Kontraktsregulering av compliance-forpliktelser

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Se: Styrets ansvar Se: Holt.
Fra lovutvalgets praksis V/Niels R. Kiær
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
Litt mer om PRIMTALL.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Oslo kommune Utviklings- og kompetanseetaten Konserninnkjøp
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Norsk voldgift i et internasjonalt perspektiv
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Hovedendringer Ansvarlig samordner er opphevet
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
KURS I ENTREPRISERETT NS 8405 – STANSING (MISLIGHOLD AV BYGGHERREN) FOR BSY – HOLMEN FJORDHOTELL Dato: 19. mars 2009.
1 Hvem har plyndret Tanzania for gull, og hvor er det gjemt?
Seminar om sammenhengen mellom arbeidstakerrettigheter og handel Arbeidsdepartementet 9. februar 2010 BAMAs prosjekt i Costa Rica.
Hvor i verdikjeden ligger ansvaret dersom uhellet har skjedd?
Resultater Kundesenter
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Tvisten mellom Peder Ås (selger) og Lars Holm (kjøper)
Eksternfinansiert virksomhet F Avd. dir. Arne Lunde, Kunnskapsdepartementet.
Forelesninger i kjøpsrett H2013, 9. september 2013 Mislighold og misligholdssanksjoner II Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Kursdag 5 Ryk og Reis Franchising.
Sikring av personopplysninger i offentlig forvaltning Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Presentasjon Fylkesbiblioteket i Akershus. Spørreundersøkelse blant bibliotekansatte i Akershus. 1.
NY LOV OM HELSEPERSONELL
Kapittel 14 Simulering.
Offentlige anskaffelser 5 Gjennomføring av konkurranser
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
Arbeid med bistand Rapportering.
IT-kontrakter Mislighold.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Oppland Arbeiderblad Kjønn i kildebruk - Utviklingstrekk over en to års periode.
Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme
ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? ISA-ene kan bli forskrifter - hva er utfordringene? v/ avdelingsdirektør Anne Merethe Bellamy DnR-dagen.
Hvordan få en økonomisk dimensjon på investeringens godhet? Svein Sandbakken Temadag 6. Mai 2010.
Malverk intern produktopplæring
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Medlemsutvikling PETS/Distriktssamling Langesund 28. mars – 29 mars D 2290 E. Omdal.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Dag Wiese Schartum, AFIN Innsynsrettigheter og plikt til å gi informasjon til registrerte.
Offentlighet og partsinnsyn
En oversikt over personopplysningsloven Dag Wiese Schartum, AFIN.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger Dag Wiese Schartum.
# Rapporten skal kun benyttes av Universitetet i Oslo til de formål den er ment og skal ikke distribueres til andre parter uten vårt skriftlige samtykke.
Dag 10 Partenes plikter etter en kjøpsavtale. Selgers plikter:
Inflation og produktion 11. Makroøkonomi Teori og beskrivelse 4.udg. © Limedesign
Forelesninger i obligasjonsrett H2014, 29. august 2014 Prisavslag Førsteamanuensis ph.d. Herman Bruserud.
Lindorffkonferansen 2014 Bergen
JUS102 Advokat Lars Baklund.
Reklamasjonsplikt ved kontraktbrudd
Samlinger november 2014 Før inntaket 2015/16 Søknadsfrist 1.februar Meldingsskjema 1.mars Spesialundervisning.
Kapittel 1, oppgave i) Sett inn preposisjoner eller adverb som passer.
Mulighetenes Oppland «Kontrakt, hva er viktig og hvorfor» v. Ola Selvaag.
© DET JURIDISKE FAKULTET UNIVERSITETET I OSLO § 14 – Inngrep gjennom forskrift Kongen kan ved forskrift gripe inn mot konkurransebegrensende atferd –Er.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Taushetsplikt og andre begrensninger i tilgangen til personopplysninger Dag Wiese Schartum, AFIN.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Krav til sikring av personopplysninger Prof. Dag Wiese Schartum, AFIN.
Oppgavegjennomgang – UiO Vår 2018
Utskrift av presentasjonen:

Kontraktsregulering av compliance-forpliktelser Advokatene Ola Ø. Nisja, Kaare Andreas Shetelig og Erlend W. Holstrøm Industrijuristseminaret 2014 7. mars 2014

DN 22. februar 2014 "Da Hydro kom til Angola på slutten av 80-tallet var bestikkelser av offentlige tjenestemenn i utlandet lovlig og kunne trekkes fra på skatten. I 2005 er mye forandret. Norge har siden 2003 hatt strenge straffebestemmelser mot korrupsjon. Store, norske selskaper som driver virksomhet i USA og Storbritannia, må også forholde seg til de strenge antikorrupsjonslovene i disse landene."

Aftenposten 25. februar 2014

To hovedspørsmål innledningsvis og dagens temaer

Kontraktsregulering av compliance-forpliktelser Hva mener vi med compliance-forpliktelser i denne sammenhengen? En vid forståelse av begrepet Overholdelse av lover, regler, konvensjoner, etiske regelsett etc. som gjelder antikorrupsjon, menneskerettigheter, barnearbeid, miljø, tvangsarbeid mv. Kontraktsreguleringen Fastsettelse av forpliktelser til å overholde slike regler i kontrakt (kontraktsforpliktes til å "comply")

Temaer En typesituasjon Hvorfor kontraktsreguleres compliance-forpliktelser? Tolkning av klausulene Forholdet til avtalte ansvarsbegrensninger Lempning og misbruk Noen råd og tips til slutt

En typesituasjon

Kontraktsmodell (forenklet) Underleverandør Underleverandør Underleverandør Underleverandør Underleverandør Bestiller Underleverandør Underleverandør Underleverandør Underleverandør Leverandør Underleverandør Underleverandør Underleverandør

Hvorfor kontraktsreguleres compliance-forpliktelser?

Hvorfor kontraktsreguleres compliance-forpliktelser? Samfunnsansvar (CSR) Internasjonale regelverk/-konvensjoner Unngå rettssaker/granskninger Redusere risiko for personlig ansvar Ivareta omdømme Eget etisk regelverk Lovgivning (preseptorisk)

DN 22. februar 2014 Nulltoleranse for bestikkelser og korrupsjon. "Hydro hadde forsøkt å få inn følgende klausuler i avtaleverket mellom de fire partnerne på det aktuelle oljefeltet: Nulltoleranse for bestikkelser og korrupsjon. Ingen offentlige ansatte med eierskapsinteresser i et av partnerselskapene hadde lov til å delta i regjeringsbeslutninger vedrørende oljefeltet."

Meld. St. 13 (2010-2011) "Tendensen i den senere tid er at samfunnsansvar knyttes mer opp mot bedriftens egen virksomhet og leverandørkjede. […] Det påhviler alle selskaper et ansvar for å ta samfunnsansvar og å ha dette integrert i virksomheten og strategier."

Eksempel på klausul # 1 "The Contractor/Supplier recognises and agrees to comply with X's corporate responsibility policy and to respect the principles of the United Nations Global Compact and the Universal Declaration of Human Rights in the performance of its activities, whether these be carried out by its own personnel or by sub-contracted parties. Furthermore, for the duration of the contract, the Contractor/Supplier agrees to follow X to monitor its degree of compliance with these corporate responsibility requirements, accepting any corrective or preventive measures that may be imposed."

Eksempel på klausul # 2 "Leverandøren skal respektere grunnleggende krav til menneske-rettigheter,arbeidstakerrettigheter og miljø i egen virksomhet og i leverandør-kjeden. Varer, som leveres til oppdragsgiver, skal være fremstilt under forhold som er forenlige med kravene angitt nedenfor. […] Leverandøren plikter å påse at ILOs kjernekonvensjoner etterleves i egen virksomhet og hos den eller de underleverandører som medvirker til oppfyllelse av kontrakten. Dette betyr forbud mot barnearbeid, forbud mot tvangsarbeid, forbud mot diskriminering Brudd innebærer kontraktsbrudd. Ved kontraktsbrudd plikter leverandøren å rette de påpekte manglene, uavhengig av kostnadene ved slik retting, innen en tidsfrist som oppdragsgiver bestemmer, så lenge tidsfristen ikke er urimelig kort."

Tolkning av klausulene

Hva slags forpliktelser er avtalt? Vi forutsetter at det er tale om kontraktsforpliktelser og ikke bare oppfordringer (et spørsmål om riktig kontraktsutforming) Vil ofte bero på det regelverk kontrakten måtte vise til (konvensjoner, lovgivning, virksomhets etiske regelverk)

Noen tolkningsutfordringer Bare kontraktsparten eller også videre ledd? For hvilke underleverandører/ledd svarer kontraktsparten? Oppdatering av regelverk Konsekvenser av vage/overordende formuleringer Den rettslige betydningen av at en underleverandør er godkjent av bestilleren Hvilke konsekvenser skal et brudd ha?

Et eksempel: Rett til å inspisere Rett til å inspisere hvem? Kontraktsparten? Videre ledd i kontraktskjeden? Kreves noen begrunnelse? Kontraktspartens skjønn? Mistanke om brudd? Hos hvem? Kvalifisert (skjellig grunn)? Må brudd være avdekket? Må inspeksjonen meldes? Hvem kan gjennomføre inspeksjonen? Kontraktsparten selv? Uavhengig tredjepart? Konfidensialitet Hvem skal bære kostnadene?

Et eksempel til: Hevingsadgangen Dagbladet 31. oktober 2013: Harald Langemyhr er tilkjent 20 millioner kroner i erstatning - Et brukbart plaster på såret, men erstatningen kunne vært større.

Forholdet til avtalte ansvarsbegrensninger

Vil en ansvarsbegrensning stå seg? Det første spørsmålet: Omfatter en eventuell ansvarsbegrensning også slike brudd? Eksplisitt unntatt? Hvis ikke eksplisitt unntatt, hva tilsier en rimelig/fornuftig fortolkning av kontrakten?

Vil en ansvarsbegrensning stå seg? Forts. Hvis ansvarsbegrensningen i utgangspunktet gjelder: Hvor langt vil den stå seg hvis den utfordres? Den klassiske lære: Man kan aldri fraskrive seg ansvar for sine egne forsettlige eller grovt uaktsomme kontraktsbrudd Grov uaktsomhetsnormen anvendt på compliance-tilfeller Kan man rettsgyldig fraskrive seg ansvar for slike brudd vi her taler om? Begrensninger av ansvar for indirekte tap/omdømmetap

Lempning og misbruk

Lempning/tilsidesettelse av en compliance-forpliktelse Mest nærliggende rettslig grunnlag: Tolkning med grunnlag i alminnelig fornuft og/eller avtaleloven § 36 som tolkningsnorm (rimelighet) Revisjon i medhold av avtaleloven § 36 Forpliktelsen man har tatt på seg i kontrakten (som er mellom to profesjonelle parter) må være kvalifisert urimelig…

Særlig om misbruk Misbruk = Bruk av compliance-brudd av andre årsaker enn bare ønsket om å "comply" Utgangspunktet: Kontrakten stiller ikke krav til kontraktspartens begrunnelse/motivasjon De alminnelige avtalerettslige reglene (herunder § 36) kan etter omstendighetene være anvendelige Tolkning: Kan det innfortolkes et saklighetskrav? Må det foreligge en nærhet til kontraktsarbeid/realforpliktelsen?

Misbruk som ledd i en hevingsvurdering Rt. 1999 side 408 (Garasjedommen) "Når det – slik som tilfellet var her – er et fallende eiendomsmarked, vil det også være mulig for kjøperen å benytte en hevningsadgang i spekulasjonsøyemed. Jeg er etter dette blitt stående ved at kjøperen ikke hadde hevningsrett da hevningserklæringen ble fremsatt 21. mai 1991." Uberettiget heving som erstatningsgrunnlag

Noen råd og tips til slutt

Utvalgte råd og tips Ha en god tone med compliance-ansvarlig i virksomheten Søk å finne frem til en rimelig og fornuftig risikofordeling Våg å forhandle på compliance-bestemmelser Bruk av sjekklister/erklæringer Integrity due diligence (IDD) Bruk av back-to-back løsninger Viktigheten av en skikkelig ansvarsbegrensning (for leverandøren)

Kontaktinformasjon Ola Ø. Nisja Kaare Andreas Shetelig Tel. +47 22 82 76 44 Mobil +47 934 31 332 oni@wr.no Kaare Andreas Shetelig Tel. +47 22 82 75 78 Mobil +47 900 29 192 kas@wr.no Erlend W. Holstrøm Tel. +47 22 82 76 93 Mobil +47 911 32 417 ewh@wr.no www.wr.no Ansvarsforhold: Denne presentasjonen inneholder en overordnet beskrivelse av enkelte regler i norsk rett. Den utgjør ikke  juridisk rådgivning, og ingen forretningsmessige beslutninger bør baseres på den.

Kontaktinformasjon OSLO Tel +47 22 82 75 00 Fax +47 22 82 75 01 oslo@wr.no BERGEN Tel +47 55 21 52 00 Fax +47 55 21 52 01 bergen@wr.no LONDON Tel +44 20 7367 0300 Fax +44 20 7367 0301 london@wr.no SINGAPORE Tel +65 6438 4498 Fax +65 6438 4496 singapore@wr.no KOBE Tel +81 78 272 1777 Fax +81 78 272 1788 kobe@wr.no SHANGHAI Tel +86 21 6339 0101 Fax +86 21 6339 0606 shanghai@wr.no www.wr.no Ansvarsforhold: Denne presentasjonen inneholder en overordnet beskrivelse av enkelte regler i norsk rett og om internasjonal voldgift. Den utgjør ikke  juridisk rådgivning, og ingen forretningsmessige beslutninger bør baseres på den.