Intelligens og intelligensutvikling

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Advertisements

Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Når resultatene uteblir
Vi har to typer tekster i fagplanen i norsk.
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Hva er psykisk utviklingshemming?
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Utredning av studenter med konsentrasjons- og lærevansker
HELSE OG LIVSSTIL.
- Måten en maskin/ et program formidler et budskap til leseren Brukergrensesnitt.
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Atferdsanalytisk arbeid med atferdsvansker
Utredning av utviklingshemming hos voksne
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Skaperen, ordneren og danseren
Grunnleggende spørsmål om naturfag
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
SOSIAL KOMPETANSE. BARNEHAGEN SKAL FORMIDLE VERDIER OG KULTUR, GI ROM FOR BARNS EGNE KULTURSKAPNING OG BIDRA TIL AT ALLE BARN FÅR OPPLEVE GLEDE OG MESTRING.
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
KOGNITIV UTVIKLING(3.del) Banduras sosial-kognitive teori
LÆRING Grunnleggende prosesser
Individuelle forskjeller Kap 3
Kulturhistorisk leketeori Lek er den dominerende virksomhet
Metakommunikasjon Kommunikasjon på flere plan
Multiple intelligenser
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
Utviklingspsykologi Status og framtid
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Psykisk utviklingshemming og omsorgskompetanse
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Attribusjon – grunnleggende prinsipper
Stress, utbrenning, mobbing
Mestringsmodell Breidablikk
Ulike tilnærminger til funksjonsvurdering/vurdering av arbeidsevne
Model of Human Occupation og Arbeid
Introduksjonsgruppe kognitiv terapi
AI - Kunstig Intelligens
VELKOMMEN TIL VIK SKOLE Det sies at det er to varige ting vi må gi våre barn -det ene er røtter -det andre er vinger (Lee Ezell)
KOGNITIVE UTFORDRINGER – HVA BETYR UTVIKLINGSHEMNING??
Intro til rapporter fra PPT Skien Systemarbeid: Systematisk endringsarbeid 1.Grunnlinje 2.Mål4.Analyse 5.Tiltak6.Evaluering 3.Observasjon.
Kunstig intelligens (MNFIT-272) - høst Forelesning 11 Emner: Forskningsmetodikk innen Kunstig intelligens - Revidert definisjon - AI som empirisk.
Hva er en robot? Roboter er mer enn maskiner som ligner mennesker.
Emner: Kunstig intelligens (IT-2702) Forelesning 11 •
Relevant pensum Passer & Smith Kap 3: Kap 8: Teigen
Et kognitivt perspektiv på personlighet
Nummer 8-10 H. Aschehoug & Co Sehesteds gate 3, 0102 Oslo
Berit Bratholm: LÆRER SOM VEILEDER
KOGNITIV LÆRINGSPSYKOLOGI
Didaktikk knyttet til arbeidet i Besøkssenteret vår 2008 Tilpasset opplæring Elevaktiv undervisning LK06 – kompetansemål og de fem grunnleggende ferdighetene.
Gardners 8 intelligenser
KLASSELEDELSE MI-teorien og læringsstiler
Organisasjoner setter oss i en spesiell kontekst (sammenheng) som gjør at vi tenker og handler på spesielle måter. Dette kalles organisasjonsatferd.
Den røde regndressen Likestilling i barnehagen. Sandefjord
LÆRING OG KOMMUNIKASJON Rakel.K.R.Næss
HVORFOR? Hva sier Kunnskapsløftet? (mer)
Sosialkonstruktivisme
Biblioteket og læring Kunnskaps- og kulturformidling Informasjonskompetanse i Kunnskapssamfunnet Barns rett til informasjon.
Menneskets utvikling Det sosiale utviklingsområdet
Videokonferanse – en pedagogisk utfordring? Egil Olsen Skálltje koordinator – språk og utdanning.
Kapittel 10 Personlighet og intelligens. 2 Intelligens Det er liten grad av enighet om hva intelligens er Det er mer fruktbart å finne ut hvilke psykologiske.
Introduksjon til kognisjonsvitenskaper 5. forelesning
Intelligens. Hva er intelligens? Forskjeller i hvordan vi tenker. Dette avhenger av både arv og miljø Intelligens er individets generelle evne – uavhengig.
UNICEF-RUNDEN UNICEF-runden er en kjempedugnad som skoleelever over hele Norge og mange andre land er med på. I 2016 var det ca påmeldte i Norge.
Periodesystemet og atombegrepet
Kreativitet.
Eksempler, sosialpsykologi
Dag G. Aasland Samarbeid om velferdsteknologi Agder 7. mars 2019
Utskrift av presentasjonen:

Intelligens og intelligensutvikling Etter Bunkholdt Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Vår første test Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Vår andre test Fortell meg, hva paraply Hva er likheten mellom en telefon og en radio? Hvorfor har vi stortingsvalg? Eli, Rita og Linda er 42 år til sammen. Rita er fem år mer enn Eli og to år mindre enn Linda. Hvor gamle er de? Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Vår tredje test Plasser disse bildene slik at det blir en ordentlig historie av det Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Difinisjoner ? Er intelligens problemløsningsferdigheter Er det verbale ferdigheter Er det praktiske ferdigheter Er det motivasjon og sosiale ferdigheter Er IQ det vi måler på IQ-tester Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Ulike definisjoner Innen psykometri sier en at Intelligens består av en generell faktor, G-faktor, som alle handlinger springer ut i fra og noen spesielle evner som kalle s-faktor Andre vektlegger kognitive stiler som konvergent tenkning (samlende - ser en løsning) eller divergent tenkning (som sprer seg - ser flere løsninger) Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Kognitive stiler Feltavhengige og feltuavhengige Jenter styres mer av venstre hjernehalvdel De er mer verbale Gutter styres mer av høyre hjernehalvdel De er mer handlende Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Infomasjonsbearbeidingsmodeller Mange intelligenser Howard Gardner Språklig/lingvistisk intelligens Logisk/matematisk intelligens Romlig/spatial intelligens Kroppslig/kinestetisk intelligens Musikalsk intelligens Interpersonlig intelligens Intrapersonlig intelligens Naturalistisk intelligens Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Komponentmodellen Sternbergs triarkiske modell tenkning og mentale prosesser som ligger til grunn for intelligent handling kontekst, erfaringer med omgivelsene tilpasning til nye omgivelser og erfaringer i det daglige Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen Arv og miljø Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Intelligens og stabilitet Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Intelligenstester – Wisc-r Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Intelligenstester - Leiter Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Intelligenstester - Raven Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen

Intelligens - normalfordeling a – normalforde- lingskurven b – prosentiler c – stanineskårer (prøveklasser) d – IQ utfra Wechsler e - Delskårer hos Wechsler Høgskolen i Telemark Inge Jørgensen