BIT programmet Innovasjonsmodell
Innovasjon – Investeringer og avkastning Innovasjon produktutvikling Investeringer 80% Avkastning 20 % Innovasjon utvikling forretningskonsepter Investeringer 20% Avkastning 80 % Kilde: Mikkel Rasmussen, Kontrapunkt Danmark 2004 Basert på forskningsresultater USA 2004
Innovasjoner og fokusområder De røde stjernene på venstre side i bildene viser hvordan det tradisjonelt vektlegger midler til innovasjon i USA og Europa mens stjernene til høyre i de to siste bildene viser hvordan moderne innovasjonsteori vektlegger at innovasjon (konkurranse er en evolusjonær prosess, hvor teknologisk konkurranse er vel så viktig som ren priskonkurranse. ) Innovasjon Norge’s BIT-Møbelprogram har vært sponsor for utvikling av Nasjonale standarder og løsninger for sektoren møbeltilvirkning og distribusjon, (TBL og HSH) Løsningene som er utviklet gjennom dette støtter flere viktige områder av verdikjeden, og er grunnlag for, og mulighet til videre innovasjoner i verdikjeden
Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Allianser Støtteprosess Service Produktsystem Kundeopplevelse Innovasjon verdikjede Prosess Produkt Leveranse Forretningsmodell Kjerneprosess Produktprestasjon Brand Salgskanal Finans BIT –Innovasjons-modell Servicenivå, informasjon Kundeløfte Portal, system/system Pricat EDIFACT Produktkonfigurering Verdikjedeintegrering E-forretningsdrift
Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Allianser Støtteprosess Service Produktsystem Kundeopplevelse Innovasjon verdikjede Prosess Produkt Leveranse Forretningsmodell Kjerneprosess Produktprestasjon Brand Salgskanal Finans BIT –Innovasjons-modell Servicenivå, informasjon Kundeløfte Portal, system/system Pricat EDIFACT Produktkonfigurering Verdikjedeintegrering E-forretningsdrift
Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Innovasjon verdikjede Innovasjon systemer Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Kundeløfte Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift
Inovasjon Norsk møbelindustri Eksempler på aktørenes posisjoner Innovasjon verdikjede Leveranse Kundeopplevelse Distribusjonskanaler Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell
Innovasjons-suksesser Innovasjon verdikjede Kun 1,5 til 3,5 % av antall inovasjoner er suksesser. Dvs sum inntekter overstiger sum kostnader. Suksess innenfor et område i verdikjeden oppnåes best når innovasjoner innenfor flere områder I verdikjeden kombineres. Eks Dell. Ny distribusjon - internett Eget brand Ikke lager Ingen egen tilvirkning Make by order 21 dager forskuddsbetaling 90 dagers leverandørkreditt Dell’s hovedinnovasjon er først og fremst av finansiell karakter. Leveranse Kundeopplevelse Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell