Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Barnevernkonferansen 2013 Union Hotell Geiranger 18
Advertisements

Fra prøving og feiling til
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Hvordan kan vi forstå menighetsutvikling i norsk folkekirke? Harald Hegstad Bergen 2. februar 2010.
Psykiske helsetjenester, etikk og tvang – foreløpige erfaringer fra en intervensjonsstudie med refleksjonsgrupper Reidar Pedersen Marit Helene Hem Bert.
Familieråd sett ut i fra saksbehandlers ståsted
Nina K. Vøllestad Avdeling for helsefag Institutt for helse og samfunn Det medisinske fakultet TRANSFORMASJON AV VITENSKAPELIGE TENKE -, ARBEIDS- OG VURDERINGSMÅTER.
Fra prøving og feiling til
Pedagogisk analyse.
Forskerspiren Åpne forsøk: nye læringsmål?
1 Tittel på foredraget Navn foredragsholder Tid og sted Teologiske perspektiver på menighetsutvikling Harald Hegstad 4. mars 2009.
Om vi vil lykkes i å føre et menneske mot et bestemt mål
GROW modellen.
”Prosjekt selvbestemmelse” Nordmøre og Romsdal
KOMPETENTE MEDARBEIDERE NØKKELEN TIL SUKSESS
Sverre Nesvåg Forskningsleder
Hvorfor øker bruken av spesialundervisning? Driverne bak økningen i bruk av spesialundervisning i grunnskolen.
Universitetet i Tromsø Hva jeg gjerne vil gjøre noe på i framtida Eller: Helseinformasjon og pasienters beslutninger Torstein Låg Presentasjon.
Det utdanningsvitenskapelige fakultetet, Institutt for lærerutdanning og skoleforskning Artikkelbaserte avhandlinger og veilederrollen Seminar for kandidater.
SEMESTEROPPGAVEN Design og detaljer Referanser Temavalg
VELKOMMEN TIL URO OPPLÆRING
Familieråd 12 K Småbarnsdager i Gausdal
Profesjonsetiske verdier i møte med virkeligheten
Hvordan få til endringer? Johan Grieg Alberts 7. Oktober 2004
Kultur og barnevern Av Merete Saus.
2. Lærerprofesjonens etiske plattform i et lederperspektiv
Lærerprofesjonens etiske plattform
Kunnskapsstatus Hva sier forskningen? 1.amanuensis Kjell-Arne Solli.
Wenche Figenschow, BUS N-N - 8.des 2006 FR Sluttkonferanse Handlingsplaner og tiltaksplaner - En sammenligning Samlerapport fra prosjektet: ”Nasjonal satsing.
Implementeringserfaringer Edderkoppen 8.desember 2006
Kunnskapsløftet - forskningen Organisering: prosjekter og programstyre Resultater: det store bildet Veien videre: er økt variasjon et problem?
Tiltak mot barnefattigdom
Elevundersøkelsen 2008 Resultater Sauda Vidaregåande skule.
Prosjekt og forskningsrapport
Ungdomsrollen i dagens samfunn Elisabeth Backe-Hansen NOVA.
Av Toril Sørheim Nilsen (UNN, UiTø)
Elisabeth Backe-Hansen NOVA
Ansvarlig søkers rolle
Aggression Replacement Training
Med forskning på timeplanen - Europaseminar oktober 2006.
Fra resultat til veien videre Prosjekt: Nasjonal satsing for utprøving og evaluering av familieråd i Norge Av Sturla Falck Avslutningskonferanse 8. desember.
KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING KLUBB- OG MEDLEMSUTVIKLING Per-Arne Davidson.
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Lederens rolle i systematisk etikkarbeid og noen erfaringer…. Sandefjord, Stokke, Larvik Kommune Larvik, Leni Klakegg, KS.
Ansattes perspektiv på endring & omstilling
Fagsamling Prosjekt barn og unge i Hedmark
Fritid med Bistand.
Drop-In metoden i skolen
HMS i Petroleumsnæringen
HMS i Petroleumsnæringen. VISJON Et godt arbeidsmiljø i petroleumsvirksomheten Et tydelig fokus på arbeidstakernes sikkerhet, helse og trivsel, på kort.
Åpning av videreutdanningen ”Barnevern i et minoritetsperspektiv ” for alle høgskolene, Oslo Kjell Erik Øie Statssekretær
KURS FOR INSTRUKTØRER 4.DESEMBER 2014 Bli kjent med og avklare rollen som lærebedrift i et 4-åring utdanningsløp.
Workshop, Dokka – 9. nov
PSYC april 2008 Framgangsmåter i kvalitativ forskning Hovedoppgaven i fokus.
Praksis krav, rapport & eksamen SPED 4000 – LML -
Et kunnskapsbasert barnevern Innlegg på regional barnevernskonferanse, Hell Kjell Erik Øie Statssekretær
BARNAS BARNEVERN 2020.
Oppgaveskolen -V07_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2007 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger – hva er behovene ?
Oppgaveskolen -V06_1 Innledning Arild Jansen, AFIN Oppgaveskolen 2006 Introduksjon Organisering av seminaret [Gjeste]forelesninger Leseliste – litteratur.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
Med utgangspunkt i Frederik Engelstad(2006)og Dag Østerberg (2000)
Side 1Navn på seminar / Familieråd En dette en arbeidsmåte som bidrar til å realisere artikkel 12 i BK?
Kapitalforvaltning i stiftelser Stiftelsesforum 2014.
Yrkesrollen Faglig mestring og praktisk dyktighet.
Myndiggjorte medarbeidere i pleie- og omsorg – hvorfor og hvordan?
Kari Ludvigsen og Hilde Danielsen
Effektevalueringer i lys av nytt styringssystem for Forskningsrådet
Prosjekt og forskningsrapport
FLiK Forskningsbasert læringsmiljøutvikling i barnehager og skoler i Kristiansand.
Bydel Søndre Nordstrand - URO Fagtorg
VERDENS BESTE VERTSKAP
Utskrift av presentasjonen:

Hvordan virker familieråd? Et internasjonalt perspektiv Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA Et hjertesukk - ”En av de sentrale målsettingene med familieråd er å myndiggjøre barna og familiemedlemmene, både ved hjelp av en prosess som muliggjør effektiv deltakelse og ved at de får mer kontroll over utfallet. På tross av økende internasjonal interesse for metoden har utviklingen av den bare i liten grad blitt fulgt av forskning av god kvalitet. Mye av litteraturen er snarere skrevet for å beskrive tilnærmingsmåten og oppmuntre til bruken av den” (Lupton & Nixon, 1999:2) Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Disposisjon for foredraget Et uryddig evalueringslandskap Kortsiktige og langsiktige effekter Utfordringer for videre bruk av familieråd Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Et uryddig evalueringslandskap Utprøving i regi av ildsjeler, ofte i form av relativt små prosjekter uten noen form for sammenlikningsgruppe Følgelig mest vanlig med kvalitative analyser Svært uvanlig med statistiske analyser Også mest vanlig med rapporter utgitt av dem som har gjennomført forsøkene, samt noen bøker og antologier Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Behov for økt vitenskapelighet Så langt få forsøk på kritiske diskusjoner av metoden ut fra mer overordnete, teoretiske innfallsvinkler Så langt få artikler om implementering og effekter av metoden i vitenskapelige tidsskrifter med fagfellevurderinger Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Hvorfor er økt vitenskapelighet viktig? Økt fokus på effektevalueringer, ”what works” og evidensbasert praksis Økt fokus på at bruk av penger må begrunnes med positive effekter Økt ”manualisering” av sosialt arbeid, økt byråkratisk kontroll Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Effekter på ulike områder Effekter knyttet til gjennomføring og prosess Effekter som kan knyttes til at familieråd er en beslutningsmodell Effekter som kan knyttes til ønsket utvikling for barn og unge Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Effekter knyttet til gjennomføring og prosess Forberedelsene Settingen: Tid, sted, hvem er til stede, hva med barna osv. Hva med ”alenetiden”? Koordinatorens helt sentrale rolle Voksne og barns opplevelser av prosessen Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Effekter knyttet til beslutninger Blir det formulert en akseptabel plan, og hva inneholder den? Hvilke forventninger knyttes til familien og de profesjonelle når det gjelder tiltak? Hva slags beslutninger tas om barn og unge mht. om de skal plasseres, hvor de skal plasseres, om de skal tilbakeføres og hvordan kontakten med egen familie skal være? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Effekter for barn og unge Hva synes barn og unge om å delta? Hva skjer med barn og unge i etterkant av familierådet? Hvordan får barn og unge det på kort og lang sikt? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Et sosial kapitalperspektiv Sosial kapital handler i det vesentlige om sosiale ressurser og sosial støtte Sosial støtte kan komme fra voksne og barn i og utenfor familien Sosiale ressurser kan innebære hjelp til å bygge broer ut av familien Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Hvorfor trenger barn og unge støtteperson? Er det slik at familieråd myndiggjør voksne i større grad enn barn? Tar metoden for lite høyde for kjennetegn ved familiene som kommer i kontakt med barnevernstjenesten? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Paternalistiske eller myndiggjorte profesjonelle? Demokratisering innebærer mindre paternalistiske profesjonelle Myndiggjøring av klientene behøver ikke innebære mindre myndiggjorte profesjonelle Hvordan kan den profesjonelle forbli profesjonell med en endret rolle? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA Fortsatt i utkanten? Motsetning mellom en grunnleggende fleksibel tilnærmingsmåte og byråkratiske strukturer? Er man nødt til å akseptere endringer i metoden for å forankre den i barnevernets arbeid? Hva slags endringer kan aksepteres, og hvilke innebærer for store avvik fra metoden? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Viktige veivalg i den videre implementeringen Mer realistiske forventninger til resultatene? Ta tak i dilemmaene knyttet til barnas og barnevernsarbeidernes posisjon? Akseptere endringer i modellen for å øke bruken av den i barnevernet? Gå aktivt inn for å bruke metoden i andre kontekster? Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA

Takk for oppmerksomheten! Konferanse om familieråd 8.12.2006 Elisabeth Backe-Hansen, NOVA