Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
12.Studienreise nach Finnland,
Advertisements

MYTER OG VIRKELIGHET OM LUFTFART OG MILJØ
Automatic Delivery Rewards Hovedtrekk. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards (ADR) er et program hvor en distributør eller kunde kan.
ASKER SKIKLUBB VOLLEYBALL Treningsavgift/dugnad våren 2014
Lansering Oslo 16. mars 2009 Jørgen Randers, BI Sverre Aam, SINTEF Steinar Bysveen, EBL.
SKOGFORSIKRING OG STORMEN ”DAGMAR” Informasjon fra Skogbrand, februar 2012.
Ti måter å ødelegge en CT-undersøkelse av halsen på
Nordiske logistikkløsninger
Teknologi for et bedre samfunn 1 Asbjørn Følstad, SINTEF Det Digitale Trøndelag (DDT) Brukervennlig digitalisering av offentlig sektor.
Kundens kundelønnsomhet Espen Ellingsen Espen Ellingsen
1 RESULTATRAPPORT 30. april 2010 Kull I-III, alle avsluttede MB utdanninger.
Klima og fallskjermhopping
2013. Kart- legging Arrange- ment Over- føring Deltagere • Havner • Rederi • Speditører.
Muntlig Matematikk Eksamen
RT – flis i Norge Bjørn Arild Thon Ragn-Sells AS Ikke søppel!
GodsFergen - Fremtidens kystlogistikk
Strategier og drivkrefter (slide fra kap. 3)
Felles fylkesutvalg Kristiansand 24. januar 2013 Reidar Braathen Prosjektleder Jernbaneforum Sør.
Steffen Birkeland; Leder Haraldrud
Del 2: Personlig økonomi.
Seminar januar 2012 Geir Berg
Norwegian Ministry of Transport and Communications Rammebetingelser for bruk av gass i transportsektoren Anne Brendemoen.
Lavtemperatur asfalt og nye muligheter LO seminar 19
Pensjon.
Kapittel 14 Simulering.
Kap 06 Diskrete stokastiske variable
Utnyttelse av et gassrør til Grenland
Miljøutfordringer løst i andre land ? VRI Rogaland Sola 20. januar 2012.
Korn- og kraftforpolitikken; hvordan fungerer kornordningen
Kartlegging av byggavfall i Nord - Norge. 2 NESO som bransjeaktør -Jack Johnsen, kompetanseleder i NESO -NESO Bransjeorganisasjon for NordNorske byggentreprenører.
Hvordan takle miljøutfordringene – et bedriftseksempel Fellesforbundets industrikonferanse 25. januar 2006.
Undersøkelse om svømmedyktighet 2003
T I T T E L S I D E marg Sikker utskrifts / Follow Me løsning Utdanningsetaten.
Dialogkonferanse billettkontroll, samt vektertjenester for nattilbudet
Samfunnsøkonomisk analyse av vindmøller
Gigantbestilling 222 nye fly –
Alltid i forkant Futurum Oslo SLA og produktivitetsforbedringer.
Havnedirektør, Bodø havn KF
Trender innen sjøtransport kontra landtransport
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Årets store mønstring for sjøtransporten
Hva skal til for at mer gods i dagligvarebransjen
Norge AS, logistikk avd. Narvik
Base til Base Initiativet, realisering av Vei til Sjøambisjonen, i ett bredt partnerskap som inkluderer myndighetene Velg Sjøveien! Konferanse Tromsø,
REMA Distribusjon Norge AS Distribunal Narvik Hjalmar Larssen Daglig Leder .
Oslo Skogn/Trondheim Moss Brevik Kristiansand Bergen VELG SJØVEIEN 2012 Bergen SJØVEIEN – NOE MER ENN OVERSJØ VIDAR KARLSEN ADM. DIREKTØR DFDS LOGISTICS.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Juni 2010 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Eiendomsmeglerbransjens boligprisstatistikk Februar 2011 Norges Eiendomsmeglerforbund og Eiendomsmeglerforetakenes Forening ECON Poyry og FINN.
Snitt avstand mellom anlegg:
Dr.ing. Jan Tore Pedersen
NM i prototyping - Yggdrasil 2014
Hans Kristian Haram, Shortsea Promotion Center Norway
Samdata 2012 Somatikk.
Virksomhetsrapport Oktober Innhold 1. Oppsummering 2. Hovedmål 3. Pasient 5. Aktivitet 4. Bemanning 6. Økonomi 7. Klinikker 2.
Sørlandsbanen i Agder-fylkene - Kristiansandsområdet og jernbane
VOLDSUTVIKLING I OSLO Seksjonsoverlege Knut Melhuus.
”Hva betyr det logistikk- og produksjonsmessig å ha Toyota som kunde?” Et eksempel på verdikjedestyring og kommunikasjon med verdens ledende bilprodusent.
1 Prosjektplan Work Packages Project Management WP1: Demand Assessment WP2: Supply Assessment WP3: Product Design & Comm. Definition WP4: Integration of.
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
Tilskudd til kulturarenaer. Mål: Skape gode kulturelle møteplasser som gir rom for variert kulturell virksomhet i lokalmiljøet og i regionen Hvorfor denne.
Nettbutikk Nettbutikk Ny nettbutikk med varer! Innen 3 uker kan du få din egen nettbutikk, med din profil. I nettbutikken ser kunden hele.
20 minutter Fremtidens boligutvikling - effektive kollektive knutepunkter – vi må bo tettere og høyre? Petter Eiken 19 mars 2015 Bedre byrom der mennesker.
Kommentarer Bred Godsanalyse Oktober overlevering Bred samfunnsanalyse av godstransport - 2 Drammen havn, 4. september 2015.
Nasjonal transportplan Terminalstruktur KS Fredag 30. oktober 2015 Toril Presttun Vegdirektoratet.
KVU for godsterminalstrukturen i Oslofjordområdet Prosjektleder Anders Jordbakke KS KS.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Shortsea Promotion i Norge Ved Hans Kristian Haram Ålesund 2010.
Utskrift av presentasjonen:

Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus

 Kostnadsvinner!  Miljøvinner! -Service?

Dine behov

1 million tonn/år

100 trailere per dag

Kostnader

Distanse (km) Kostnad per trailer Lastebil Skip Transportkostnad lager/lager Gevinst

35% 15% 22%28% 24% 31% 33% 21% Besparelse 28% Prissammenligning 11 lager/lager-relasjoner til Syd-Norge

Topp 10 sjekkliste - Lavere kostnader  Øk punktlighet  Direkte vareveier  Lokalisering nær korridor  Segmentering av last  Ekstern «Cross-docking»  Hente/leveranse-tidspunkt  Tilpass skipningsfrekvens  Økt samlasting  Lagring i transportkjeden  Øk holdbarhet

Kostnadsutvikling

Kostnad – Fremtidig konkurranseevne Aktørene ― Økende stordriftsfordel ― Lavere drivstofforbruk ― Effektive terminaler ― Effektiv seiling ― EDI Myndighetene ― Økende CO2 avgifter ― Mer brukerbetaling på vei ― Kjørerestriksjoner ― Statlig tilskudd ― Fallende avgifter på sjø

Støtte fra myndighetene • Kr 1000 per trailer

Service

Punktlighet  Mindre omorganisering  Mindre oppfølging  Mindre overtid  Mindre sikkerhetslager

Ledetid  Fremskutte lager  Bil på for hastelast  Øk holdbarhet på varen  Samlast gir høyere frekvens  Bufferlager

Enkelt • Dør-dør • Fleksibilitet • EDI • Faste tider • Minimal oppfølging

Samfunnsansvar

Klima og miljø ― Lavt CO2/tonn-km ― Minimal annen forurensing ― Budsjett og regnskap

60 % 71 % 60 % 75 % 73 % 64 % 62 % 57 % Gjennomsnitt 65% Sjø Vei CO2-utslipp lager/lager til Syd-Norge 1,0 mill. tonn last overført vil gi besparelse på tonn CO2/år

Ingen kø i Nordsjøen

Gratis

Konklusjon

Utfordring  Planlegging

Gevinsten er stor  Kostnad 30 %  CO265 %  Samfunn80 %

Velg sjøveien! 1.Definer behov 2.Sjekk tilbud 3.Evaluer fordelene

Hovedfilm • Velg Sjøveien

De første 100 som registrer sine behov er med på trekningen av en iPad! NB: All informasjon vil bli behandlet konfidensielt og anonymisert om den offentliggjøres. Tips: Du kan registrere hele volumet i et skjema eller dele det opp i flere fra-til relasjoner og fylle ut et nytt skjema for hver. Frekvens: (kryss av eventuelle krav om hvor ofte skipningen må gå) o Ikke vesentlig o Flere ganger om dagen o Daglig o Daglig på ukedager o Gitte dager o Hver helg o Ukentlig Transportbehov Selskapets navn Volum (i tonn per år) Fra (Opprinnelsessted: fylke, landsdel, land eller del av Europa) Til (Bestemmelsessted: fylke, landsdel, land eller del av Europa) Vareslag (type gods stykkgods) Punktlighet: (eventuell krav om hvor punktlig henting og leveranse må være) o På timen o På dagen i arbeidstiden o På formiddagen/ettermiddagen o På dagen o Innen 2-3 dager o Ikke vesentlig Andre spesifikke krav og kommentarer

Behov  Varestrøm  Service

Kostnader  Transport  Logistikk  Håndtering

Servicenivå  Bedre punktlighet  Kortere ledetider  Høyere fleksibilitet

Samfunnsansvar  Miljøutslipp  Ulykker og forsinkelser  Samferdselskostnad Illustrasjon for miljø

Disposisjon film Høy stemning Lav stemning