Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Hvordan berede grunnen for de gode………
12 Jeg er gründer.
Styring og ledelse av anskaffelser i din virksomhet
Elementer i en forretningsplan
Strategiarbeid i praksis
Innovasjon Norge Presentasjon Etablererkurs Fosen
Innovation Camp ”Forretningsplanutvikling i praksis”
Re næringsforening og Re-Torvet 4.Februar 2014
LederAkademiet bygger fremtidens bedrift. Hvordan vil fremtidens bedrift se ut ? Er det noen signaler i horisonten ?
Fylkeslege Petter Øgar Fagdag for Høgskulen ” Læringsmål, læringsutbyte og yrkesrelevans”
VIRKSOMHETSPLANLEGGING
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Strategikart 2011 med noen gjennomgående mål
Kommunale foretak, hva og hvorfor?
Etablering av aksjeselskap (AS)
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Forretningskonsept og forretningsplaner
Entreprenørskap og bedriftsutvikling (EB)
EØS-avtalen og kommunalt handlingsrom Innlegg på Åpen landskonferanse, Nei til EU Stavanger 11. mars 2007 Av Seniorforsker Arild Aurvåg Farsund International.
UB som pedagogisk metode -ideèr og planer. Ideèr og planer ”Se mulighetene og gjør noe med dem”
KS Folkevalgtprogram Thomas Scheen, rådgiver KS.
Er farlig avfallsbransjen kvalitetsbevisst nok? Forstår vi risikoen vi har tatt? Nordisk Bedriftsutvikling AS Interesserte partnereØnske og forventninger.
Timebox AS Timebox er et rådgivningsselskap som er spesialist på å bistå organisasjoner med Innovasjonsledelse, Etablering og Virksomhetsutvikling. Vi.
Forretningsplan.
Kapittel 11 Fra idé til bedrift 19/
Øvingsopplegg Singapore forkurs 2005 Gründerskolen Forretningsplan i praksis Anders Brenna.
Noen sentrale kjennetegn ved plan- og budsjettprosessen: Det ble jobbet lite med mål og strategier. Kortsiktighet, dårlig sammenheng mellom planer, budsjett.
vil deltagerne lære blant annet:
Økonomifag Fra programområdet samfunnsfag, økonomi og språk - studiespesialisering.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
Planlegge og prioritere tiltak
Styrer og mangfold Styreakademiet 15. september 2005 Elisabeth Grieg.
St.meld. nr. 47 ( ) Samhandlings- reformen Rådmann Arve Semb Christophersen Larvik kommune Larvik – der det gode liv lever!
REGNSKAPSAVSLUTNING OG REGNSKAPSANALYSE
1 Legen som kvalitativ forsker – en studie om arvelig høyt kolesterol Jan C. Frich Institutt for allmenn- og samfunnsmedisin Universitetet i Oslo / Nevrologisk.
Gruppeundervisning /
Hvorfor skal vi lage den og hva skal den inneholde?
Mer om studentbedrift forretningsplan
Hvordan ta måling i bruk? Målinger og fakta som virkemidler Gudrun H. Grindaker Kommunebarometerkonferansen juni 2015.
Noen erfaringer fra NTNU ?
Kvalitetssikring. er alle tiltak som er nødvendig for å sikre at et produkt vil tilfredsstille angitte krav til kvalitet og trygghet Kvalitetsarbeid krever.
Forretningsplan Oppbygging - Hensikt
Kunnsign TBH Forretningsplanen For å holde orden i sysakene - Forretningsplanen hjelper til med å strukturere, videreutvikle og planlegge din nye.
Kapittel 3: Forretningsplanen Del 1 Læreplanmål Utforme mål og visjoner for en virksomhet Utarbeide en forretningsplan Entreprenørskap og bedriftsutvikling.
Kapittel11. Etablering av bedrift Del 4 Arbeids – og næringsliv Denne delen skal hjelpe elevene til å nå følgende kompetansemål i læreplanen: 3a finne.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Å starte bedrift. Forretningsplan Forretningsidè Markedsvurdering Markedsføring Lokaler og utstyr Organisering Økonomi.
Økonomistyring Kjell Magne Baksaas, Øystein Hansen og Trond Winther (2015) Gyldendal Akademisk Introduksjon til bedriftsøkonomi © Gyldendal Akademisk Innholdet.
Eierstyring Sigdal kommunestyre 16. – 17. januar 2012.
Tittel på firmamøte Foredragsholder. Dagsorden Gjennomgang av viktige målsettinger og avgjørende faktorer for å lykkes Hva er det som gjør firmaet unikt?
Styreleder Gunnar Larssen, Forum 33 AS 1 Er det nye skillelinjer mellom hva som er godt kremmerskap og det ulovlige? StyreAkademiet Om styrets.
Tittel på firmamøte Foredragsholder.
Kurs i entreprenørskap
Finansiering.
(Selskapsnavn) Forretningsplan
Kundeforholdet Etablering av oppdrag
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Presentasjon av forretningsplan
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Strategisk hierarki Regnskap AS.
Introduksjon til kurset. Hva er strategi?
Kurs i Entreprenørskap
Utskrift av presentasjonen:

Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH   Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH

Målsetting for kurset Gjøre deltakerne kjent med og best mulig i stand til å håndtere kritiske faktorer med etablering av egen bedrift. Skape gode og konstruktive holdninger til, og kunnskaper om ulike problemer knyttet til etablering. Skaffe seg beslutningsunderlag for å avveie risiko i forhold til samfunnsmessig utvikling (timing) Identifisere prosjektets ”Point of no return”

Kursinnhold Avklaring før etablering Forretningidé Forretningsplanen Marked Økonomi Organisasjon Formelle krav Forretningsplan Suksesskriterier Fallgruber Nyttige lenker

Avklaring før etablering Personlige drivkrefter Tjene Penger nok til å skape et godt liv for seg selv og familien Realisere seg selv, sine talenter drømmer og visjoner Ta kontroll over eget arbeidsliv

Personlige drivkrefter bli sin egen sjef og nyte gleden ved å lede og se resultatene av godt lagarbeid Skape seg en trygg og varig arbeidsplass uavhengig av akselerende omstillinger arbeidslivet Bidra til verdiskapningen I samfunnet og høste anerkjennelse for dette Liker/elsker å arbeide selvstendig, lede andre være skipper på egen skute, ta beslutninger. Nyte å være sin egen herre og samtidig se verdien i å få et lag til å fungere optimalt. Tørre å ta en risiko, men ikke større enn at den vil være til å leve med om forventningene ikke innfris. Man lærer v sine feil- erfaringslæring.

Personlige egenskaper målrettet Pågangsmot Selvtillit Selvgående Optimistisk

Personlige egenskaper 2 Fleksibilitet ansvarsbevissthet evne til å Takle høyt tempo og stress Økonomisk sans Utadrettet og nysgjerrig

Personlige egenskaper 3 Stayerevne(utHoldende) Teft Fingerspitzgefühl Relasjonsbyggende Oppsummering med SWOT-analyse og gründertest Stayerevne- evne til å stå ut løpet selv om det både tar lengre tid og blir mer slitsomt og krevende enn forutsatt –utholdenhet, toleranse og tålmdighet Teft: Nyskapingsevne. en evne til å se forretningsmuligheter der ingen andre ser det. Fingerspitzgefühl: Evne til å ”se, føle og kjenne ulike kvaliteter på tjenester, produkter og innretninger kombinert med kompetanse til å forbedre disse.) Lære å jenne egne svake og sterke sider

Forretningsidéen VISJON FORRETNINGSIDé MÅLSETTING Visjon er en drøm Forretningsideen er bedriftens overordnede mål – bedriftens strategiske kjerne Stikkord Hvilke kunder ønsker vi å betjene Hvordan skal kundene betnenes Hvilke markeder skal vi arbeide på Hvor stor skal organisasjonen være eller bli Hvilke fortjenestemarginer skal vi ha Kreavitet er evnen til å skape en ny ide – innovasjon er evne til å til å utvikle en ide videre og sette ideen ut i praktisk handling

Forretningsplanen Markedet (kundegrupper, kjøpskriterier, geografisk, marked, konkurrenter) Markedsstrategi/markedsplan Økonomi (kalkyler, drifts- og likviditetsbudsjett)

Forretningsplanen Kapitalbehov og finansiering Organisering og administrasjon av selskapet/foretaket Handlingsplan

Markedskreftene Lønnsomhet – En forutsetning for å overleve Konkurranseanalyse RIVALISERINGEN I EN BRANSJE (Porter) ETABLERINGSHINDRE

Marked Produkt og markedsmatrisen Om Segmentering SEGMENTERINGSKRITERIER MARKEDSFØRING TIL UTVALGTE MÅLGRUPPER kundefokus

Markedsplaner AKTIVITETER / KAMPANJER PLANLEGGEING AV AKTIVITETER REALISERING AV AKTIVITETER KAMPANJEPLANEN KONTROLL

Økonomi Økonomistyring SENTRALE BEGREPER VERDISKAPNINGEN I BEDRIFTEN FORRETNINGSPLAN OG ØKONOMISTYRING ØKONOMISTYRINGSSYSTEMET BALANSEREGNSKAP RESULTATREGNSKAP

Økonomistyring del 2 BUDSJETTARBEIDET KALKYLEMETODER SALGSBUDSJETT INVESTERINGSBUDSJETT KOSTNADSBUDSJETT RESULTATBUDSJETT LIKVIDITETSBUDSJETT

Budsjettering 3 FORSKJELLEN MELLOM RESULTAT- OG LIKVIDITETSBUDSJETT FALLGRUBER I BUDSJETTARBEIDET

Økonomiske analyse NØKKELTALL SOM VERKTØY SOLIDITET DEKNINGSGRAD RESULTATGRAD

Årsoppgjøret ÅRSREGNSKAPETS OPPBYGGING TIDSAVGRENSNINGER OG PERIODISERINGER ÅRSBERETNINGEN - STYRETS BERETNING REVISORS BERETNING LIGNINGSPAPIRENE

Offentlige krav godkjennning av virksomheter og produkter oversikt offentlige registre – registeringsplikten Helse, miljø og sikkerhet – internkontroll

Organisering ogregistrering AS –Aksjeselskap ANS –Ansvarlig selskap ENK –Enkeltmannsforetak SA –Stiftelse KS –Kommandittselskap KF –Kommunale foretak NUF –Norsk avdeling for utenlandske foretak ASA –Allmennaksjeselskap

Organisasjon og administrasjon Ledelse og styring PERSONALADMINSTRASJON REKRUTTERING PRIORITERING OG EFFEKTIVITET RUTINER INSTRUKSER, SKRIFTELIG KOMMUNIKASJON

Veien til Suksess God Forretningsidé/produkt/tjeneste God planlegging Stahet og pågangsmot Gode rutiner Finansiering God dialog med offentlige instanser Bevisst forhold til markedet og satsing på ditt konkurransefortrinn

Vanlige feller Dårlige forberedelser Være ”verdensmester” (ikke lytte til råd) Si opp jobb/Sette seg i gjeld i etableringsfasen Ikke ha skriftlige avtaler med eventuelle samarbeidspartnere og leverandører For stor målgruppe Manglende strategi Avgjørelser tatt på sviktende grunnlag (ikke nok kunnskap om f.eks.: regnskap) ”Forelske” seg i idéen

Spør igjen Tallrekken ler av oss og vil forklare alt Den har kjever av jern og tenner Som det klirrer i. Vi spør og vi spør og tallene svarer Men ikke om fiolinene Eller om lykken mellom to armer. Da hoster det på skjermen: uklart spørsmål. Spør igjen. Rolf Jacobsen: Nattåpent, Gyldendal 1985