BIT programmet Innovasjonsmodell.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Advertisements

GoOnline publisering Hvordan komme i gang med GoOnline. Denne presentasjonen tar deg steg for steg gjennom oppsett av nettsted med bruk av GoOnline Proffesional.
Norwegian Ministry of Labour and Government Administration
Næringsfiske Utfordringer og muligheter Av Hans Olav Bråtå, Østlandsforskning Foredrag på for medlemmer i Hanen Helgelandsmoen,
BIT-avtalene Statens nærings- og distriktsutviklingsfond Versjon 6.0, november 2003 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Hvilken rolle kan staten spille for å styrke Oslo som en sterk innovasjonsaktør internasjonalt? : Hvilken rolle kan staten spille for å styrke.
Leverandørnett Olje og Gass -nasjonalt og bransjeovergripende -prosjektorientert -ett nettverk flere prosjekter -regional forankring i flere regioner.
Velkommen til Forever 1. Velkommen til Forever Living Products forretningspresentasjon (Taleren presenterer seg)
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
BEDRIFTSANALYSEN DELES I EN INTERN OG EN EKSTERN DEL
NTNU Technology Transfer AS Innovasjon: kan vi planlegge slikt? EiT 2008, Landsby 10: Internett og nye arbeidsprosesser NTNU Technology Transfer as Martin.
Roald Magne Johannessen Hvordan bedre konkurransedyktigheten?
SCM 04: Designing Distribution Networks
1 March, 2004 Kommentar til Forskningsmeldingen NHO’s forskningspolitiske konferanse, 7.april 2005 Per Ola Ulseth Direktør Teknikk, Skanska Norge AS.
Norsk Sentrumsforum(NSF) • NSF berømmer arbeidet som er gjort for å utvikle, vitalisere og markedsføre norske byer og tettsteder. • De fleste sentrumsorganisasjoner.
Verdikjeder - hva kjennetegner de beste og hva vil framtiden bringe?
Norsk Fiberforening - en pådriver for fibernettutbygging i Norge
Kapittel 3: Effekter av merkeverdi for bedriftene
BIT-Møbel.
STRATEGI 2004 Vi skal være den ledende og samlende nasjonale møteplass for aktører som samhandler elektronisk, og som skal gi våre medlemmer praktisk.
Bank-Norge i endring Ola Sundt Ravnestad Konsernsjef Terra Gruppen AS
Bransjeseminar om grunnfondsbevis
Elektronisk forretningsdrift
Firmanavn Forretningsplan. Målsetting Erklær firmaets langsiktige mål klart og tydelig. –Prøv å bruke ord som hjelper med å styre veksten til firmaet,
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Forslag til oppsett på forretningsplanen
Anvendelse av verktøyene
Erfaring med bruk av E - læring i Helse Bergen:
Organiseringen av finanskonsernet
Maritim visjon 2020 v/ Lars Peder Solstad Haugalandskonferansen 2010.
Eksamen Konsept og design Lysdesign kull-06, HIBU vår 2008
BIT-avtalene Versjon 6.2, juni 2004 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
Versjon 7.0 verdikjede, juni 2005
BIT-avtalene Versjon 7.0 bransje, juni 2005 BIT-programmet – Elektronisk forretningsdrift i verdikjeder.
BIT-Møbel Presentasjon av gjennomføring og resultater Torsdag 28
Innovasjoner For å oppnå suksessfulle innovasjoner er det nødvendig å kombinere innovasjon innenfor flere områder. ( Rasmussen fra ….. ) Bilde nr 1: -
Made by:. Det var en gang… Kristiansand hadde behov for et moderne svømme- og badeanlegg. Kommunen utlyste en konkurranse – utfordret private aktører.
Samordning, arkitektur, PKI Hva skjer? Endre Grøtnes, Statskonsult
PURCHASING SERVICE – FI DEPARTMENT 1 "Hvorfor er leveringskontrakter og samarbeidsavtaler med CERN av spesiell interesse?" 5 April 2006.
Finansieringssystemet – erfaringer og ønsker Høgskoledirektør Audun Rivedal Dialogkonferanse 16. september 2014.
Velkommen til Bevola - Bare bedre løsninger Nordeas Erhvervspris 2011CSR Award 2013.
Work-shop 3: Hvordan finansiere forskningsbasert nyskaping. Oppsumering Det må utvikles spesifikke verktøy/virkemidler direkte mot U&H sektoren for å styrke.
Organisatorisk innovasjon
Grenland Arena, 26. februar 2015 Virkemidler for satsing i helsesektoren.
Konvergens mellom IT, medier og telekommunikasjon: Konkurranse, eierskap og mediepolitiske utfordringer Fagretninger: Medievitenskap, samfunnsøkonomi Prosjektperiode:
Innovasjon i innhold, distribusjon og gjestestrømmer Reason to Return – R2R.
EU - nye markeder - Aquacity/Innovasjon Høstkonferansen i Stavanger 12. oktober 2004 Fiskeri- og kystminister Svein Ludvigsen.
Nasjonal satsing på TRE – ”Fellessatsing TRE” Tre i bygg Gardermoen
TEMAMØTE FISKE SOM NÆRING. Innovasjon Norge –Gårdbrukere/grunneiere som har etablert seg som næringsfiskere har fått støtte hos Innovasjon Norge. Det.
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Aktør-nettverk  Kort intro  Marc Berg (1997): On Distribution, Drift and the Electronic Medical Record  Margunn Aanestad (2003): The Camera as an Actor.
Sikkerhetsutfordringer og viktige tiltak i finansnæringen
M&L2 Kap. 8 Distribusjonsstrategier Oslo, januar 2010.
© 2003 KPMG AS, the Norwegian member firm of KPMG International, a Swiss non operating association. All rights reserved. NTLF Bergen Supply Chain Management.
Trebasert Innovasjonsprogram Rådgiver Espen Stokke, avd. for skog- og ressurspolitikk.
Nordisk utdannings- og forskningssamarbeid i endring Internasjonal direktør Kari Kveseth Norges forskningsråd Om å utbygge Norden til en internasjonalt.
4 faser for å utvikle en forretningside/forretningsmodell
The Fjords - Excited by the Fjords
Presentasjon av forretningsplan
[Firmanavn] Forretningsplan.
AtBs verdier - Overføring av verdiene i møtet med kunden ved billettkontroll. Tilbudskonferanse
[Firmanavn] Forretningsplan.
Pioner på utvikling av bærekraftige løsninger
Gassbasert fermentering og dets kompetansebehov
Når virker 1:1 kommunikasjon? Miriam Gade Nicolaisen
Kapittel 1: Hva er investering og finansiering?
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Utskrift av presentasjonen:

BIT programmet Innovasjonsmodell

Innovasjon – Investeringer og avkastning Innovasjon produktutvikling Investeringer 80% Avkastning 20 % Innovasjon utvikling forretningskonsepter Investeringer 20% Avkastning 80 % Kilde: Mikkel Rasmussen, Kontrapunkt Danmark 2004 Basert på forskningsresultater USA 2004

Innovasjoner og fokusområder De røde stjernene på venstre side i bildene viser hvordan det tradisjonelt vektlegger midler til innovasjon i USA og Europa mens stjernene til høyre i de to siste bildene viser hvordan moderne innovasjonsteori vektlegger at innovasjon (konkurranse er en evolusjonær prosess, hvor teknologisk konkurranse er vel så viktig som ren priskonkurranse. ) Innovasjon Norge’s BIT-Møbelprogram har vært sponsor for utvikling av Nasjonale standarder og løsninger for sektoren møbeltilvirkning og distribusjon, (TBL og HSH) Løsningene som er utviklet gjennom dette støtter flere viktige områder av verdikjeden, og er grunnlag for, og mulighet til videre innovasjoner i verdikjeden

Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Allianser Støtteprosess Service Produktsystem Kundeopplevelse Innovasjon verdikjede Prosess Produkt Leveranse Forretningsmodell Kjerneprosess Produktprestasjon Brand Salgskanal Finans BIT –Innovasjons-modell Servicenivå, informasjon Kundeløfte Portal, system/system Pricat EDIFACT Produktkonfigurering Verdikjedeintegrering E-forretningsdrift

Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Allianser Støtteprosess Service Produktsystem Kundeopplevelse Innovasjon verdikjede Prosess Produkt Leveranse Forretningsmodell Kjerneprosess Produktprestasjon Brand Salgskanal Finans BIT –Innovasjons-modell Servicenivå, informasjon Kundeløfte Portal, system/system Pricat EDIFACT Produktkonfigurering Verdikjedeintegrering E-forretningsdrift

Innovasjonsmodell Leveranse Produkt Prosess Finans Innovasjon verdikjede Innovasjon systemer Leveranse Kundeopplevelse Servicenivå, informasjon Brand Kundeløfte Salgskanal Portal, system/system Produkt Service Pricat Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess EDIFACT Kjerneprosess Produktkonfigurering Finans Allianser Verdikjedeintegrering Forretningsmodell E-forretningsdrift

Inovasjon Norsk møbelindustri Eksempler på aktørenes posisjoner Innovasjon verdikjede Leveranse Kundeopplevelse Distribusjonskanaler Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell

Innovasjons-suksesser Innovasjon verdikjede Kun 1,5 til 3,5 % av antall inovasjoner er suksesser. Dvs sum inntekter overstiger sum kostnader. Suksess innenfor et område i verdikjeden oppnåes best når innovasjoner innenfor flere områder I verdikjeden kombineres. Eks Dell. Ny distribusjon - internett Eget brand Ikke lager Ingen egen tilvirkning Make by order 21 dager forskuddsbetaling 90 dagers leverandørkreditt Dell’s hovedinnovasjon er først og fremst av finansiell karakter. Leveranse Kundeopplevelse Brand Salgskanal Produkt Service Produktsystem Produktprestasjon Prosess Støtteprosess Kjerneprosess Finans Allianser Forretningsmodell