Fagdag Vestmo Behandlingssenter

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Informasjon og fagdag for 1.linjetjenesten 10 sept. 2013
Advertisements

Et sjeldent kurs for mennesker med en sjelden sykdom
Fra ord til liv Mars 2011.
Hva er psykisk utviklingshemming?
HELSE OG LIVSSTIL.
Å opprettholde et godt immunforsvar
Psykiske utfordringer ved MS
¾ Et løft i livet Smakebiter fra lysbildene
Mestring og forebygging av depresjon
DOMMEREN KRAV OG FORVENTNINGER I TOPPFOTBALL. Ryddig og “representativ”
Mestring og forebygging av depresjon
Rusavhengige en vanlig pasientgruppe?
Inkludering i idrettslaget Muligheter og utfordringer Inkluderingskonferanse, 14 – 16 januar Mozafar Amini.
Hva er AVHENGIGHET? Et komplisert spørsmål
Hvordan overleve som personale i skjermet enhet
Sverre Nesvåg Forskningsleder
PSY-1002, H05 Metode, anvendelse og behaviorisme Kap. 11, 10 og 9
RME Nasjonal Konferanse
Tirsdag 18. november Situasjoner og personer Om ytre press, indre press og automatisering av vaner. Utvikling av avhengighet.
Forelesning Kurs 1.1 Litteratur, se undervisningsplanen
Moralsk arbeidsdeling og bedrifters samfunnsansvar Alexander W. Cappelen Senter for etikk og økonomi, NHH.
Lek og læring er sterkt knyttet sammen med barnehagepedagogikken
Forståelse av avhengighet
Barnespor i spesialisthelsetjenesten
Presentasjon Av Rusbehandling Midt-Norge HF Dagseminar
Insekticider - toksikologi
Stjørdal 25. oktober Hvorfor prioritere? Alle kan ikke få hjelp samtidig Det er viktig at de med høyest alvorlighet og som har høyest nytte kommer.
Å leve med alvorlig eller dyp utviklingshemming
Rusmiddelmagi 1 Rusmidler tillegges ofte magiske egenskaper. Det er f.eks. vanlig å si at rusmidler gir en behagelig følelse, gir godt humør, øker.
Behandling Etablere og bevare en alianse: En god behandlingsalianse virker klart positivt inn på forløpet og pasientens psykologiske funksjonsnivå Følg.
Mestring og forebygging av depresjon
Pårørendes forhold til tvangslidelse.
vidundermedikamentene??
Hva betyr nevrobiologiske funn for psykodynamisk behandlingstenkning?
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Å overvinne psykisk sykdom – eller å vokse som menneske?
Jeg heter Hilde Nymoen fra Fou-avdelingen
Legens rolle i tverrfaglig samarbeid om pasienter med rusmiddellidelse
Lek og Læring i barnehagen
Bruk av alkohol og medikamenter blant eldre (60+) i Norge.
Rådhuset 05. og 07.mai ”Tverrfaglig spesialisert rusbehandling” - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten - et nytt tjenesteområde i spesialisthelsetjenesten.
Stress og mestring Hysnes Helsefort.
Hysnes Helsefort, St.Olavs hospital
Gunn Imsen: Elevens verden, innføring i pedagogisk psykologi Del IV
Aggresjon.
Sentrale begreper Stig Roar Wigestrand, 2008.
Rus og avhengighet– Et biologisk perspektiv
Liv M. Lassen,2008 Etikk og Holdninger Ramme & Plattform i Spesialpedagogisk Rådgivning 1. September, 2008 Liv M. Lassen.
Helsefremmende skoler og barnehager Bjørn-Are Melvik Bodø Den store roen Foto: Bjørn-Are Melvik.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL Andre møte Foto og ill.: dreamstime.com istockphoto.com...et samarbeid mellom Blå Kors,
DETTE MÅ JEG KUNNE - gode tjenester til personer med utviklingshemming Del 1 Hva er utviklingshemming? 1.
Forebyggende arbeid En community-psykologisk studie av endringer etter forebyggende intervensjon Camilla Blestad og Tuva Engen.
Gener og evolusjon. Mange egenskaper skyldes arv Mange egenskaper er arvelig bestemt, som blodtype, fingeravtrykk, øye- og hårfarge Andre egenskaper som.
Sosial kompetanse og empati. Sosial kompetanse Sosial: forholdet mellom mennesker Kompetanse: dyktighet Sosial kompetanse: evnen til å fungere godt sammen.
Øyvind Urnes. Hva er en personlighetsforstyrrelse etter DSM-IV? Et vedvarende mønster av indre opplevelse og adferd som avviker betydelig fra forventningene.
Grunnleggende begreper og forståelse Introduksjonskurs – grunnkurs i rus- og avhengighetsmedisin Helge Waal Hew
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Lovise Angen Krogstad, Utdanningsseminar, Hjelpekilde nov 2016
Rusmiddelavhengighet– et psykologisk perpspektiv.
FORELDREKURS FOR FORELDRE TIL BARN OG UNGE SOM SPILLER DATASPILL
Kapittel 1 Helse og sykdom
Psykevettreglene Bær ikke på tunge tanker alene. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp. Verdensdagene.no.
Velkommen til kurs Utbrenthet
Norsk institutt for kognitiv terapi Ferdighetstrening
Utskrift av presentasjonen:

Fagdag Vestmo Behandlingssenter Forståelse av avhengighet Magne Storvik Spesialist i klinisk psykologi Vestmo Behandlingssenter, poliklinisk avdeling

Avhengighet betyr Store Norske Leksikon: Avhengighet: samlebetegnelse for skadelig avhengighet av kjemiske substanser, eller av økonomisk ruinerende eller tidskonsumerende aktiviteter Å være avhengig er det motsatte av å være fri. Altså: å ikke klare seg uten.

Avhengighet: APA/DSM-IV: fysiologisk: (i) det utvikles toleranse overfor stoffet ved lengre tids inntak, for eksempel at dosen må økes for å oppnå samme virkning og (ii) det oppstår vanligvis ubehagelige symptom når en slutter å ta stoffet etter lang tids bruk, og at symptomene forsvinner hvis stoffet igjen inntas. psykologisk: (iii) stoffet inntas i større mengder eller over lengre tid enn planlagt (viljesvakhet) og (iv) det eksisterer et persisterende ønske om eller mislykkede forsøk på å redusere eller slutte med stoffet, dvs. personen opplever en motivasjonskonflikt fordi det eksisterer gode grunner både for å fortsette og å slutte med stoffet. konsekvenser: (v) uforholdsmessig mye tid brukes på aktiviteter knyttet til stoffet, (vi) en rekke sentrale aktiviteter oppgis på grunn av stoffet og (vii) stoffet inntas til tross for kunnskap om at det forårsaker vedvarende fysiske eller psykologiske problem.

Avhengighetsyndrom DSM-IV Brukt mer rusmiddel enn en hadde tenkt seg Forsøkt å kutte ned på rusmiddelbruken Brukt mye tid på å få tak i, og komme seg etter rusmiddelbruk Innsnevring av atferdsrepotoraret Toleranse Abstinens Bruken opprettholdes til tross for negative konsevenser 3 av 7 kriterier samtidig innen en 12 måneders periode

Diagnose avhengighet ICD-10: Sterk lyst eller følelse av tvang til å innta stoffet Problemer med å kontrollere inntaket, med hensyn til innledning, avslutning og mengde fysisk abstinens når man slutter å bruke stoffet eller reduserer forbruket Toleranseutvikling! Likegyldighet overfor andre gleder eller interesser Fortsetter å bruke stoffet til tross for åpenbare negative følger

Bruk/misbruk/avhengighet

Rusmisbruk/medikamentmisbruk Å BRUKE STOFF PÅ MÅTER… som ikke er i tråd med intensjonen/bruksområdet som vil medføre negative konsekvenser på kort eller lang sikt for en selv eller andre som medfører at brukeren ikke lenger er har kontroll over egne tanker, følelser og atferd

Rusmiddelavhengighet - sentrale kjennetegn Svekket evne til å styre suget etter rusmidler Svekket evne til å søke naturlig belønning Skyldes nevroplastiske forandringer som er indusert av kronisk bruk av rusmidler

5 forståelsesmodeller knyttet til avhengighet: Medisinsk/biologisk modell Psykodynamisk modell Sosial modell Moralsk modell Bio-psyko-sosial modell

Medisinsk modell Avhengighet som en “hjernesykdom” Ubalanse i nevrotransmittorsubstanser Sykdomsmodell: Biologisk sårbarhet (genetikk) Agent: rusmiddel Miljøpåvirkning: samfunnet/langere/sosialt nettverk Bærer: den avhengige Eliminerer sykdommen med bruk av antagonister

Psykodynamisk modell: Rusmisbrukere selvmedisinerer Rusmisbruk er et symptom på underliggende psykologiske problem Rusmisbruk er en ikke-adaptiv mestringsstrategi Rusmisbrukere må løse indre konflikter, og når det er gjort, forsvinner behovet for å ruse seg

Sosial modell Rusmisbruk er en lært type atferd (modellæring/imitasjon) Mennesker misbruker rusmidler fordi misbruksatferd vises av andre Press fra kamerater/jevnaldrende Miljømessige faktorer fører til rusmisbruk Rusmisbruk anses å være en form for ikke-adaptiv relasjonell strategi

Moralsk Modell (criminal justice model) Avhengige individ er svake og kan undertrykke trangen til å ruse seg ved bruk av viljestyrke Rusmisbrukere velger å bruke rusmidler Rusmisbrukere er kriminelle/antisosiale og bør straffes Drugs are evil

Bio‐psyko‐sosial modell Alt det ovenstående er sant, i større eller mindre grad Hver persons rusbruk er et resultat av enkeltaspekter ved noen eller alle de andre modellene Behandling og tilfriskning krever hensynstagen til kroppen, psyken, det sosiale miljø og åndelige behov for individet (inklusivt ernæring, arbeid, familieforhold, psykisk og fysisk helse, livskvalitet etc.) Utviklingsmessig tilnærming til tilfriskning Maslow’s behovshierarki

Bio-Psyko-Sosial forståelse - Vestmo Vestmo legger til grunn en Bio-Psyko-Sosial modell i forståelsen av utvikling og opprettholdelse av rusavhengighet. Dette innebærer at rusavhengighet forståes som biologiske (genetisk sårbarhet, aktivering av hjernens belønningssystem etc.), psykologiske (psykiske lidelser, følelser, tilknytning etc.) og sosiale (miljømessige faktorer som oppvekstvilkår, relasjoner, livsvansker, kultur etc.) faktorer som virker i multikausale årsakssammenhenger

Risikosituasjoner utløser tvangspreget bruk!

Avhengighet kan være innlært, ubevisst og automatisk atferd

Litt om «Avhengighetspsykologi» Andre ting og aktiviteter blir uviktige Enten bruker man stoffet, eller man er på jakt etter det, eller man er i bakrus/anger/selvforakt En stadig sirkel der rusmiddelet/bruk blir det sentrale tema livet dreier seg rundt Andre personer, og en selv, får mindre verdi enn rusmiddelet; rusmiddelet blir det man elsker

En avhengig hjerne

En avhengig hjerne