Skrivestien.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Ungdomstrinn i utvikling Ole Johansen Utviklingsveileder Nordkapp, Måsøy, Kvalsund, Hammerfest, Hasvik, Loppa og Alta.
Advertisements

Fellesfag Yrkesretting Relevans
Forventninger og videre arbeid…...
Samarbeidsseminar om tvangsekteskap
Kvantitativ undersøkelse • Har skolen utviklet seg det siste året? • Hva forklarer en eventuell utvikling? • Forskjeller mellom skoler og kompetansemiljø.
Fylkesvise samlinger høsten 2013
NES VIDEREGÅENDE SKOLE
INNFØRING AV NY LÆREPLAN – UTFORDRINGER BÅDE FOR FORELDRE OG SKOLE
2B: Nåværende empirisk analyse
Velkommen til Osloskolen og Nordstrand skole!
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Melding til Stortinget…
Nokre prinsipp •Modulbasert og studiepoenggivande som hovudprinsipp •Fleksibilitet •Praksisnært Studiepoeng ved obligatorisk frammøte og gjennomføring.
GLIS Glimrende Læringsutbytte I Skolen
Vurdering for læring på Linderud skole
Tilpasset opplæring i en lærende skole
GNIST og Ungdomstrinns-satsingen VFL-samling Susanne Lavik
Ungdomstrinn i utvikling
VURDERING FOR LÆRING VFL SAMLING NAMSOS.
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
F Skolebasert kompetanseutvikling i ungdomsskolen Forskning på piloteringen.
Ungdomstrinn i utvikling - Ressurslærersamling
Prosjektsamling 5. mars Fra julebrevet: – det hjelper ikke å redusere klassestørrelsen dersom lærerne fortsetter med den samme undervisningen. Nordlandsforskning.
Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Lage en skriveplan for skolen
Trinn 3 Bruke vurdering for læring for å fremme elevenes skriveutvikling.
Trinn 6 Skape et klasserom der en diskuterer tekst og skriving.
Nye veier i lærerutdanninga
Organisering og arbeidet i kommunene
Digital kompetanse - for hvem og hvordan?. Digital kompetanse Nå nytter det ikke lenger å vente på at det skal gå over. PFDK er her og er kommet for å.
STRATEGIPLAN LILLEHAMMER-SKOLENE
Kulturvertskap Organisering Prosjektdeltagere Økonomi Innhold Målsetting Møteplan Oppgaver frem til neste samling.
LP-modellen fra et rektorperspektiv
VFL Lindesnesregionen - høsten 2014
Praksiseksempel fra Lørenskog
Inger Langseth Rita Riksaasen Martin Meland Program for Lærerutdanning PP-tjenesten Fosen.
Trinn 7 Lage en skriveplan for skolen - Hva velger vi?
Høgskolen i Oslo Videre om Oslomodellen Integrering av IKT i allmennlærerutdanninga med vekt på flerfagsdidaktikk IKT-utvalget ved LUI Vibeke.
Småbarnspedagogikk Fordypningsenhet vår 2007 Pedagogisk arbeid med barn fra null til tre år.
Haugalandet 2015 – 2017 skolebasert kompetanseutvikling
Skriving og lesing som grunnleggende ferdighet
Skolen som lærende organisasjon NFFL
Kriterier for skolen som lærende organisasjon
TPO, mappemetodikk og grunnleggende ferdigheter Rakel.K.R.Næss Anne-Beathe Mortensen-Buan.
COMENIUS REGIO Konferanse 28.4 og 30.4.
Utviklet av pedagoger i
Velkommen til samling for regionsledere Nyheter fra Utdanningsdirektoratet (skoleutvikling, etter- og videreutdanning): Ungdomstrinnsatsning Mulig videreføring.
Trondheim 14. april 2016 Tilgang til livet … Maria og Iris.
LINK Lokale informasjonsnettverk i Numedal/Kongsberg Mars 2001 Etter- og videreutdanning i IKT  LiNK – hva er det?
Språkløyper Nasjonal strategi for språk, lesing og skriving sprakloyper.no.
Kartlegging av skolens praksis. I hvor stor grad mener du at lese- og skriveopplæringen ved din skole kjennetegnes av at lærerne: 1. … motiverer og engasjerer.
Kompetanse for mangfold
Delmål: Å utvikle en lærende organisasjon
Foreldremøte 10. trinn Velkommen Roar Bjarne Kvamme.
Skolebasert kompetanseutvikling
Ny vri Kany, Lene og Mona.
Skolebasert kompetanseutvikling
Kultur for læring Individuell og kollektiv læring
Kultur for læring 21. september 2017 Tore Skandsen, IMTEC.
Politikerbesøk fra Nord- Trøndelag:
Fellesmøte Overordnet del av læreplanen! Fellesmøte.
Tilbakemeldinger som fremmer læring B – Samarbeid
Skolebasert kompetanseutvikling
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Prinsipper for god underveisvurdering B – Samarbeid
Telle i kor Telle med 4 fra 4 A – Forarbeid
Overgangen barnetrinn - ungdomstrinn B – Samarbeid
RSK MIDT-FINNMARK RGO-gaska Finnmárku AOKY-keski Finnmark
Utskrift av presentasjonen:

Skrivestien

Mål for kompetanseutviklingen Det overordnede målet med Skrivestien er at den enkelte elev skal få best mulig skriveopplæring med fokus på skriving som grunnleggende ferdighet Skrivestien er et verktøy som kan brukes i en skolebasert kompetanseutvikling i skriving som grunnleggende ferdighet Den kompetansen som hver enkelt lærer og skolen som helhet opparbeider seg gjennom kompetanseutviklingen må planfestes for å sikre videre progresjon

Hvordan lærer lærere? «…studier som innebærer utprøving i egen praksis gir best uttelling for utviklingen av lærernes undervisningspraksis og elevenes læring» (Læreres læring, May Britt Postholm)

Den gode lærer Suksesskriterier: at lærere og ledelse har felles målforståelse at lærere har konkrete arbeidsoppgaver å trene på relatert til undervisning at det skapes tid og rom for: refleksjon erfaringsdeling kollegaveiledning (Thomas Dahl, leder for faggruppe for skoleutvikling og utdanningsledelse ved NTNU)

Hvordan komme videre? kurs fungerer som springbrett for videre læring forutsetter at arbeidsplassen tilrettelegger krever mye av skolens ledelse og skolens kultur (Marianne Hagelia og Albertina Aaberge, Høgskolen i Volda) Dialog og refleksjon i grupper styrker mestringsfølelsen og den faglige selvtilliten hos de ansatte, i tillegg til at det bidrar til en læringsfremmende kultur

Utprøving i egen praksis Skrivestien Fagsamling Utprøving i egen praksis Refleksjonssamling

Plan for oppstart «Lesson Study» – læreres samarbeidslæring satt i system

Gjennomføring Prinsipp 1 Ja, vi vet at kunnskapstilegnelsen skrives med en l 

Plan for videre Utvikling

Evaluering Etter å ha gjennomført Skrivestien vil hver lærer få et individuelt kursbevis Skolen vil få et digitalt emblem som kan ligge på skolens hjemmeside og læringsplattform Disse kursbevisene får dere fra Skrivesenteret når trinn 7 (evaluering) er fullført

Hvordan kan vi bruke Skrivesenteret? Hver skole som starter med Skrivestien blir tildelt en kontaktperson hos Skrivesenteret Denne kontaktpersonen vil være tilgjengelig på telefon og e-post gjennom hele kompetanseutviklingen

Kompetanseutvikling «Skal det skje kompetanseutvikling må lærere jobbe og lære med elevgrupper gjennom skoleåret, og skoleledere må tilrettelegge og skape en skolekultur for kompetanseutvikling i egen organisasjon.» (Marianne Hagelia og Albertina Aaberge, Høgskolen i Volda) Lykke til!