”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen 1994-2005 Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

Litt mer om PRIMTALL.
Nye internettsider for Høgskolen i Østfold Resultat fra brukerundersøkelse.
Hjemmeoppgave 1: Å høre etter NAVN: ……………………………….. DATO: ……………………….
Grafisk design Visuell kommunikasjon
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
”Jeg reiser smart”-kampanjen 26. april – 12. juni 2010
7. Fysisk arbeidsmiljø Jeg er fornøyd med den ergonomiske utformingen av arbeidsplassen min Jeg er fornøyd med inneklimaet på arbeidsplassen.
PAGE 1 - Presentasjon 1. halvår august 2002.
Folketrygdfondet Finanskomiteen 6. mars Program  Folketrygdfondets rolle og mandat  Aksjer og eierskap  Renter og obligasjonsmarkedet  Utfordringer.
1 Arbeidssted, bruk av fasiliteter og - mengde 5.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Plan- og bygningskontoret Plan- og bygningskontoret Innbyggerundersøkelsen.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Tjenestepensjonsordningene i privat sektor Status og utviklingstrekk Pensjonsforum 05/09-08 Geir Veland.
Test av skjermer på fergene Horten - Moss
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Tollvesenet Tollvesenet Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
Økonomisk kriminalitet: mediabildet og klipp fra nyere undersøkelser
Oslo kommune Utdanningsetaten Hva er en god elev og en god lærer? Presentasjon av miniundersøkelsen på ungdomsskoler og videregående skoler Høsten 2009.
Kapittel 14 Simulering.
Foreløpige tall pr Randi Sæther
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
Highlights fra markedsundersøkelse Utarbeidet av Inger Marie Brun,
EFF Omdømme Havbruksnæringen © TNS Gallup – September 2006/Anett Kalleland Devold.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Klepp Kvinner Elite m arkedsføringshuset 1 Rapport på merkevareundersøkelse for Klepp Kvinner Elite Januar 2008.
© Synovate Gjennomført av Synovate 21.august 2008 Catibus uke 33 Norsk Fysioterapeutforbund.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
©TNS Norsk Finansbarometer 2013 Norsk Finansbarometer 2013 Det norske pensjons- og livsforsikringsmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport – Livsforsikring.
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2012 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser.
Om Norsk Finansbarometer 2014
Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 Norsk Finansbarometer 2012 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske skadeforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske livs- og pensjonsforsikrings- markedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
Norsk Finansbarometer 2011 TNS Gallup Oslo, 2011 Det norske bankmarkedet og dets bevegelser Grafikkrapport - total.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Statens vegvesen Statens vegvesen Innbyggerundersøkelsen.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Skatteetaten Skatteetaten Innbyggerundersøkelsen 2013.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Legevakt Legevakt Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN NAV NAV Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel Grafikkrapport.
3.14 X AXIS 6.65 BASE MARGIN 5.95 TOP MARGIN 4.52 CHART TOP LEFT MARGIN RIGHT MARGIN Lånekassen Lånekassen Innbyggerundersøkelsen 2013 Brukerdel.
SINTEF Teknologi og samfunn PUS-prosjektet Jan Alexander Langlo og Linda C. Hald 1 Foreløpig oppsummering – underlag for diskusjon på PUS-forum
1 BM-dagen 29.okt BM1 Fysisk miljøplanlegging Studieprogram for Bygg- og miljøteknikk Meny Prosjektoppgaven Arealbruk og befolkning Transport og.
Profilundersøkelsen 2008 Hovedpunkter
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Oktober 2010
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
PAGE 1 - Presentasjon 1. kvartal april 2003.
PAGE 1 - Presentasjon 2. kvartal august 2003.
Presentasjon 3. kvartal oktober 2002
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
KLIKK REISE Brukerundersøkelse gjennomført av Innsikt v/ Marta Holstein-Beck Mars 2009.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Fra forelesningene om involveringspedagogikk Et utviklingsarbeid Philip Dammen Manuset er under arbeid.
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
”Jeg reiser smart”-kampanjen 16. september – 30. oktober 2010.
Bankenes sikringsfond Revisjonskontoret
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Agenda: Kort gjennomgang av ARK, innhold og teori Gruppearbeid
For virksomheter som vil: -Dele -Lære -Forbedre 1 Indikatorprosjektet Indikatorene og eQuass.
Dagligbankundersøkelsen 2014
1 Trivsel Utvalg Trives svært godt Trives godt Trives litt Trives ikke noe særlig Trives ikke i det hele tatt Snitt Trivsel Brannfjell skole (Høst 2014)
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Tidsregistrering v/HiST DATAGRUNNLAG: Evaluering av HiST; en spørreskjemaundersøkelse blant Forskerforbundets medlemmer høsten 2009 v/HiST.
Program 08:30 Velkommen 08: :05Gjennomgang av resultater og funn Direktør Hans Christian Holte, Difi 09: :15Innbyggerundersøkelsen – Et viktig.
Dagligbankundersøkelsen Fakta Dagligbankundersøkelsen intervju Befolkning 15 år + TNS Gallup Forfatter Bente Pettersen Roar Thorvaldsen.
Befolkning og arbejdsmarked 7. Mikroøkonomi Teori og beskrivelse © Limedesign
Utskrift av presentasjonen:

”1 av 5 i 6” Hvor står Telenor i 2005? Profilutviklingen Kilde: Profilundersøkelse av Store Norske Bedrifter gjennomført av MMI Univero MMI Univero AS Høsten 2005

Grunnlaget for profilens betydning: Holdninger styrer handlinger  Profilen er markedets subjektive oppfatninger av bedriften med hensyn til de faktorer som det er spurt om i undersøkelsen  De subjektive oppfatningene påvirker etterspørsel og valg av forretningsforbindelse  De subjektive oppfatningene blir derfor bedriftenes objektive virkelighet i markedet  Profilen gir et tilnærmet sant bilde av bedriftenes sterke og svake sider i markedets øyne  Profilen blant folk flest påvirker holdninger hos andre viktige målgrupper, f.eks. innen offentlig forvaltning, politisk miljø, pressen, undervisning/ forskning  Holdninger skapes i privatmarkedet!

Kort om undersøkelsen  Formålet med undersøkelsen er å kartlegge holdninger til store norske bedrifter i befolkningen – MERK: Undersøkelsen måler bedrifter – ikke produktmerker  Profilmåling av totalt 116 bedrifter i 14 bransjer er evaluert  Gjennomført årlig siden 1992  Utvalg og metode: – Landsrepresentativt utvalg av personer over 15 år vervet på MMIs personlige omnibus – Skjemaet hentet en uke etter – Fra 990 spurte, mottok vi utfylte og godkjente skjema fra 875 personer – Feltperiode: 23. mai – 2. juni 2005 – Svarprosent: 88,4%

Profilfaktorene i kartleggingen  TOTALINNTRYKK - Hvilket inntrykk man har av en bedrift alt i alt, der man tar hensyn til alle kunnskaper og inntrykk man har av bedriften.  MILJØBEVISSTHET - Hvilket inntrykk man har av en bedrift med hensyn til vern av miljøet i videste forstand, både når det gjelder egen produksjon og bruk av produkter generelt.  SAMFUNNSANSVAR OG MORAL- Oppfatningen man har av en bedrifts evne og vilje til å følge lover og regler, og til å opptre rettferdig og ansvarsfullt ovenfor ansatte, kunder, forbrukere og myndigheter.  ØKONOMI OG LØNNSOMHET - Hvilket inntrykk man har av en bedrift når det gjelder økonomiske resultater og finansiell styrke.  REKLAME OG INFORMASJON - Hvilket inntrykk man har av en bedrift når det gjelder reklame for egne varer og tjenester, samt informasjon utad om egen virksomhet.

I 2004 var Tine høyest med 79% i score for godt inntrykk…

I 2005 er TV2 en klar vinner med 81% score for godt totalinntrykk! Tine rykket ned til 25. plass….

Telenors plassering i 2005….? •1999: 8 •2000: 16 •2001: 22 •2002: 36 •2003: 48 •2004: 44… •Fortsatt marginal fremgang…? •Stor fremgang? •Status quo…? •Eller…?

I fjor var Telenor godt plassert på ”side 2…”

I år er Telenor på side 1! Telenor har gått frem til nr. 30 på rangeringen En fremgang på 14 plasser…

Telenor har definitivt snudd den negative trenden! DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS De store bedriftene har både opp- og nedgang. Vanskelig å si om det er en mer eller mindre positiv holdning til større norske bedrifter generelt.

Telenor er på lista over bedrifter med størst endring i positivt inntrykk. NetCom har den største positive endringen

Fremgangen for Telenor forklares med økt andel positivt inntrykk. Men også andel med negativt inntrykk er lavere enn i fjor…

…men Telenor finnes fortsatt i toppen over selskaper med dårlig totalinntrykk…

NetCom har gått fra plass nr. 38 (fra 66). Tele2 er nr. 72 (fra 69). Ser vi også på andre målte teknologibedrifter, er det ingenting i resultatene som tyder på at bransjen som sådan har positiv eller negativ utvikling.

NetCom har stor økning i andel med positivt inntrykk. For Tele2 er situasjonen mer stabil

Telenor har en sterk fremgang i rangeringen i oppfatning om miljøbevissthet, men 6 av 10 har ingen formening 5 høyest rangerte (positivt inntrykk): 1. Coop Norge: 52% 2. Ekornes: 50% 3. NRK: 50% 4. Tine: 48% 5. Gilde Norsk Kjøtt: 47% Telecom selskaper med positivt vs. negativt inntrykk 2005: Positivt: Negativt: Telenor: 29% (24%)12% (18%) Netcom: 24% (16%) 10% (16%) Tele2: 15% (17%)14% (11%)

Bra fremgang for Samfunnsansvar og moral siste to år, men Telenor er fortsatt et stykke unna der dere bør være….. 5 høyest rangerte (positivt inntrykk): 1. NRK: 65% 2. Coop Norge: 54% 3. Norsk Tipping: 51% 4. TV2: 50% 5. Gilde Norsk Kjøtt: 45% Telecom selskaper med positivt vs. negativt inntrykk 2005: Positivt: Negativt: Telenor: 29% (26%)34% (35%) Netcom: 24% (17%)16% (20%) Tele2: 15% (19%)21% (17%)

For Økonomi og lønnsomhet er Telenor på lista over top10! Befolkningen får med seg budskapet om gode resultater 5 høyest rangerte (positivt inntrykk): 1. Ikea: 73% 2. Norsk Tipping: 69% 3. Statoil: 69% 4. Coop Norge: 66% 5. TV2: 66% Telecom selskaper med positivt vs. negativt inntrykk 2005: Positivt: Negativt: Telenor: 58% (57%) 16% (15%) Netcom: 48% (38%) 9% (8%) Tele2: 33% (35%) 12% (10%)

På oppfatning om Reklame og informasjon bekreftes den sterke stillingen til Telenor 5 høyest rangerte (positivt inntrykk): 1. Coop Norge: 70% 2. Norsk Tipping: 69% 3. TV2: 69% 4. IKEA: 68% 5. Gilde Norsk Kjøtt: 64% Telecom selskaper med positivt vs. negativt inntrykk 2005: Positivt: Negativt: Telenor: 58% (57%) 16% (15%) Netcom: 48% (38%) 9% (8%) Tele2: 33% (35%) 12% (10%)

Telenor må være fornøyde! …men dere har en jobb å gjøre med å ut av ”verstinglista” (negativt totalinntrykk)  Hovedkonklusjoner: –Telenor går frem 14 plasser på rangeringen! –Telenor har fremgang på alle målte parametere –NetCom har en ennå høyere fremgang enn Telenor – på samtlige parametere –Tele2 går litt tilbake  Videre arbeid for å sikre omdømme: –Fravær av kriser / unngåelse av kriser  Unngå ”de fæle” sakene  Spesielt relatert til forbrukerinformasjon –Stø kurs: forsterke de positive pågående prosessene  Dagligleveransen  Samfunnsengasjementet  Kommunikasjonsstyring (betalt / ubetalt)

Vedlegg….  Viser plassering (rangering) til utvalgte bedrifter over tid: –Grafisk –Tabellarisk

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS

DnB NOR før 2003= DnB SAS Braathens før 2003= SAS