Språkstimulering og barnelyrikk Anne Fængsrud
Barnelyrikk Hva er lyrikk? Lyrikkens virkemidler Sjanger i barnelyrikken Barn og dikt og språk
Lyrikk Følelse, stemning Et frosset øyeblikk – men også Typografi Episk dikt, jf Bruheim s110 ”Eit eventyr” Dramatisk dikt, jf Bjørnson ”Treet” Typografi SUBJEKTIVITET ORDET
Virkemidler i lyrikken Komposisjon Regelmessighet – strofisk Avsnitt Gjentagelser Kontraster Musikalske effekter Rytme og klang rim
Språklige bilder Sammenligning Metafor Ofte betydningsoverføring fra dyr, planter, kosmos – tiger, rose, stjerne
Folkepoesi og konstpoesi Muntlig overlevert <-> skriftlig overlevert Kunstpoesien var tradisjonelt didaktisk 1900- tallet – økt mottakerbevissthet Margrethe Munthe – mellomkrigstiden Gullalder i barnelyrikken – etter krigen Allalderdikt
Sjanger i barnelyrikken Nonsensvers Didaktiske dikt Dyredikt Regler Episke vers Godnattsanger Samfunnsorienterte dikt
Naar Hanen glad og munter galer I Dagningen hver Morgenstund, Til Børn den ligesom da taler: Op! Tidlig Flid har guld i Mund.
Det døende Barn trøster sine Forældre Nu, Gud skee Lov, at Stunden Er sød og blid oprunden, Jeg gaar til Paradiis! Forældre tør ei klage, Men til min Grav ledsage Mig hen med Herrens Lov og Priis!
Økland fra Du er så rar 1973 I gata vår har vi en mørkeblå purk som aldri har fanga ein einaste skurk. så nå skal vi stele ein sykkel, forstås og sjå om han greier å fange OSS.
Jan Erik Vold ”Lekediktet” Nå skal vi ut og leke, vil du være med . Nei. Jo. Vent litt a, jeg skal bare få på meg støvla først
Rytmeskjema Kjære Berit, nå er du blitt stor Og skal flytte fra far og mor Ut i vide verden fører din vei Og vi kommer til å savne deg!
Bokstavrim Mulm og mørke Helt og holdent Sove søtt i sengen Akte og ære Vi husker ofte uttrykk pga allitterasjon Allitterasjon er en viktig del av barnas lek med den poetiske språkfunksjonen
Hva er dette? Smask! Tramp! Slam! Gisp! Wham! Arghh! Biong! Dunk!