Norsk-svensk regional næringsutvikling Kommunikasjoner, bosetting og tilvekst GRENSEFORUM 2005 Voksenåsen 06.09.2005 - Morten Ørbeck, Østlandsforskning.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Små og mellomstore byers rolle i kollektivtransporten
Advertisements

Møte i Råd for samarbeid med arbeidslivet for UiA og HiT, 4. juni2013
Sørlandet Grimstad, Arendal, Tvedestrand, Froland, Lillesand, Birkenes, Kristiansand, Søgne, Mandal, Vennesla, Songdalen, Marnardal, Audnedal, Lindesnes.
Befolkningsutvikling og arbeidsmarked Innlandet
Attraktivitet og næringsutvikling Frogn
PLANER og planer … Hjelper det med planstrategi?.
Norge - verdens mest innovative nasjon Fiksjon eller virkelighet? av Dr. philos. Eli Moen.
Hvorfor skårer ikke Oslo bedre på innovasjonsevne når den har så mye FoU- ressurser? Kaja Wendt Oslo som innovasjonsaktør – basert på Indikatorrapporten.
Byggevareindustriens høstmøte Shippingklubben, 29. november 2012 Jan Tore Sanner, 1. nestleder i Høyre.
Formell kompetanseheving og høyere utdanning i distriktene – utfordringer og muligheter Gunnar Grepperud, UiT.
Regional utvikling – Tilvekstkorridoren Tilvekstrådet, Morokulien 12
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
Befolknings- og næringsutvikling i norske regioner
MILEPÆLER I OMSTILLINGENE I LK APRIL 2000 –” TEKNISK KONKURS” SEPTEMBER 2001 –” SAMLING I BÅNN” OKTOBER 2002 – VIDEREFØRING ELLER NY STRATEGI.
Lønnsom og bærekraftig vareproduksjon i framtidens Norge Innovasjon i vareproduserende industri - hvilken rolle skal forskningen spille? Eirik Normann,
1 Regionalpolitikken – en balansert regional utvikling Statssekretær Just Hjalmar Johansen, Kontaktkonferansen med fylkeskommunene, Bergen, 5. april 2005.
1 Statssekretær Frank Jenssen, dialogmøte i Tromsø, 16. november 2004 Politikk for økt verdiskaping og balansert utvikling i bosetting.
1 Er næringspolitikk god kommunepolitikk? Kommunal- og regionalminister Erna Solberg Småtinget, Kongsberg 28. august 2003.
NHO støtter ”stramt budsjett” for å gi norsk næringsliv et nødvendig løft… …innenfor et stramt budsjett må det i tillegg gjøres prioriteringer som stimulerer.
Strategiprosess Allmøte SAM desember 2011 DJ
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Forskerrekrutteringsbehov i Norge - Framskrivninger til 2020 basert.
Høgskolen i Oslo Tid til forskning som forhandlingstema - erfaringer fra høgskolene UHR-konferanse Trine B. Haugen.
NHOs Årskonferanse 2005 Attraktivt arbeidsliv – et globalt forsprang Erling Øverland, president i Næringslivets Hovedorganisasjon.
Betydningen av entreprenørskap i skoleverket
Høgskolen i Bodø – nær, nord og nyttig Høgskolen i Bodø - nær, nord og nyttig.
FN-by prosjektet Samarbeid mellom UNEP/GRID-Arendal, Arendal kommune, Aust-Agder fylkeskommune og Ungdommens bystyre Bygger på ideer og initiativer for.
Utvikling og omstilling i grenseregionene Morten Ørbeck, Østlandsforskning, Glåmdalsregionen: Vinger hotell, Kongsvinger, Sør-Østerdalsregionen:
Hvorfor er kompetase viktig frem mot 2020
Telemarksforsking-Bø Figur 1: Utvikling av folketallet i Innherred. Data fra SSB.
Innledning ved BioHus konferansen
Kompetanseøkonomisk kretsløp Barnehage og grunnskole Videregående skole Høgskole og universitet Økonomisk vekst gir økt BNP Befolkningsvekst.
Regjeringens Kontaktkonferanse Bergen NOU: 2004:19 Livskraftige distrikter og regioner Reform på linje med Formannskapslovene av 1837 ? v/ Anthony.
1 Innovasjon og regional utvikling. - Den regionale dimensjonen i innovasjonspolitikken. Statssekretær Frank Jenssen. KNUS 2003, Oslo 29. oktober 2003.
Regional utvikling - Norge Bjørnar Sæther SGO 1001.
GRUNNLAGSDATA KOMMUNESTRUKTUR. FUNKSJONELLE REGIONER Funksjonelle regioner kan sees på som de minste geografiske enhetene som utgjør egne system innenfor.
Tor Selstad Storbyforum KRD 2. februar 2005
HVA KJENNETEGNER OSLOREGIONEN UTVIKLINGSRETNINGER EIRIK VATNE NORGES HANDELSHØYSKOLE INSTITUTT FOR SAMFUNNSØKONOMI SEKSJON FOR ØKONOMISK GEOGRAFI.
Produktivitetskommisjonen Norsk mal: Startside Tips for engelsk mal Klikk på utformingsfanen og velg DEPMAL – engelsk Eller velg DEPMAL– engelsk under.
Langtidsplan for forsking og høyere utdanninG (meld. St. 7)
Næringslivets økonomibarometer Resultater for NHO Vestfold- 4. kvartal 2014.
Fra 1. generasjon til 2. generasjon FoU strategi. Regionen har et helt annet ståsted nå enn i 2008 UiA åpnet 1. september 2007 SFI og SFU i 2014 Nærings.
Kommunereformen – oppstart av arbeidet i Sarpsborg ( ) ? KOMMUNERFORMEN - OPPSTART AV ARBEIDET I SARPSBORG – 21. oktober 2014 Ordfører Sindre Martinsen-Evje.
Innovasjon som grunnlag for levedyktige lokalsamfunn
1 S tatsråd Erna Solberg, OSLO, 18. januar 2005 Samspill og Innovasjon i et regionalt perspektiv.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Forskingens betydning for morgendagens næringsliv - har tjenesteytende sektor noen rolle? Paul Chaffey Abelia.
EVU i samarbeid mellom arbeidsliv og høyere utdanning Seniorrådgiver Helge Halvorsen NHO Avdeling arbeidsliv Miniseminar NRØA.
1 Regjeringens Europapolitiske forum Reformer i EUs regionalpolitikk Statssekretær Anders Eira.
Regional utvikling Norge II Bjørnar Sæther SGO 1001.
Verdiskaping gjennom mangfold Statssekretær Oluf Ulseth (H) Oslo, 6. november 2002.
Regjeringens regionaliseringspolitikk Regionalisering av næringspolitikken utviklingsaktører og virkemidler Kommunal- og regionalminister Erna Solbergs.
Norwegian Ministry of Fisheries Lokal og regional næringsutvikling – fiskeriforvaltningens rolle Fylkesmannsmøtet i Florø 2. – 4. juni 2004 Fiskeriminister.
Innstilling fra Effektutvalget Hallgeir Aalbu, 29. januar 2004
Kva må til for at kommunen din skal bli attraktiv? Knut Vareide Landstinget for LNK, Sand 28 april 2011 BosettingBedrift Utvikling Besøk.
Hva gjøres for å styrke nyskaping og entreprenørskap i Norge? Statssekretær Oluf Ulseth (H) Nærings- og handelsdepartementet Nyskapingskonferansen, Bergen.
Norsk næringspolitikk – mer enn en langdryg diskusjon om verktøykasser? Karen Helene Ulltveit-Moe Universitetet i Oslo ___________________ Den nordiske.
ByR har fått et tydelig mandat med klare ambisjoner fra 7 kommunestyrer + fylkesrådet.
Kortere reisetid - hvilke effekter kan vi forvente for Hamarregionen? Atle Hauge, ex ØF nå HiL.
Fra stupetårn til innlandshovedstad Bjørn Gudbjørgsrud, rådmann.
«Hvordan vil kommunen bidra til en helhetlig og samordnet arealforvaltning og samfunnsutvikling i egen region ?
Fylkesplan for Nordland Geir Davidsen Dato Foto: Bjørn Erik Olsen.
s. 1 Konsekvensutredning og naturmangfoldloven rådgiver Geir Davidsen
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
- Gir statistikken den nødvendige informasjon for regional næringsutvikling trender FoU-utgifter - næringslivets forskerkompetanse.
«By og fjell – moderne bosetting som grunnlag for utvikling og økt verdiskaping i Lillehammer og Gudbrandsdalen» Om Byregionprogrammet – aktører, samarbeid,
Grenseløs Attraktivitet.
Problemstillinger FoU-prosjektet har hatt tre hovedproblemstillinger
Økonomisk overblikk Pressekonferanse
ByR-prosjektet: Samspill og regional vekstkraft i Tromsøregionen
Møte med Styringsgruppen. Sortland kommune
Utskrift av presentasjonen:

Norsk-svensk regional næringsutvikling Kommunikasjoner, bosetting og tilvekst GRENSEFORUM 2005 Voksenåsen Morten Ørbeck, Østlandsforskning Disposisjon:  Måling av regional utvikling og konkurransekraft  Nærings- og befolkningsutviklingen i grenseregionene  Morgendagens tilvekstregioner: Resultater fra norske og svenske indikatorbaserte tilvekstundersøkelser  Infrastruktur, regionforstørring, befolknings- og næringsutvikling

UTVIKLING OG OMSTILLING I INDRE SKANDINAVIA Et forskningssamarbeid mellom Østlandsforskning Høgskolen i Hedmark Høgskolen i Lillehammer Karlstads Universitet Mål om å fremskaffe ny anvendbar kunnskap om sentrale utviklings- og omstillingsprosesser i Indre Skandinavia

Måling av regional konkurransekraft Indikatorer  Mange suksesshistorier, færre studier av målbare indikatorer for å sammenlikne regioner på tvers og over tid.  Vanligst som resultatindikatorer:  Næringsutvikling målt ved BNP, lønnssummer, sysselsatte etter arbeidssted  Befolkningsutvikling  Årsaksindikatorer (som sier noe om morgensdagens ”vinnere”):  Mer avanserte varianter av sysselsettings- og befolkningsanalyser (shift- shareanalyser, befolkningsfremskrivninger m/u flytting osv)  Lønnsomhetsmål og etableringsfrekvenser i næringslivet  Befolkningens utdanningsnivå  Næringslivets FoU-aktivitet og innovasjonsaktiviteter  Regionens kunnskapsmessige og samferdselsmessige infrastruktur  Nasjonal politikk, (skatt, rente, valuta, handel, overføringer mv)  Regional samhandling, mobilitet, læringsoverføring mv.  Men ikke entydige årsak-virkningsforhold

Grenseregionene innenfor Interreg IIIA Sverige-Norge

Utvikling i sysselsetting/dagbefolkningen Indeks 1990=100 Kilde: Østlandsforskning på grunnlag av SSB og SCB

Befolkningsutviklingen i grenseregionene Indeks 1970=100 Kilde: Østlandsforskning på grunnlag av SSB og SCB

Befolkningsendring, fødsels- og flytteoverskudd i Indre Skandinavia Kilde: Østlandsforskning på grunnlag av SSB og SCB

Måling av regional konkurransekraft i Sverige Sammensatt av 9 indikatorer:  Etableringsgrad,  Fornyelsesfaktor,  Entreprenørskapsinnstilling,  BRP/sysselsattt,  BRP-utviklingen,  Sysselsettingsutviklingen,  Andelen sysselsatte i sårbare arbeidsplasser,  Lønnssum/sysselsatt  Arbeidsledighet Kilde: NUTEKs Årsbok 1995

Måling av regional konkurransekraft i Norge Resultater fra ”Regionenes tilstand”: Basert på 50 indikatorer for 89 regioner knyttet til bl.a. nivå, struktur og utvikling i:  Robuste regioner og sentra,  Livskraft – Befolkning,  Konkurransekraftig næringsliv,  Infrastruktur/tilgjengelighet,  Utdanning, FoU, innovasjon mv. Kilde: Østlandsforskning Rapport 07/2004/ Regionenes tilstand. Tor Selstad m.fl.

Måling av regional tilgjengelighet i Norge. Resultater fra ”Regionenes tilstand” og St.meld. Nr. 25 ( )  Basert på 10 indikatorer for 89 regioner knyttet til infrastruktur og tilgjengelighet:  Strukturelle aspekter  Infrastrukturbegunstigelse (veinett, jernbanenett, flyplass, havner, IKT/og bredbånd),  Biltilgjengelighet,  Nettopendling,  LQ transportnæring samt post og tele  Dynamiske elementer  kollektiv tilgjengelighet,  multimodal tilgjengelighet,  endring i nettopendling,  sysselsettingsendring i transportnæring samt post og tele Kilde: Østlandsforskning Rapport 07/2004/ Regionenes tilstand. Tor Selstad m.fl.

Måling av regional konkurransekraft Hovedfunn og føringer  Big is beautiful og det som har vokst vil fortsette å vokse  Regionsentrenes størrelse og sentralitet viktig – sats på bymessig tyngde og oppgradering  Regionenes evne til regional integrasjon er viktig – sats på regionforstørring gjennom infrastruktur  Men tenk polysentrisk innad i regionene – ivareta sekundære sentra og distrikter  Sterk samvariasjon mellom befolkningsutvikling og næringsutvikling, men hva kommer egentlig først? - Årsak-virkningspila er under endring  ”Ny” næringspolitikk: •Infrastruktur – regionforstørring, pendlingsmuligheter •Bostedskvaliteter – tilflytting •Bosettingsbasert næringsutvikling  Ikke enten eller men både og •Tilflytting/bosetting gir næringsutvikling i service, nyetableringer, bedret rekruttering for øvrig næringsliv og fordrer tiltak som også stimulerer turisme, rekreasjonsmarked og konferansemarkedet. •Pendlingsbasert tilflytting ikke mulig over alt – men satsing på bostedskvaliteter og regionforstørring/regionbygging uansett viktig sammen med øvrig næringspolitikk  Utvikling av regionale innovasjonssystem (jf. Vinnväkst og Arenaprogram)

Infrastruktur og regional utvikling  Eksisterende næringsliv prioriterer oftest godstransport og veginvesteringer  Men flere svenske og norske undersøkelser tillegger persontransport større vekt enn godstransport mht. bidrag til regional utvikling (og dermed også betydningen av kollektivtransport)  Infrastrukturens bidrag til regionforstørring og regionsammenkopling viktig for å stimulere økonomisk aktivitet i en region og for å gjøre regionen mer attraktiv for personer og bedrifter  Gode kommunikasjoner – en nødvendig, men ikke tilstrekkelig, betingelse – husk tilgjengeligheten økes begge veier  Infrastruktur – kan skape (og splitte) regioner  Bærekraftig regional utvikling gjennom økt mobilitet – hvordan ivareta miljøhensynet?

Grenseoverskridende ABS-regioner? Utfordringer for det grenseoverskridende samarbeid:  Hvordan kan attraksjon og regional utvikling stimuleres gjennom grenseoverskridende samarbeid ?  Hvordan kan livskvalitet og tjenesteforsyning bedres gjennom grenseoverskridende samarbeid? Aktuelle tiltak:  Styrke grenseområdene som en felles bo- og arbeidsmarkedsregion med økt intern pendling (regionforstørring virker normalt stimulerende på befolkning og økonomi)  Stimulere grenseområdene som et felles tjenestemarked (muliggjør nye/bedre tjenester)  Oppnås gjennom bedre kommunikasjoner og nedbygging av formelle og uformelle grensehindre

Svensk grensependling, 2001 (fra Nordisk pendlingskarta)

Norsk grensependling, 2001 (fra Nordisk pendlingskarta)

Vegtrafikken over grensen (årsdøgntrafikk)