Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmet Anders Vindvad fra Steria AS.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Spørsmålene er ikke så vanskelige, så ikke jukse ved å bla videre!.
Advertisements

Tilpasset opplæring i praksis Ved Espen Schønfeldt
Together. Free your energies Scrum mot Utvikler - Kampen for tilværelsen! Mads Aagaard
Erfaringer fra NAV Foreldrepenger Kommunikasjonssamling 17. november 2011.
Norge digitalt – Status og vegen videre
Bra mat kurs Lillehammer Bra mat kurs Erfaringer fra Modum kommune.
Praktisk info til prosjektkunder
Elkem Research Prosess IT
Skanskas agenda for bærekraft og hva hindrer oss
Kommunen og samhandling - utfordringer
individuell oppfølgingsplan
Tre grunnleggende elementer Lover og regler Kommunikasjon Lojalitet
Smidig forvaltning – En pragmatisk tilnærming
Tjenestebasert design med dynamiske proxyer og Spring Bjørn Vidar Bøe, JavaZone 2005.
Om smidig brukerkommunikasjon Smidig 2011 Johannes Brodwall Steria Norway.
Kunstner: Oddmund Mikkelsen
Norsk Audiografforening 6. november 2009
Hovedpunkter Hva er HL7 Oversikt over HL7 Behovet for nasjonale tilpasninger KITH’s rolle.
Energiaktiviteten ” Sjekk skolens energibruk” Energinettverket 25. august 2005.
Innherred Vekst AS v/Randi Mona Utkast til Partnerskapsavtale for byutvikling i Levanger sentrum Levanger Gjennomføring.
Oslo kommune Utdanningsetaten Lambertseter videregående skole 1 Tiltak for bedre læring 4. november 2009 Tiltak for bedre læring - Felles ansvar.
Verifikasjon og validering
Folkehelsearbeid Nasjonale mål og prioriteringer for kommunene i 2010 Kristiansand
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Helhetlig habiliterings- /rehabiliteringstilbud til hørselshemmede i Helse Midt-Norge.
Kontroll og overvåking av integrasjonsløsninger App Platt Conference – SOA & Integration Track Martin Rauan Gisle Åsberg Communicate Norge.
Konfigurasjon - Kjekt å ha du får sikkert ikke bruk for det en vakker dag Anders Karlsen Steria.
Iterate.no The Lean Software Development Consultancy Prolog: Case 2 ‣ Et prosjekt fra gamledager ‣ Prosjektleder sa “Godt nok!” ‣ Kunden sa “Hva?? Skal.
  © Steria FitNesse som nyttig verktøy Smidig FitNesse som nyttig verktøy Anders Vindvad.
Smidighet innen forvaltningsprosjekt
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Scrum APressen Johannes Brodwall, Sjefsarkitekt Steria Norway.
Opplev smidig programmering
Flash og ActionScript - eksempler og oppgaver
kunder i aktive prosjekt/forvaltning, 6 interne product owner proxys, to team og tre backlogger – kan det likevel ligne på Scrum? Kristin Wulff,
Forretningssiden må med! Hvordan vi innfører Scrum i BBS Smidig Oktober 2009.
Teknisk gjeld i smidige prosjekter Synliggjøre: Fremgang Hindringer
Boligkonferansen i Tromsø mai Boligpolitikk i Tromsø boligsosiale utfordringer.
Fitnesse i PDMT 05. mai 2008 Finn-Robert Kristensen Systemarkitekt.
Misbruk av FitNesse XP Meetup Trond Arve Wasskog.
Husbankens boligsosiale utviklingsprogram
GØY MED GRAMMATIKK: KURS FOR LÆRERE 1. og 2. MARS 2004
Hvorfor bruke tid på testing ?
Aktørenes roller i planprosessene
Bærekraftig utvikling Kommunal- og regionalminister Erna Solberg.
Tilsyn i byggesak En temaveiledning. Tilsyn i byggesak En temaveiledning.
Prosjekt og prosjektmidler Besøk av studenter fra JBI Oslo 15. mars 2005 Sidsel Hindal, ABM-utvikling
Regionale E-helseseminar 2008 Synliggjøring og deling av kunnskap om elektronisk samhandling Rådgiver Kjersti Engeseth, avdeling IT-strategi.
Kompetansemegling i Rogaland
X10 webservices/IM -> mobilklient. Oppdragsgiver:
Forstudie Nå situasjonen: dagens situasjon med ulemper og fordeler
Masteroppgave Administrasjonsmoduler til eAccess.
Funksjoner og didaktikk
IHR-studier Workshop februar 2011 Vettre Hotel.
Veien videre – veiledning og støtte Line Helene Nilsen, internasjonal rådgiver, næringsseksjonen Østfold fylkeskommune Horisont 2020.
12 spørsmål om test Besvarelse på Case – Senior Testleder -Leif Kristian helstad 26.Mai 2015.
Sykdom og ferie Utsatt ferie ved sykdom Ferie under sykdom.
Kom i gang med Python Pål Hellesnes SYSTEMUTVIKLER
Nytt Intranett Trøndelag Fylkeskommune
Sjekkliste aktørsertifisering
Brannforebyggende tiltak:
STORÅS UTVIKLING Heggøya 01 3de arkitektur & design as.
Kapittel 2: Investeringsanalyse
Rose Mari Eikås, rådgiver, seksjon for e-helse, Helse Bergen
Agenda for dagen Gjennomgang av status:
Utskrift av presentasjonen:

Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmet Anders Vindvad fra Steria AS

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp2 © Steria Agenda Regelutvikling hos NAV i eResept programmet Hvor tidlig kan vi begynne med FitNesse ? Prioritering av FitNesse “feil” Akseptanse-test med FitNesse Samarbeid med fagpersoner Bevisthet på hva en tester, og hva en IKKE tester

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp3 Regelutvikling hos NAV i eResept programmet eResept programmet -Samarbeid mellom offentlige og private aktører -Offisiell oppstart november 2005 NAV skal -kontrollere og utbetale refusjon til apotek og bandasjister -utbetale årlig rundt 10 milliarder kr i refusjon

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp4 Regeltjeneste arkitektur

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp5 Hvor tidlig kan vi begynne med FitNesse ? Utfordringer -Domenemodell ikke klar -Eksterne grensesnitt ikke klare Erfaring -Begynn å jobbe med testcase så fort som mulig -Lag FitNesse testene før koding

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp6 FitNesse resultat

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp7 Prioritering av FitNesse “feil” Utfordringer -Mye annet å gjøre -Vi har vår sprint backlog Erfaring -FitNesse feil skal rettes og testes med en gang

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp8 FitNesse resultat

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp9 Akseptanse-test med FitNesse Utfordringer -Når er noe ferdig -Hvordan få samme forståelse av ferdig Erfaring -Grønt i FitNesse så er det ok -Fagpersoner avgjør hvor mange tester

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp10 FitNesse i CruiseControl

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp11 Samarbeid med fagpersoner Utfordringer -Sitter på ulike steder -Vanskelig å få til avtaler Erfaring -Avtal møter så tidlig som mulig -Finn samarbeidsformer som virker

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp12 Samarbeid om testdata

© Steria Akseptanse-test drevet regelutvikling hos NAV i eResept programmetp13 Bevisthet på hva en tester og IKKE tester Utfordringer -Eksterne systemer ikke del av FitNesse tester -Spesialtilfeller ikke med -Databasetesting ikke med Erfaring -Ha oversikt over testplanene -Test systemet på andre måter