Presentasjon lastes. Vennligst vent

Presentasjon lastes. Vennligst vent

EFQM/CAF nettverksmøte: Kvalitet i utdanningssektoren

Liknende presentasjoner


Presentasjon om: "EFQM/CAF nettverksmøte: Kvalitet i utdanningssektoren"— Utskrift av presentasjonen:

1 EFQM/CAF nettverksmøte: Kvalitet i utdanningssektoren
Even Fossum Svendsen assisterende fylkesutdanningssjef Oslo, 2. desember 2008

2 Agenda: 1. Hvordan vi har brukt CAF i utdanningssektoren
Politisk fokus på kvalitet Forholdet til nasjonale føringer Vår tilnærming til kvalitet System for kvalitetsutvikling Bruk av kvalitetsmodell 2. Resultater og utfordringer Kvalitet i en Europeisk kontekst Hva vi har gjort Våre resultater Utfordringer 3. Veien mot Committed to Excellence

3 Politisk fokus på kvalitet
Politisk plattform Høye ambisjoner for sektoren Fylkestinget bestilte et system for kvalitetsutvikling System designes i 2005 Fylkestinget innfører system 2006, samt kvalitetsmodellen CAF Politisk plattform med nye styringssignaler, fokus på resultat Årlig status for sektoren FT setter mål for forbedringsarbeidet

4 Forholdet til nasjonale føringer
Opplæringslov Forskrifter Kunnskapsløftet Tilsyn Stortingsmelding - kvalitet - ledelse Våre grep: Dokumentasjonsdel, sentrale §§ følges opp System som følger opp nasjonalt kval.vurderingsstem

5 Vår tilnærming til kvalitet
En nyansert tilnærming Etablere en felles forståelse Påvirker måten vi jobber på Utgjør en forskjell Kvalitet er kontekstavhengig Ikke ”enkeltindikatorforbedring” TKL - organisasjonshelhetylig

6 Skolens interessenter
……………….. Foresatte Lokalt næringsliv Ungdoms- skolene Medarbeidere Elever/brukere Regionråd/ Kystgruppen NTFK Andre skoler Utdanningsdir Opplæringskonto Skoleutvalget Admini-strasjonen ved skolen

7 Skolens viktigste interessenter
Foresatte Lokalt næringsliv Ungdoms- skolene Medarbeidere Elever/brukere Regionråd/ Kystgruppen NTFK Andre skoler Utdanningsdir Opplæringskonto Skoleutvalget Admini-strasjonen ved skolen

8 Kjerneinteressentmodellen
Utgangspunkt for riktig kvalitet En tredimensjonal inngang til kvalitetsbegrepet og hvordan vi kan utvikle kvalitet Kvalitet er derfor å innfri forventninger og behov i forhold til brukere, oppdragsgivere og profesjon

9 System for kvalitetsutvikling
Fokus er utvikling og forbedring Bygger på utviklings- og læringsteori Konkrete verktøy og faser i arbeidet Håndteres årlig Kan kobles mot andre verktøy Tar utgangspunkt i det vi har av prosesser, aktiviteter, verktøy og arbeidsmetoder Setter prosesser inn i et helhetlig system Kombinerer overordnede systemer og teori med lokale aktiviteter og behov 16 konkrete verktøy – inkludert CAF W. Edwards Deming

10 Hovedfaser – system for kvalitetsutvikling
Planlegge Lovverk Vurdere P Plan/budsjet Analyse Utvikling Effektvurd. A D Strat. fokus Gjennomføre C Undervisning Måle Drift Skoleport KOSTRA Dokumentasjon

11 Systemverktøy Forbedring Korrigering P Fokus Ta i bruk A D Strategisk
Verktøyene og kvalitetssirkelen Forbedring Endrede planer Egne tiltak Nye rutiner Korrigering Plan - hvor må det gjøres noe P Fokus Hvor er fokus? Ta i bruk Eksisterende og nye styringsdok. A D Strategisk Hva er viktig å endre? C Rapport Evalueringsrapport – kort konklusjon Dokument. Grunnlaget for evaluering Evaluering Virksomhetsvis Evaluering Individuell

12

13 Bruk av kvalitetsmodell
Utgjør målingsdimensjonen i vårt system Helhetlig organisasjonsanalyse Fokuserer på ”hva som må være på plass” Generisk modell – men ”ser” skolen Årlig egenevaluering på virksomhetene Oppnevnte kvalitetsgrupper; - representere ulike deler av og nivåer på virksomheten - interne ”kvalitetskonsulenter” - jobber med verktøyene i systemet

14 Excellence Model/CAF Virkemidler Resultater
Lederskap Medarbeidere Prosesser Resultat Nøkkelresultat medarbeidere Strategi og planer Resultat brukere Partnerskap & Resultat Ressurser samfunn Innovasjon og organisasjonsmessig læring

15 Excellence Model/CAF Virkemidler Resultater
Lederskap Medarbeidere Prosesser Resultat Nøkkelresultat medarbeidere Strategi og planer Resultat brukere Partnerskap & Resultat Ressurser samfunn Handler om det vi gjør Eks: Utvikle og levere brukerorienterte ytelser og service - ”pedagogisk produksjon”

16 Lokal tilpasning

17 Forsvarlig system…

18 Vedvarende kvalitet Lederansvar Årlig kvalitetsmelding/rapportering
Etterspørring av resultater, forbedringstiltak og planer “Noen” har fokus, følger opp, spør, krever Tilbud om kompetanseheving Holde syklusen i gang Koordinerte aktiviteter – årshjul Tydelig på utfordringer Sette mål som tilsvar på utfordringer Transparens Kvalitetssirkel på 3 nivå

19 Kvalitetsutvikling på 3 nivå
Skolenivå Bruker system/verktøy CAF evaluering Årshjul Sektor Følger opp resultater og forbedringsarbeid Setter lokale mål P A D Fylkesnivå -Kvalitetsmelding -Setter overordnede mål C

20 Kvalitet i en Europeisk kontekst
Stor arena for sammenligning Utvikling av felleseuropeisk modell for utdanningsområdet er igangsatt Presenteres oktober 2009 Bearbeiding av hvert sub-kriterie med utgangspunkt i arbeidet som er ferdigstilt i Belgia, Norge og Portugal Nord-Trøndelag medlem i ekspertgruppe

21 Hva vi har gjort Skreddersøm – CAF vgs Kompetanse i egen organisasjon
Kompetanseheving for alle nøkkelpersoner Arbeid i nettverk – alle virksomheter Veiledet implementering, 2 år Ikke prosjekt Stille krav – også styring Oppfølging politisk/administrativt Kvalitetskart/målekart Benchlearning

22

23 Våre resultater 2006 – 2008

24 Utfordringer Holde motivasjonen oppe Oppfølging Ansvarliggjøring
Mer forpliktende resultat Ledelsebevissthet Tilgang på dokumentasjon Vise til gode eksempler Ulik motivasjon Motkrefter Anne M: tar de 3 første punktene – våre utfordringer videre. Handler om at vi må ha trøkk på å etterspørre, følge opp og stille krav. Inngå mer forpliktende avtaler med våre ledere. Ledelsesbevissthet er et vesentlig moment her, og handler om ledelse I praksis for å nå gitte mål og skape resultat. Ledelse har vi hatt fokus på – og har innført krav om lederkompetanse for alle lederstillinger I sektoren, samt ledelsesutvikling, grunnutdanning I ledelse + videreutdanning I ledelse. Even overtar/utfyller

25 C2E Søknad via SCKK/Senter for ledelse Deltok i nettverk
Arbeid ca 5 mnd 3 forbedringsprosjekt Site visit Feedbackrapport

26 C2E Solid involvering: Ledelsen Kvalitetsgruppen
En utvalgt prosjektgruppe En utvalgt gruppe medarbeidere Fokus på: Dokumentasjon Forbedring/Utvikling Læring Engasjement

27 C2E Feedback Lære av andre Ekstern validering Objektivt blikk Gode råd
Rettesnor videre Viktig internt

28 Takk for meg! Even Fossum Svendsen Les mer: (Utdanning/Kvalitetsarbeid)


Laste ned ppt "EFQM/CAF nettverksmøte: Kvalitet i utdanningssektoren"

Liknende presentasjoner


Annonser fra Google