W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Plan for markedssatsing: <sett inn navn på markedssatsing>
Advertisements

Design – strategiske beslutninger
Magnet En reise til pasientsikkerhet og gullstandard for sykepleie Tillitsvalgkonferanse NSF Oslo 15. juni 2011.
Optimal produkttilgjengelighet I
Marketing Mix Kjetil Aukland - BI Kristiansand
ISO 9000:2000 Prosessorientering v/Per L. Berge Excellence Norway
Uavhengig etterspørsel
Styrearbeid i Norwegian
Nordnorske Suksesshistorier Kan suksess læres?
Kvalitetssystemet ISO 9001:2000
ISO 9000:2000 Endringer v/Per L. Berge Excellence Norway
[Produktnavn] Markedsføringsplan
Styringsmodeller Lars Tveit, KS.
BUS240 - Vareproduksjon og logistikk
OMDØMME Avdeling for ingeniør- og økonomifag
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
MarinPack - FOU- program for sjømatemelballasje Hvordan kan emballasjeindustrien bidra til å firdoble verdiskapningen innenfor marin sektor i Norge innen.
OM 5: The Design of Products and Services
OM 11: Capacity Planning and Control
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
Europeiske selskapers tilpasning til EUs klimapolitikk Jon Birger Skjærseth CREE-CICEP 2012.
Strategi for forsknings- og utviklingsarbeid (FoU) Bjørg Th. Landmark.
8 Mål og strategier Påstandene:
«Sammen om Kvalitet» Informasjon om kvalitet, kvalitetssystem og avvikssystem Kurs tillitsvalgte Utdanningsforbundet 23.mai 2013 Kjell Meen, kvalitetssjef.
Jakten på kvaliteten.
Skape kundeverdi, tilfredshet og lojalitet
Strategiske Valg Intern Analyse Ekstern analyse VALG AV HOVEDSTRATEGI
Lager Akkumulering av transformerte input-ressurser (materiale, informasjon, kunder) i transformeringssystemet Lager er også nødvendig når tidspunkt for.
OM 08: Process Technology
Planlegging og styring
Prognose av framtidig etterspørsel
Viktige prestasjonsmål for produksjonen
Meld. St. 18 (2010–2011) En inkluderende skole – hvorfor og hvordan
Gruppe 3 Henning, Andre, Mats, Per A. og Vegard 1/73.
JobbIntros strategi i forhold til NAV ASVLs landsmøte i Tromsø 2009.
Kjell Stamnes Konsernsjef Glamox ASA
© Eurokompetanse a.sISO 9000:2000 august 2001 nr. 1.
Statens senter for arkiv, bibliotek og museum Evaluering av fagbibliotek Torill Redse seniorrådgiver ABM-utvikling.
SWOT-analyse.
TEKO - bransjen IT som strategisk virkemiddel
Revidert nasjonal plan, generell del. Innledningsvis Planen omfatter nå alle fagskoleutdanninger under teknisk fagfelt (1/2 til 2 år).
Introduksjon til Lean EFD Induction AS
N O R P R O F F Quality Management SAMARBEIDSPARTNER FOR
Prosjektledelse In 140 Forelesning Nr 18 a Sommerville kap
Utarbeidet av: Scott Downey Tilrettelagt og presentert på Smidig 2011 av: Reinert Kamøy.
På Borregaards vis Bedriftskultur og verdigrunnlag Juni 2014.
BUS240 1 Typer av prosessteknologi Teknologi (maskiner og utstyr) for å produsere og levere varer og tjenester Prosessteknologi for transformasjonen 
W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet
Kapittel 3.3 Modul I Kvalitetsledelse.
Innovasjon Innovasjon
OrensteinR.Vaagan JBI/HiO1 Orenstein, D. I. "Being in the Library Business. An Entrepreneurship Primer for Library Administrators", Library Administration.
Introduksjon til del IV strategiledelse - hoshin
Gruppeundervisning / Innleveringer Obligatoriske innleveringer: –Leveres til gruppeleder. Innlevering 1: Uke 10 ( ) –Markedsanalyse.
BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Rasmus Rasmussen 1 BØK310 Bedriftsøkonomi 2a Kapittel 11 Prosjektvett.
Juni 2009 Regional FoU-strategi for Østfold ”Samspill og synergi”
Lover, forskrifter, stortingsmeldinger, handlingsplaner, strategier Barnehageloven – rett til barnehageplass fra Rammeplan for barnehagen.
Interreg og Jørn Haabeth, Næringsrådgiver Østfold fylkeskommune 1.
(0) Sammen redder vi liv.
Tips og råd Til hva dere bør tenke på når dere setter samme et business case (basert på innspill fra seminar )
På borregaards vis Kultur & verdier i Borregaard.
Presentasjon av forretningsplan
Ressursperiferier Bjørnar Sæther SGO 4016.
EFQM/CAF nettverksmøte: Kvalitet i utdanningssektoren
Fremdrifts- eller statusrapportering
Kap. 9 Organisasjonens omgivelse
Kapittel 13 Prissetting Forklare hva som menes med kundeverdi
Presentasjon av forretningsplan
Presentasjon av forretningsplan
Selge et produkt eller en tjeneste
Firmanavn Forretningsplan.
Utskrift av presentasjonen:

W. Edwards Deming Foredragsturne i Japan på 50-tallet Fokuser på at toppledelsen må involveres i kvalitetsarbeidet Kvalitet er en strategisk aktivitet Reduksjon av prosessvariasjoner er nødvendig Har gitt navn til Deming-hjulet (PDCA)

Demings 14 punkter - I Skap en vedvarende fokusering på forbedring av varer og tjenester Adopter den nye filosofien Eliminer avhengigheten av inspeksjon La ikke innkjøpsprisen være avgjørende. Minimer kostnadene ved å samarbeide med én leverandør Gjennomfør kontinuerlig forbedringer av produksjonssystemene Innfør obligatorisk faglig trening Institusjonaliser lederskap

Demings 14 punkter - II Fjern frykt Bryt ned barrierene mellom avdelingene Eliminer slagord, formaninger og mål for personalet Eliminer kvantitative kvoter for personalet og kvantitative mål for ledelsen Bryt ned barrierer som berøver yrkesstoltheten. Fjern årlige vurderingssystem Institusjonaliser et omfattende program for opplæring og selv-skolering for alle La alle i selskapet arbeide for å gjennomføre omstillingen

Prestasjoner tilpasset kravene Framtidig krav Markedets forventninger Linje for optimal tilpasning Nå Framtidig nivå Nå Bedriftens prestasjonsnivå

Dårlig tilpasning For dårlig prestasjon Markedets forventninger Prestasjonen blir ikke utnyttet i markedet Produksjonens prestasjonsnivå

Prestasjonsutvikling over tid OM 18: Operations Improvement Prestasjonsutvikling over tid Bedriftens ytelse Markedskrav Kvalitet Kvalitet Kost-nad Hastig-het Kost-nad Hastig-het Fleksibilitet Leverings-pålitelighet Fleksibilitet Leverings-pålitelighet BUS240 - OM

Prestasjonsmål De fem generelle prestasjonsmålene Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet, kostnad Mer detaljerte eller mer sammensatte mål Feil per enhet, MTBF, ledetid, gjennomstrømningstid, OEE, osv. Kundetilfredshet KPI – Key Performance Indicators Må kobles til bedriftens strategi Balanced scorecard – prestasjonsmål Finansielle, kundeorientert, interne prosesser, læring og vekst

Prestasjonsstandarder Historiske standarder I forhold til tidligere prestasjoner Strategiske målsettinger Prestasjoner som konkurrenter eller andre bedrifter oppnår Absolutt prestasjonsstandard Teoretisk grense for prestasjon Eksempel: Null feil, Intet lager

Typer av benchmarking Intern benchmarking Ekstern benchmarking Sammenligne med andre deler av egen bedrift Ekstern benchmarking Sammenligne med andre bedrifter Ikke-konkurrerende eller konkurrerende benchmarking Bedrifter i andre eller samme / lignende sektor Prestasjons-benchmarking Kvalitet, hastighet, leveringspålitelighet, fleksibilitet og kostnad Metode-benchmarking Hvordan gjør andre jobben?

Prioritering av forbedringer Kundenes ønsker bestemmer viktigheten av de ulike prestasjonsmålene Ordrevinnende faktorer (sterk=9, middels=8, svak=7) Kvalifiserende faktorer (sterk, middels, svak) Lite viktig faktorer (sterk, middels, svak=1) 9-gradert skala Relativ prestasjon i forhold til konkurrentene Er en bedre, lik eller dårligere enn konkurrentene på de ulike faktorene?

Hvorfor velger kundene våre produkter? OM 18: Operations Improvement Hvorfor velger kundene våre produkter? Positiv Ordrevinnende Kvalifiserende Lite viktige Påvirkning på salget Nøytral Negativ Ytelse BUS240 - OM

Viktighet og relativ prestasjon Bedre Overflødig Passelig Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9) Samme Forbedre Øyeblikkelig tiltak Dårligere Lite viktig Kvalifiserende Ordrevinnende Viktighet for kundene (skala 1-9)

Viktighet og relativ prestasjon - eksempel Bedre Overflødig Teknisk løsning Dokumentasjon Passelig Prestasjon i forhold til konkurrentene (skala 1-9) Leveringspålitelighet Leveringshastighet Samme Kostnad Forbedre Øyeblikkelig tiltak Dårligere Lite viktig Kvalifiserende Ordrevinnende Viktighet for kundene (skala 1-9)

Leveringspålitelighet Kjegle-modellen Kostnad Fleksibilitet Hastighet Leveringspålitelighet Kvalitet (fundament)

Forbedring som en læringsprosess Undersøk prestasjonen Sammenlign med mål Få ny kunnskap Innfør forbedringer Er målene relevante? Lag nye og bedre mål 1 2

Ulike kvalitetspriser Japan: Demingprisen USA: Malcom Baldrige nasjonale kvalitetspris Europa: Europeisk kvalitetspris (EFQM Excellence Award, tidligere EQA)

Europeisk kvalitetspris (EFQM) Persontilfreds-stillelse 9% Personal-ledelse 9% Politikk og strategi 8% Forretningsresultat 15% Lederskap 10% Prosesser 14% Kundetilfreds-stillelse 20% Partnerskap og ressurser 9% Samf.påvirkning 6% Input 50% Resultat 50%

EFQM Prisvinnere 2013 Alpenresort Schwarz – Austria: EFQM Excellence Award Winner og prisvinner BMW Plant Regensburg – Germany Glasgow Housing Association – Scotland Nilufer Municipality – Turkey Stavropol State Agrarian University - Russian Federation St Mary's College - Northern Ireland VAMED-KMB Krankenhausmanagement und Betriebsführungsges.m.b.H. – Austria Wakefield and District Housing (WDH) – England