Hva betyr Festspillene for Harstad? Festspillene / Knut Utler Hva betyr Festspillene for Harstad? Elisabeth Ingebrigtsen og Tone Anita Karlsen, Festspillene i Nord-Norge og Agnete Ryeng, prosjekt Arrangementsturisme
Kalkulatoren IN eier NCB og Arrangementsturismenettverket bruksrett PwC fagansvar «Formålet med modellen er å etablere kunnskap og forståelse for hvilken betydning kultur- og idrettsarrangementer har for byenes og regionenes utvikling»
Forutsetninger og avgrensninger Lokalt besøkende inngår ikke Inntekter og kostnader genereres arrangementsåret Beregner kun kvantifiserbare prissatte effekter Små og mellomstore arrangement Vurdering av verdiskapingspotensial Inkluderer overnatting, servering, transport og kjøp av dagligvarer, varer/tjenester
Forbruk Forbruk tilreisende Forbruk arrangør Konsum varekjøp, overnatting, diverse Multiplikator Regional økonomisk verdiskapning Kjøp av varer, tjenester, diverse Forbruk arrangør Multiplikatorer fanger opp at den økte etterspørselen fra arrangøren og publikum/deltakerne generer ytterligere etterspørsel etter varer og tjenester. For eksempel i form av at tjenesteleverandører må kjøpe varer og tjenester for å kunne levere sine egne tjenester til arrangøren.
Tilreisende Hver gruppe tilreisende segmenteres etter hvordan de bor, hvor lenge de blir og forbruk
Nøkkeltall 2012 Antall ikke-lokale besøkende: 2.418 Antall overnattingsdøgn: 3.877 Antall kommersielle overnattingsdøgn: 2.063 Verdiskaping pr besøkende: kr 6.067 Totalt er det 2418 tilreisende til Harstad som følge av festivalen. 2015 av disse er besøkende publikummere, 31 er tilknyttet arrangør og 372 er kunstnere/artister. De lokale er nå trukket ut fra verdiskapningen. Disse genererer 2063 overnattingsdøgn ved hotellene i Harstad. Arrangementet opptar 573 senger pr døgn, noe som stemmer med overnattingsbelegget ved hotellene i Harstad under festivalen.
Netto lokal ring- virkning = 14,7 mill FINNs kjøp av varer og tjenester bidrar i stor grad til verdiskapningen av festivalen. FINN estimerer at festivalen tiltrekker omtrent 31.000 mennesker til Harstad, men dette er ikke unike besøkende. Det er solgt til sammen 15.783 billetter men gratisarrangementene trekker mange lokale tilskuere. Det er beregnet at 90% av de 31.000 er lokale, og disse trekkes ut av verdiskapningen. Arrangør dekker mye av kostnadene for de tilknyttede (frivillige) og deltakerne (artister/kunstnere). Derfor ser det ut til at de bidrar lite til verdiskaping, men det er arrangør som dekker dette for de, så verdiskapingen til disse ligger under arrangørs kjøp av varer og tjenester. NB! Kostnader for artister, frivillige og andre tilknyttede personer dekkes i stor grad av Festspillene og bidrar til verdiskapningen via dennes regnskap
Festspillenes inntekter og kostnader 70% av arrangørs kostnader blir forbrukt i regionen Statstilskudd = 12,4 millioner kroner. Forbrukes 100% lokalt. Størst påvirkning for verdiskapningen Overskudd = 1,8 mill. Forbrukes også lokalt
HOVEDFOKUS • Inkludere næringsliv og publikum • Bruke lokale leverandører VERDIER - Inkluderende - Mangfoldig - Nyskapende
FESTSPILLENE GIR TILBAKE Bruker servicenæring lokalt; spiker, mat, transport osv. Våre gjester bruker restauranter, butikker, busser, flyselskap Byens hoteller brukes for i overkant av 1. mill., i tillegg til festivalens gjester!
INITIERER PROSJEKT St.Hansfest på kaia
SAMARBEID Annonser/reklame for samarbeidspartnere i Festspillmagasinet Byfestpatriotpakker: 54 i 2013 Troms fylkestrafikk Hotell/restaurantpakker Produksjon av festspillmagasin Artist/frivilligrestaurant gjennom anbudsrunde Men ikke minst – billetter til eksklusive forestillinger!
GOD PRESSEDEKNING
KONKURRANSE NÆRINGSLIV
FOLKEFEST – kom an..!
EFFEKTER Kulturinteresse og stolthet VISJON: Opplevelser som endrer deg!
MER EFFEKTER Arrangørkompetanse Merkevarebygging
UTFORDRINGER Kapasitet hoteller Engasjement lokalt: HVA KAN DERE BIDRA MED? HVA KAN VI BLI BEDRE PÅ? Ryddig og rent sentrum Flere samarbeidspartnere og engasjement i hele landsdelen Her kan vi kommentere liten andel ringvirkninger fra ikke-lokale publikummere – utfordring hotellkapasitet!