Konflikthåndtering.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Arbeid Trygd Bistans Attføring Trygdekontorprogrammet
Advertisements

Vernetjenesten i Kristiansund
IA avtalen - bakgrunn Om avtalen Parter i avtalen
Noen valg er viktigere Arbeidslivet etter Stortingsvalget 2013.
Økt kvalitet som siktemål Forslag på veiledning til de 5 nye punktene på arbeidstid – i PBL – A området –
Grunnopplæring i arbeidsmiljø. Januar/februar 2011 Innledning
Aktuelle lover og forskrifter
Åpning av konferansen Tillit til tjenestene? kunnskap og åpenhet i barnevernet og i familievernet Kjell Erik Øie Statssekretær
Først vil jeg takke for at Arbeidstilsynet er invitert hit til å holde innlegg om hvordan vi jobber med på å sette fokus på helsefremmende arbeidsplasser.
Konfliktforståelse En konflikt eksisterer når 2 eller flere parter i et gjensidig avhengighetsforhold oppfatter at deres handlinger eller hensikter er.
Oppgaver for tillitsvalgte
Utfordringer på arbeidsplassen
HTV- konferanse 5. – 6. desember 2011
Tilsettinger Felleskurs for rektorer og tillitsvalgte, våren 2008.
NETTVERK TV BHG MARS 2011 Inkluderende arbeidsliv – IA avtale
Målet med IA-arbeidet Et arbeidsliv som gir plass til alle som vil og kan arbeide Snakk sammen! Et godt samarbeidsklima og åpenhet mellom partene er en.
11. desember 2013 Opplæring for tillitsvalgte – Aktuelt fra klubbene Oppfølging av saker fra klubbmøtereferatene – – Pause
Velkommen til felles opplæring, 2008
Det gode arbeidsmiljø; Arbeidsmiljøloven som rettesnor
GSI - En liten innføring i grunnskoletallenes magiske verden Rune Bakkejord, nestleder Utdanningsforbundet Tromsø.
Personalsaksarbeid i lokallagene
Oppsigelse - virksomhetens forhold
ATB kurs 14. oktober Ingeniørenes Hus Ingvild Aga
Tariffkurs 22. – 23. mars 2012 Fra overordnet politikk til resultat - veien mot lokale forhandlinger.
Utdanningsforbundet Trondheim
Fagforeningsbevissthet, mobilisering og Unio i konflikt Tariff 2012
Hovedavtalen (HA) Roller: rektor / AT /Klubbstyre / klubb
UTDANNINGSFORBUNDET FINNMARK/FINNMÁRKKU OAHPPOLIHTTU s2.
Medbestemmelse gjennom samarbeid Regionale kurs 2012
Lærerprofesjonens etiske plattform
Jeg er verneombud i HFK.
ARBEIDSKONFLIKTER I BARNEHAGER – en praktisk tilnærming
Oslo kommune Sykehjemsetaten Arbeidsmiljøloven Kai Jensen.
Samhandling leder/verneombud
Vernetjenesten i Kristiansund
SFS Nytt pkt. 3.2 og videre prosess
MEDBESTEMMELSE OG ROLLEN SOM TILLITSVALGT PÅ ARBEIDSPLASSEN
Siren Risti, nestleder seksjon barnehage, Utdanningsforbundet Bergen
Universitetet i Tromsø
Viktigst seier for Udf Beholde fleksibilitet IKKE ble økt tilstedeværelse ”Ikke ett minutt mer”…. 
Nettverk for ATG, 14. mai 2012 Anders Pedersen Tilsettinger i Bergensskolen Prosedyre og politikk.
Medbestemmelse på arbeidsplassen
Kurs for nye hovedtillitsvalgte og lokallagsledere September 2014
Tillitsvalgtes medvirkning i budsjettarbeidet
Personalsamarbeid Psykososialt arbeidsmiljø
Handlingsplan Utdanningsforbundet Karmøy.
Kurs nye HT.
KURS FOR NYE TILLITSVALGTE
Råd til arbeidsgivere. Psykiske helseproblemer – ofte årsak til sykefravær Halvparten av oss får psykiske helseproblemer i løpet av livet Angst og depresjoner.
Tillitsvalgtes rolle i IA-arbeidet. Likeverdige parter Arbeidsgiver og tillitsvalgt er likeverdige avtaleparter i virksomheten Medbestemmelse etter Hovedavtalen.
Tillitsvalgtes rolle i IA- arbeidet 26.oktober 2009 Rådgivere Annelise Nilsen og Linda D.Andersen NAV Arbeidslivsenter.
Utdanningsforbundet Nord-Trøndelag 1S PARTSSAMARBEIDET Kurs for styrere og tillitsvalgte i Steinkjer kommun April 2016.
ARBEIDS- OG VELFERDSFORVALTNINGS- LOVEN Nils Kristian Lie Advokat Fagforbundet.
KONFLIKTER OG JUSS Utfordringer ift vanskelige personalsaker Basisprogram for ledere.
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA.
Kvalitetskommuner Hva er unikt? Trepartssamarbeid Aktiv medarbeiderdeltagelse Fokus på kvalitet i omsorgssektoren og oppvekstsektoren.
Lover og avtaler i arbeidslivet 1. Arbeidsmiljøloven 2.
Ny IA - avtale Litt om IA, mye om annet Øyvind Steinklev, rådgiver NAV Arbeidslivssenter Aust-Agder.
Arbeid ved dataskjerm -Om forskriften og veiledningen Hilde Bernhardsen og Håvard Sandberg 20. Februar 2008 i Tromsø.
HTV-konferanse februar
Tillitsvalgte har en sentral og viktig rolle i IA
Hovedavtalen Hva, hvorfor og hvordan?.
Sosiale ytelser/goder (tilpasset Finans Norge-bedrifter)
ELEVENES ARBEIDSMILJØ
Forebyggende og helsefremmende arbeid
Innspill til utkast: «NTNUs retningslinjer for håndtering av personkonflikter, trakassering, utilbørlig opptreden mv.» Trondheim – Gjøvik – Ålesund Retningslinjene.
HMS-modul 2 Onsdag
Arbeidsmiljøkonferansen 2018 Scandic Seilet
Arbeidsmiljøloven En oversikt over relevante paragrafer i lovverket relatert til sakkyndig kontroll og sertifisert sikkerhetsopplæring.
Risikovurdering av omstilling
Utskrift av presentasjonen:

Konflikthåndtering

Oppbygging av presentasjonen Konflikt- løsning Konflikthåndtering Retningslinjer i Utdanningsforbundet Rolleavklaring Lov- og avtaleverk Grunnleggende om konflikter Hva slags forhold har du til konflikter?

Konflikter Alle vil oppleve konflikter Forsuring av arbeidsmiljøet Kan føre til sykdom Kan virke selvforsterkende Kan skyves under teppet? Kan forebygges Kan gjøres til noe positivt? Hvordan kan konflikter gjøres til noe positivt?

Hva er et godt arbeidsmiljø? AML kap 4 – Krav til arbeidsmiljøet Vekt på forebygging av skader og sykdommer Faglig og personlig utvikling Arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkeltes arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger Vekt på selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar Så langt som mulig variasjon og se sammenheng Hvordan følges disse kravene opp på din arbeidsplass?

Ansvar og plikter I AML §1 formål: Sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger velferdsmessig standard –samsvar med teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet trygge ansettelsesforhold, likebehandling legge til rette for tilpasninger knyttet til arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø Bidra til inkluderende arbeidsliv

Ansvar og plikter II KS hovedavtalen del B: § 1 Formål ”skape trygge arbeidsplasser med meningsfylt arbeid og et godt arbeidsmiljø” § 3 Arbeidsgiver og tillitsvalgtes gjensidige rettigheter og plikter: ”har en gjensidig plikt til å gjøre sitt beste for å skape og opprettholde et godt samarbeid på arbeidsstedet slik at partene kan ta opp og løse eventuelle problemer eller andre saker på en åpen og konstruktiv måte” Hvem kan vi samarbeide med?

Arbeidsgivers rolle Hovedansvar og formelle forpliktelser Stor makt og innflytelse Ansvar for å ta initiativ til å løse saker Fullmakter til å igangsette tiltak Hva er en god leder?

Tillitsvalgtes rolle Pådriver Holdningsskaper Samarbeidspartner Initiativtaker Forebygge konflikter Ansvar for å ta tak i konflikter Opptrer på medlemmers vegne Veileder, ikke terapeut Hva er forskjellen på en uenighet og en konflikt?

Hva er en konflikt? Mer alvorlig enn en uenighet Motsetningsforhold Kollisjon mellom mennesker som mobiliserer negative følelser Kan være både åpne og skjulte

Kilder til konflikt Personkonflikter/emosjonelle konflikter Sakskonflikter Prosedyrekonflikter Misforståelser Rollekonflikter Interessekonflikter

Hva slags konfliktsaker møter vi? Konflikter i personalet, enkeltpersoner eller grupper Konflikter mellom leder og ansatt Konflikter mellom leder og personalet/ deler av personalet Konflikter mellom foreldre og en ansatt Konflikter mellom ledelse og foreldre Hva slags konfliktsaker møter dere som tillitsvalgte?

Hva kjennetegner en konflikt Feiloppfatninger Selektiv hørsel Ingen forsøk på å forstå motparten Bruk av hersketeknikker Manglende kommunikasjon Opprettholdelse av feilinformasjon Bruk av trusler Å eie sannheten Personalromsbedreviten ”Brønnpissere”

Konflikthåndtering: ulike framgangsmåter stor Kamp Dialog/problemløsning Vekt på at egne interesser vinner fram Kompromiss Unnvikelse Føyelighet liten liten Åpenhet og respekt for andres interesser stor

Konfliktforebyggende tiltak Trygghet og tillit Kultur for åpenhet Medbestemmelsesrutiner Rolleforståelse Respekt Akseptere uenighet Synlig og tydelig ledelse Humor

Retningslinjer for håndtering av konfliktfylte personalsaker SST 2008 Utdanningsforbundet tilbyr hjelp Når leder i konflikt er medlem i Utdanningsforbundet Krav på veiledning, bistand, rådgiving- ikke medhold Sikre gode prosesser Arbeidsgiver har hovedansvar Taushetsplikt Løses på lavest mulige nivå Juridisk vurdering Saksgang i organisasjonen Personalnemnd i alle fylker

Retningslinjer for personalnemnder Sammensetning av nemnda Oppnevnes av fylkesstyret Ansattes rolle Ansvar: Saksbehandling, medlemshjelp ,rådgivning Innstilling juridisk bistand Taushetsplikt og habilitet Dokumenthåndtering Rapport til fylkesstyret

Kartleggingsfasen Hva slags konflikt Hvem er involvert Finnes det skriftlig dokumentasjon? Samtaler med berørte parter Prøve å belyse alle sider av konflikten Hvem ’eier’ problemet?

Konfliktløsningsmodeller Neglisjere konflikten Den autoritære metoden Den unnvikende metoden Forsoning Kompromiss Konflikter uten tapere og vinnere

Konfliktløsning uten tapere og vinnere Kartlegge konflikten Komme med forslag til løsninger Vurdere alternative løsningsmodeller Lage avtale som alle parter kan leve med Klarlegge detaljer i avtalen Diskutere hvordan den gjennomføres Oppfølging og evaluering

Prosedyrer Saken løses på lavest mulig nivå Unngå mediaoppslag Forslag til konkrete tiltak hvis man står fast: Endring av adferd – skriftlig avtale Veiledning Intern omorganisering Omskolering Bytte av arbeidsplass Advarsel/ suspensjon/ avskjed Si opp sjøl

Gode råd Jobb ikke alene med tunge konfliktsaker Det er lov å omgå ordinær saksgang Hold hodet kaldt La deg ikke involvere Sett grenser for hva du kan bistå med

Oppsummering Være kjent med lover og avtaler som regulerer konfliktløsning Kjenne til partenes roller i en konflikt Vite om hvordan konflikter kan oppstå Tips til forebyggende arbeid Få eksempler på måter å løse konflikter på Kunnskap om Utdanningsforbundets retningslinjer