Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen
Norge Hvilken framtid?
Hovedproblem Dårlig utnyttelse av kreativitet investeringer
Bremsemekanismer Norsk næringsstruktur Norsk næringskultur Norsk politikk
Norge - en petrostat Andelen av olje og gass 2001: 23 % av BNP Over 60 % av eksporten
Norsk næringsstruktur Råvaredominans Grunnrentefokus orientert mot ekstraksjon, ikke utvikling Utakt med kunnskapsøkonomien
Kunnskapsøkonomien Viktigst: Innovasjon Nye former for bedriftsorganisering og ledelse
Nye innovasjonssystemer Økt grad av teknologisk kompleksitet Massive investeringer (for mye for en enkel enhet) Internasjonal arbeidsdeling og samspill
Bedriftsorganisering Nettverksformer Nedbygging av organisatoriske hierarkier Avhengig av samspill med kunnskapssentra
Utakt med kunnskapsøkonomien 50. plass mhp høyteknologisk eksport (Human Development Report) Relativ lav vekst innen IKT-næringer Lav bruk av IKT (OECD) Lav investering i FoU, godt under OECD-gjennomsnittet (1,6/2,2)
Norske paradokser Avansert i teknologisk FoU (IKT, mobiltelefoni, GSM osv.) Høyt utdannet befolkning Kapitaloverskudd Lav andel av verdiskapningen basert på høyteknologi Lav innovasjonsevne Lav innsats i FoU
Norsk næringskultur Økonomiske rasjonalitet dominert av: råvarefokus (drevet gjennom flere hundreår) levebrøds/livsstilsbedrifter Mangler tradisjon for ”industrielt tänkande”
Norsk kultur Liten grad av strategisk samarbeid mellom bedrifter mellom næringsliv og akademia mellom næringsliv og politikk
Kunnskapsøkonomier RASKEST OG STERKEST VEKST LAND OG REGIONER: SILICON VALLEY IRLAND SINGAPORE FINLAND
Fellestrekk AKTIVT SAMARBEID MELLOM STAT OG NÆRINGSLIV – PRIVATE OG OFFENTLIGE AKTØRER (risikodeling og koordinering av ressurser)
Finland World Economic Forum 2001 og 2003: Finland nr. 1 USA nr. 2
BNP, gjennomsnittlig vekstrate Finland5,1 EU2,6 USA4,3
REGJERINGSVEDTAK 1993 FINLAND SKAL BLI ET AV VERDENS LEDENDE INFORMASJONSSAMFUNN Klar prioritering En visjon for framtidig nasjonal utvikling
FoU FoU ,5 % av BNP (bare Sverige har høyere andel) Statlig: 30 % Privat: 70 %
Iverksetting gjennom Programmer (seleksjon basert på konkurranse) ”Learning by monitoring” Samarbeid mellom bedrifter, samt andre partnere Kontinuerlig evaluering
Innovasjonssystemet Ulike institusjoner: Koordinerende Finans Forskning Utdanning
Innovasjonssystemet FoU og UTDANNING 21 universiteter 31 polytekniske høyskoler 16 ”centres of excellence” Økonomiske utviklingssentra En rekke offentlige og private FoU- institutter (i tillegg inkubatorer osv)
Koordinerende organ Sitra: skape konsensus om prioriteringer (kursing av samfunnstopper) STPC: ledes av statsministeren, består av medlemmer fra regjeringen, forskning, industri, arbeidsgiver- og arbeidstakerorganisasjonene. Tar beslutninger over departementsnivå
Norsk politikk En motpol
Norsk politikk Ingen visjon for landets framtid Lite fokus på verdiskapning
Norsk politisk kultur Generelt fokus: Fordeling, ikke målsetninger Intet sterkt alternativ til den eksisterende ”nøytrale” næringspolitikken (økonomdominans) Sterke føringer: Distrikter, utvikling osv. Inkonsekvens
Beslutningssystemet Sterkt konsensusorientert Svak statsminister- funksjon Sterke sektordepartement Svak evne til å prioritere Svak evne til langsiktig planlegging
Norske bremseklosser Norske former for økonomisk rasjonalitet Svak tradisjon for ”industrielt tänkande” Norske organisasjonsmønstre Svak koordinering Mangler et nasjonalt prosjekt
Muligheter Innovasjonspolitikk Engasjement Kreativitet Men krever: Mer koordinering Mer samarbeid Klarere målsetting Sterkere satsning