store, forutsigbare mengder der uttransporten tilsvarer inntransporten (reduserer lager og handtering, krever koordinering og synkronisering) Sentralt distribusjonslager med melkeruter Brukes når leveransene til detaljistene er små Tilpassete nettverk Velge alternativ i hvert enkelt tilfelle

Valg av transportdesign I Kostnader ved koordinering Transportkostnader kontra lagerkostnader Valg av transportmetode har betydning for lagerkostnader (sykluslager og sikkerhetslager) Hurtig transport ved verdifulle produkter med lite volum Aggregering av lager reduserer lager-kostnadene, men øker transportkostnadene Aggregering er fordelaktig for produkter med høyt verdi/volumforhold, stor variasjon i etterspørsel eller store kundeordre

Valg av transportdesign II Transportkostnader kontra responsivitet Tidsmessig aggregering - ordrer samles opp over tid før de effektueres Medfører lavere transportkostnader og mer stabil etterspørsel og dårligere responsivitet Rask nedgang i marginal effekt

Tilpasset transportdesign I Kundetetthet og distanse Kunde- tetthet Distanse til kunder Liten Middels Stor Stor Egne biler, melkeruter Crossdock, melkeruter Crossdock, melkeruter Middels 3PL, melkeruter Partigods Parti- eller pakkegods Liten 3PL melke- ruter eller partigods Parti- eller pakkegods Pakkegods

Tilpasset transportdesign II Kundestørrelse Store kunder: TL Små kunder: LTL eller melkeruter Mindre leveringsfrekvens for små kunder Produktetterspørsel og produktverdi Etter- spørsel Produktverdi Høy Lav Høy Distribuert sykluslager, aggregert sikkerhetslager Distribuerte lager Lav Aggregerte lager, hurtig transport Aggregert sikkerhetslager, billig transport

Transportbeslutninger i praksis Samkjør transport- og konkurransestrategi Kostnader (transport, lager, total), responsivitet Vurdér egentransport og 3PL Ta hensyn til egen evne, strategisk viktighet og transportbehov Transportnettverket må kunne handtere e-handel Flere leveranser, mindre volumer, JIT Bruk teknologi til å forbedre transportytelsen Ruteplanlegging, kommunikasjon, GPS Lag et fleksibelt nettverk Usikkerheter mht etterspørsel, transporttilbud, osv.