Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH Kurs i bedriftsetablering Finn S. Steffensen Siviløkonom MBA NHH
Målsetting for kurset Gjøre deltakerne kjent med og best mulig i stand til å håndtere kritiske faktorer med etablering av egen bedrift. Skape gode og konstruktive holdninger til, og kunnskaper om ulike problemer knyttet til etablering. Skaffe seg beslutningsunderlag for å avveie risiko i forhold til samfunnsmessig utvikling (timing) Identifisere prosjektets ”Point of no return”
Kursinnhold Avklaring før etablering Forretningidé Forretningsplanen Marked Økonomi Organisasjon Formelle krav Forretningsplan Suksesskriterier Fallgruber Nyttige lenker
Avklaring før etablering Personlige drivkrefter Tjene Penger nok til å skape et godt liv for seg selv og familien Realisere seg selv, sine talenter drømmer og visjoner Ta kontroll over eget arbeidsliv
Personlige drivkrefter bli sin egen sjef og nyte gleden ved å lede og se resultatene av godt lagarbeid Skape seg en trygg og varig arbeidsplass uavhengig av akselerende omstillinger arbeidslivet Bidra til verdiskapningen I samfunnet og høste anerkjennelse for dette Liker/elsker å arbeide selvstendig, lede andre være skipper på egen skute, ta beslutninger. Nyte å være sin egen herre og samtidig se verdien i å få et lag til å fungere optimalt. Tørre å ta en risiko, men ikke større enn at den vil være til å leve med om forventningene ikke innfris. Man lærer v sine feil- erfaringslæring.
Personlige egenskaper målrettet Pågangsmot Selvtillit Selvgående Optimistisk
Personlige egenskaper 2 Fleksibilitet ansvarsbevissthet evne til å Takle høyt tempo og stress Økonomisk sans Utadrettet og nysgjerrig
Personlige egenskaper 3 Stayerevne(utHoldende) Teft Fingerspitzgefühl Relasjonsbyggende Oppsummering med SWOT-analyse og gründertest Stayerevne- evne til å stå ut løpet selv om det både tar lengre tid og blir mer slitsomt og krevende enn forutsatt –utholdenhet, toleranse og tålmdighet Teft: Nyskapingsevne. en evne til å se forretningsmuligheter der ingen andre ser det. Fingerspitzgefühl: Evne til å ”se, føle og kjenne ulike kvaliteter på tjenester, produkter og innretninger kombinert med kompetanse til å forbedre disse.) Lære å jenne egne svake og sterke sider
Forretningsidéen VISJON FORRETNINGSIDé MÅLSETTING Visjon er en drøm Forretningsideen er bedriftens overordnede mål – bedriftens strategiske kjerne Stikkord Hvilke kunder ønsker vi å betjene Hvordan skal kundene betnenes Hvilke markeder skal vi arbeide på Hvor stor skal organisasjonen være eller bli Hvilke fortjenestemarginer skal vi ha Kreavitet er evnen til å skape en ny ide – innovasjon er evne til å til å utvikle en ide videre og sette ideen ut i praktisk handling
Forretningsplanen Markedet (kundegrupper, kjøpskriterier, geografisk, marked, konkurrenter) Markedsstrategi/markedsplan Økonomi (kalkyler, drifts- og likviditetsbudsjett)
Forretningsplanen Kapitalbehov og finansiering Organisering og administrasjon av selskapet/foretaket Handlingsplan
Markedskreftene Lønnsomhet – En forutsetning for å overleve Konkurranseanalyse RIVALISERINGEN I EN BRANSJE (Porter) ETABLERINGSHINDRE
Marked Produkt og markedsmatrisen Om Segmentering SEGMENTERINGSKRITERIER MARKEDSFØRING TIL UTVALGTE MÅLGRUPPER kundefokus
Markedsplaner AKTIVITETER / KAMPANJER PLANLEGGEING AV AKTIVITETER REALISERING AV AKTIVITETER KAMPANJEPLANEN KONTROLL
Økonomi Økonomistyring SENTRALE BEGREPER VERDISKAPNINGEN I BEDRIFTEN FORRETNINGSPLAN OG ØKONOMISTYRING ØKONOMISTYRINGSSYSTEMET BALANSEREGNSKAP RESULTATREGNSKAP
Økonomistyring del 2 BUDSJETTARBEIDET KALKYLEMETODER SALGSBUDSJETT INVESTERINGSBUDSJETT KOSTNADSBUDSJETT RESULTATBUDSJETT LIKVIDITETSBUDSJETT
Budsjettering 3 FORSKJELLEN MELLOM RESULTAT- OG LIKVIDITETSBUDSJETT FALLGRUBER I BUDSJETTARBEIDET
Økonomiske analyse NØKKELTALL SOM VERKTØY SOLIDITET DEKNINGSGRAD RESULTATGRAD
Årsoppgjøret ÅRSREGNSKAPETS OPPBYGGING TIDSAVGRENSNINGER OG PERIODISERINGER ÅRSBERETNINGEN - STYRETS BERETNING REVISORS BERETNING LIGNINGSPAPIRENE
Offentlige krav godkjennning av virksomheter og produkter oversikt offentlige registre – registeringsplikten Helse, miljø og sikkerhet – internkontroll
Organisering ogregistrering AS –Aksjeselskap ANS –Ansvarlig selskap ENK –Enkeltmannsforetak SA –Stiftelse KS –Kommandittselskap KF –Kommunale foretak NUF –Norsk avdeling for utenlandske foretak ASA –Allmennaksjeselskap
Organisasjon og administrasjon Ledelse og styring PERSONALADMINSTRASJON REKRUTTERING PRIORITERING OG EFFEKTIVITET RUTINER INSTRUKSER, SKRIFTELIG KOMMUNIKASJON
Veien til Suksess God Forretningsidé/produkt/tjeneste God planlegging Stahet og pågangsmot Gode rutiner Finansiering God dialog med offentlige instanser Bevisst forhold til markedet og satsing på ditt konkurransefortrinn
Vanlige feller Dårlige forberedelser Være ”verdensmester” (ikke lytte til råd) Si opp jobb/Sette seg i gjeld i etableringsfasen Ikke ha skriftlige avtaler med eventuelle samarbeidspartnere og leverandører For stor målgruppe Manglende strategi Avgjørelser tatt på sviktende grunnlag (ikke nok kunnskap om f.eks.: regnskap) ”Forelske” seg i idéen
Spør igjen Tallrekken ler av oss og vil forklare alt Den har kjever av jern og tenner Som det klirrer i. Vi spør og vi spør og tallene svarer Men ikke om fiolinene Eller om lykken mellom to armer. Da hoster det på skjermen: uklart spørsmål. Spør igjen. Rolf Jacobsen: Nattåpent, Gyldendal 1985