Kvalitetsindikatorer for enhver pris?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Skoledag Finnmark KS tilbud gjennom EffektiviseringsNettverkene Jens-Edvard Grenersen Rådgiver KS Nord-Norge Alta
Advertisements

Verktøy i arbeid med kvalitetsvurdering
Opplevd kvalitet og målt kvalitet: Brukerundersøkelser: Målgruppe: - brukere av hjemmetjenesten (18 indikatorer) - beboere på inst. (24.
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Kommunen og samhandling - utfordringer
SPØRREUNDERSØKELSER dilemma og utfordringer
Samhandlingsreformens utfordringer og muligheter
1 Hvilke krav må stilles til verktøy for helhetlig styring i kommuner? Norsk Rådmannsforum, Oslo Ove Monsen, adm.dir. 2.1Roar StrandMisfornøydMindre.
KOMMUNEVALGET 2011 FAGFORBUNDETS KAFFEKURS Tema: Privatisering.
FACULTY OF LAW, UNIVERSITY OF OSLO EØS og det politiske handlingsrom til å drive tjenesteyting med egne offentlige ansatte Sørmarka 13. januar 2011 Hans.
Indikatorer – hva, hvorfor og hvordan?
13. august 2010 Torgeir Skovdahl Prosjektleder
Norsk Ledelsesbarometer 2013 Presentasjon Ledernekonferansen Lederne Stein Stugu 14/
Forskerskoler – nøkkelen til en bedre PhD-utdanning?
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Team Referanser Prosess Metoder Funn Asplan Analyse Team Referanser Prosess Metoder Funn Konkurranseutsetting i offentlig sektor Asgeir Fløtre Asplan Analyse.
Analyseopplegg i ASSS-rapport 2010 brukt på data fra 20+ kommunene
IPLOS –sammenstilling av ferske indikatorer for kommunene og hva betyr disse for egen tjeneste/omsorgstrapp, ressursbruk etc. v/Geir Halstensen, KS.
1.
Norsk høyere utdannings og forsknings framtid? En kommentar fra landsdel Sør-Vest Torunn Lauvdal, Universitetet i Agder.
Folkehelsestatistikk – muligheter, hensyn, begrensninger
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Bruk av data fra Skoleporten Grunnskolering - veilederkorpset 6. november 2013 Øyvind Lind Kvanmo.
Marit Kise. E-post: Utvikling av indikatorer for å måle kvalitet på kommunale pleie- og omsorgstjenester Marit Kise. E-post:
Ny handlingsplan for økt tilgjengelighet i Presentasjon - Soria Moria erklæringen - Statsbudsjettet for 2007.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
Presentasjon av rapporten ”Behovs – og konsekvensanalyse i helse og sosialsektoren” Bergen,
Nasjonale prøver.
Askøy kommune v/Miljøvernleder Målfrid Eide
Nettverkene – mer enn en læringsarena KS Effektiviseringsnettverkene 2006.
Søndre Innherred Revisjonsdistrikt FROSTATING Sammenligninger mellom kommunene: Eldreomsorg, barnehager og grunnskoler Basert på tall fra KOSTRA
Om Kunnskapsdepartementets bruk av CRIStin-data
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Nye kvalitetsindikatorer i produksjonsindeksen Fagseminar TBU S E N T E R F O R Ø K O N O M I S K F O R S K N I N G A S.
Effektiviseringsnettverk Fra sammenligning til handling
Oslo kommune Kommunerevisjonen KOMMUNEREVISJONEN - INTEGRITET OG VERDISKAPING Rapport 9/2009 Avgangskarakterer i grunnskolen - Likebehandles elevene i.
Evaluering av utbruddsvarslingssystemet Berit Tafjord Heier Avdeling for infeksjonsovervåking, FHI Smitteverndagene 2007.
Presentasjon av problemstillinger til utvalgsmøte Geir Arnulf Sak Måling av forskning.
Oslo kommune Helse- og velferdsetaten Kristin Sofie Waldum Helsesøsterkongress Effektiviseringsnettverk helsestasjons- og skolehelsetjenesten.
Etiske dilemmaer i en leders hverdag
OPPSUMMERING INDUSTRIKOMMUNE-NETTVERKET Pleie og omsorg Samling februar 2009, Porsgrunn John-Are Tharaldsen KS Effektiviseringsnettverk.
Status for nettverksarbeidet ASSS-kommunene - September 2006 Jan Aarak, KS.
Privatskolesamling 26. mai 2010 Gardermoen Mål Enklere rapportering Sikrere data – mer pålitelig statistikk Bruk av data og tilbakeføring til skolene.
Utvikling av kvalitetsindikatorer KS Kort om bakgrunn: For de fleste kommunale sektorer er det få eller ingen gode indikatorer for objektiv.
Offentlige anskaffelser 4 Leverandørkrav, dokumentasjon og utvelgelseskriterier (av leverandør) Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning.
| Fredagsforum | 1 Samhandlings- statistikk Helsedirektoratet Beate M. Huseby.
Privatskolesamling Kjetil Digre avdelingsdirektør / avdeling for statistikk 27. april 2011.
FORENKLING AV RAPPORTERINGS-, DOKUMENTASJON- OG RUTINEKRAV I HELSE- OG OMSORGSSEKTOREN OG INNEN FYSISK PLANLEGGING, AREAL OG MILJØ.
Slik ble Kommune-Norge bedre (og dårligere) i 2015 Ole Petter Pedersen | Kommunal Rapport | 22. juni 2016.
Møte om kvalitetsindikatorer i KOSTRA 7. mars Bakgrunn og rammer 2. Om styringsdata 3. Status i arbeidsgruppene (rundt bordet) 4. Om SØF rapporten.
| 1 Samhandlingsreform og statistikkbehov Arbeidet fremover | Samordningsrådet KOSTRA.
Kort om barometeret Et journalistisk bearbeidet produkt, laget av Kommunal Rapport Basis i offisielle tall levert av kommunene til staten Kostra, Utdanningsdirektoratet,
Holdninger til konkurranseutsetting av velferdstjenester Befolkningsundersøkelse gjennomført i juni 2017 på oppdrag for NHO.
Thor Steffensen, Direktoratet for e-helse
Mandat og rammeverk for evalueringen
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Kvalitetskommuneprogrammet
KOSTRA arbeidsgruppe Data gjennom året
Et verktøy for helhetlig styring Har kommunene behov for et verktøy for helhetlig styring? Markedsundersøkelse og utvikling av styringsverktøy.
Ung i Buskerud 2017 Lampeland 26. januar 2017.
KS Effektiviseringsnettverkene Nasjonale indikasjoner på effektivisering i kommunesektoren - Hovedresultater og konklusjoner Fürst og Høverstad ANS.
KOSTRA arbeidsgruppe rus- og psykisk helsearbeid
ASSS-kommunehelse moden for revidering?
Kommunal styring og planlegging av Helse- og omsorgtjenesten
Grue - Kommunesammenslåing.
Sammendrag av resultater fra FoU-prosjektet:
Kostnadsbilder i pleie og omsorg
Bruker- og pårørendeundersøkelsen 2018
Høstrapport – tall og statistikk
Utskrift av presentasjonen:

Kvalitetsindikatorer for enhver pris? Hvor velegnet er dagens norske og utenlandske indikatorer for kommuner og sentrale myndigheter? Einar Bowitz

Innhold Hva er en kvalitetsindikator? Kvalitetsindikatorer for Skole og for Pleie- og omsorgstjenester i Norge og utlandet Hvordan brukes indikatorene Hva er en god indikator? Hvor egnet er de norske indikatorsettene? Hva bør skje? 2 4. april 2017 2

Kvalitet og kvantitet Kvalitet defineres ulikt Generell definisjon: Hvor godt er tjenesten egnet til å tilfredsstille målet med tjenesten brukernes behov tekniske og faglige krav Mange kvalitetselementer  mange indikatorer Struktur  Prosess Produkt/tjeneste  Resultat Struktur  Prosess  Resultat Også ”gamle” KOSTRA-indikatorer måler kvalitet (strukturkvalitet) Skillet mellom kvalitet og kvantitet er ofte mer til bry enn til nytte 3 4. april 2017 3

Internasjonalt-Pleie og omsorg (PO) Objektive indikatorer vanlig i den norske spesialisthelsetjenesten Lite fokus på PO i internasjonale sammenligninger av indikatorer. OECD-landene fokuserer indikatorarbeidet i PO på objektive medisinske indikatorer Begrenset materiale på internasjonalt nivå Man henviser til arbeidet med indikatorer innenfor rammen av Residential Assessment Instrument (RAI) Individdata for funksjonsevne, medisinsk tilstand og behandlingstiltak Jf IPLOS 4 4. april 2017 4

Et svensk eksempel Sveriges Kommuner och Landsting (2007) Kvalitetsindikatorer for eldreomsorgen på kommunenivå God behandling 5 medisinske indikatorer (fallskader, ++) Service Andel enerom med dusj Personellet Andel med pleierutdanning, turnover Kostnad Avvik fra standardkostnad,++ Innhold Andel 80+ som mottar hjemmetjeneste, særskilt bolig. Brukerundersøkelser gjøres, men er ikke standardiserte 5 4. april 2017 5

Norge-P&O KOSTRA Effektiviseringsnettverkene (KS) Kommunehelseprofiler Mye strukturindikatorer. Andel enerom, andel med tidsbegrenset opphold i institusjon, personaldata, lege/fysioterapitimer per person i sykehjem. Ressursindikatorer er der fra før Effektiviseringsnettverkene (KS) Frivillig (ca 50 i pleie og omsorg) Mål å gi et helhetlig bilde av sektoren i kommunen Brukerundersøkelser Objektive/administrative data (saksbehandlingstid, innvilgelsesandel, mm) Benchmarking Kommunehelseprofiler Mye Kostra-data og annen SSB-statistikk TNS-Gallup – nasjonale brukertilfredshetsundersøkelser (utvalg) IPLOS – men indikatorer må defineres Oslo Kommune – eksempel på objektive indikatorer 6 4. april 2017 6

Krav til tjenesteindikatorer Validitet – måler det den skal måle Enkel å tolke Målingspålitelighet Påvirkbar – og at ikke utenforliggende forhold påvirker indikatoren Tidlig varsel Billig å lage Helhetlig indikatorsett 7 4. april 2017 7

Vurdering P&O KOSTRA Effektiviseringsnettverk TNS-Gallups tilnærming Ikke helhetlig siden det ikke er resultatmål der Mangler en del strukturinformasjon som ventetid, tilgjengelighet mm Dekker alle kommuner – nasjonale data Effektiviseringsnettverk Helhetlig. Balanse mellom brukerundersøkelser, adm data og KOSTRA-data Analytisk gjennomtenkt mht struktur, prosess og resultat. Gode veiledere til brukerundersøkelser MEN: Frivillig og gir ikke nasjonal styringsinformasjon TNS-Gallups tilnærming Utvalgsundersøkelse Litt uryddig mht bruker/pårørende/borger. Bare for nasjonale data 8 4. april 2017 8

Internasjonalt - Utdanning Stor politisk oppmerksomhet på OECD/EU-nivå og nasjonalt nivå Mye indikatorbruk Knyttes direkte opp mot politiske mål Ikke skille mellom kvalitetsindikatorer og andre indikatorer Indikatorene presenteres i en grundig faglig og politisk sammenheng Education at a glance er på mer enn 400 sider. PISA – også omfattende og grundig. OECD har mål og drøfting av mål som er mer generelle og allmenne enn det som er tilfelle i EU EU-arbeidet nært knyttet opp mot politiske prosesser og politiske mål En del av målene i EUs opplegg man ønsker indikatorer for er så vage at virker lite meningsfullt å lage indikatorer. 9 4. april 2017 9

Norge – utdanning: Skoleporten Skoleporten synes å jobbe langs lignende linjer som OECD og EU. Indikatorer: Ressursbruk Strukturdata Mye resultatdata Karakterer Nasjonale prøver Grunnskolepoeng Gjennomføring Ikke skolebidragsindikatorer Elevundersøkelsen Ikke foreldreundersøkelsen (som er frivilling, men som mange skoler gjennomfører) Ikke alle svar fra elevundersøkelsen Tekniske begrensninger på portalen Godt dekkende indikatorsett for ressurser, strukturkvalitet, prosesskvalitet og resultater (læring). Utdanningsspeilet er et hjelpemiddel Samlet mye positivt 10 4. april 2017 10

Norge-Utdanning-Øvrig PISA m fl. Treårig analyserapport Belyser endring i gjennomsnittlig prestasjon over tid Gyldige sammenligninger med andre land Bare form av en rapport Dette er analyse, til forskjell fra statistikk/indikatorer KOSTRA Mye overlapp med Skoleporten Behov for klar arbeidsdeling KOSTRA/Skoleporten Mange flere skoleindikatorer i KOSTRA kan være kvalitetsindikatorer Men igjen – ikke noe behov for skarpt skille GSI/VIGO I hovedsak leverandør til andre portaler. 11 4. april 2017 11

Utdanning-vurdering Skoleporten: Helhetlig og bredt dekkende. Hjelp til tolkningen gjennom en årlig situasjonsrapport. Obligatorisk gjennomføring og sentraliserte prosedyrer for spørreundersøkelser er positivt Savner: Metodisk drøfting av hvilke mål indikatorene kan si noe om og hvilke mål de ikke kan si noe om. Spredningsdata Data for sammenhenger med bakgrunnskjennetegn Lesetest Skolebidragsindikatorer Foreldreundersøkelsen/mer info fra elevundersøkelsen 12 4. april 2017 12

KOSTRA-1 KOSTRA har et analytisk opplegg som ikke følges Struktur – prosess – produkt – resultat Det er stort sett de første som benyttes Feil å kalle dette kvalitet mens det andre er noe annet Heller: Tjenesteindikatorer Hvor godt dagens KOSTRA uttrykker hvor gode tjenestene er, varierer: Tekniske tjenester: Mye bra, men kan gjøre mer Skole: Mye bra, men vurder grenseflaten mot Skoleporten Pleie og omsorg: Mer brukerundersøkelser. IPLOS lovende. Barnehage: Mer brukerundersøkelser. Sos & Barnevern – for vanskelig med resultatindikatorer? Kirke, kultur, planlegging: Vanskelig – stopp her? Samferdsel: En del bra objektive indikatorer. Databank – ingen kvalitetsportal 13 4. april 2017 13

Sentrale myndigheter Nasjonale portaler for P&O og barnehager også, på samme måte som Skoleporten? Behov for standardiserte brukerundersøkelser og nasjonale tall Behov for tilstandsrapport på flere felt?  Staten må ta styringen Videreutvikling: Mer bruk av objektive indikatorer Utvikle indikatorer basert på IPLOS Mer sofistikerte indikatorer (spredningsmål, korrelasjoner) basert på eksisterende data 14 4. april 2017 14

Kommunen Tjenesteindikator – Glem skillet kvalitet – kvantitet Knytte indikatorene opp mot politiske eller andre mål for tjenesten Helhetlige indikatorsett kan man få i bedrekommune.no Skole og PO peker seg ut I mange sektorer bør man ikke forsøke en gang Pga frivillighet Vanskelig å benchmark’e? Er gjennomføringen av brukerundersøkelser og datainnsamling enhetlig? Tolkning av indikatorsett – mer ressurser på det? Videreutvikling: Som for staten Samarbeide mer med staten? 15 4. april 2017 15