Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland"— Utskrift av presentasjonen:

1 Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland
Trafikanten Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland

2 Statistikk - dagens bruk av Trafikantens tjenester
Internett: ca pr år ( pr dag) – pålogginger på en dag under det verste snøfallet WAP: brukere på WAP pr dag (ikke mye sett i sammenheng med at en buss tar ca 50 passasjerer (POTENSIALE!) SMS: Foreløpig ikke i bruk (POTENSIALE!)

3 Sanntidsinformasjon vs. Avviksinformasjon
I dag finnes en løsning for sanntidsinformasjon på bussholdeplassene (SIS). Skiltene viser løpende oppdaterte avgangstider basert på avstandmåling og satelittnavigasjon. En løsning for avviksinformasjon er under implementering (HOGIA). Det skilles mellom planlagte avvik og spontane avvik.

4 Aktører i et avvikssystem

5 Målgrupper for avviksinformasjon
Pendlere Ungdom Andre

6 Dagens avviksinformasjon

7 Hogia traffic message 2.0 System for å håndtere avviksinformasjon
Mulighet for distribusjon pr. Web, E-post og SMS til abonnenter Systemet har to hovedgrensesnitt. Tegne/ registrere abonnement Innlegging av avviksinformasjon. Mulighet til å velge varigheten på abonnement (standard 1. år) . Brukeren kan velge en spesiell linje/rute eller holdeplass. Kan begrense abonnementet til en spesifikk tid på døgnet Kan velge flere linjer/ruter med intervaller.

8 Eksempel på avviksmelding til trafikant via e-post

9 Eksempel på administratorgrensesnitt

10 Eksempler på tilsvarende løsninger
Skånetrafikken Västragötaland Nordjylland London Metro (annen leverandør)

11 Problemstilling Jarl Eliassen (IT-sjef Trafikanten) :
”Et problem med Trafikantens eksisterende tjenester er at de krever for mye forkunnskap for å kunne brukes. Tjenestene trenger forbedret grensesnitt. Internett har mange brukere, mens det er dårlig brukermasse på mobil. Trafikanten er derfor veldig opptatt av å redusere inngangsterskelen for bruken av tjenestene”

12 Utfordringer Brukergrensesnitt
Avhengig av at operatører gir tilbakemeldinger Stimulere til bruk av systemet Hvilke informasjon skal man distribuere og på hvilken måte (WAP, SMS, , WEB er dagens muligheter) Hva er en trafikants smerteterskel når det gjelder venting (5-10 min?)

13 Hva skal Trafikantgruppa arbeide med
Evaluere med hensyn på brukervennlighet. Forslag til forbedringer : administratorside brukerside Vurdere, og sammenligne med tilsvarende systemer i andre deler av Europa Spørreundersøkelse – avdekke brukere (målgruppe) behov/ønsker

14 Fjærlett Hva med å la publikum, altså trafikantene bidra til å gi avviksinformasjon. For å stimulere til dette kan man trekke ut månedens trafikant som får for eksempel et gratis månedskort. Sendere på stasjonene som gir trafikantene melding pr. mobil (SMS) om linjene/bussen som er forsinket (første gang får de spørsmål om de vil aktivere denne tjenesten).


Laste ned ppt "Anne Berge Bjørnseth Linda Sørlie Mohammad Inam Quadir Kristin Kopland"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google