Konflikthåndtering
Oppbygging av presentasjonen Konflikt- løsning Konflikthåndtering Retningslinjer i Utdanningsforbundet Rolleavklaring Lov- og avtaleverk Grunnleggende om konflikter Hva slags forhold har du til konflikter?
Konflikter Alle vil oppleve konflikter Forsuring av arbeidsmiljøet Kan føre til sykdom Kan virke selvforsterkende Kan skyves under teppet? Kan forebygges Kan gjøres til noe positivt? Hvordan kan konflikter gjøres til noe positivt?
Hva er et godt arbeidsmiljø? AML kap 4 – Krav til arbeidsmiljøet Vekt på forebygging av skader og sykdommer Faglig og personlig utvikling Arbeidet organiseres og tilrettelegges under hensyn til den enkeltes arbeidsevne, kyndighet, alder og øvrige forutsetninger Vekt på selvbestemmelse, innflytelse og faglig ansvar Så langt som mulig variasjon og se sammenheng Hvordan følges disse kravene opp på din arbeidsplass?
Ansvar og plikter I AML §1 formål: Sikre et arbeidsmiljø som gir grunnlag for en helsefremmende og meningsfylt arbeidssituasjon trygghet mot fysiske og psykiske skadevirkninger velferdsmessig standard –samsvar med teknologiske og sosiale utvikling i samfunnet trygge ansettelsesforhold, likebehandling legge til rette for tilpasninger knyttet til arbeidstakers forutsetninger og livssituasjon gi grunnlag for at arbeidsgiver og arbeidstakerne i virksomhetene selv kan ivareta og utvikle sitt arbeidsmiljø Bidra til inkluderende arbeidsliv
Ansvar og plikter II KS hovedavtalen del B: § 1 Formål ”skape trygge arbeidsplasser med meningsfylt arbeid og et godt arbeidsmiljø” § 3 Arbeidsgiver og tillitsvalgtes gjensidige rettigheter og plikter: ”har en gjensidig plikt til å gjøre sitt beste for å skape og opprettholde et godt samarbeid på arbeidsstedet slik at partene kan ta opp og løse eventuelle problemer eller andre saker på en åpen og konstruktiv måte” Hvem kan vi samarbeide med?
Arbeidsgivers rolle Hovedansvar og formelle forpliktelser Stor makt og innflytelse Ansvar for å ta initiativ til å løse saker Fullmakter til å igangsette tiltak Hva er en god leder?
Tillitsvalgtes rolle Pådriver Holdningsskaper Samarbeidspartner Initiativtaker Forebygge konflikter Ansvar for å ta tak i konflikter Opptrer på medlemmers vegne Veileder, ikke terapeut Hva er forskjellen på en uenighet og en konflikt?
Hva er en konflikt? Mer alvorlig enn en uenighet Motsetningsforhold Kollisjon mellom mennesker som mobiliserer negative følelser Kan være både åpne og skjulte
Kilder til konflikt Personkonflikter/emosjonelle konflikter Sakskonflikter Prosedyrekonflikter Misforståelser Rollekonflikter Interessekonflikter
Hva slags konfliktsaker møter vi? Konflikter i personalet, enkeltpersoner eller grupper Konflikter mellom leder og ansatt Konflikter mellom leder og personalet/ deler av personalet Konflikter mellom foreldre og en ansatt Konflikter mellom ledelse og foreldre Hva slags konfliktsaker møter dere som tillitsvalgte?
Hva kjennetegner en konflikt Feiloppfatninger Selektiv hørsel Ingen forsøk på å forstå motparten Bruk av hersketeknikker Manglende kommunikasjon Opprettholdelse av feilinformasjon Bruk av trusler Å eie sannheten Personalromsbedreviten ”Brønnpissere”
Konflikthåndtering: ulike framgangsmåter stor Kamp Dialog/problemløsning Vekt på at egne interesser vinner fram Kompromiss Unnvikelse Føyelighet liten liten Åpenhet og respekt for andres interesser stor
Konfliktforebyggende tiltak Trygghet og tillit Kultur for åpenhet Medbestemmelsesrutiner Rolleforståelse Respekt Akseptere uenighet Synlig og tydelig ledelse Humor
Retningslinjer for håndtering av konfliktfylte personalsaker SST 2008 Utdanningsforbundet tilbyr hjelp Når leder i konflikt er medlem i Utdanningsforbundet Krav på veiledning, bistand, rådgiving- ikke medhold Sikre gode prosesser Arbeidsgiver har hovedansvar Taushetsplikt Løses på lavest mulige nivå Juridisk vurdering Saksgang i organisasjonen Personalnemnd i alle fylker
Retningslinjer for personalnemnder Sammensetning av nemnda Oppnevnes av fylkesstyret Ansattes rolle Ansvar: Saksbehandling, medlemshjelp ,rådgivning Innstilling juridisk bistand Taushetsplikt og habilitet Dokumenthåndtering Rapport til fylkesstyret
Kartleggingsfasen Hva slags konflikt Hvem er involvert Finnes det skriftlig dokumentasjon? Samtaler med berørte parter Prøve å belyse alle sider av konflikten Hvem ’eier’ problemet?
Konfliktløsningsmodeller Neglisjere konflikten Den autoritære metoden Den unnvikende metoden Forsoning Kompromiss Konflikter uten tapere og vinnere
Konfliktløsning uten tapere og vinnere Kartlegge konflikten Komme med forslag til løsninger Vurdere alternative løsningsmodeller Lage avtale som alle parter kan leve med Klarlegge detaljer i avtalen Diskutere hvordan den gjennomføres Oppfølging og evaluering
Prosedyrer Saken løses på lavest mulig nivå Unngå mediaoppslag Forslag til konkrete tiltak hvis man står fast: Endring av adferd – skriftlig avtale Veiledning Intern omorganisering Omskolering Bytte av arbeidsplass Advarsel/ suspensjon/ avskjed Si opp sjøl
Gode råd Jobb ikke alene med tunge konfliktsaker Det er lov å omgå ordinær saksgang Hold hodet kaldt La deg ikke involvere Sett grenser for hva du kan bistå med
Oppsummering Være kjent med lover og avtaler som regulerer konfliktløsning Kjenne til partenes roller i en konflikt Vite om hvordan konflikter kan oppstå Tips til forebyggende arbeid Få eksempler på måter å løse konflikter på Kunnskap om Utdanningsforbundets retningslinjer