Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan gjøre veksten bærekraftig?
Advertisements

www. klimagassregnskap
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Nasjonal transportplan Øyer 5. september 2011 Jan Fredrik Lund, leder programstyret Nasjonal transportplan Hvordan påvirke det videre planarbeidet? Universell.
Housing careers, rental equivalence and PR-ratios Trond Arne Borgersen/Dag Einar Sommervoll Fagforedrag på NRØA-møte 2-10 Halden 10. mai 2010.
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie og gjengsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av.
Kort om handelsanalyser og nytten av prosjektet for Framtidens byer Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene.
Areal- og transportutvikling Lier – Drammen - Eiker - Kongsberg
Den store parkeringskonferansen Mai 2013
Hvordan kan kommunene gripe an arbeidet med klima?
Bymiljøavtaler Bård Norheim.
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Miljøpakken for transport i Trondheim
Star Tour Ferievaner September 2009
Innhold Resultat fra holdningsundersøkelse om bomringen og Oslopakke PROSAM-rapport 120.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juli 2010 Eiendomsmeglerforetakenes Forening og Norges Eiendomsmeglerforbund ECON Poyry og FINN.
SSB laget tidligere hvert år levekårsindeks – siste år 2008 (data 1-2 år forut). Kristiansand var hvert år blant kommunene med høyest indeks.
Hvordan måle fremgang? Utvikling av tilgjengelighetsindikatorer for kollektivreiser under handlingsprogrammet for BRA Inger Marie Lid, Sosial- og helsedirektoratet,
Samfunnsmessige endringer, næringslivets utvikling og transportbehov 2020 Professor Arild Hervik Høyskolen i Molde.
Handel - utviklingsprosjekt
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill Fylkesordførernes/- rådsledernes sommermøte 2011 Vest-Agder, Kristiansand 8/8 Jan Fredrik Lund, leder NTP-sekretariatet.
Vestfolds fortrinn Klima og natur, kulturhistorie Urbant Variert arbeidsmarked Kort vei til Oslo.
Økt tilgjengelighet – Ny diskriminerings- og tilgjengelighetslov PresentasjonPresentasjon Soria MoriaSoria Moria StatssekretærutvalgetStatssekretærutvalget.
Klima- og bærekraftstrategier i DK Status Framtidens Byer – 4 departementer, 13 bykommuner – intensjonavtale : Areal og transport Stasjonær energi.
Kommuneplan for Drammen –”Bærekraft skal være et grunnleggende prinsipp når bysamfunnet utvikles. Fortsatt vekst i Drammen møter utfordringer.
Bilkø til evig tid. Stavanger, 5
ByggArena Byggebørs Haugesund. 12. november 2010
Fornybar kraft og varme
Sandefjord Kommune Velkommen til Sandefjord Sykkelbysamling Region vest mai.
St.meld. Nr. 39 klimautfordringene – landbruket en del av løsningen
HP 2010 – 2013 (2019) HP for Statens vegvesen gjelder for perioden 2010 – 2019 med hovedfokus på 2010 – Programmet er etatens gjennomføringsplan.
Christian Grorud
Kontaktutvalget for Velforeninger i Oslo
Leieprisstatistikk for Oslo Markedsleie for hybler og leiligheter i Oslo 3. kvartal 2009 Leieprisstatistikk for Oslo Utarbeidet av Opinion for.
Indikatorbasert måling og evaluering av tilgjengelighetstiltak Norsk Ergonomiforenings seminar 5. juni 2007 Seniorrådgiver Trine Hagen Utbyggingsavdelingen,
Framtidens byer Virksomhetsmøte Tone Skau Jonassen.
Framtidens byer Status og Handlingsprogrammet For Framtidens byer Formannskapet Tone Skau Jonassen.
TØI-rapport nr 761/2005 Nils Vibe, Øystein Engebretsen og Nils Fearnley: Persontransport i norske byområder Samferdselsdepartementets Program for overordnet.
Handlingsprogrammet. Intensjonsavtalen Bidra til å redusere energibruken i eksisterende og ny boligbebyggelse, næringsbygg og offentlige bygg gjennom.
Handlingsplan for parkering Trenger byen en P-politikk?
Strategi for biltrafikkreduserende tiltak i Buskerudbyen
Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastrukturJohan Arnt Elverum - Samling Frostating 12. og Samferdsel - nødvendig og ønskelig infrastruktur.
Nasjonalt sykkelarbeid Foto: Knut Opeide.
Jo Viljam Drivdal Leder - bymiljøavtale
Velkommen til Oslo Guri Melby (V) Byråd for miljø og samferdsel.
Seniorrådgiver Øyvind Aarvig Avdeling for regional planlegging Seksjon for byutvikling, regional-, areal- og transportpolitikk Framtidens.
Transport og miljø: Utfordringer og løsninger Samferdselsseminar 17
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Klima- og energiløsninger i Thüringen, Tyskland Studietur med representantar frå Askøy, Lindås, Meland og Vaksdal samt Hordaland fylkeskommune.
En kort introduksjon til byplanlegging
Nyttekostnadsanalyse: Kollektivtilbudet i storbyer Av Steinar Strøm, Universitetet i Torino.
Ingvild Kjerkol Stortingets transport- og kommunikasjonskomité Kommunikasjon og infrastruktur - ? KLP kommunekonferansen.
Godstransport i byområder Nøkkeltall, trender og tiltak Godstransportseminar, Helsfyr Tirsdag 12. april 2005 av Olav Eidhammer.
NTP og RTP – grensesnitt og samspill 8. august 2011 Fylkesordfører Nils Aage Jegstad, Akershus fylkeskommune Oslo kommune Byrådsavdelingene.
Klimavennlig areal- og transportutvikling i Buskerudbyen Bård Norheim.
Alternativ finansiering av transport i by Samfunnsøkonomisk evaluering av alternative ”spleiselag” for Oslo, Stavanger, Bergen og Trondheim.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Felles strategi for innfarts- og pendlerparkering i Buskerudbyen ATM-rådsmøte Helene Justad, ordfører i Lier.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Petter Christiansen Bisek 13. september
Faglig samarbeid mellom KMD, Jernbaneverket, Vegdirektoratet og KS
v/ Tore Askim, prosjektsjef, Buskerudbysamarbeidet
Kollektivtrafikk, veiutbygging eller kaos
Ruters dialogkonferanse 12. februar 2018
Dialogkonferanse om fremtidens mobilitetsmarked
Case og øvingsoppgaver
Bilkollektivet SA
Utskrift av presentasjonen:

Kort om virkninger av handlingsprogram og nytten for programmet Orientering 25.august 2009 Koordineringsmøte Hovedkontaktene

Hensikt • Vurdere ulike modellers egnethet • Diskutere hvordan arealbruksdata koples til modellene • Hvordan skal en sammenligne ulike byområder? • Om indikatorene – har vi valgt gode indikatorer? Indikatorer= f(modellene vi har)???

Arbeidstaker Lokalisering (sone) Innbygger Lokalisering (sone) Turgenerering Valg av reisemiddel Utslipps- mengder Valg av reisemål Fordeling av turene i transportnettverk (volum; kjørelengde osv) Vegnett P-tilbud Kollektiv- tilbud Utslipp per kjt. Utskiftnings- frekvenser Feed Back?! Arealbruksmodellering Trafikksimulering Luftkvalitetsmodell

4 UITP-modellen: Indikatorer som har effekt på valget mellom bil og kollektivtransport Andel av motorisert km per person per dag med kollektivtransport og bil Trikk/forstads- bane av samlet antall linjer Hastighet Pris koll. Vogner pr 1000 innb Egenskaper ved by- området Biltetthet Ramme- betingelser for bil Parkerings- plasser Veglengde Pr 1000 innb Pris bruk av bil Rammebetingelser for å reise kollektivt Flatedekning pr hektar R 2 =0,895 Kilde: Vibe 2003

Nasjonal transportplan Klimakur transportmodellberegninger Beregning 1: Navn: Basis Beregningsår 2006 Beregning 2: Navn: Referansebane(PM09) Beregningsår: 2020 Beregning 3: Navn: NTP Befolkningsdata: SSB-prognoser fra mai 2008 Beregning 4a-d: Navn: Klimapakke 1(kun endring av transporttilbud) Beregning 5a-d Navn: Klimapakke 2 Beregningsår: 2020 Beregning 6a-d Navn: Klimapakke 3 Beregningsår: 2020 Beregning 7: Navn: Areal/fortettingsstrategi Beregningsår: 2030

Nasjonal transportplan Klimakur transportmodellberegninger Isolere ulike tiltak: Øket bompengesatser (de største byene) (vegprising i Oslo) Betydelig forbedret kollektivtilbud Kombinasjon bompengesatser/kollektivtilbud Parkering

Transport og klima, modellforsøk Resultater: Framkommelighet Morgenrush