Hva betyr Festspillene for Harstad?

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ubemannet rengjøring og rensing av tunnelbasseng
Advertisements

Folkefest! EM Derfor søker vi fotball-EM 2016  Fotball-EM er en folkefest som skaper varige og positive ringvirkninger for hele samfunnet  Fotball-EM.
Utfordringer knyttet til utnyttelse av verdens fosforreserver
Nasjonal dugnadskampanje 2012 – En veskeholder som gleder.
Samarbeid med Fishspot. En temasatsning i to prosjekter. 1.Fishspot Forprosjekt- ”Helhetlig og langsiktig plan for fisketurisme i Hedmark”.
Gjenbruk av offentlig informasjon 16 januar 2009 Vindern, Oslo Michael Borge Daglig leder tellUs.
Utgifter og kostnader Utgift: Kjøp av ressurser, målt i penger
Tilskuddsordninger Hedmark fylkeskommune. Generelle kulturmidler  Praktiske opplysninger - Søknadskriteriene, skjema, retningslinjer - Frister  Bakgrunn.
Snowball Rjukan 26. oktober 2010 Ove Gjesdal og Stein B Olsen.
Agenda Velkommen Litt om prosjekt Arrangementsturisme
Advokat Trond Ingebrigtsen
Dyreparken på 300 sekunder.
Jakt, fiske og friluftsliv som næring
Velkommen til Biblioteksentralen AL og Bibliotekenes Hus Besøk fra bibliotekarutdanningen ved Høgskolen i Oslo, fredag 1.april 2005.
Bibliotekmøte på Hamar Marit Egaas LITTERATURHUS OG BIBLIOTEKENES ROLLE.
Vårt samfunnsengasjement
Større idrettsarrangement til Nord-Norge
Samarbeid skole næringsliv Valgfag
FILMBYEN BERGEN Suksesskriterier BERGEN 23/03/2010.
Verdiskaping og sysselsetting i jordbruket i Trøndelag, 2010 Seminar Rica Hell Hotell , Siv Karin Paulsen Rye.
Ue.no Studentbedrift Høyere utdanning FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
Østlandsforskning - eastern norway research institute - lillehammer - norway Fritidsboligenes betydning for lokaløkonomien Birgitta Ericsson Fylkesdelplan.
Hva betyr festivalen lokalt og regionalt? Camilla Brattland februar 2007.
I Festivalseminar 29. 0kt 2010 Hva betyr festivalene for Helgeland Ordfører Geir Waage Leder i indre Helgeland Regionråd.
NYTT BADELAND I MOLDE PROSJEKT: Badeland Spa Fysioterapi Trening
Samspill skaper vekst Et samarbeid mellom Næringsliv og kultur på Helgeland.
Presentasjon av Studieforbundet Funkis. Hva er et studieforbund? Studieforbundene i Norge bygger på en 150 år gammel tradisjon for opplysningsarbeid gjennom.
Kjøreregler Visjoner Strategier Verdier STYRET 2012.
Forelesning i mikroøkonomi.
Levanger kommune Rådmannen Presentasjon av foreløpig forslag – formannskapet Budsjett 2006 – rådmannens forslag.
VERDENSARVFORUM 2014 Finansiering av fellesgodene Noen eksempler på muligheter for verdensarvområdene Hjelp! Legg pengene her! John A. Bryde.
Neste års PETS og Distriktskonferanse:
Tre satsningsområder – Næringslivets potensiale Bygge og selge flere hytter Å få hyttefolket til å bruke hyttene sine mer –
Mulighet for Sponsorer -Klubben med Miljø- Reistad IL trenger inntekter for å ha et best mulig tilbud til dine barn. Hallreklame reduserer behovet for.
Kort om Bysiden Norges største byguide på nett (52 byer) ‏ Aktuell informasjon om arrangementer. Hva skjer, hvor og når? Brukeren kan selv legge ut informasjon.
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Verdivurdering av Sjakk OL i Tromsø. Innhold: Forutsetninger og avgrensninger for kalkulatoren Sjakk OL, regional verdiskaping pr år:
Hva får vi som innbyggere? Bredt og mangfoldig tjenestetilbud Standardmeny av tjenester i alle kommuner – mindre ulikheter enn man skulle tro Lover sikrer.
Revenue Management – Implementering av innovasjoner. Arena Usus Vinterkonferanse 26. januar 2015 Stine Rye Bårdsen Universitetslektor og koordinator for.
HK Trøgstad 97 Strategiplan.
Telemarksforsking-Bø Instituttpresentasjon Kompetansemeglerprogrammet Kongsberg Direktør Karl Gunnar Sanda.
Helse Nord-Trøndelag - status og retning Presentasjon til formannskapet i Levanger 27. februar 2008 Arne Flaat.
Kulturens rolle i utvikling av attraktive samfunn frå eit næringsperspektiv. Ola M. Løkholm, direktør i Harstad Kulturhus as.
Trænafestivalen, langt te havs. langt te havs Træna, Nord-Norges minste kommune –418 øyer, holmer og skjær –15 km2 –4 bebodde øyer –456 innbyggere –3.
Agenda Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Gjennomgang av prosessbeskrivelsen for innkjøp Litt om fokusering rundt: Litt om fokusering rundt:
Majavatn Camping & Opplevelser introduserer Fritidstunet! En helårs basert virksomhet, nytenkende og nyskapende, Som produkt og forretningsmodell. 1.
Kapittel 11. Budsjetter Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1 Entreprenørskap og bedriftsutvikling 1. Lærer: Roar Bjerkeli.
Velkommen til dialogkonferanse Hvordan styrke de mellomstore byene på Østlandet som motor for regional vekst og næringsutvikling? Roger Ryberg Fylkesordfører.
ARRANGEMENTENES BETYDNING FOR RØROS SØR-TRØNDELAG IDRETTSKRETS Hans Vintervold, ordfører
Håndball VM Kvinner 2009 Lørdag 5 desember- søndag 20 desember Jiangsu provinsen I Kina Finalespill I Nanjing Idè og konsept levert av: Event Travel er.
Bli samarbeidspartner med Charlottenlund sportsklubb Junior
”Veien videre for reiselivet i Verdensarvområdet”
STIFTELSEN DRAMASKOLEN - DRAMMEN BARNE- OG UNGDOMSTEATER (DBU)
Samfunnsregnskap 2016 Hvilke verdier skaper Nortura for Norge?
Tall og fakta om reiselivsnæringen
Leverandørutvikling i sjømatnæringen
- og strategier for å ta tjenestene tilbake
Advokat Trond Ingebrigtsen
Samarbeid som løfter alle
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Langtidsplan og budsjett
Wenche Teigland,
Inntektsbestemmelsen i en åpen økonomi. Multiplikatorprinsippet
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Hva er markedsføring? Morten H. Abrahamsen Førsteamanuensis BI
Arrangementsturisme Idrett & Kultur
Det frivillige Skyttervesen
Arrangementsstrategi Lillehammer-regionen
Gjennomføring - metode
Utskrift av presentasjonen:

Hva betyr Festspillene for Harstad? Festspillene / Knut Utler Hva betyr Festspillene for Harstad? Elisabeth Ingebrigtsen og Tone Anita Karlsen, Festspillene i Nord-Norge og Agnete Ryeng, prosjekt Arrangementsturisme

Kalkulatoren IN eier NCB og Arrangementsturismenettverket bruksrett PwC fagansvar «Formålet med modellen er å etablere kunnskap og forståelse for hvilken betydning kultur- og idrettsarrangementer har for byenes og regionenes utvikling»

Forutsetninger og avgrensninger Lokalt besøkende inngår ikke Inntekter og kostnader genereres arrangementsåret Beregner kun kvantifiserbare prissatte effekter Små og mellomstore arrangement Vurdering av verdiskapingspotensial Inkluderer overnatting, servering, transport og kjøp av dagligvarer, varer/tjenester

Forbruk Forbruk tilreisende Forbruk arrangør Konsum varekjøp, overnatting, diverse Multiplikator Regional økonomisk verdiskapning Kjøp av varer, tjenester, diverse Forbruk arrangør Multiplikatorer fanger opp at den økte etterspørselen fra arrangøren og publikum/deltakerne generer ytterligere etterspørsel etter varer og tjenester. For eksempel i form av at tjenesteleverandører må kjøpe varer og tjenester for å kunne levere sine egne tjenester til arrangøren.

Tilreisende Hver gruppe tilreisende segmenteres etter hvordan de bor, hvor lenge de blir og forbruk

Nøkkeltall 2012 Antall ikke-lokale besøkende: 2.418 Antall overnattingsdøgn: 3.877 Antall kommersielle overnattingsdøgn: 2.063 Verdiskaping pr besøkende: kr 6.067 Totalt er det 2418 tilreisende til Harstad som følge av festivalen. 2015 av disse er besøkende publikummere, 31 er tilknyttet arrangør og 372 er kunstnere/artister. De lokale er nå trukket ut fra verdiskapningen. Disse genererer 2063 overnattingsdøgn ved hotellene i Harstad. Arrangementet opptar 573 senger pr døgn, noe som stemmer med overnattingsbelegget ved hotellene i Harstad under festivalen.

Netto lokal ring- virkning = 14,7 mill FINNs kjøp av varer og tjenester bidrar i stor grad til verdiskapningen av festivalen. FINN estimerer at festivalen tiltrekker omtrent 31.000 mennesker til Harstad, men dette er ikke unike besøkende. Det er solgt til sammen 15.783 billetter men gratisarrangementene trekker mange lokale tilskuere. Det er beregnet at 90% av de 31.000 er lokale, og disse trekkes ut av verdiskapningen. Arrangør dekker mye av kostnadene for de tilknyttede (frivillige) og deltakerne (artister/kunstnere). Derfor ser det ut til at de bidrar lite til verdiskaping, men det er arrangør som dekker dette for de, så verdiskapingen til disse ligger under arrangørs kjøp av varer og tjenester. NB! Kostnader for artister, frivillige og andre tilknyttede personer dekkes i stor grad av Festspillene og bidrar til verdiskapningen via dennes regnskap

Festspillenes inntekter og kostnader 70% av arrangørs kostnader blir forbrukt i regionen Statstilskudd = 12,4 millioner kroner. Forbrukes 100% lokalt. Størst påvirkning for verdiskapningen Overskudd = 1,8 mill. Forbrukes også lokalt

HOVEDFOKUS • Inkludere næringsliv og publikum • Bruke lokale leverandører VERDIER - Inkluderende - Mangfoldig - Nyskapende

FESTSPILLENE GIR TILBAKE Bruker servicenæring lokalt; spiker, mat, transport osv. Våre gjester bruker restauranter, butikker, busser, flyselskap Byens hoteller brukes for i overkant av 1. mill., i tillegg til festivalens gjester!

INITIERER PROSJEKT St.Hansfest på kaia

SAMARBEID Annonser/reklame for samarbeidspartnere i Festspillmagasinet Byfestpatriotpakker: 54 i 2013 Troms fylkestrafikk Hotell/restaurantpakker Produksjon av festspillmagasin Artist/frivilligrestaurant gjennom anbudsrunde Men ikke minst – billetter til eksklusive forestillinger!

GOD PRESSEDEKNING

KONKURRANSE NÆRINGSLIV

FOLKEFEST – kom an..!

EFFEKTER Kulturinteresse og stolthet VISJON: Opplevelser som endrer deg!

MER EFFEKTER Arrangørkompetanse Merkevarebygging

UTFORDRINGER Kapasitet hoteller Engasjement lokalt: HVA KAN DERE BIDRA MED? HVA KAN VI BLI BEDRE PÅ? Ryddig og rent sentrum Flere samarbeidspartnere og engasjement i hele landsdelen Her kan vi kommentere liten andel ringvirkninger fra ikke-lokale publikummere – utfordring hotellkapasitet!