Erfaringer fra containerkontroll

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
DSB: Direktoratet for Samfunnsikkerhet og Beredskap
Advertisements

ADR/RID Nytt 2011: Begrenset mengde
Virksomhetssertifikater i kommunene Erfaringer og utfordringer
Virksomhetsstyring og prosessikkerhet Torill Tandberg, avdelingsdirektør Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar.
Bruk nettstedet vårt! Arne Lærdal DSB Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Erstatninger – skade/manko
5. september 2013 Overingeniør Geir Sjøli Arbeidstilsynet Midt-Norge
Revisjon ved Rikshospitalet den 11. – 18. desember 2007.
Sikkerhet og beredskap
Verkstedet som bank og pengeinnkrever Fakturering av MVA og egenandel
Havariinspektør Martin Visnes
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Logistikk  Billigst mulig  Uten tap av service  Miljø er ekstra bonus.
Miljøfarlige stoffer i ADR 2011
Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Transport av spesialavfall
Teknologi og samfunn 1 Fartsmodell for næringslivets transporter av Prosjektleder Dr Trude Tørset.
Prosjekt ”Glad og trygg på vei til Staupshaugen”
Gjøre opp ild i skog og mark!
Jack-Arild Andersen Overingeniør, Sjøfartsdirektoratet
ISPS sikring og Beredskap
”Fra helsestasjon til sykehjem” Ergoterapeuter i forebyggende arbeide NETF 12. mai 2009.
20. januar 2012 Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar1.
Sjøfartsdirektoratets føringer i forhold til tolkning av MLC
Farlig Gods DHL Express AS TD & DD
Oppfølging av studenter: Kontroll av registrering og betaling Det er nødvendig å føre kontroll med registrering av studenter hvert semester. Vi har rapportering.
”Tilpasning til nye værforhold” - Lunsjseminar KS 19. september
Kommunal beredskapsplikt – nasjonale forventninger - Narvik 27
Avdelingsleder Erik Thomassen Fylkesmannen i Østfold 24. oktober 2013
Innlegg nasjonal skade- og lakkonferanse 22. mars 2011 Sigbjørn Bakke Hanssen, Skatt øst.
Storsekkløft 1200 Gudbrand Hoff Verksted og Konstruksjon
Konstruksjoners sikkerhet
1 Forholdet mellom Operativ Leder og Teknisk Leder S/NLF/NAK seminar for Operative Ledere Geir Raudsandmoen.
Feil i nye elektriske anlegg
TOLLVESENETS ROLLE I KAMPEN MOT AVFALLSKRIMINALITET
Sykehusavfall Utfordrende og underlagt forsvarlige systemer
Veileder for transport av farlig avfall
Statens forurensningstilsyn (SFT) Side 1 Kontroll av tanker ved behandlingsanlegg for farlig avfall Kontrollaksjon DSB og SFT 2008.
1) Saksbehandling knyttet til kvalifikasjonene til bemanning på Transocean Leader 25/ I elektronisk post fra Norsk Sjøoffisersforbund/DSO til Petroleumstilsynet.
Videregående kurs i skjermkjøring.
Alle ansatte må involveres Hvordan tilrettelegge HMS-arbeidet i mindre energibedrifter? Rica Nidelven Hotel Trondheim, 26. – 27.januar 2011 Eirik.
HMS i de lokale og regionale energibedriftene Hvordan ivaretar bedriftene helse, miljø og sikkerhet? KS Bedriftenes Møteplass 2011, 17.februar.
Berge Tokyo built TDW This will bee a factor we have to take in consideration, whether we like it or not. But, be honest, as a seaman !
1 Doknavn - 15/07/2014 Internettbaserte AIS tjenester AIS 2010 Kjell Røang Christian Michelsen Research AS (CMR)
1 Washington Mills AS 1 Logistikkonferansen Velg sjøveien i Trondheim Velger Washington Mills også sjøveien i fremtiden? Hvorfor bruker vi sjøtransport.
«Velg Sjøveien» Trondheim 5. juni 2012 Bruk sjøtransport, bli rik ! Arne Jakobsen Gründer/CEO.
Logistikk Billigst mulig Uten tap av service Miljø er ekstra bonus.
Sjåføren – før og under uhell Erik Bleken, DSB
Teknologi for et bedre samfunn Norvegkonferansen Senior rådgiver Trond Foss SINTEF Transportforskning Rolle- og ansvarsmodell for bompengeinnkreving.
Hva ønsker vi oss? Norveg-konferansen 2014 Jan-Terje Mentzoni Viseadm. direktør Norges Lastebileier-Forbund.
Sanitetsforeningens omsorgsberedskap på oppdrag!
SKADE/LAKK KONFERANSEN 12 MARS 2015
Opplæring: Pålogging Prosedyre for logge på og av, låse og åpne PC’er DatoVersjonForfatterGodkjent avEndringer utført André S. MathiesenTore.
Ole Jan Tønnesen, VEGseksjonen, VEGavdeling M&R, Statens VEGvesen
Mottakskontroll.
Opplæring i elektromedisinsk utstyr Håndtering av opplæringsavvik i elektromedisinsk utstyr ved Oslo Universitetssykehus.
Privatlivets ufred Anne Brita Normann – Gjøvik 12 og 13 mai 2009 Barn som ofre for vold.
Før bruk sjekk av fleksible slanger, ref. prosedyre 6516 Sjekkliste vedlegg 6 «12 kontroll punkter»
Nye internasjonale regler for treemballasje – ISPM 15 Foredrag ved logistikkforeningens kurs i Bergen Kåre Willumsen, Mattilsynet.
ERFARINGSOVERFØRING Branntilløp Norsk Gjenvinning Feil håndtering av farlig gods.
Velg sjøveien Larvik Forutsigbar sjøtransport = samarbeid mellom aktørene.
Kjemikaliehåndtering
Kvalitets- og miljøpolitikk, Elcom Signatur daglig leder:
Stråleverntimen Transport av radiografikilder
Internkontrollsystem
Dødsulykke ved sprengning
Titteloppsett Undertittel.
Innføring for rollen «brannmann»
Utskrift av presentasjonen:

Erfaringer fra containerkontroll Nils Henrik Agerup DSB Erfaringer fra containerkontroll Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Deltakere containerkontroll DSB Sjøfartsdirektoratet Statens vegvesen Politiet Kystverket Toll- og avgifts- direktoratet Lokalt brannvesen (som observatør)

Regelverk Forskrift om landtransport av farlig gods med ADR/RID ”Forskrift om transport av farlig last på skip” med IMDG koden ”Forskrift om farlig last i havnedistrikt” (viser til ADR og IMDG koden) ”Forskrift om sikre containere”, CSC konvensjonen og CSC sirkulære 134 vedr. uakseptable skader på CSC containere.

Sikkerheten til kontrollpersonellet Trafikk Lastebiler/trailere Trucker Hengende last Lavt oksygeninnhold Insektsbekjempningsmidler (fumigants) Klemfare, ras av last Skarpe objekter.

Kontroll av CSC container

Kontroll av CSC container

Kontroll av CSC container uten farlig gods

Container for farlig gods ADR/RID 7.1.4 En storcontainer må ikke ha følgende skader: Sidebjelker oppe og nede, dørkarm oppe og nede, gulvbjelker, hjørnestolper og hjørnebeslag må ikke ha: bulker eller nedbøyning på mer enn 19 millimeter, sprekker eller brudd, mer enn en skjøt eller en dårlig skjøt, mer enn to skjøter i noen sidebjelke oppe eller nede, eller skjøt i dørkarm nede eller i hjørnestolpe. Utette pakninger, Deformasjon av hele konstruksjonen slik at riktig anbringelse av håndteringsutstyr samt anbringelse og sikring på chassis eller kjøretøy ikke er mulig. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Vanligste typer feil og mangler: Utgåtte sertifikater Feil ved merking (faresedler, UN nr.) Strukturelle skader på container Hull/sprekk/skadd pakn./lås Mangler ved sikring av last

Container/Vehicle Packing Certificate ADR/RID og IMDG-koden 5.4.2 Containeren eller kjøretøyet skal ledsages av et stuingssertifikat. Ni punkter. Stemples og underskrives av den personen som er ansvarlig for stuingen. Avsender? Dette kan inngå i farlig gods transportdokumentet. Gjelder sjøtransport og transport på land før eller etter en sjøtransport. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Container/Vehicle Packing Certificate Viktige punkter: Containeren/kjøretøyet er egnet til å bli lastet med godset Oppfyller IMDG-kodens adskillelsesbestemmelser Alle kolli er inspisert for skader og kun de som er i tilfredsstillende stand er lastet Fat er lastet stående Godset er lastesikret Gods i bulk er jevnt fordelt For gods av klasse 1, unntatt 1.4S: Container eller kjøretøy oppfyller kravene i IMDG-koden 7.4.6. Container eller kjøretøy er korrekt merket med store faresedler og merker Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

CSC sertifikat Containeren må være godkjent og kontrollert. Periodisk kontroll. Første etter 5 år deretter med høyst 30 mnd intervall. ACEP. Betyr at containeren er under et godkjent kontinuerlig vedlikeholdsprogram Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Merking med store faresedler Merke for miljøfare/marine pollutant Merke for høy temperatur UN nummer enten på den store fareseddelen eller på eget oransje merke like ved fareseddelen Containeren skal merkes på alle fire sider Merkingen skal tåle 3 mnd. i sjøen Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Lastesikring ADR/RID: 7.5.7 Håndtering og stuing IMDG-koden: Kap. 7.5 IMO/ILO/UN ECE Guidelines for Packing of Cargo Transport Units (CTU’s). Last i stykkgodscontainer/kjøretøy skal være jevnt fordelt med ikke mer enn 60 % i en ende av enheten. Tyngdepunkt skal være så nær midten av container/enhet som mulig. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Lastesikring Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Lastesikring Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Lastesikring Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Vanligste skader: Bulker i CSC rammen Rustskader Feil på dørpakning Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Strukturskader Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Merking av semi-tilhenger - IMDG En semi-tilhenger som skal transporteres på skip ihht IMDG-koden skal merkes med store faresedler på alle fire sider. Ansvarlig for merkingen er den som laster opp semi-tilhengeren og som har undertegnet på container/vehicle packing certificate. Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

ADR merking Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Utbedring av manglende merking - IMDG Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Utbedring av manglende merking - IMDG Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Utbedring av manglende merking - IMDG Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar

Takk for oppmerksomheten Et trygt og robust samfunn - der alle tar ansvar