Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvilke regler skal gjelde for Arbeid med Bistand og andre tiltak i 2006? Odd Wålengen, ASD.
Advertisements

Læring på arbeidsplassen
Et 3 årig samarbeidsprosjekt mellom Helse Fonna, NAV Rogaland og SUS JobbResept.
Evaluering av arbeidsmarkedstiltakene i skjermet virksomhet
GREP (Kompetanseutvikling Grenland AS)
INVIVO a/s = levende, i utvikling
Resultater fra spørreundersøkelse • 90 tidligere lærebedrifter invitert til å svare på en nettbasert spørreundersøkelse • Inviterte bedrifter hadde lærling.
Utfordring Behov Mulighet Vilje Løyse utfordringane..?
Utviklingshemmedes muligheter i arbeidslivet Terje Olsen Nordens Välfärdscenter og Nordlandsforskning Regional konferanse om politikken for mennesker med.
Sentralt råd for personer med nedsatt funksjonsevne i Oslo 10.april 2014 Anna M. Kittelsaa NTNU Samfunnsforskning.
Rådgiversamling januar 2011 Fag –og yrkesopplæring.
Ulike veier til fag- og svennebrev Karrieresenteret i Vestfold Liv Marit Meyer Petersen Utdanningsavdelingen, fagopplæringseksjonen.
Rådgiverdager 2013 Per-Kristian Storstad Marit Størvold Damås.
Attføringsbedriften ”ny horisont – nye muligheter” 1.mars
Strategiarbeid i praksis
Valgkamp Byggenæringen Norges største distriktsnæring.
SAMMENLIKNING KLIKKPRIS AVTALE MED RENT-A-PRINTER LEIE AVTALE
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
Arbeidsliv og utdanning
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Studieforbund Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom frivillige.
Du har gjort et godt utdanningsvalg – arbeidslivet har bruk for deg
Hva innebærer det å være lærebedrift? Være godkjent av fylkeskommunen Kunne gi opplæring slik den er fastsatt i læreplanen for faget Ha en kvalifisert.
Frogn videregående skole
FAGFORBUNDETS KAFFEKURS
Fagopplæring -yrkesfag
Fagopplæring i arbeidslivet OpplæringskontorDimensjoneringMarkedsføringFormidling.
Rådgiversamling 9. januar 2012 Formidling til bedrift og vg3 i skole.
Lærekandidatordningen i vta- bedrifter
Arbeid til alle krever økt innsats … Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Fagkonferansen 10.februar 2012.
Samarbeid mellom vekstbedriftene i Nord-Trøndelag Høstkonferansen i ASVL Jahn K Winge styreleder.
Tilrettelagte søkbare opplæringstilbud
ROSTHAUG VIDEREGÅENDE SKOLE
Jane Haave Kompetanse på lavere nivå Tirsdag 16. september 2008.
Programfag til valg Et individuelt tilpasset opplegg.
 Arbeidsforskningsinstituttet AS, 2006  The Work Research Institute  Forfatter/Author Kan ikke utviklingshemmede ha en vanlig jobb? Øystein.
Stolt og unik Liv Overaae KS nfu konferanse 4. november 2008
Tilpasninger i arbeidslivet – noen erfaringer og utfordringer fremover
FORDI MENNESKET LÆRER Fylkeskommunens rolle i ny lov om voksenopplæring Fredrikstad 21. januar 2010.
Gauldals konferansen 2. nov. 2011
Lena Fekene Liv Marit Meyer Petersen
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Rådgiversamlinger januar /01 Bårdshaug Herregård - Odd Arne Moe 09/01 Gauldal vg. skole - Gerd Gaasø 10/01 Rissa vg. skole – Geir Hugo Sand 14/1.
ASVL Høstkonferansen - Knus mytene! - Bygg tillit! - Slik jobber vi for å være synlige og tilstede i samfunnet! ASVL høstkonferanse oktober 2011.
Velkommen til VTA- seminaret 2007, hotell Atlantic i Sandefjord.
KJERNEVIRKSOMHET Vi skaper utviklingsmuligheter og tilpasset arbeid i et aktivt fellesskap. Dette gjør vi gjennom bruk, utvikling og formidling av kompetanse.
NFU arbeider for at: Flere personer med utviklingshemming kan få arbeid i ordinære bedrifter VTA bedriftene fortsatt skal gi et godt tilbud til.
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Regional transportplan Agder Agder Kollektivtrafikk AS Siv Wiken
Situasjonen for utviklingshemmede i Norge i dag 2014
Metodikk for samhandling NAV – OT/PPT
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Nasjonalt råd for lærerutdanning Frafall fra videregående skole Hva gjør Drammen kommune? Tore Isaksen Utdanningsdirektør Drammen 22. sept
Per Kristian Storstad AVGO
Rådgiverkonferansen v/ Jan Larsen Daglig leder av Tre-Ringen og leder av koordineringsgruppen for Forum for Fagopplæring (Opplæringskontorene)
Samarbeid mellom NAV Nord-Trøndelag og Nord-Trøndelag fylkeskommune (NTFK) om opplæring for l ærekandidater og lærlinger med behov for tilrettelegging,
Arbeid for alle Jeg er mer enn Psykisk syk, jeg har arbeidsevne!
Hitra Næringsforening Hva koster det ? Mye tid ? Masse papirarbeid ?
Økt aktivitets- og arbeidstilbud til mennesker med nedsatt funksjonsevne, både i forhold til drift og investering (strategi- og behovsplan). Arbeidet med.
Vest-Agder fylkeskommune en drivkraft for utvikling Folkestyre – kompetanse - samarbeid.
Rådgiver/ nestleder NAKU - Kim Berge. Bakgrunn for opprettelsen av NAKU St.meld.nr. 40 ( ) "Nedbygging av funksjonshemmende barrierer”, har.
Direktør Jan Ellertsen, Vox Fylkeskommunene og voksnes læring.
Dagens trender i tjenestene til personer med utviklingshemming Hentet fra Jan Tøssebro, NTNU, sin forelesning på SOR konferansen 2016.
Fusjonsåret 2016 Nytt firmanavn og ny organisasjon klart i 2015
Lærekandidatordningen
Selvbestemmelse og bruk av tvang og makt
LÆREKANDIDAT – målsetting er kompetanseprøve
Bakgrunn for opprettelsen av NAKU
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
NAV mulighetenes marked
Ole Hjartøy – Regiondirektør – NHO Nordland
Utskrift av presentasjonen:

Hva kan vi få til? Anne-Lise Bakken nestleder i ASVL Stjørdal 28. november 2011

- sammen med Vekstbedriftene •Om ASVL •Hva kan Vekstbedriftene tilby •Varig tilrettelagt arbeid (VTA) •Lærekandidatordningen •Muligheter for kommunene

om ASVL •Arbeidsgiver- og interesseorganisasjon •Grunnlagt i 1991 (Ansvarsreformen) •232 medlemsbedrifter over hele Norge •Individuelt tilrettelagte tilbud til personer •Produserer for rundt 1 mrd. kroner per år

Arbeid for alle •Mat og catering •Snekker og vedproduksjon •Mekanisk produksjon •TV-produksjon •Søm og håndarbeid •Vaskeri •Renhold •Pakking, emballering, montasje

Og mye, mye mer…

Best på arbeid •Høy kompetanse på arbeidsrettede tiltak •Faglig utvikling gjennom samarbeid med høgskoler og andre utdanningsinstitusjoner •Mange ulike tiltak i egne bedrifter og i samarbeid med ordinært arbeidsliv •Tett samarbeid med NAV •Kvalitetssikret:

Infridde mål eller brutte visjoner? (Sylvia Söderström og Jan Tøssebro NTNU 2011) •kraftig nedgang i andelen utviklingshemmede i tiltaket varig tilrettelagt arbeid (VTA) •andelen utviklingshemmede uten et arbeidsrettet tilbud ved kommunale dagsentra har gått betydelig opp empotv.no

VTA – Varig tilrettelagt arbeid •Tiltak for personer med innvilget varig uførepensjon •Gode og trygge arbeidsplasser som gir grunnlag for personlig utvikling og vedlikehold av ferdigheter •Tilbys av alle vekstbedrifter, enten i egen virksomhet eller i samarbeid med lokalt næringsliv

Tilrettelagt arbeid – et kinderegg •Det er bedre for den enkelte •Det er samfunnsøkonomisk lønnsomt •Stat og kommune sparer penger VTA Det lønner seg!

Pris dagsenterplass utviklingshemmet: kr Pris VTA-plass: kr •Statlig tilskudd: kr •Kommunalt tilskudd (32%*) = kr Én VTA-ansatt produserer for ca kr VTA vs. dagsenter *Alle tall er fra 2007 *Min. krav er 25%, men i snitt betaler kommunene 32 %

Lærekandidatordningen •Får opplæring innenfor et begrenset kompetansemål i læreplanen (Opplæringsloven) •Planen utarbeides av fylkeskommunen i samarbeid med godkjent lærebedrift •I Østfold har Vekstbedriftene og fylkeskommunen samarbeidet om opplæringsarenaer innen videregående opplæring, og opprettet opplæringskontor

Muligheter for kommunene –Kommunenes eierposisjoner og aktivt eierskap –Influere på virksomhetenes planer og strategier –Definere egne behov og stille krav til bedriftene og til NAV

Vekstbedriftenes tilbud bygger på alles rett til arbeid og er en del av arbeidslinja og verdiskapningen i samfunnet.