Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Å kunne kommunisere om seksualitet
Advertisements

Samling 2. Kompetanseprogram for handels- og servicenæringen i omstillingskommuner.
Kapittel 8 Følelser for merket
Målgruppe / Budskap Hvem skal du snakke til og hva skal du si
Veiledning i gevinstrealisering ved innføring av elektronisk handel
Hvordan oppnå GOD kommunikasjon med dine målgrupper?
Bruk mediene - hvis ikke, vil mediene bruke deg Medieseminar Aurland 20. april Audun Tjomsland.
Sommervikar i Blend.
Målgrupper og segmentering
Befolkningsundersøkelse – energimerking av boliger Juni 2011.
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
12. Oppsummering.
Hønefoss politistasjon
Markedsføring kommunikasjon. Markedsføring  Markedsføring – muligheten og nødvendigheten til muligheten og nødvendigheten til suksess. suksess.
Kundesenteret – en gullgruve for brukerinnsikt. Bruk kundesenteret for å lage en bedre tjeneste! 1.Kundesenteret kjenner brukerne best, utfordring å formidle.
Synlighet - Bruk av web og sosiale medier
Norske museers omdømme
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Webkommunikasjon og evaluering
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
Forbedringsprosjektet
Kjøpsprosessen - forbrukermarkedet
Produktvalg Læringsmål:
Branding av Nord-Norge - synliggjøring av det unike nord.
Sosiologi i barnehagen
I dag: litt om kommunikasjon
5. Organisasjoner, individer og grupper
Innføring i fagdidaktikk – samfunnsfag 1
Strategisk informasjonsarbeid - grunnleggende informasjonsteorier
Segmentering Kapittel 8.
Posisjonering Kapittel 10.
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Kjønnstest av Trønder-Avisa 2 år etter…. Trønder-Avisa sine mål 1. Begge kjønn skal i spaltene være representert med minst 40 % 2. Det skal være kvinnelige.
Sammenlikning av resultater på tvers av tjenester (utvalgte skalaspørsmål) Innbyggerundersøkelsen 2013 Prosjektnummer TNS /
” Sosiale medier – å dele og delta med ny teknologi” Høyskolelektor Cecilie Staude, Institutt for markedsføring, Handelshøyskolen BI.
Definere og velge hovedmål og delmål
LOBBYVIRKSOMHET Hvordan få gjennomslag for våre meninger og standpunkter hos politikere? Jon G. Olsen Styreleder VOFO-Akershus Daglig leder Akershus musikkråd.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
SLT Samordning av lokale kriminalitetsforebyggende tiltak blant barn og unge.
Har egenkapitalkravet hatt en effekt på boligmarkedet i Oslo?
Hvordan bruke mediene? Av Gladston.
Navn på FIRMa eller produkt HER SNAKKER DERE LITT OM DERE SELV. PKT 1 I LISTEN.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
ORGANISASJON OG PROSESSER Kjetil Hoff Partner Innsikt1 AS.
SINTEF Fiskeri og havbruk AS 1 Hvordan oppnå økt deltakelse på Tromstrygdskolen? Signe Sønvisen og Trine Thorvaldsen SINTEF Fiskeri og havbruk.
HIS august 2003: Telefonen ringer på kontoret til en på vår prioriterte kontaktliste Jaa Er det forsker NN? Ja God dag mitt navn er Ola Barkved, jeg arbeider.
Mellom skremsler og beroligelse Kommunikasjon med publikum om fugleinfluensa Gunhild Wøien Kommunikasjonsdirektør Folkehelseinstituttet
Segmentering og målgruppetenkning
Felles Identitet Gjennom Merkevare & Omdømme Bodø, 13. sep 2012 Kjetil Aukland BI Kristiansand.
Posisjonering Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Massemedier. Hva er et massemedium? Teknisk hjelpemiddel eller kontaktledd som gjør det mulig å kommunisere med et stort antall mennesker som ikke befinner.
Målgruppe Kjetil Aukland - BI Kristiansand. Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet –Merkevare og Opplevelsesøkonomi.
Evaluering av [prosjektnavn] [navn]. Resultat kontra mål Målsetting: Oppgi opprinnelig mål eller prosjektmål –Lag en liste over de viktigste måleenhetene.
Kapittel 10: Relasjon mellom kunde og merket
Markedsføring.
Del 2 – Introduksjon Kapittel 6 Kjennskap
Hvordan lage kampanje Fra tanke til handling!
Sosiale medier – Hva nå, rådmann?
Ressursfokus vs mangelfokus
Sett inn bilde av produktet her
Sett inn bilde av produktet her
Roede-kurslederen på Facebook
Velkommen til Academic Day!
Utvikling av merkevaren Toftøy Barnehage
Markedskommunikasjon, Reklame, Salgsfremmende tiltak, PR og Direkte markedsføring Kapittel 17, 18 og 19.
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Personlig utvikling. En 7-trinns modell
Effektiv klimakommunikasjon – Trender og fakta 2018
Utskrift av presentasjonen:

Kanalvalg Hvilke medier skal du bruke? Kjetil Aukland - BI Kristiansand

Kjetil Aukland Faglig leder BI Kristiansand PhD stipendiat Aalborg Universitet Merkevare og Opplevelsesøkonomi Høyskolelektor Markedsføring Statistikk og metode kjetil.aukland@bi.no

Utfordringene Hva er målet? Hvem skal du påvirke? Hvor treffer du målgruppen? Når tid er målgruppen i modus?

Hva er målet Kjøps intensjon Kjøps utløsning Kategori behov Trigge behovet i markedet Merke oppmerksomhet Etablere produktet i kategorien Gjenkjenning eller fremkalling når et behov oppstår. Merke holdning Holdning til produktet: Løse et problem Oppnå en positiv tilstand Kjøps intensjon Skape tilstand der produktet er aktuelt å kjøpe Kjøps utløsning Sørge for at selve anskaffelsen blir gjennomført

Kommunikasjonsprosessen En makro modell Ref. Kotler & Keller

Roller Initiativtaker Påvirker Bruker Beslutter Innkjøper Portvakt Personen(e) som ivrer for å kjøpe produktet Påvirker Forsøker å påvirke de andre i kjøpsgruppen. Er aktiv med å samle informasjon, analysere og påvirke bedriftens kjøpsprosess (blant annet med å definere de viktigste kjøpskriteriene) Bruker De som faktiske skal bruke produktet Beslutter Personen med ”formell myndighet” Innkjøper Personen som har fått i oppgave å forestå innkjøpe(ne) Portvakt Personen(e) som kontrollerer og evaluerer

Responshierarki modellen En mikro modell Ref. Kotler & Keller Høy innvolvering og stor differensiering mellom merkene: Lær – føl – gjør (bil, hus) Høy innvolvering og liten differensiering mellom merkene: Gjør – føl – lær (flybillett, pc) Lav innvolvering og liten differensiering mellom merkene: Lær – gjør – føl (salt, batterier)

Årsaker til at budskapet ikke når frem: Selektiv oppmerksomhet Av de 1.600 kommersielle budskap vi mottar hver dag vil vi bevisst legge merke til 80, og reagere på 12 av dem. Resten sorteres bort og gis ingen oppmerksomhet Selektiv forvrengning Mottakeren tolker budskaper slik en ønsker iht. behov forventninger Selektiv hukommelse Folk vil lagre i hukommelsen bare bruddstykker av informasjonen som når dem. Avhengig av om den initielle holdningen er positiv eller negativ vil informasjon lagres eller avvises.

Ref. Kotler, & Keller

Konklusjon Du må vite hva du vil oppnå! Du må ”kjenne” de du skal snakke til! Du må kontrollere effekten!