Svein Brurås Høgskulen i Volda. På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Fakta om fagblader for bruk i annonsesalg •Utarbeidet for: Medlemmene i Fagpresseforeningen •Utarbeidet av: Synovate Project #:88505.
Advertisements

Hva er en sak - hvordan komme på?
Vernetjenesten i Kristiansund
Dine Penger på Facebook Nå: følgere: Dobling på under ett år – slik gjorde vi det!
Når skal Ta med troen hjem – samlingene være?! Vi anbefaler å bruke tiden under menighetens faste gudstjeneste til slike samlinger. Samlingen kan holdes.
Venner som hjelper andre
Hvorfor måle redaksjonell kvalitet?
KVAM: Hjortejegerne må ha blingset alvorlig da de la an og felte den ett år gamle kukalven, langt oppe i skogen ved Haukås i Kvam. Der ble kalven , med.
”En kreativ bearbeidelse av virkeligheten” Grierson
Årets Mediepriser 2013 Vinnere AVIS.
Media håndtering og kommunikasjon
EMedia 2012 Geir E. Engen Fagsjef digitale medier.
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
Naturvernskolen: Tema på foredrag: Medietrening Tid: 1 time For mer info om foredraget kontakt: Martin Ødegaard Andre relevante foredrag.
Skoleavis Journalistikk i skolen
Markedsføring og pressearbeid
Tips til ekstern kommunikasjon. Hvem er journalisten?
Hvorfor?  Markedsføring  Informasjon  Rekruttering  Mobilisering  Har vi noe å fortelle?  Det er kjekt…
1 Web og sosiale medier Kvinne på Topp 22. September 2008 Sørmarka.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Korpset sett utenifra Hvordan tar vi oss ut, og hvordan ønsker vi å ta oss ut?
Velg sjøveien - medieomtale og annonsering Informasjonssjef Anne Kristin Hjukse Oslo Havn KF.
A RBEIDSMILJØUNDERSØKELSE FOR NRKJ S J OURNALISTLAG U TFØRT AV S YNOVATE T EMA : A RBEIDSFORHOLD OG JOURNALISTIKK.
Hva er nyheter? Nyhetsmedienes samfunnsoppgave Noe har hendt, noe nytt
START. Debatt for mer mangfold, mer aktivitet og bedre demokrati i Norges største parti..
Naming, blaming, shaming
Helsesøsterkongressen 24
Hvordan spre budskapet gjennom PR?
Mediehåndtering Kurs for ungdommens bystyre 21. januar 2011.
Ny lov om eiendomsmegling – til beste for forbrukerne Seminar i regi av Eiendomsmeglerforetakenes Forening Kjell Erik Øie Statssekretær
Gode historier til media - tilretteleggernes rolle AB-konferanse Drammen 2007 Informasjonssjef Per Christian Langset.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Medieanalyser Helse Midt- Norge Oppsummering
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Media og informasjon.
Stavanger 15. oktober 2007.
Redaktørundersøkelsen 2008 Knut Petter Rønne Redaktør, Ukebrevet Mandag Morgen.
Publikum og kildestrategier Av Øystein L. Pedersen © Høgskulen i Volda.
Markedsføring og pressearbeid Modul 4 Praktisk pressearbeid Få saken på trykk! 1 Studentliv - Kurs i Markedsføring og pressearbeid- Modul 4.
Hva er kommunikasjon?.
Strategi for NRK Norges viktigste kilde til ny forståelse og felles opplevelser.
Kommunikasjonsarbeid - bakgrunn og fakta. Eksempel på samarbeid lokal og sentralt.
1 Erfaringer med mediene Hvordan få frem sin forskning og sitt budskap Toril Aalberg Institutt for sosiologi og statsvitenskap Presentasjon på NTNU’s forskningsformidlingskonferanse.
Bjørnar Allgot generalsekretær
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
Synlige i media.
Høring om Vestlandet Hordaland fylkeskommune 23 mars 2007 Olav Bergo, BA-redaktør.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Politikkens medierammer Av Aslak Bonde Frittstående politisk analytiker Erfaring fra NRK Dagsnytt og Aftenpostens politiske redaksjon.
Tall og fakta: Unge mediebrukere
Sosiale medier og kriseinformasjon. «.. en teknologisk nyvinning som har potensial til å endre våre arbeidsvaner. Deltakelse i sosiale nettverk, samarbeid.
Krise: fare & mulighet.
Politisk arbeid i NEF. Bakgrunn SSE står ikke i umiddelbar fare for å bli lagt ned. Foreligger forslag om samlokalisering av hele OUS på Gaustad i 2025.
Å bygge en profesjonsgerilja på sosiale medier
Medietall 2014 Lesing av blader og magasiner Lesing av papiraviser
Presseskrivet. presseskrivet Til hvem Når sende Innhold Oppfølging.
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen 22. April 2006.
Makt og medier Mattias Øhra* 2008
Journalistikkforskning som kulturstudier? Sigurd Allern, forelesning 18. september 2007.
Læringsarena - kommunikasjon VRI og RFF. Tradisjonell forskningskommunikasjon.
Kommunal Rapport på nettet Hvordan være fagpresse på Internett.
Kjennskap til etablering av «Innbyggerservice» og inntrykk av informasjon fra kommunen generelt Bergen omnibus Januar 2017.
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Informasjonssikkerhet i hverdagen
Edru Livsstil - Strategikonferanse
Avislesing 2016/2017: Papir tilbake – mobil fram
Avislesing 2017: Flere leser aviser på mobil enn på papir
NRK Norges viktigste kilde
Analysere nyheter
Utskrift av presentasjonen:

Svein Brurås Høgskulen i Volda

På jakt etter redaksjonens interne tenkemåte… Aftenposten (innenriks, papir) Dagbladet (nyhetsavd, nett og papir) Dagsrevyen TV 2-nyhetene (Oslo-redaksjonen) Nettavisen

På innsiden i fem redaksjoner Hva er ”en god sak”? Hvorfor prioriteres noen saker, mens andre velges bort? Hvordan tenker redaksjonen når den lager sitt produkt? Hva er kvalitet i deres egne øyne?

Medier og journalistikk i endring  Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem.  Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil.  Her er annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling.

Medier og journalistikk i endring  Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem.  Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil.  Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling.  Inntektene svikter  Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker.  Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk?  Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag.

Medier og journalistikk i endring  Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem.  Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil.  Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling.  Inntektene svikter  Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker.  Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk?  Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag.  Sosiale medier overtar  Særlig yngre mennesker opplever at de får nyhetene de trenger på sosiale medier.  Det er en grense for hvor mye tid man kan bruke på medier

Medier og journalistikk i endring  Strukturendring: Papiravisene går tilbake, nye medier går frem.  Publikum leser nyheter på pc, nettbrett og mobil.  Her annonseinntektene langt lavere, og det er heller ingen brukerbetaling.  Inntektene svikter  Innsparing og effektivisering i mediehusene. Produksjonskravet øker.  Har redaksjonen råd til å drive selvstendig undersøkende kvalitetsjournalistikk?  Lettere for eksterne kilder og informatører å få gjennomslag.  Sosiale medier overtar  Særlig yngre mennesker opplever at de får nyhetene de trenger på sosiale medier.  Det er en grense for hvor mye tid man kan bruke på medier  Alle kan publisere  Skillet mellom sender og mottaker er svekket, men ikke forsvunnet.  Dagens store mantra: Brukermedvirkning, brukergenerert innhold!  Publikum kan etterprøve journalistikken, har selv adgang til kildene

Aftenposten Coversak i økonomi- delen. Noen funn - men først et case:

Det kom et tips fra OFG… «Matvarebransjen bruker ti ganger mer penger på å reklamere for usunn mat enn for sunn mat. Samtidig kjøper vi mindre frukt og grønnsaker.» • Adm.dir. Guttorm Rebnes, toppsjef i OFG • Markedsdirektør Jan Hammarstrøm i Bama (eier i OFG) • Avdelingsdirektør Anne Hafstad i Helsedirektoratet • Statssekretær Ragnhild Mathisen i Helsedepartementet. • Kommunikasjonssjef Bjørn Kløvstad i Coop (eier i OFG) • Kommunikasjonsrådgiver Kristina Kollerud i Ica Norge (eier i OFG) • Kommunikasjonsdirektør Robert Rønning i Nidar ….. hva særpreger kildetilfanget?

Aftenposten Coversak i økonomi- delen.

Hvorfor er dette ”en god sak”?  Nærhet. Tett på folks hverdag. Det angår meg.  Økonomisak, prioritert stoffområde  God dokumentasjon. ”Hard facts”. Virker grundig, troverdig.  Saken har et kritisk aspekt – mot makthavere.  Narrativt potensial. Mulig å ”ta et grep”, som f eks en fortelling, fiks tittel, visuelt kreativt oppslag e.l.  Eksklusivitet  Kjapp å lage, effektiv produksjon.

”Den gode historie”  Et individ, et ansikt, en skjebne  Finn mennesket i saken  Dramaturgi, spenning Faremos sang ved karpedammen

Format trumfer innhold Nyhetskriterier:  Vesentlighet  Identifikasjon  Sensasjon  Aktualitet  Konflikt … skaper nyheter

Format trumfer innhold Nyhetskriterier:  Vesentlighet  Identifikasjon  Sensasjon  Aktualitet  Konflikt … skaper nyheter Produksjons- vilkår Bearbeidelse - Det journalistene tilfører saken. - Formatering. - Malstyring - Mixen

Fellessaker og egensaker Når fellessaken dukker opp:  Fellessaken har forrang.  Intens konkurranse.  Når saken ”breaker”, er mye likt i ulike medier.  Men ganske snart skjer det ikke så mye nytt. Saken skal imidlertid holdes i live. Da ønsker redaksjonen egne vrier og vinklinger, egne eksklusive historier – og nyhetsterskelen senkes radikalt.

Generere brukeraktivitet  En ”snakkis” har alltid vært en god sak.  Overordnet mål i dag: Brukeraktivitet. Interaktivitet.  Debatt i kommentarfeltet  Livedekning m/leserinnspill og spørsmål, chat  Nettprat - under en hendelse, i etterkant, eller om et tema i tiden  Deling på sosiale medier  Quiz  Nye tips, ny info, nye kilder.

”Kvalitet” i journalistikk” •”Samfunnsoppgaven” •Informere, debattere, kritisere, overvåke •Vesentlighet Politisk kvalitet •Salgbarhet •Engasjerende, spennende, ”klikkbar” Økonomisk kvalitet •”Avsløringen”. •”Først ute”. Aktualitet. Eksklusivitet. •Integritet, uavhengighet. Profesjonell kvalitet