Www.hint.no NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT 26.02.02.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
1 NTNUs Multimediesenter 1.Integrasjon 2.Produksjon 3.Framtidsvisjon NTNUs Multimediesenter REN Medlemsmøte Trondheim 31. August 2005.
Advertisements

Lærer på nett? NFF Konferansen 2009 Astrid de Mora, Lærerveileder NKI Nettstudier.
Bruk av nettstøtte i kreftsykepleierutdanningen
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2011.
Muligheter for forskning og utvikling i elæring? Haugesund, 9. mars 2004 NVUs fagforum v/Hugo Nordseth.
Velkommen som nettstudent!
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •Epost •PPS •Studentweb •Its learning.
IKT ressurser for e-læring NVU-konferansen 2005 Olav Skundberg HiST, AITeL
E-Training.… utforsking av nye fronter Dr. Ing. Bassam Hussein NTNU.
Om praktisk tilrettelegging av fjernundervisningen Eksempel fra Praktisk Pedagogisk utdanning ved UMB Nasjonalt studieveilederseminar 2007 Hans Erik Lefdal.
Det digitale læringsmiljø – for alle?
NKI Fjernundervisning ”Fleksible muligheter og metoder” Presentasjon på seminaret: ”Livslang læring i en ny tid. Nye yrkesgrupper på skolebenken?” Stavanger.
NVU – aktører De som presenteres her er: •HiA •HiB •HiNT •HiST •UiS.
Høstens NFF-konferanse 16. og 17. november 2006NFF 1 Mobil og fleksibel kommunikasjon i nettbasert utdanning Astrid de Mora og Aleksander Dye.
Strategi og politikk for utvikling av det digitale fag- og forskningsbibliotek ved egen institusjon av Lars Egeland, Høgskolen i Vestfold Innledning på.
Distansundervisning i Interreg – kan denna teknologi och informationshantering även användas inom forskningssamarbete och forskarutbildning? Erik Mönness,
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet •E-post •PPS •NEL •Studentweb •Its learning.
Digital kompetanse i studiet og praksisopplæringen •Produksjon av sammensatte tekster inkludert digitale presentasjoner (tekst, bilde, lyd, video, animasjon)
”Vurdering av hjemmesider” ”Vurdering av hjemmesider” en undersøkende oppgave om førsteklassenes hjemmesider. Av Fouzia, Benedicte og Svein.
Seminar fagartikkel Pedagogikk uke 1 AU1.
Internettløsning for fjernundervisning Carsten Jopp UiB, prosjekt LINGO,
Høgskolen i Sør-Trøndelag Avdeling for informatikk og e-læring IKT og undervisning Geir Ove Rosvold Avdeling for informatikk og e-læring Høgskolen i Sør-Trøndelag.
Lærerutdanning som fjernundervisning
Ra i første rekke ? læring med IKT Presentasjon ved Berit Bratholm , Høgskolen i Vestfold.
Høgskolen i Oslo Litt om LMS. Hva er et LMS? l Et internettbasert, brukeravgrenset system for elektronisk kommunikasjon, publisering av elektroniske filer.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov 2008 (Klikk for å komme til neste side)
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet nov Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på Diakonhjemmet Epost PPS NEL Studentweb Its learning.
Elektroniske verktøy Diakonhjemmet august Verktøyene Disse verktøyene blir brukt på ditt studium Epost Studentweb Its learning.
Kokebok for nettbasert undervisning NVU-konferansenGrimstad mars 2006.
Integrering av SSS Kristin Hinna, Høgskolen i Bergen (leder) Morten Lindeland, Høgskolen i Agder Arne Langøen, Høgskolen Stord Haugesund Svend Andreas.
NKIs erfaring med Læringspartnere
2 SK Arbeidsseminar om LMS 1 Erfaringer med bruk av LMS og noen spørsmål Jan-Arve Overland
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Faglig og administrativ bruk av Classfronter Vibeke Bjarnø Seminar for personalseksjonen
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Høgskolen i Oslo Introduksjon til Informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT) Nye allmenn- og førskolelærerstudenter ved Avdeling for lærerutdanning.
Fleksibel læring for straffedømte IKT som verktøy, læringsmiljø og sosialiseringsfaktor i utdanning av straffedømte Foreløpig evaluering Leikny Øgrim Høgskolen.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo Avdeling for lærerutdanning
Fra pedagogisk programvare til læringsmiljøsystemer Vibeke Bjarnø, IT-seksjonen Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo IKT.
Lærerutdanning 2005 Leikny Øgrim, Monica Johannesen IT-seksjonen Personalseminaret, LU
Masterstudium IKT og læring Leikny Øgrim og Monica Johannesen Avd. for lærerutdanning Høgskolen i Oslo.
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på SOFFs konferanse Monica Johannesen & Leikny Øgrim.
Bruk av studenter i øvingsveiledning Monica Johannesen og Leikny Øgrim
Valgfagsnettverket Et samarbeid om valgemner i Informasjonsteknologi for lærere Presentert på NKUL Monica Johannesen & Leikny Øgrim Høgskolen i.
Stedbunden undervisning med fjernundervisningsteknolgi - tilrettelegging for åpen og fleksibel læring Monica Johannesen og Leikny Øgrim Høgskolen i Oslo.
Masterstudium IKT og læring Arbeidsseminar PUS 12/2 03.
Fjernundervisning på campus? Om erfaringer med teknologibasert fleksibelt læringsmiljø ved IT-seksjonen, ALU, HiO Presentasjon på Nettverkskonferanse -
Mjøs-utvalget om IKTs betydning Oppsummering til LUs fagdag 2000 Leikny Øgrim og Monica Johannesen.
Filbehandling og digitale mapper Forelesning for F Utviklet av IT-seksjonen, LU.
IT i Kunnskapsledelse for BIs Bachelor i IT-ledelse Renny Bakke Amundsen Del IV - November 2005.
Bruk av digitale multimedier i norskfaget Nettsamtaler og samtaletekster i og utenfor skolen.
Ny Nettspansk: ¿Me oyen? III ANPE-konferanse Tromsø.
Definisjon ”Infrastruktur for nettbasert læring” defineres som en sammensatt web-basert applikasjon for læring, utvikling av undervisningstilbud og administrasjon.
Kritisk analyse av dataspill 8. klassingers syn på bruk av sex og vold i dataspill Ungdomsskoler i Fetsund og Brescia.
Forbedringspotensiale i nettbasert undervisning ved AiTel Et prosjekt utført av Greta Hjertø og Tomas Holt.
Høgskolen i Oslo Frå lærar til læring - nettbasert læring i veilederutdanning Gerd Bjørke Pedagogisk utviklingssenter Høgskolen i Oslo
Nye nett- og praksisbaserte grunnskolelærerutdanninger GLU-NP 1-7 og GLU-NP 5-10 Programansvarlig 5-10.trinn Nils Ole Nilsen:
Høgskolen i Oslo Den digitale hverdagen – fagdag for de uavhengige forlagene Valg og vurdering av digitale læringsressurser Vibeke Bjarnø, IKT-seksjonen,
Høgskolen i Oslo Eksempler på Fronterbruk integrert i faglige prosesser Personalmøte, tilsatte på Internasjonale studier, Avdeling LUI Vibeke.
Praktiske erfaringer fra DN Bruk av kommunikasjonsverktøy som læringsarena Utviklingssjef Magnus Blegen
Responsskriving (Samskriving – Prosessorientert skriving) Vibeke Bjarnø IT-seksjonen, Avdeling for lærerutdanning, Høgskolen i Oslo A04 - Høst 2004.
Høgskolen i Oslo IKT-revolusjonen i mitt lærerliv! Digitale presentasjoner i eget arbeid Forelesning for A05 Hanne Christensen Monica Johannesen.
Case 1: Etiske dilemmaer ved bruk av IKT i skolen
Høgskolen i Oslo Arbeidsseminar Utdanningsforbundet: Digitale læremidler og læringssyn Behov for nasjonalt trykk og bevisste handlinger i barnehage og.
LAVA Læring Prosjektbasert læring med IKT støtte i skolen I PERSPEKTIV Bent Foyn, Prosjektleder Ass. forskningssjef Norsk Regnesentral.
Implementering av LMS ved Avdeling for lærerutdanning Oppbygning, faglig og administrativ bruk av ClassFronter Vibeke Bjarnø Seminar for avdeling ØKS
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2002 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
Vibeke IT-seksjonen LU - LUVIT brukere våren PUS Luvit undervisning våren 2001 Hvordan lære opp studentene i LUVIT?
10 tips for (betre) bruk av Fronter Terje Mølster Lynkursdag
IKT i læring - Verdensveven Samling 2 23.september.
Nettmaster og industrimaster i Industrial IT and Automation
Utskrift av presentasjonen:

NVU-seminar 2002: Workshop A: Nybegynner Hvordan komme i gang med e-læring? Line Kolås, HiNT

Hva er e-læring? lHvorfor e-læring, ikke e-undervisning? –jmf. Fjernundervisning lNettstøtte   Nettundervisning lIKT-støtte   IKT-undervisning lE-læring er et samlebegrep: –Gjøre lærestoffet tilgjengelig på elektroniske medier (CD-ROM, internett osv). –Kan omfatte leksjoner, undervisnings- verktøy, programvare osv.

Hvordan komme i gang med e-læring? lAdministrativt sett lPedagogisk sett lTeknisk sett Student Faglærer AdministrasjonIT-tjeneste

Studentenes krav Brukervennlig Nytteverdi Egenaktivitet Fleksibilitet Teknologi som gir merverdi Responstid

Administrasjon lUtgifter og inntekter lEnkel teknologi lSystemintegrasjon mot studentdatabase lBelønningssystemer lIdentitet: Felles kursdesign for institusjon lTeamarbeid: Faglærer, IT-ansvarlig og studieadministrasjon lHoldninger? lOrganisasjonsendringer?

Tiltak for å redusere nettlærerens arbeidsbelastning 1.Bygg opp lærerstab med erfaring i nettped. 2.Etablér støtteapparat for nettlærere (tekn./adm) 3.Ta hensyn til at lærernes arbeidsbelastning blir påvirket av læremidlene. 4.NB! Utforming av obligatoriske oppgaver og evalueringsmåte. 5.Redusér lærernes kommunikasjon med individuelle studenter / Stimuler kommunikasjonen mellom studentene. 6.Automatisér kommunikasjon med studentene 7.Strategi for håndtering av studentkrav om rask respons (Morten Flate Paulsen, 2001)

IT-avdeling lOppetid tjenere lVaktordning 24 t pr døgn i tilfelle problemer –Nettstudenter jobber kvelder, helger og ferier. lFelles system innen institusjonen, eller flere ulike tilnærminger til e-læring? lDrift av systemene –På egen eller leverandørens tjenere? –Brukeradministrasjon lOpplæring lBrukerstøtte –Må nødvendigvis være nettbasert ved nettkurs

Pedagogikk lTradisjonell overføring av informasjon fra lærer til elev: –Forelesninger via video –Brevkurs via e-post –Tester lSamarbeidslæring –Asynkront samarbeid –Synkront samarbeid

Pedagogikk forts. lProblembasert læring lCasebasert læring lRollespill lModellering og simulering lSpill / ”Games” –Kjønnsavhengig?

IKT-støttet læringsmiljø 1 lL. Vavik, 1999 Tilbakemelding

IKT-støttet læringsmiljø 2 En-til-nett En-til-en En-til-mange Mange-til-mange M. F. Paulsen, 2001

Tips pedagogikk lSkap en sosial setting: –Bruk bilder (Navn får et ansikt!) –Møtetidspunkt på nettet lStudent som ”aktiv” eller ”passiv” deltaker: –Elektroniske arbeidsbøker –Kommunikasjon (synkron og asynkron) lBevisst oppfølging av studenter lBruk av læringsobjekter lGjør bevisste pedagogiske valg!

Programvare Learning Management Systems: lNorske systemer:  ClassFronter  CourseKeeper  It’s learning  Response –m.fl. lInternasjonale systemer:  BlackBoard  FirstClass  LearnLinc  LUVIT  TopClass  WebCT •m.fl.

LMS: Typiske funksjoner lKommunikasjon: Meldinger, Oppslagstavle, Diskusjonsgrupper, chat, nettmøte lKalender lLenkebibliotek lOversikt over studenter lLegge til mapper og filer –Dokumenter, regneark, bilder, presentasjoner, video osv lTester / Spørreundersøkelser lOppgave-administrasjon lArbeidsområder for studenter ðSammensurium av kjente funksjoner uten pedagogisk begrunnelse???

Tips til nybegynnere lBli nettstudent selv! lLes litteratur om emnet! lMange utenlandske institusjoner ønsker samarbeid: - en grei måte å starte opp samarbeidet på er utveksling av undervisning på nettet…

Konklusjon? e Uansett e, - læring er det viktigste!

Kilder lLars Vavik: 1999, ”Læringsteori og IKT”, Høgskolen i Stord/Haugesund lMorten Flate Paulsen: 2001 ”Nettbasert utdanning – Erfaringer og visjoner”, NKI-forlaget.