Helsenettet – tjenester nå og i framtiden

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Pleie- og omsorgsmeldinger i Helse Sør-Øst i 2011 Evalueringskonferanse ELIN-k Gardermoen 15. februar 2011 Kjell Arne Grøtting.
Advertisements

Teknisk løsning for kvalitetsregistre Regional kvalitetsregisterkonferanse 18. juni 2010 Knut Hellwege Spesialrådgiver IKT Helse Sør-Øst RHF
Elektronisk samhandling
Tema for presentasjonen.
eForum Sør-Trøndelag Trondheim 22. Mars 2011 Anders Grimsmo
Visjoner, mål og satsninger i e-helse
Prosjekt KomUt Kommunal utbredelse av meldinger
Elektronisk henvisning og epikrise
FUNNKe Teknisk.
Elektronisk samhandling
Samhandling for et friskere Norge
Meldingsutbredelse Status 2012, planer 2013 Samordnet utbredelse desember, 2012.
Anders Stubban Prosjektleder, NHN
Christine Bergland divisjonsdirektør e-helse og IT Helsedirektoratet
Norsk Helsenett og kommunene Regionale seminarer høsten 2007.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Meldingsløftet i Hitra Kommune
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Samhandling Mye av informasjonsoverføringen i helsevesenet har hittil foregått på papir eller via telefon. Det har tidligere ikke eksistert noen nasjonale.
Prosjekt FUNNKe Bardu, 5 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Meldingsløftet/ FUNNKe prosjekt. IKT –samarbeid i Lofoten
Erfaringskonferanse Veien Videre: Erfaringsutveksling, utfordringer og muligheter knyttet til utbredelse av PLO-meldingene.
Storskala utbredelse av elektronisk utveksling av helseopplysninger Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, prosjektleder.
Elektronisk samhandling
| Helsedirektoratet, omgivelser og samfunnsoppdrag| 2 Om Helsedirektoratet Fagdirektorat og myndighetsorgan underlagt Helse- og omsorgsdepartementet.
Meldingsutbredelse Kommunal utbredelse Sør-Trøndelag 20. mars, 2013 Sverre Fossen.
Meldingsutveksling og kommunal utbredelse
Brukerforum Vigdis Heimly, SSP, strategi Av Vigdis Heimly.
Nasjonal IKT Fagforum Arkitektur Virksomhetsarkitekt Torill Kristiansen 10. desember 2009 Innspill til SSP.
28. Oktober 2008Øvre og Nedre Eiker kommuner 1 Jeg elsker Elin. Hvorfor har hun ikke flere elskere??
Samordnet utbredelse 28. mai, 2013 Sverre Fossen Status Meldingsutbredelse.
Strategi for elektronisk samhandling i kommunene
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Elektronisk meldingsutveksling Rana kommune
Prosjekt FUNNKe Nord-Troms Regionråd 10 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder, NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Harstad.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk.
Kommunenes behov nå – og i framtiden
Prosjekt FUNNKe Bodø kommune 25. januar 2011 Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST Lars Andreas Wikbo, HN-IKT.
Prosjekt FUNNKe modell for støtte til arbeidet i kommunene ved innføring av elektronisk meldingsutveksling i PLO-tjenesten Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder.
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Nøtterøy kommune ”Veien til elektronisk samhandling i pleie og omsorg, -fase 1” Erfaringer etter avsluttet forprosjekt Mål for videre fremdrift av prosjektet.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet Erfaringer fra Samspillkommuneprosjektet Gjøvik kommune, Heidi Vifladt : »Hvordan starte med "blanke.
| 1 Instruktørkurs for kommuner Normen (30min)
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Samhandlingsreformen – Hva skjer?
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen. MÅL 1 All dokumentasjon i helse- og omsorgstjenesten skal skje i elektronisk journalsystem. 2 Alle kommuner skal være.
Tale Teisberg, Helse- og omsorgsdepartementet
Om KITH Kompetansesenter for IT i helse- og sosialsektoren
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Hilde Gaard, prosjektleder, Indre.
Nasjonalt meldingsløft Seniorrådgiver Ellen Strålberg.
Personvern og Informasjonssikkerhet I en stadig mer kompleks hverdag Tor Ottersen.
Meldingsløftet i Kongsbergregionen regionalt prosjekt
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gerd Ersdal, medisinsk rådgiver,
Storskala utbredelse av elektronisk meldingsutveksling i helsetjenesten Prosjekt FUNNKe region nord Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder,
Prosjekt FUNNKe VK møte med Skånland, 24 januar 2011 Gunn-Hilde Rotvold, Prosjektleder NST Gerd Ersdal, Medisinsk rådgiver, NST.
Forprosjekt Pasientbehandling og samhandling Styremøte HMR
1 Samhandling rundt den eldre pasienten fra et kommune- perspektiv Tove Røsstad, IIIC, Høst 2012.
Visjon: Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling Samfunnsoppgave: Norsk Helsenett skal levere en elektronisk samhandlingsarena.
ELIN-k ELIN-k prosjektet og Samspillkommune-prosjektet
Hva er elektronisk samhandling?
Utskrift av presentasjonen:

Helsenettet – tjenester nå og i framtiden 22. mai, 2012 Håkon Grimstad/Anders Grimsmo/Sverre Fossen Norsk Helsenett SF

Hva er helsenettet? Den viktigste "verdikjeden" i helse- og omsorgssektoren er pasientforløpet Drivkraften i pasientforløpet er informasjonen om pasientens tilstand. Sikker og effektiv tilgang til helhetlig og oppdatert informasjon er derfor avgjørende – og i ytterste fall av vital betydning – for best mulig behandling. For å løse denne oppgaven er helsenettet etablert. Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling 2

Hva er helsenettet? Helsenettet er summen av alle tilknyttede aktører, løsningene de benytter samt de kommunikasjonstjenestene og -komponentene som muliggjør sikker utveksling av pasientinformasjon. Helsenettet er en kommunikasjonsarena eller et "lukket nettsamfunn" Alle aktører har de samme muligheter, rettigheter og plikter All aktivitet skjer innenfor rammen av "Norm for informasjonssikkerhet i helse-, omsorgs- og sosialsektoren" og øvrige krav fra offentlig myndighet. Det er dette som muliggjør sikker utveksling av pasientinformasjon/ personopplysninger mellom aktørene i helsenettet." Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling 3

Hva er Norsk Helsenett? Norsk Helsenett er et statsforetak, heleid av Helse- og omsorgsdepartementet Norsk Helsenett er opprettet for å drifte, forvalte og utvikle helsenettet Per i dag er blant annet følgende aktører medlemmer av helsenettet alle enheter i spesialisthelsetjenesten > 98% av allmennpraktiserende leger 365 kommuner; >90% av befolkningen > 400 tannklinikker alle landets apotek rundt hundre ulike tredjepart tjenestetilbydere Opp i mot 400.000 elektroniske meldinger pr hverdag Videokonferansenettverk med 750 studio (30 000 videokonferanser i 2012) Vi må gjøre oss fortjent til å bli sektorens samhandlingsarena og utvikle en topp moderne driftsorganisasjon: Vi må sikre stabil drift på tjenester - rutiner, prosedyrer, skalerbarhet og modularitet vi skal styrke oss på sikkerhet, kompetanse, holdninger Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling 4

Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling Strategi og visjon "Helsenett – Helse- og omsorgssektorens samhandlingsarena. Helsenettet er ”motorveien” for elektronisk samhandling i helse-­ og omsorgssektoren. Ved hjelp av helsenettet kan helseaktørene utveksle informasjon om pasienter på en sikret måte. Norsk Helsenett SF skal også drifte alle sentrale felles IT­-løsninger i helse­ og omsorgssektoren. ……………" Hva kan/bør drives av NHN? Tjenester som er nasjonale, s.eks. kjernejournal, eResept og Helsenorge.no Eier er myndighetsorganer. Tjenester som virksomheter har ansvaret for, men som de ønsker å samle/koordinere på nasjonalt nivå, f.eks. syketransport, og kvalitetsregistre, men eierskapet forblir i virksomhetene Behov for felles drift i kommunehelsetjenesten er en utfordring. De er like stor som spesialisthelsetjenesten, men her mangler en bestiller. Jf. meldingsutbredelse og behovet for meldingstjener IKT har den egenskapen at sentralisering av drift er ressursbesparende og det øker også sikkerheten. Et annet viktig moment er at all informasjonen i EPJ/registre skal være fullt tilgjengelig i 100 år - minst. Det er et perspektiv som går langt utenpå leverandørindustriens strategier og ambisjoner, i en bransje som er preget av oppkjøp og konkurser Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Samhandlingsaktører i helse- og omsorgssektoren Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten Sykehjem Sykehus Ambulanse syketransport AMK Hjemme-tjenester Samhandlingsaktører i helse- og omsorgssektoren Rehabili-tering Laboratorier Fastleger Rehabiliterings-institusjoner Legevakt Andre kommunale tjenester Private spesialist-helsetjenester Stønad, hjelpemidler Apotek Andre viktige tjenester

Oversikt aktører Andre aktører PLO, helsestasjon mm KITH Helseregistre, andre registre KoKom NAV EPJ-leverandører apotek Apotek PLO, helsestasjon mm EPJ-leverandører PLO Acos NAF-Data Tieto (Gerica) Visma (Profil) Legekontor, legevakt EPJ-leverandører, Helseforetak EPJ-leverandører HF Norsk helsenett Infodoc Plenario Siemens Doculive CGM Winmed Vision DIPS Hove M. System-x Andre Kjernejournal/eResept fm. EPJ-leverandører pasientkommunikasjon Pasient Private laboratorier Visma Uniue Private helsetjenester Privatpraktiserende spesialister DIPS arena Private røntgeninstitutt

Helse og IKT – henger det sammen? Helsetjenester IKT Private spesialist-helsetjenester Fastleger Sykehus Apotek Laboratorier Hjemme-tjenester Ambulanse syketransport AMK Kommunehelsetjenesten Spesialisthelsetjenesten Stønad, hjelpemidler Andre viktige tjenester Rehabili-tering Andre kommunale tjenester Sykehjem Legevakt Rehabiliterings-institusjoner EPJ-leverandører, Legekontor, legevakt EPJ-leverandører HF Siemens Doculive DIPS Private laboratorier NAV Visma Uniue DIPS arena Infodoc Plenario CGM Winmed Vision Hove M. System-x Andre aktører Private helsetjenester Pasient Privatpraktiserende spesialister Private røntgeninstitutt Apotek Andre Kjernejournal/eResept fm. PLO, helsestasjon mm Helseregistre, andre registre Acos Tieto (Gerica) Visma (Profil) EPJ-leverandører PLO EPJ-leverandører apotek EPJ-leverandører pasientkommunikasjon NAF-Data Norsk helsenett Helseforetak KITH KoKom Aktører i helsetjenesten

Pasientforløpet – pasienten i sentrum Fastlegebesøk Sykehus Pleiehjem Hjemmetjenester Utfordringer: Vekslende eierskap Forskjellige styringssystem Ulike regelverk Varierende finansieringsmodeller Skifte i behandling Forskjellige faglige mål Barrierer i informasjonsflyt Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Samhandlingsprosesser et forløp, når en annen aktør skal ta over der den forrige slapp A Pasient en aktør, når han går fra en prosess til en annen A B C Pasient samhandling når pasienten har flere behov Sukkersyke Depresjon Slag Senebetennelse Leggsår Hofteslitasjegikt T Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Neste generasjon helsenett Prosjektet Målsetting tidslinje, faseinndelt Fase 1 Hvem er deltagerne Hvem er eierne Hva forteller den Hva forteller den ikke Hvordan skal den brukes Fase 2 The story so far… Deltagere Eksisterende avtale med Telenor som omhandler høyhastighetsnettet utløper 31.12.14 Neste generasjon helsenett skal implementeres i 2014 og være operativt før 1. januar 2015. Vi vil også vurderer å opphandle dette som en commodity uten egenproduksjon Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Prosjektet - målsetting En ny avtale på «backbone-nettet» skal etableres Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Fremdrift Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Arbeidsrapporten NGH Arbeidsgrupper Samtaler Rapportlesing Deltagere: Helse Sør-Øst (Arnt Ole Ree, Bjørn Grønli, Roar Halvorsen, Kjell Borthne, Roar Engen), Helse Midt Norge (Arild Pedersen), Helsedirektoratet (Norunn Elin Saure, Anders Westlie), KS (Trude Andresen, Torill Skaar), Folkehelseinstituttet (Tone Bruun), NSEP (Arild Faxvaag, Øystein Nytrø), Helsebiblioteket (Kjell Tjensvoll), NSF (Kathryn Mølstad), KiTH (Terje Sagen), Datatilsynet (Helge Veum), OUS (Sissel Jor, Ivar Olav Berge, Arne Husebø, Vebjørn Arntzen, Van Kim Thi Nguyen, Marte Rimebø, Ronny Kristiansen, Ingrid Heitmann), Statens Helsetilsyn (Magnus Jenseg), DNLF (Trond Egil Hansen, Morten Laudal), Nasjonalt senter for telemedisin og samhandling (Ellen Rygh), Fagforbundet (Lillian Eriksen), UiO (Jon Bing), Nasjonal IKT (Terje Wistner, Hans Nielsen Hauge), IKT Norge NGH

Arbeidsrapporten Er en arbeidsrapport(!) Beskriver noen begrensende faktorer: Organisasjon Økonomi Politikk Sikkerhet Loven Beskriver noen utviklende faktorer Det private markedet Teknologiutviklingen Utlandet Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Teknologisk utvikling Forbedret søkteknologi Økende standardisering Økt integrasjon Økt spesialisering og desentralisering Flere pasienter vil få sin medisinske behandling i hjemmet Utvikling, innføring og bruk av velferdsteknologi vil få sitt gjennombrudd i perioden Helsenettets endepunkt vil endres Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Funksjonell kravspesifikasjon Deltagere. Datatilsynet, NSF, NSEP, FHI, NIKT, Fagforbundet, KS, Tannlegeforeningen Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Dagens muligheter med EPJ i allmennpraksis (1982): så enkel at opplæring er unødvendig oversikter og bedre struktur på innholdet i journalen kontroller som sikrer oppfølging av pasienter automatisert utfylling av skjemaer, resepter mm. data og statistikk for evaluering av praksis oppslag i faglige retningslinjer og litteratur utskrift av pasientinformasjon økonomi og regnskapssystem sikring mot innsyn med brukernavn og passord 1982

Utviklingslinjene Fra avdelingsvise systemer, til sykehusvise, til regionale og ….. til nasjonale/internasjonale helseinformasjonssystemer Fra informasjonssystem for leger til også for sykepleiere, for annet helsepersonell og …… for pasienter og brukere Fra dokumentasjonsverktøy til kommunikasjonsmiddel og ….. til kilde for kunnskaper, klinisk og epidemiologisk forskning Fra teknologidreven utvikling, til brukerstyrt utvikling og ….. til strategisk virkemiddel for styring og kunnskapsspredning Fra skrift og tall til grafikk, til bilder og ….. til signaler og nye typer data på molekylært nivå Fra manuell innmating av informasjon til stemmegjenkjenning og ….. til automatisk og allestedsnærværende monitorering (miljø- og sensorbaserte teknologier) Fra papirbasert til digital lagring og administrasjon av informasjon Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Informasjonsmodell for samhandling Kommunikasjonsprosess Forespørsel Svar 1 4 Aktør 1 Aktør 2 Aktør 2 Aktør 1 2 5 Respons Godkjenne Bestillingsfase Utføringsfase Resultatfase Aktør 2 Helsetjenesten er kjennetegnet av at nær alle arbeidsprosesser blir aktivisert av kommunikasjon av informasjon til forskjell fra f.eks. et samlebånd. Hyppig ligger det også en mandatoverføring i kommunikasjonsprosessen, noe som skiller en informasjonsmelding fra informasjonsdeling og informasjonstilgang. 3 Aktivitet Arbeidsprosess Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Viktige oppgaver i 2012 Bidra til koordinert utbredelse av meldinger i sektoren Bistå kommuner, nasjonalt adresseregister Utvikling av koordinert 24/7 brukerstøtte Tilrettelagt for å støtte kommunenes behov EDI på Exchange – etablering av ny plattform Skal møte nye behov med strenge krav Etablerer helse-CSIRT for hele sektoren Etablere et beskyttelsesprogram for sektoren Gi råd og veiledning om sikkerhet NHN Servicemodell Komplette miljø for utvikling, test, kvalitetssikring og produksjon Drift av helsenorge.no Forbereder for drift av nasjonal kjernejournal med underliggende registre Neste generasjon helsenett Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling 21

Framtidsbildet - innbyggeren reelt i sentrum for informasjonsflyten Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Norsk Helsenett Vår rolle er å være en tjenesteleverandør som i samarbeid med brukerne legger til rette for en best mulig og mest mulig effektiv informasjonsflyt som igjen understøtter optimale pasientforløp og en mest mulig demokratisk helse- og omsorgstjeneste. På den måten kan vi være med og sikre dagens velferdsmodell også for kommende generasjoner og i en framtid som er langt mer utfordrende. Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling

Takk for oppmerksomheten! Norsk Helsenett Vår rolle er å være en tjenesteleverandør som i samarbeid med brukerne legger til rette for en best mulig og mest mulig effektiv informasjonsflyt som igjen understøtter optimale pasientforløp og en mest mulig demokratisk helse- og omsorgstjeneste. På den måten kan vi være med og sikre dagens velferdsmodell også for kommende generasjoner og i en framtid som er langt mer utfordrende. Takk for oppmerksomheten! Gode og effektive pasientforløp – basert på elektronisk samhandling