Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3) SCM 14: Transportation in a Supply Chain Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3) Konkurransestrategi Logistikkstrategi Effisiens Responsivitet Trans-port Informa-sjon Anlegg Lager Sourcing Prising Logistikkdrivere Tverrfunksjons-drivere BUS340 - SCM
SCM 14: Transportation in a Supply Chain Flytting av varer mellom lokaliteter Kostnader: 10% av BNP i USA Trender E-handel medfører økt transport Forsyningskjedens suksess avhenger av hvordan den utnytter transport (lite lager, ofte etterfylling, aggregering (melkeruter), crossdocking, informasjonsaggregering, sentralisering av lager) Viktig link mellom aktører i forsyningskjeden BUS340 - SCM
Transportør (carrier) Organisasjonen som utfører transporten Mål: Investere og drifte slik at overskuddet maksimeres Kostnader Kjøretøysrelaterte (investering eller leasing) Faste driftskostnader (terminaler, fast arbeid) Tur-relaterte (drivstoff, arbeid) Volum-relaterte (lasting/lossing, andel av drivstoff) Overhead (planlegging, styring, IKT) Viktige faktorer: Utnyttingsgrad, responsivitet, pris
Transportkjøper (shipper) Organisasjonen som skal ha produkter flyttet Mål: Oppfylle kundeordre på billigste måte med gitt responsivitet Kostnader Transportkostnader (betaling til transportører) Lagerkostnader Anleggskostnader (lageranlegg og lignende) Prosesseringskostnader (lasting/lossing) Servicenivåkostnader (straffekostnader dersom en ikke fyller kundekravene) Viktig: Kostnader, responsivitet, marginer
Transportmetoder Fly Høye faste og tur-relaterte kostnader Viktig med høy utnyttingsgrad og differensiert prising Hurtig og kostbar metode
Transportmetoder II Pakketransport (< 100 kg) Bruker både fly, tog og bil Hurtig og sikker levering Tilleggstjenester (track & trace, dør-til-dør) Konsolidering i terminaler er nøkkelfaktor for å få høy utnyttingsgrad Bring+Posten, DHL, Tollpost Globe, Schenker, TNT
Transportmetoder III Lastebil, parti- og stykkgods (Less-than-truckload, LTL), (100 kg - 5 tonn) Fyller opp mindre enn en halv lastebil Sparer kostnader ved å dele lastebil med andre transportkjøpere Fordel med konsolidering, medfører fordeler for transportselskaper med stor markedsandel Lastebil, hellast (Truckload, TL), (> 5 tonn) Fyller opp hel lastebil Lave faste kostnader, stordriftsfordeler mht. avstand og kvantum
Transportmetoder IV Tog Sjø Rør Intermodal Høye faste og tur-relaterte kostnader Store mengder over lange avstander Lite fleksibel og lange transporttider Sjø Billig transport for store mengder Rør Høye faste kostnader Betaling etter totalmengde og toppbelastning Intermodal Kombinasjon av flere metoder (tog/bil osv.)
Nettverk: Direktelevering Leverandør Detaljist
Nettverk: Direktelevering med melkerute I Leverandør Detaljist
Nettverk: Direktelevering med melkerute II Leverandør Detaljist
Valg av nettverk I Direktedistribusjon Eliminerer distribusjonslager, enkel å drive, korte transporttider Krever store detaljister for å få hellaster Direktedistribusjon med melkeruter Eliminerer distribusjonslager, konsoliderer sendinger Lokalisering og mengder avgjør om konsolideringen skal være på leverandør- eller detaljistsiden
Nettverk: Distribusjonssenter Leverandør Detaljist DS
Nettverk: Distribusjonssenter m/melkerute Leverandør Detaljist DS
Valg av nettverk II Sentralt distribusjonssenter Fungerer som lager og overføringsenhet Stort lager ved store inntransportkostnader Crossdocking ved store, forutsigbare mengder der uttransporten tilsvarer inntransporten (reduserer lager og handtering, krever koordinering og synkronisering) Sentralt distribusjonslager med melkeruter Brukes når leveransene til detaljistene er små Tilpassete nettverk Velge alternativ i hvert enkelt tilfelle
Valg av transportdesign I Kostnader ved koordinering Transportkostnader kontra lagerkostnader Valg av transportmetode har betydning for lagerkostnader (sykluslager og sikkerhetslager) Hurtig transport ved verdifulle produkter med lite volum Aggregering av lager reduserer lager-kostnadene, men øker transportkostnadene Aggregering er fordelaktig for produkter med høyt verdi/volumforhold, stor variasjon i etterspørsel eller store kundeordre
Valg av transportdesign II Transportkostnader kontra responsivitet Tidsmessig aggregering - ordrer samles opp over tid før de effektueres Medfører lavere transportkostnader og mer stabil etterspørsel og dårligere responsivitet Rask nedgang i marginal effekt
Tilpasset transportdesign I Kundetetthet og distanse Kunde- tetthet Distanse til kunder Liten Middels Stor Stor Egne biler, melkeruter Crossdock, melkeruter Crossdock, melkeruter Middels 3PL, melkeruter Partigods Parti- eller pakkegods Liten 3PL melke- ruter eller partigods Parti- eller pakkegods Pakkegods
Tilpasset transportdesign II Kundestørrelse Store kunder: TL Små kunder: LTL eller melkeruter Mindre leveringsfrekvens for små kunder Produktetterspørsel og produktverdi Etter- spørsel Produktverdi Høy Lav Høy Distribuert sykluslager, aggregert sikkerhetslager Distribuerte lager Lav Aggregerte lager, hurtig transport Aggregert sikkerhetslager, billig transport
Transportbeslutninger i praksis Samkjør transport- og konkurransestrategi Kostnader (transport, lager, total), responsivitet Vurdér egentransport og 3PL Ta hensyn til egen evne, strategisk viktighet og transportbehov Transportnettverket må kunne handtere e-handel Flere leveranser, mindre volumer, JIT Bruk teknologi til å forbedre transportytelsen Ruteplanlegging, kommunikasjon, GPS Lag et fleksibelt nettverk Usikkerheter mht etterspørsel, transporttilbud, osv.