Infrastruktur i veggrunn

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ubemannet rengjøring og rensing av tunnelbasseng
Advertisements

Hallagerbakken Borettslag.
Infrastrukturdagene 2014 (14) Ny NS 3070 om ledninger i grunnen
Nye Norske standarder innen samordning av ledninger i grunnen
Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Litt mer om PRIMTALL.
BASISHALL som grunnlag for rekruttering v/Paal-Mogens Furuseth
Temadag fibersatsing KS huset 22. januar 2014
Markedsinfo fra Bergen kommune – vann- og avløpsetaten
Arbeidsoppgaver, markedssituasjon Anlegg Lars Aksnes Bransjemøte 4. mars 2005.
Kostnadene bak resultatene
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Kirsten Tegle Bryne Universell utforming i NTP
Regional utvikling i Sør-Trøndelag Fylkeskommune - IKT-infrastruktur i Sør-Trøndelag Pål M. Dahlø - Leder IKT-programmet - Prosjektleder IKT-infrastruktur.
E16 Sandvika – Hønefoss Strategier og planer
Veg og Transportavdelinga. Hvorfor prøve nye kontraktsformer •Kritikk fra Riksrevisjon. •Under 3 tilbydere i snitt pr kontrakt. •Store prisøkninger -
Bredbånd To tilbydere: Monsternett
STATUS BANEPROSJEKT
Effektivisering av VA-sektoren – bakgrunn for VARFIN prosjektet Statssekretær Frank Jenssen.
Flaskehals eller døråpner ? Trond Helleland 13/1-2009
Felles leverandør- og bransjemøte veg og bane Terje Moe Gustavsen 28. april 2010.
Kommunereform for vekst
Ordfører Tore Oppdal Hansen
VA-tiltak langs Svelvikveien mellom Solumstrand og Svelvik grense – Orientering til Bystyrekomitèen Hensikt: Gi komitèen en orientering om.
St. Edmunds vei i Ullern bydel
Tilskudd til private barnehager i 2011 Presentasjon private barnehager 10. februar 2011.
Matendo Kreativ Ungdom (MKU)
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag til formannskapet Økonomiplan En presentasjon av Foreløpig forslag.
Bredbånd og modernisering av offentlig sektor Karasjok 02. november 2004 statssekretær Eirik Lae Solberg 2005.
BUDSJETT 2011 KS-konferansen 13. oktober Statsbudsjettet Økning i frie inntekter på 200 mill kr til fylkeskommunene Realøkning i frie inntekter.
Litt om Statens vegvesen
Kollektivtransportens finansieringsbehov: Er løsningen mer av det samme, eller finnes det mer effektive måter å finansiere kollektivtransporten på? Bård.
Julemøte – Fjernvarme i konkurranse med lokale alternative
Presentasjon av fjernvarmeprosjekter
Sammen i grøfta - hva skjer for å bedre samordningen?
NTP: Sør-Trøndelags posisjon og viktigste saker. Samle kreftene Gjennomslag sentralt oppnås ved Klare og forståelige prioriteringer Enhetlig og samlet.
12-kommunesamarbeidett i Vestfold Strategisk plan
1 Kommunal selskapsstatistikk Kilde Brønnøysund, september 2009 Bedriftsstyret Marianne B. Skou.
Leikvang Hallprosjekt
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Vil helseskadene øke i takt med aktivitet og økt press Oslo 26. mai 2010, Knut Barland, konsernsjef Skagerak Energi.
Utfordringen Tidligere presentert: Best case: Bufferfond mill i minus i 2012 Worst case: Bufferfond 1 milliard i minus i 2012 Anslag pr 20. mai:
Samlet ramme: 322 mrd kr Dvs 32,2 mrd 2009-kr årlig Økning på 100 mrd kr (+45%) fra NTP
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Krav til leverandører Kontraktsstrategier Lars Erik Hauer Direktør Veg og Transport.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
1 Kommuneproposisjonen 2006 – Levanger formannskap Kommuneproposisjonen 2006 Utdrag av departementets presentasjon for fylkesmennene Noen tabeller.
Nasjonal transportplan Vilnius 9. april 2008.
Pilotprosjekter – hva er lov og hvordan går man fram?
Markaloven og Maridalen Fem fylker – 19 kommuner 310 km2 i Oslo 850 km2 i Akershus 325 km2 i Buskerud 210 km2 i Oppland 5 km2 i Østfold Til sammen 1700.
Økonomi og pengestrømmer i idretten
1 Det økonomiske opplegget for kommunesektoren i statsbudsjettet 2008.
Økonomisk utvikling Regnskap 2008 Kommuneprop Langtidsvirkninger omlegging IS.
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – møte med FAU-ledere Økonomiplan , supplert noe med forslag til Statsbudsjett.
Rådmannens forslag til økonomiplan
© Bergen kommune Et nytt godt år for Bergen - ambisjoner og utfordringer Presentasjon av Monica Mæland, byrådsleder.
Næringslivets lokaliseringsmønster og arealbruksutvikling Trondheim: innb arb.pl. Bergen: innb arb.pl. Stavanger/Sandnes:
VA-utbygging Sælenveien
Espen Starheim Momentum Selvkost AS
Ny Standard Samordning av ledninger i grunnen Del 1: Avstandskraving
Drammen bykasse Regnskap februar Økonomisk status etter 2. tertial 2009 Netto driftsresultat: 13,7 mill. kr (Overskudd) Årsoppgjørsdisposisjoner:
Faste møter mellom regjeringen og KS 2010 Hva har skjedd?
”Framtidig barnehagesituasjon i storbyene” Presentasjon av et utviklingsprosjekt for storbynettverk barnehager Henning Sunde, seniorrådgiver Asplan Viak.
Kommuneproposisjonen Konsekvenser for Troms fylkeskommune Økonomisjef Berit Koht.
Universell utforming i Nasjonal transportplan Partnerforum: Universell utforming og statsforvaltningen Blindern, Trine Hagen Vegdirektoratet.
Moss kommune Hva betyr forslaget for kommunenes ledelse og forvaltning? Ann-Janette Hansen Rådgiver - Moss kommune Tlf nr
Tiltak for bedre koordinering ved planlegging og utførelse av ledningsarbeider i grunnen Bredbåndforum Fagdirektør Magnar Danielsen Fornebu, 10. mars.
Evaluering av Graveinstruks
Utskrift av presentasjonen:

Infrastruktur i veggrunn Innspill til forskrift til vegloven § 32 fra eierne av infrastruktur i veggrunn Mai 2010

Status i dag Offentlig veggrunn er en viktig ressurs for fremføring av all annen infrastruktur. Så mye som 8-10 ulike ledninger og kabler kan ligge i samme trase. Samfunnets krav til sikkerhet og pålitelighet gjør rørene og kablene til kritisk infrastruktur og konsekvensene av feil er alvorlige. 2

Utfordring: Mangler felles retningslinjer Det finnes ikke i dag felles tekniske og administrative krav ved legging av kabel i veggrunn. Vegdirektoratet har arbeidet med forslag til ledningsforskrift i flere år. Direktoratets utkast til forskrift for legging og flytting av ledninger langs vei fikk stor motstand fra høringsinstansene i 2008. I fravær av en sentral forskrift har en rekke kommuner skjerpet lokale instrukser eller praksis, inspirert av direktoratets utkast. 3

Konsekvenser De umulige forholdene som er skapt for eiere av kabel i veggrunn er en trussel mot fornyingen av Norge. Betydelige kostnadsøkninger, hvor utbyggings- og fornyingsprosjekter stopper opp. Betydelige kostnadsøkninger som også rammer drift. Bredbåndsutbyggingen stopper opp i flere kommuner. dt.no 6.2.2009 4

Forvirring i bredden X Vegdir. Bærum Bergen Stavanger Drammen 2009 Hundrevis av regelverk Kommunens graveinstruks Fylkene overtar riksveiene SVV-regionene Ingen forutsigbarhet Drammen 2005 X Bodø (forbud) Drammen 2007 Asfaltering Breddekrav når det graves i veigrøft inn til asfalt Bærum Bergen Vegdir. Stavanger Drammen 2009

Forvirring i dybden Eksempler på ulike krav til overdekning over rør Kjørebane 10 Kragerø Bodø 40 Kristiansand Bergen 50 Drammen Arendal 60 Nesodden, Skedsmo, forslag Trondheim 80 100 Historiske krav: 40-50 Vegdir forslag: 80+ Kommunale tall innhentet og tolket av Asplan Viak

Drammen: Asfaltering, enkel kabelfeil Kabel langs vei var skadet på tre steder som følge av lyn. Kostnader kabelentreprenør: kr 14.563 Kostnader materiell: kr 575 Kostnader graveentreprenør: kr 157.877 Totalkostnad: kr 173.015 Asfaltering Breddekrav når det graves i veigrøft, og ikke berører asfalt Drammen Foto og kilde: Telenor. Adresse: Verven 40-42, Drammen. Asfaltering 8 x 18,5 meter

Vårt mål: En balansert forskrift Vi har utarbeidet innspill til ny forskrift. Fokus: Ny infrastruktur samt vedlikehold av eksisterende infrastruktur. En balansert forskrift for infrastruktur i all offentlig veggrunn. Felles regelverk Forutsigbart - lik, enkel og forståelig informasjon Sikre samfunnsoptimale løsninger Dette forslaget imøtekommer statens ønske om utnytte veggrunn til annen infrastruktur. Miljømessige og samfunnsøkonomiske gevinster. 8

Vi foreslår Forskriften skal gjelde for samtlige vegmyndigheter og samtlige offentlige veger. Skape et mest mulig praktisk og hensiktsmessig regelverk. Et regelverk som sikrer samfunnsmessige rasjonelle løsninger. Vegholder skal holdes skadesløs som følge av at det etableres infrastruktur i offentlig veggrunn. Tydeliggjøring av når vegmyndighetene kan kreve flytting for ledningseiers regning. Skape forutsigbare rammebetingelser og samfunnsøkonomiske riktige avgjørelser.

Vedlegg

Vegloven § 32 – forslaget Foreslåtte krav til de øverste kablene (tele, bredbånd) Overdekning 80 cm + rør + beskyttelseslag = 110 cm Utkiling over rør, øker når overdekning øker Krav til asfaltering Ved langsgående grøft: halve vegbanen Ved kryssing av veg: 25 meter Gebyrer for administrasjon, inspeksjon, veiforringelse Konsekvenser Større grøftedybde skaper større risiko for veien Jo dypere vi må grave, desto mer risikerer vi å ødelegge Gravekostnaden dobles (eks. Drammen) Asfalteringskostnader firedobles Mer inntekter til entreprenører, ikke mer til veibygging Økte kostnader for alle, inkludert forbrukerne

Hvor mye øker kostnadene? Telenors anslåtte merkostnader hvis Vegdirektoratets forslag innføres for all offentlig veg: Kostnadsart (2008) Beregnet årlig mer-kostnad full effekt (worst case) Beregnet effekt for 2009, justert for usikkerhet/ risko Tekniske krav – økte entreprenørkostnader 322 mill kr. 150 mill kr. Økonomiske krav fra vegholder ved nyanlegg 188 mill kr. 90 mill kr. Økonomiske krav fra vegholder ved punktgraving, Drift-/feilretting 91 mill kr 40 mill kr. Utvidet flytteplikt – økte entreprenørkostnader 100 mill kr. 100 mill. kr Sum 701 mill kr 380 mill kr

Virkningen i Drammen Drammen innførte dybde- og asfalteringskrav - all videre fiberutbygging er stoppet Drammen: Kostnadsøkninger ved graving, utkiling og asfaltering på avtalte prosjekter: Ringsgate, Telenor (feilretting) + 200 % Ole Steens gate, Telenor (ny) + 466 % Gulskogen, Energi Buskerud (ny) + 210 % Dr Hansteens gt, Energi Buskerud (ny) + 450 % Geomatikks kabelpåvisninger for Energi Buskerud i Drammen.

Vårt forslag til gravedybder Vegfaglig gode dybdekrav for kabelrør: Kabeldimensjon, inntil (mm) Atkomstveg, min. leggedybde Samleveg min. leggedybde Hovedveg min. leggedybde Stamveg min. leggedybde 20 mm 10 cm 50 mm 15 cm 25 cm 125 mm 40 cm 50 cm Pragmatisme Fiber freses 10-20 cm ned i asfalten i Kragerø kommune.

Gjenanskaffelses-kostnad (mrd kr) for anlegg i veigrunnen Hvor mye kabler er det? Infrastruktur, fra øverst til nederst Samlet lengde (km) Lengde i eller langs vei (km) Gjenanskaffelses-kostnad (mrd kr) for anlegg i veigrunnen Telenor 250 000 93 000 20 Annen telekom. (energiselskap mm) 20 000 3 000 1-2 Elektrisitet 320 000 60 000 65 Gass 500 Fjernvarme 800 700 0,5 Vannforsyning 47 000 45 000 (VA i felles grøft) 350 Avløp inkl overvann 50 000 Totalt Ca.700 000 Ca. 200 000 Ca. 430 mrd kr

Forvirring i regnskapet Kommunalt gebyr for graving, Tall innhentet av Asplan Viak Minimum Maksimum Asker 5.000 13.000 Bærum 3.600 8.000 Oslo Sporveier 5.000 + leie Tønsberg 1.250 Trondheim 2.355 + 31 /kvm Drammen 2.000 + 132 /kvm Fredrikstad 1.144 + 28 /kvm Kristiansand 1.000 + 35 /meter Skedsmo