ARKITEKTUR 2013.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Etablering av effektiv produksjon på tvers av landegrenser
Advertisements

Ue.no Gründercamp 2013 XX vgs. XX bedrift Ungt Entreprenørskap XX (fylke) FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Akkreditering KA110 - Accreditation of youth volunteering organisations.
Ue.no Energi for framtida Gründercamp for videregående skole FRAMTID - SAMSPILL - SKAPERGLEDE.
Mål med oppgaven - fremme samarbeid og motivasjon hos elever
Avsluttende prosjekt-oppgave på 10. trinn
FUNKSJONSVURDERINGER SOM VERKTØY FOR GODE RAPPORTER
Studie forberedende formgivingsfag
Statistikk og sannsynlighetsregning
Innovative møterom.
Tema 7 FAG- OG SVENNEPRØVER
May Britt Drugli Førsteamanuensis, RBUP, NTNU
Etter Eva C. Jørgensens presentasjon 2008
Skap framtidens Ungdommens Hus på Stjørdal.. ue.no.
TEKNISK INFORMASJON! • Levert energi ca kWh • Drifts-tank 223l • Tank temp C • El. tilsats 0-7,5 kW • Varmtvann C • Varmtvannsslynge.
ARKITEKTENS PLAN Hva må arkitekter ta hensyn til?
Strategi for digitale læringsressurser i UH-sektoren forslag Dag Rune Ramstad Norgesuniversitetet NVU-konferansen 2005.
Presentasjon av resultater for gruppe 5 Eksperter i Team, vår 2004
Tetting og varmeisolering av vegger
Organisering og standardisering av universitetets IT-virksomhet Bjørn Ness, assisterende IT-direktør Fellesmøte m/lokal IT 13. desember 2012.
Evaluering av B for bibliotek Thon hotel, Halden 25. september 2013.
Velkommen til foreldremøte for Vg Ny visjon og nye verdier: Lærelyst for livet: Det beste i hver enkelt. Mestring – Engasjement - Respekt.
Vurderingskriterier og oppgaver
Groruddalen: Fortetting i drabantbyene
Pedagogisk utviklingsarbeid Oversikt studiet. Plan - oversikt Uke 10: Prosjekt og prosjektorganisering i yrkessammenheng. Kvalitet i pedagogisk arbeid,
Kommentarer til enkelte spørsmål i THEMAs rapport Tilknytningsplikt og prisregulering Fjernvarmedagene – 29. oktober 2013 – Frode Støle.
Høgskolen i Oslo Litt om vurdering. Vurdering l Vurdering for utvelgelse og eventuell sertifisering, enten i videre utdanning eller for å søke jobb. Dette.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO-2010.
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Om eksamen Eget rom på Fronter det oppgaven ”hentes” og leveres Dere får e-post med eksamensnummer, i tillegg litt mer.
De bostedsløse ARKIOM A 2.
”Programfag til valg” En nyskaping innen yrkes- og utdanningsveiledning?
Boligprosjektet-case for 10`ende klasse
Bygg en by. Tverrfaglig 4 ukers oppgave i matematikk og kunst og håndverk beregnet for 8. Klasse.
Temabasert undervisning
Borre ungdomsskole
Studiespesialisering med formgivingsfag
Nytt Nasjonalmuseum og klimagassutslipp Statsbygg/Civitas, Eivind Selvig Erfaringer ved å stille klimagasskrav ved arkitektkonkurransens fase I og II samt.
Idrettsfunksjonell forhåndsgodkjenning og universell utforming
Evaluering av publiseringsindikatoren Oppfølging fra Det nasjonale publiseringsutvalget Vidar Røeggen Seniorrådgiver Universitets- og høgskolerådet.
Fagdag på DH: Stilhistorie – vg1
Studiespesialisering med formgivingsfag
Skolelederemøte ©Byrådsavdeling for oppvekst 1 Kunnskapsløftet – litt info Fag- og timefordelingen Forslag 5 uketimer Årstrinn. Tas opp.
Ny Lerkendal stadion – En moderne fotballarena Prosjektoppgave i SIF 8002 IT grunnkurs Høsten 2000.
Nordlijordet Møte i PUK Flyfoto – sommeren 2005.
Oppgaven: Lage 3D modell av temasted.
ENERGICAMP 25.mars 2009 EKSEMPEL 8.30 – 0900 Åpning av Energicampen v/ Roger Prang Østfold Energi 900 – 0930 Elevene jobber kreativt Oppdraget.
Fra fremmedspråkdidaktikerne ved ILS, UiO 1ILS-UiO
Prosjektledelse Nylen : Profil for toppleder (----) og en arbeiedsleder (++++) LederfunksjonRelativ betydning av hver funksjon Grenseregulering
Kunst og Håndverk 9-Trinn Skoleåret PRODUKT DESIGN.
SØKING TIL VGS. Søker du Vg1? Du må søke tre ulike utdanningsprogram i prioritert rekkefølge. Fører du opp færre enn tre ønsker, vil du kunne bli plassert.
USEtool – Trinn 3 - Gåtur – støtteverktøy 3aSINTEF / NTNU U S A B I L I T Y brukskvalitet Hva ønsker vi at bygget skal gjøre for oss?
Sandstuveien borettslag
Elevrådet presenterer spørsmål om læring
En standard oppgave Oppdraget Produktet
Nasjonal Innovasjonscamp 2017
Tips og triks 1 Vinterhage Tak med kantobjekter Endring i fasade
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Spørsmål om læring i klasse på […] skole
Instituttledermøte 5. desember 2017
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utforskende undervisning i matematikk B – Samarbeid
Hvorfor utvide klasserommet? B – Samarbeid
Krav om sensorveiledninger – bakgrunn og intern oppfølging
Å starte med slutten B - Samarbeid
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Ny inntaksordning - Med læring som konsekvens
Forslag til Muntlig eksamen LK06 i faget ”Fremmedspråk”
Utskrift av presentasjonen:

ARKITEKTUR 2013

Hver basisgruppe er ett arkitektkontor

OPPDRAG: Dere skal lage forslag til en ny enebolig Adresse: Munkedamsveien 77

Hansteenløkken/ Lille Hjortnes Dette løkkehuset ble antagelig bygget i 1838 eller 1839 for bureauchef Marcus Berg. Huset er laftet i første etasje, mens loftsetasjen er utført i utmurt bindingsverk. Alt er panelt utvendig. Stiluttrykket er senempire, men i villaens komposisjon ses et hint om den kommende sveitserstil, med den midtstilte arken mot gaten. Det hersker en viss uenighet om hovedbygningens byggeår. Høyesterettsassessor Christopher Hansteen overtok løkkeanlegget i 1852 og fikk bygget et anneks i mur i 1862 etter å ha vunnet endel penger i et tysk lotteri. Huset ble dessuten tilføyet to tilbygg i 1896 ved arkitekt Waldemar Hansteen. Eiendommen var på Christopher Hansteens hender inntil hans død i 1912. Huset fredes på grunn av den svært høye graden av opprinnelighet i interiøret.

KRAV TIL HUSET: Huset skal ikke overstige 150 m2 i boareal. Det skal ha en markant arkitektonisk utforming av høy kvalitet. Det skal ha hensiktsmessige og framtidsrettede funksjonelle løsninger. Dere skal tenke spesielt på lysforhold og energi. Det skal tilpasses grøntarealer og nabobebyggelse. Det skal ha gode miljømessige løsninger. Atkomstvei og parkeringsforhold tas med i planene. Det blir lagt vekt på arealeffektive og produksjonsvennlige løsninger.

Forarbeid: Dere skal lage skisser, plantegninger (av hver etasje) og fasadetegninger. Dere skal lage en oversiktsplan som viser hvordan bygget forholder seg til omgivelsene. Dere skal lage en modell i papp i målestokk 1 : 50.

Dere skal bygge en modell i tre i målestokk 1 : 25. Den skal være konstruert i bindingsverk med stendere og (noen) spikerslag.

Det skal være mulig å se inn i alle rom.

Modellen skal ha tak (valgfri form og valgfritt materiale).

Modellen skal presenteres for resten av klassen fredag 15. februar. En jury vil kåre det beste forslaget, som premieres.

Hver enkelt leverer en mappe med individuell dokumentasjon/svar på oppgaver. Denne gir individuelle karakterer.

LYKKE TIL!