Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland 22.10.2009, Smidig 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Trykk på mus eller tastatur for neste bilde…
Advertisements

Agile utviklere og firkanta driftere
Skjønnlitterær fortelling
Support, nye funksjoner og tjenester fra Uni Pluss
Hva slags spørsmål skal man stille på hvilke nivåer?
Oppfølging normer og regler
Programmet er laget for å ivareta alle rutiner
22 tips for den faglitterære forfatteren
Hvordan innholdsstrategi fikk hamsteren ut av buret
Foreldremøte i Aremark barnehage 22. Mai 2013 Sissel Marthinsen
Brukertesting •Lærefil fra •© 2004 Nina Furu.
Bokanmeldelser..
Innføring i 4.0 Av Morten Pedersen HiT.
Oppdatere innstillinger for profil og personvern Trykk deretter F5, eller klikk Lysbildefremvisning > Fra begynnelsen for å starte kurset. Klikk Aktiver.
Nettprosjekt Kundeservice på nett •Bakgrunn –SiT hadde gamle nettsider med mye og utdatert innhold og funksjonalitet •Formål –Bidra til at.
Programmering i ActionScript - hva er det, og hvordan undervise?
Hønefoss politistasjon
Velferd i Norge: Arbeid, aktivitet og trygghet
Det gode Det rette Det rettferdige
Copyright © 2009, CIBER Norge AS 1 Scrum i ikke-utviklingsprosjekter Mario Aparicio.
And Together. Free your energies Tormod Fjeldberg 11. februar 2011 Vurdering av HiØ’s IT – studier Informasjonssystemer og IT - ledelse.
Mikrotesting Laura Arlov, Brukskvalitet, Skatteetaten
Foreløpige resultater
STRETCHING FOR STIVE KROPPER Jan-Erik Carlsen Smidig
Legge beskjeder på nettsiden som trener eller tillitsvalgt En kort innføring Til nettsiden:
Service Requests. 2 Service Requests - Henvendelser •I modulen Service Requests kan du registrere henvendelser og følge med på status på eksisterende.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
23. januar 2004TDT4285 Planl&drift IT-syst1 Tjeneroppgraderinger TDT4285 Planlegging og drift av IT-systemer Anders Christensen, IDI.
Om å skrive om litterære tekster
Hovedprinsipper i Rational Unified Process
Å bruke praksisfortelling En måte å lære på
1 Skal vi snakke sammen? Jan Håvard Skjetne SINTEF / University of Melbourne
Releasedokumentasjon versjon 6.1 – Vedlegg –Begrenset tilgang til brukere uten sertifikat Hvis følgende innstillinger er satt for leverandøren:
Empiriske metoder Oppgaveanalyse, observasjon
UML og grensesnitt UML er standard for modellering innen objekt-orientert programvare kan UML også brukes til modellering av grensesnitt? fordel: bedre.
Mange IT-prosjekter kunne med fordel vært drevet mer som en Lean Startup.
Skjønner du ikke hva jeg sier sa du?
Smidig rafting på Storo Over fossefallet i en tønne av scrum
Hva har Karl Marx, Henry Ford og Smidig til felles?
Lederen som coach Jeg kan ikke lære noen noe,
Software Requirements Elicitation
Testing av system Gruppe 6 Henrik Bækhus Morten A. Iversen Mathias Bondeson Gunnar K. Kulleseid Svein Ivar Kristiansen Ronny Hulthin.
Avdeling for sosionomutdanning
Opplev smidig programmering
Agenda Velkommen til nye medlemmer!
© Copyright 2009 Confirmit. All rights reserved. Produktkvaliteter For de som ønsker å være bedre enn konkurrentene sine Trond Johansen – Head of R&D Norway,
Smidig overtakelse - eller som å åpne en Pandoras krukke?
Dynamiske nettsider PHP Del 2 – Kontrollstrukturer.
Informasjon om Skoleprogrammet VIP Denne presentasjon kan vises på:  Foreldremøter  Skolens hjemmeside  Epost til foreldre  På ”classfronter” eller.
2 Hvordan forbedre det norske regelverket? FNHs årskonferanse v/Ida Espolin Johnson, Kommunal Landspensjonskasse.
Kvalitative og kvantitative metoder
INF 4130 Eksamen 2008 Gjennomgang.
Spørsmål og aktiviteter på ulike nivåer
Kontinuerlig kvalitetskontroll. Hvordan komme helt i mål.
Kommunikasjon JOHARI Tilbakemeldinger Aktiv lytting og åpne spørsmål
Behov for plater Mål: En møbelfabrikk har en kappliste som definerer materialbehovet framover for alle komponenter som skal sages ut av plater. Vi skal.
Etikk etiske- faglige, og juridiske dilemmaer Etikkveilederskurs høsten 2010 v/høgskolelektor Kristin Bie.
Bacheloroppgave Fremtidens front-end teknologi (Analyse for Telenor)
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
ASP-basert Helpdesk for Veterinærinstituttet ASP-based Helpdesk-system for Norvegian Veterinary Institute.
Klasse: 2HKI Student: Bertil Gjerstad Oppgnr: 25E
Hvorfor ha en plan? Virksomhetsplan = tydelighet og fokus Tydelighet
“Industrial approach for testing (2)” Teknikker og verktøy for testing i et Scrum-team Utdrag fra Skatteetatens teststrategi Sten Aksel Heien Skatteetatens.
Hvordan skrive egne dilemma
TDT4105 Informasjonsteknologi, grunnkurs
Copyright © Dale Carnegie & Associates, Inc.
Systemmeldinger Systemmelding er informasjon til brukeren om at endring har skjedd. Krever ingen aktiv handling, men det anbefales å merke av som lest.
Utskrift av presentasjonen:

Behaviour Driven Development, Steg 1: - Ikke tenk som en utvikler Jan Fredrik Stoveland , Smidig 2009

2 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved Skjermbilde Tabell Nedtrekksliste Beregning Utvikleren tenker ulikt fra brukeren Hvordan får jeg testet tabellen? Jan Fredrik Stoveland

3 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved Utvikleren tenker ulikt fra brukeren Hva skal jeg gjøre i skjermbildet? Jan Fredrik Stoveland Skjermbilde Tabell Nedtrekksliste Beregning

4 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved Test er en designprosess Behaviour driven (BDD) Test driven Development • BDD forbedrer design- og utviklingsprosessen • Felles språk for IT og forretning • Vektlegger verdi i systemet, ikke dokumentasjon • Testene kjører grønt, men hvordan vet du at de tester noe av verdi for brukeren?

5 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved FØR: Våre tester savnet retning Jan Fredrik Stoveland Vi utformet prinsipper for handlingsorientering

6 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 1. Gå fra brukerens perspektiv først Top-down Skjermbilde Tabell Nedtrekksliste Beregning Bottom-up Jan Fredrik Stoveland

7 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 2. Formuler testskript som handlinger, ikke som substantiver • Ved tvil om hvordan testen skal formuleres, still følgende spørsmål: ”I hvilken situasjon er jeg avhengig av at denne funksjonaliteten/komponenten skal fungere? " • Svaret på dette spørsmålet vil gi tittelen på testskriptet. Jan Fredrik Stoveland

8 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 2. Formuler testskript som handlinger, ikke som substantiver Jo, når en saksbehandler med økonomirolle åpner siden for å se vedtakshistorikk I hvilken situasjon er jeg avhengig av at lenkene i tabell X vises riktig i variant 3? Tittel på testskript: Se vedtakshistorikk med økonomirolle. Jan Fredrik Stoveland

9 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 3. Knytt alle elementer som skal testes til handlingsmønstrene de brukes i 1. Opprett alderspensjonssak med gjenlevenderett A. Hvis avdød ektefelle ikke har registrert dødsdato skal feilmelding vises 2. Opprett alderspensjonssak for bruker med tidligere ytelse uførepensjon B. Hvis brukerens ytelse på uførepensjon har status løpende, skal feilmelding vises om at denne skal være stoppet før ny ytelse opprettes for bruker Jan Fredrik Stoveland

10 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 4. Organiser testskriptene hoved- og subskript Beregne alderspensjon Felles – Opprette krav om alderspensjon 1. Beregne alderspensjon uten ektefelletillegg 2. Beregne alderspensjon med gjenlevenderett • Utvikle teststeg for handlingsmønsterne først. • Gjenbruk teststeg som går igjen i sub-skript, og organisér testskriptene i nivåer om det er aktuelt Jan Fredrik Stoveland

11 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 5. Verifiser at testene du har skrevet dekker alle elementer som skal testes •Elementer •Hendelser •Statusoverganger •Roller •Felleskomponenter •Valideringssituasjoner •Idiotsituasjoner •Testbetingelser Jan Fredrik Stoveland

12 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved 6. Skriv tester i iterasjoner Skjermbilde Tabell Nedtrekksliste Beregning Definere handlinger Organisere nivåer Verifisere testede elementer Knytte opp testbetingelser Utforme testskript Jan Fredrik Stoveland

13 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved ETTER: Testene forteller oss hva vi skal lage Jan Fredrik Stoveland

14 © Copyright Capgemini 2008 All Rights Reserved Takk for oppmerksomheten