SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal 300311.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Tilgjengelighet for alle- hvor er utfordringene?
Advertisements

Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Behov for forskning og utvikling knyttet til brukerinvolvering i offentlige IT-prosjekter Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004.
Barnefokusert arbeid med foreldre i konflikt
IK-Bygg på web: Formål IK-Bygg web skal bidra til å avdekke avvik i forhold til helse, miljø og sikkerhet. Det stilles strenge krav til hvilken forfatning.
SuperOffice - Visma Global ERP link - Tilbud/Ordre SuperOffice - Visma Global integrasjonen består av 3 produkter. ERP link SuperOffice - Visma Global.
Veiviser for distribuert registrering av forventet ventetid på www
Bård Andreas Lassen Vest-Agder fylkeskommune
Visma Contracting/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Forståelse og praktisk bruk av GPS GPS kurs II Norsk Folkehjelp 2008 Del II.
Øyfergesambandet i Oslo Dialogkonferanse 7. januar 2013 Rolf Michael Odland Leder for Innovasjon & HMSK Boreal Transport Norge 1.
Web Accessibility Initiativ Eller universell utforming
Ideseminar Universell utforming, miljø og bærekraft Kreativitet og nytenkning Sagene samfunnshus, 6 -7 desember 2005 Utfordringer og bakgrunn for seminaret.
Regional delplan for universell utforming i Buskerud
Kollaborativ Ruteplanlegging For egendefinerte brukergrupper Håkon Arneng Holmstedt, Vit.Ass. Høgskolen i Østfold.
Universell utforming. Hva er universell utforming? Rosa Park - Kvinnen som nektet å reise seg på bussen.
1 Diverse orienteringer - utviklingsarbeid Quality Airport Hotel Gardermoen februar 2011.
SAFO Sør-Øst SAFO konferansen 2012 MBO 2011.
PowerPoint laget av Bendik S. Søvegjarto Konsept, tekst og regler av Skage Hansen.
Medlemsmøte Paneldebatt – frittstående verksteder  I hvilken grad opplever de frittstående verkstedene at det er enkelt/lett å få tilgang til.
TRYGGHETSKAMERA I TOG HVORFOR OG HVORDAN
Reisekjeden.no REDSKAP FOR UNIVERSELL UTFORMING AV OFFENTLIG TRANSPORT Rudolph Brynn
UiO på mobilen? Mål Mashup – Samle informasjon på ett sted Emneinformasjon Sanntidsinformasjon fra trafikanten – Trikk og T-bane ved Universitetet og.
Kjell Erik Øie Statssekretær
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Utdanningsforbundet Trondheim
Elektrofagene-info fra EOSØR
Erfaring med bruk av åpen kildekode til støtte for læringsprosessene
Sanntids informasjonssystemer for kollektivtrafikken i Tromsø
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
ELEKTRONISK HENVISNING Hjertelyd hos barn Hjertelyd.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Ruter 11.mars Kjerstin Winther-Jacobsen
PAKNINGSVEDLEGG FOR BLINDE OG SVAKSYNTE
ALEPH brukermøte 2007 Status fra ALEPH Plus Team.
Folkehelse og universell utforming
Visma Scenario/SuperOffice kontakt/kunde og prosjekt/anlegg integrasjon Denne presentasjonen vil vise noen skjermdumper og kort info om hvordan integrasjonen.
Kommuneundersøkelse høst 2010 for Distriktssenteret - Kompetansesenter for distriktsutvikling.
Tanker rundt bil- og kontorregistrering
eDialog24 Operator Nyheter og endringer i versjon
MediaLT fagseminar 21 november IKT og universell utforming – måleindikatorer og status Rudolph Brynn Seniorrådgiver Nasjonalt dokumentasjonssenter.
Internett Bydel Vestre Aker Media- og informasjonshåndteringsseminar
SKOLESKYSS Vestviken Kollektivtrafikk AS (VKT) er Vestfold og Telemark fylkeskommuners innkjøps- og saksbehandlingsorgan for kollektivtrafikk og skoleskyss.
Situasjonen i barnevernet i Agder fylkene Barneverntjenestene i Vest-Agder hadde samlet ved utgangen av 2008, 122,8 stillinger De mottok 1475 nye meldinger.
Presentasjon av ny visning for fører og ombordpersonale i FIDO.
Mobilt røntgen
Bygg og miljø 1 Sanntidsinformasjon for synshemmede i kollektivtrafikken - ett skritt nærmere universell utforming? Foto: Thomas Barstad.
LUB og nasjonale planer
Informasjon fra styringsgruppa samferdsel Indre Østfold Regionråd – 16
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Petter M. Lundby. Tenk på noen du kjenner : Under 8 år eller over 80 år.
Oddmund Sylta | 21. juni Bybanereisen – en god opplevelse for brukeren Direktør Oddmund Sylta, Skyss 21. juni 2010.
IKT i barnehagen Etikk og nettvett.
En formel er gyldig hviss den sann i alle tolkninger Utsagnslogikk Tolkning = linje i sannhetsverditabell Altså: En formel er gyldig hviss den har T i.
Dialogkonferanse Ruter 26. september Parallelle rammeavtaler.
Bygg og miljø DynamIT Dynamiske informasjonstjenester for transportsektoren Gardermoen, 29.april 2003 Ragnhild Wahl.
ORIENTERING KS Agder og Aust-Agder kommunerevisjonsforening 16. november 2009 Tema: Innkjøpssamarbeidet ”Offentlig Fellesinnkjøp på Agder” – OFA. –Organisering.
Status og resultater i Livskraftige kommuner Agder Rådgiver Hans Otto Lund.
Testing av ledelinjer i gategrunn i Kristiansand, september Hva er viktig for drift og vedlikehold?
Nordea Bank Norge - kortinnløsning
Moscito2 Guro, Tone, Mari og Elna. Om prosjektet Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner Tilstedeværelsesinformasjon i organisasjoner - systemer.
Trafikantens mobile sanntidssystem Presentasjon INF5261.
1 © 2016 Ipsos Mobilitet for synshemmede april/ mai © 2015 Ipsos.
Merkevareplattform Nasjonal Reiseplanlegger 04. September 2015.
Samferdsel inkl. Østlandspakka Orientering til kontaktutvalget 6. desember 2007.
Asbjørn Følstad, SINTEF IKT Oslo, 10. juni, 2004
Nasjonal reiseplanlegger
SammeVei - bare raskere
HVORDAN KAN FREMTIDEN SE UT?
Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland
Utskrift av presentasjonen:

SAM-info Konferanse om universell utforming, Lyngdal

Organisering Hva er Agder Kollektivtrafikk AS: • Administrasjonsselskapet for kollektivtrafikken i Vest-Agder • Operativt fra • AKT eies av: – Vest-Agder fylkeskommune (66%) – Kristiansand kommune (34%) • Har blant annet ansvar for ruteopplysningen 177 for begge Agderfylkene!

”Bakgrunnsteppe” • Undersøkelse Trafikanten Oslo: god ruteopplysningstjeneste genererer 16% flere kollektivreiser som ellers ikke ville blitt gjennomført. • 177-agder betjener både Aust- og Vest-Agder • har mellom besøk i døgnet • Daglig mellom samtaler på telefon • I tillegg har hver enkelt rutebilstasjon lokal ruteopplysning

”Bakgrunnsteppe” • Reiseplanleggeren/rutedatabasen inneholder i informasjon fra i overkant av 150 ruter i alle kategorier i Vest-Agder og Aust-Agder (lokalbusser, ekspressbusser, nattbusser, flybusser, bestillingsruter) • Flere tusen holdeplasser • Tre tilrettelagte linjer i Kristiansand hvor både holdeplass og bussmateriell er tilrettelagt (frakter i overkant av 60 % av passasjerene i Kristiansand). • I tillegg enkelte avganger på langruten Kristiansand-Lista • Tilbringerbuss Flekkefjord-Sira • Bestillingsruter

Utfordring knyttet til reiseplanleggere/reiseinformasjon ABAB A B C D E F G H I J K

Målsetting med informasjonsprosjektet Forutsetninger for utviklingsprosjektet: Må ta hensyn til hvordan vi har organisert dataflyten i dag mot busselskaper og NRI. Løsningene vi søker finnes ikke som ”hyllevare”  krever utvikling av eksisterende løsninger. Gjennom prosjektet viktig å teste noen forutsetninger for å: -Lette informasjonsinnhenting for den reisende -Gjøre (kritisk) informasjon om tilrettelagte ruter/bestillingsruter lettere tilgjengelig for dem som er avhengig av denne type informasjon Målsetting: -P-På en enklere måte vise tilrettelagte ruter/bestillingsruter i reiseplanlegger -F-Få frem bedre informasjon om bestillingsruter/tilrettelagte ruter i elektroniske rutetabeller -F-Få frem informasjon om bestillingsruter/tilrettelagte ruter generelt på websiden -G-Gjøre ruteinformasjon (uten bruk av bilder/symboler) lettere tilgjengelig for dem som er avhengig av lesehjelpemidler til pc (blinde/svaksynte)

Forutsetning Rutedata til reiseplanlegger må ha tilstrekkelig kvalitet for at vi skal klare å formidle til publikum målsettingene i prosjektet:  Kvaliteten på ”inndata” er avgjørende for kvaliteten på ”utdata”

Informasjonsflyt Busselskap VA Busselskap AA Busselskap EXp i i i i i i Norsk Reiseinformasjon (NRI) Rutedatabase Rutetabeller web Elektronisk reiseplanlegger alle ruter i begge Agderfylkene

Resultater. for Agderfylkene

Erfaringer fra prosjektet • Busselskapenes ruteplanleggingsverktøy som brukes til rutedataeksport til NRI gir ikke muligheter for å ta med symboler/tekster  individuell tilpasning i reiseplanleggerinformasjon i dialog mellom AKT og NRI • Vanskelig å kvalitetssikre dataflyt/informasjonsflyt til reiseplanlegger, ser ikke data før det ligger i reiseplanleggeren • Klarer foreløpig kun å vise tilrettelagte ruter på rutenivå (ikke avgangsnivå) • Utfordring å vedlikeholde kvaliteten på data/informasjon i reiseplanlegger ved ruteomlegginger, høytidsruter, sommerruter etc.

Fremtiden • Mobil • Tjenester ”der du står” • Reiseplanlegger ulike tjenester • Sanntidsinfo • Betaling bussreise • AKT er i dag ikke godt representert med mobilteknologiske løsninger