Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Prissetting i norske bedrifter. Resultater fra en spørreundersøkelse
Advertisements

TØR DU FORTSETTE? Ulovlig samarbeid og lempning. Ulovlig samarbeid og lempning 1. Ulovlig samarbeid kan gi fengselsstraff 2. Lempningsordningen – en mulighet.
FYLKESMANNEN I HEDMARK Oppvekst- og utdanningsavdelingen
EUs kvotesystem og ’windfall profits’ Et problem i ferd med å løses? Jørgen Wettestad CANES-møte på Polhøgda, 20/
KOMMUNAL STØTTE TIL NÆRINGSUTVIKLING – I TRÅD MED EØS Oslo, 8. mars 2011 Bjørnar Alterskjær, ALT advokatfirma AS.
Advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Kommentar på dialogmøte - Overordnede perspektiver.
To kjerneferdigheter Lytte Stille spørsmål
Hvorfor mister vi gjester?
Erstatter i sin helhet skriv 1 (tidligere publisert på nettet)
Styrearbeid i Norwegian
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
KOMMUNER I INNKJØPSSAMARBEID
Farlig byggeavfall fra vugge til grav ( Sett fra et juridisk perspektiv )
Offentlige anskaffelser og interkommunalt samarbeid
Kryss-subsidiering og andre feller
Lojalitetsrabatter: Retningslinjer og Telenor mobilbonus
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Policydokument.
FYLKESMANNEN I NORD-TRØNDELAG Kommunal- og familieavdelingen.
Kapittel 6 (Joachim Thøgersen)
Forside Korteste sti BFS Modifikasjon Dijkstra Eksempel Korrekthet Analyse Øving Spørsmål Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no.
Dijkstras algoritme Åsmund Eldhuset asmunde *at* stud.ntnu.no
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
KONKURRANSE I FERGETRAFIKKEN
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Fusjonsprosessen UiA/HiT Larvik 6. juni 2011 John W. Viflot Høgskolen i Telemark.
Endringer i Bydrift Bergen KF Pressekonferanse 12. desember 2007.
Ny konkurranselov og tilsynets strategi overfor dagligvare- og finansmarkedet SIFO, forskergruppa 17. September 2004 Avdelingsdirektør Lasse Ekeberg.
Konkurransesituasjonen i finansmarkedene Sparebankforeningen og Norske Finansanalytikeres Forening. Bransjeseminar om grunnfondsbevis 8. september 2004.
Konkurransetilsynets oppfølging av konkurranseforhold i bilbransjen Seksjonssjef Birgit Løyland, Konkurransetilsynet.
Defo – Distriktenes energiforening, Knut Lockert1 Tariffseminar En rekapitulering.
© EL & IT forbundet, tirsdag, 15. juli 2014 Lysbilde nr.: 1.
Kvalitative og kvantitative metoder
Offentlighet og partsinnsyn
Matkjedeutvalgets analyseramme
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
2+2= 5 Felles markedsføring av sjøtransport Anne Kristin Hjukse, informasjonssjef Oslo Havn.
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning
Evaluering av Avinors organisering og tilknytningsform Møte med fagforeninger og tillitsvalgte 13. februar 2006.
Kurs i obligasjonsrett ved Per Sigvald Wang
John Alfred Sætre Konkursrådet / SKD
Fakultetsoppga ve i Fast eiendoms rettsforhold V14 Oppgavegjennomgang.
3 Marius Stub.
Erstatningsrett H05Trine-Lise Wilhelmsen1 Medvirkning etter skl. § 5-1  Innledning  Begrunnelse  Når foreligger medvirkning  Betydningen av medvirkning.
”Et prosjekt som skal gjøre hverdagen din enklere”
Årsakssammenheng Innledning Samvirkende skadeårsaker
Gjennomgang, 25. april 2013 v/Jon Gauslaa
Politisk påvirkning.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Økonomiske systemer En markedsøkonomi er en økonomi der bedriftene bestemmer hva de vil produsere, produksjonen selges til forbrukerne, og forbrukerne.
Internasjonal handel og komparative fortrinn De varene og tjenestene vi kjøper fra andre land, kalles import. Eksporten er de varene og tjenestene vi.
3 Marius Stub.
Kurs i forvaltningsrett
Miljøproblemer. Miljøproblemer Miljøproblemer Miljøproblemene skyldes gjerne eksterne virkninger, dvs. virkninger av produksjon og forbruk som rammer.
VIS DETTE LYSBILDET: INTRODUKSJON
Kilde: Hjemmeside til Konkurransestrategi (2003), Fagbokforlaget
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Kapittel 14: Styring av arbeidskapital
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 20167
Administrasjon og ledelse og organisasjon og forvaltning høst 2016
Kapittel 8 Bedriftens tilbud 1.
Bedriftsøkonomi Bedrifter kan ikke overleve uten at de skaper verdier for markedet og kundene Verdiene må skapes til lavere kostnader enn konkurrentene.
Krav til rettslig grunnlag for behandling av personopplysninger
3 Marius Stub.
Litt om å skrive forvaltningsinformatikk
Finansregnskap Regnskapsanalyse (del 1) Introduksjon til regnskapsanalyse Eriksen Handel AS (22 % skatt) (student) Trond Kristoffersen.
Utskrift av presentasjonen:

Rovprisingsforbudet anvendt på transport (ferge) av Sjeføkonom Lars Sørgard Konkurransetilsynet i Norge Konkurranserett i shipping Det 22. nordiske sjørettsseminar Karlskrona, 21.-24. august 2006

Dagens tema Hva er rovprising? Tester for rovprising Økonomisk forståelse Juridisk praksis Tester for rovprising ’Sacrifice’ ’As efficient’ Erfaringer fra fergemarkedet Color Lines vestlandsrute Noen avsluttende merknader

1. Hva er rovprising? - Økonomisk forståelse Pådrar seg er kortsiktig tap for å oppnå en langsiktig gevinst Antyder et dynamisk perspektiv Tid Profitt OPPOFRELSE GJENVINNING Bedriften tjener mindre enn den kunne i dag Hensikten er å presse en rival ut av markedet Det gir mulighet for høyere pris i fremtiden

Rovprising – fra økonomi til juss Ut fra økonomisk forståelse to elementer som bidrar til å belyse om det er rovadferd En fase med oppofrelse? Mulighet for gjenvinning? En viss forskjell mellom amerikansk og europeisk konkurranserett USA: Begge elementer er sentrale (såkalt ’two-tier’ test) EU: Størst fokus på oppofrelse (jf. Tetrapak II) Begrepet oppofrelse erstattes med tap både i USA og EU i konkurranseretten Til gunst for det dominerende foretaket, da en kan oppofre profitt uten å gå med tap To-sporet test i EU: AKZO 1 og AKZO 2

AKZO testen: TRYGG HAVN? - Compagnie Maritime Belge Pris = Average total costs Grått område Alle fakta relevant Intensjon Gjenvinning Effektivitet Dominerende bedrift har en ’special responsibility’ Diskusjonsnotat DG COMP: Avoidable Pris = Average variable costs MISBRUK, HVIS IKKE OBJEKTIVT BEGRUNNET?

2. Tester for rovprising Det er flere måter en kan måle eventuelt tap på ’Sacrifice’ testen ’As efficient’ testen Uansett er de kun et proxy for å måle det som er det overordnede målet: Er adferden skadelig for forbrukerne? De to nevnte testene gir ulik type informasjon, og er derfor begge nyttige Bør hvis mulig gjennomføre begge testene I visse tilfeller er de to testene sammenfallende, men ikke alltid (jf. fergemarkedet senere)

Ulike tester gir ulik informasjon ’Sacrifice’ testen kan indikere hvorvidt selskapet bevisst pådrar seg et tap Hvis selskapet stryker på testen, konsistent med en predasjonsstrategi ’As efficient’ testen kan indikere om en like effektiv konkurrent kan overleve Hvis ikke stryk på testen, er det kun mindre effektive rivaler som ikke overlever Testen konsistent med at en kun vil beskytte (minst) like effektive konkurrenter

3. Erfaringer fra fergemarkedet Color Line etablerte ny rute mellom Bergen og Danmark fra mai 2005 Kom i direkte konkurranse med Fjord Lines linje mellom Bergen og Danmark Konkurransetilsynet undersøkte om det var predasjon, og konkluderte i juli år at det ikke var predasjon Flere vilkår for at det skulle være tale om predasjon Er linjene i samme marked som Color Lines linje fra Kristiansand til Danmark? Er Color Line dominerende? Utgjør adferden en utilbørlig utnyttelse? Konkurransetilsynet kom til at misbruksvilkåret ikke var oppfylt Selv om samme marked og dominans, så ville det i så fall uansett ikke være overtredelse av § 11

Testene tilpasset fergemarkedet Anvendelse av ’as efficient’ testen Ser kun på ruten Bergen-Danmark for Color Line; et tap på den ruten? Avspeiler situasjonen for Fjord Line, som kun har den ruten til Danmark Anvendelse av ’sacrifice’ testen Tar i tillegg hensyn til tap av inntekt på ruten Kristiansand-Danmark Avspeiler om Color Line som helhet har et tap som resultat av den nye ruten

Resultatet av testene Baserte oss på ett års faktisk resultat fra Color Lines nye rute Testene slo ut forskjellig Ikke stryk på ’as efficient’ testen Stryk på ’sacrifice’ testen Naturlig å se også på andre momenter, i den grad de ikke allerede er innbakt i testene Legitime begrunnelser, herunder ny fergerute Gjenvinning Hensynet til forbrukerne Ut fra en helhetlig vurdering fant tilsynet at det ikke var en utilbørlig utnyttelse

4. Noen avsluttende merknader Transportsektoren behandles på samme måte som andre sektorer Kan selvsagt trekke lærdom fra EF-domstolens praksis fra andre næringer Jf. for eksempel Tetrapak og AKZO Testene for misbruk som anvendes må tilpasses den konkrete situasjonen Jf. hvordan ’as efficient’ testen ble definert i fergemarkedet Må være klar over at testene gir ulik informasjon Dermed naturlig å gjengi resultatet fra flere tester Formålet med testene er å opptre i tråd med det overordnede formålet Gripe inn mot adferd som er skadelig for forbrukerne