Det kommunale og det statlige barnevern

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Jørn Engebretsen Fagleder byggesak, Re kommune
Advertisements

UTGANGSPUNKT FOR STATELIG OVERTAGELSE • Økt kvalitet – bedre faglig tilbud • Gi barn og ungdom god omsorg og utviklingsmuligheter • En ny godkjennings-
Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste
Mulighetenes Oppland Hvilke lovverk bør du som rådsmedlem ha kjennskap til? En kort gjennomgang av de mest sentrale lovene.
LOV OM BARNEVERNTJENESTER - ANSVARSFORDELING
Kommunal planlegging Orientering – Innherred samkommune – Samkommunestyret sak 16/04, – Johannes Bremer LEVANGER KOMMUNE KOMMUNAL PLANLEGGING.
Advokat Øyvind Renslo, KS
SITUASJONEN FOR BARNEVERNET I FROSTATING
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Viktige lover og regler
Formannskapsmodellen og det politiske systemet i Stavanger kommune
Faste kunstverk i offentlige uterom Behandling av enkeltsaker om anskaffelse og plassering Bystyrekomiteen for byutvikling og kultur 5. februar
Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
v/advokat Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Arbeidsgiverrollen - politisk og administrativt
– en faglig støttetjeneste for statlige og kommunale virksomheter for å innarbeide samfunnsansvar og miljøhensyn i offentlige anskaffelser Ansvarlige innkjøp.
Mulighetenes Oppland Kommunale råd Det lovpålagte råd for funksjonshemmede skal trekkes med som aktiv part i kommunens planarbeid.
Smittevern – lover og forskrifter Regional smittevernlege
Forvaltningsnivåenes roller i planleggingen
IPT - Telemark Kartleggingsprosjekt IPT Paul Alfsen Njål Myrseth.
Skolen – en kommunal virksomhet
TEMA Delegering av myndighet/subdelegering samt kommunelovens bestemmelser om utvidet myndighet i hastesaker. Kjetil Ollestad – Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.
Vernetjenesten i Kristiansund
Sandnes, 1. desember 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene
Veiledningsplikten til spesialisthelsetjenesten
Hvem tar avgjørelser på vegne av barn?
Side 1 / Erfaringer fra Norge : Hvorfor staten skal satse på forebyggende tilbud Avdelingsdirektør Kjetil Horgmo Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Barnevernets målsetting og oppgaver
Barneverntjenestens Ytre Helgeland avd Alstahaug Situasjon pr
Om barne- og familievernet
Barneverntjenesten Opplæring – Komite for oppvekst,
Regjeringens stasing på barnevern – hva foreventes av kommunene Kjell Erik Øie Statssekretær.
Barnehageseminar i Bergen, 16. april 2008
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde Nina Hjertø Ingebrigtsen, Anne Jensen og Mette Smedstad KS Myndighetskontakt.
SKOLETINGET Olav Ulleren, administrerende direktør Kunnskap for kommende generasjoner.
Barnevernet i Norge – et oversiktsbilde
Taushetsplikt og samarbeid i mellom kommunale etater
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Barnevernet sett fra Regjeringens side Innlegg på kommunekonferansen til Nordland Fylke Kjell Erik Øie Statssekretær
Lokalpolitisk handlingsrom Strategikonferansen februar 2010 Gunda Johansen, Hovedstyret KS.
Verdal, 13. april 2010 Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene Interkommunalt samarbeid i barnevernet – politisk moteord eller god løsning?
Barnevernet i Norge - fakta og utfordringer Nina Hjertø Ingebrigtsen, KS tlf: / Anne Jensen, KS
Saker om skikkethet Dokumentasjon ved oversendelse av klage Marianne Klausen og Knut Andreas Bostad Felles klagenemnd.
Eldrerådsopplæring Øygarden eldreråd Sigmund Olsnes 1Arna Rådgivning Sigmund Olsnes.
Line Johnsrud, rådgiver, Kommunens omsorgsansvar Representantens/vergens rolle Fylkesmannen i Oslo og Akershus v/ Line Johnsrud.
Parlamentarismeformen 20. januar 2015 Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 7.
Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Dosent Ingun Sletnes Presentasjonens tittel
Parlamentarismeformen 22. januar 2016 Dosent Ingun Sletnes.
KS 10 råd 10 RÅD FOR ET VELFUNGERENDE OG EFFEKTIVT PLANSYSTEM
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 19. januar 2017.
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 27. januar 2016.
Parlamentarismeformen 9. februar 2017
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 6
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 22. januar 2016.
Hvordan behandles saker i folkevalgte organer? 2. februar 2016
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Saksbehandlingen i folkevalgte organer 5. februar 2015
Dosent Ingun Sletnes Presentasjon 8 Delegasjon 29. januar 2015.
Hva jobbet vi med i går? Kommunen i systemet Rollene og spilleregler
Dosent Ingun Sletnes Delegasjon 14. februar 2017.
Innføring i lovverket som gjelder barn og unge i planlegging
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 22. februar og 4. mars 2016.
Eldrerådet – råd for mennesker med nedsatt funksjonsevne
Dosent Ingun Sletnes Egenkontrollen (Internt tilsyn og kontroll og revisjon) 21. februar 2017.
Parlamentarismeformen 24. januar 2018
Dosent Ingun Sletnes Styringsformer. Formannskapssystemet – folkevalgte organer. Konstituering Presentasjonens tittel
Dosent Ingun Sletnes Administrasjonen i formannskapsformen Åremålsansettelser og partssammensatt utvalg. Lovpålagte stillinger i særlov 24. januar 2018.
Delegasjon i stat og kommune 31. januar 2018
Seniorråd og ny Kommunelov
Utskrift av presentasjonen:

Det kommunale og det statlige barnevern Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Hvem utgjør ”barnevernet”? Kurs offentlige anskaffelser | 2006 1. Departementet 2. BUF-direktorat 3. BUF-etat - Regionkontorer - Fagteam

Kommunens oppgaver/ansvar Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Barnevernloven § 2-1: Kommunens oppgaver Kommunen er ansvarlig for å utføre de oppgaver etter loven som ikke er lagt til et statlig organ. KS Omstilling og konkurranse

Kort forklart betyr dette: Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Kommunen har ansvaret for 100% av barna. Kommunen har ansvaret for alt forebyggende arbeid og all hjelp i hjemmet. (dog har staten noen tilbud ad hjelp i hjemmet) Kommunen ansvar for å fremme tvangssaker. Kommunen ansvar for å følge opp barn under omsorg.

Kurs offentlige anskaffelser | 2006 § 2-3 Statlige barnevernmyndigheters oppgaver og myndighet Departementet har det overordnede ansvaret. Statlig regional myndighet (= BUFdir/etat) skal a) etter anmodning fra kommunen bistå barneverntjenesten i kommunene med plassering av barn utenfor hjemmet, b) ha ansvar for rekruttering og formidling av fosterhjem, c) ha ansvar for at fosterhjemmene får nødvendig opplæring og generell veiledning.        Kurs offentlige anskaffelser | 2006 KS Omstilling og konkurranse

Staten også ansvar for: Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Institusjoner for barn – bvl. § 5-1 Inntak i og utskrivning fra institusjon – bvl. § 5-4 Kommunene skal ”søke” BUFetat om institusjonsplass Kommunen avgjør AT barnet har behov for plass BUFetat avgjør hvilken institusjon barnet får plass på Kontroll med (godkjenning av) private og kommunale institusjoner – bvl. § 5-8

2008: Evaluering av de statlige fagteamene Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Hva og hvordan? Fokus på utviklingsråd: Samarbeid stat – kommune Holdninger Avtaler – generelle og konkrete Faste møter/kontaktpersoner Mer bevisst på roller og prioriteringer Bedre samordning fagteam - fosterhjemstjenesten

Tvistetemaer kommune - stat Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Oppfølging/samarbeid - generelt Likeverdighet og forventninger Tilbud om institusjonsplasser Når og hvilket tilbud? Hvem har ansvaret i ”grå-sone”-saker? Har barnet rett på barneverntiltak eller skal tilbud gis etter annen lovgivning?

Tvisteløsningsmekanisme Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Det skal opprettes tvisteløsningsnemnd Hvorfor? Må avgjøre; Lovforankret eller ikke? Hvilke saker skal behandles? Nemndas sammensetning og saksbehandlingen? Samarbeid departementet (BLD) - KS

Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Oppfordring! Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Skap gode forutsetninger for samarbeid mellom kommunalt og statlig barnevern! Still krav både statlige tjenester og til deres egne tjenester Etabler rutiner som sikrer at konflikter mellom stat og kommune ikke går utover barna og deres familier!

Ansvarsfordelingen i kommunen Nina Ramstad Aatlo, KS Advokatene

Ikke helt all makt i denne sal! Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Utgangspunkt kommuneloven § 6: ”Kommunestyret og fylkestinget er de øverste kommunale og fylkeskommunale organer. De treffer vedtak på vegne av kommunen eller fylkeskommunen så langt ikke annet følger av lov eller delegasjonsvedtak. ” MEN

Gjelder ikke fullt ut ifht barnevern Bvl. § 2-1: Kommunestyret kan beslutte at oppgaver som følger av denne loven skal legges til et folkevalgt organ. 4 Dette organet, som ikke kan være kommunestyret, skal ved behandling av klientsaker ha 5 medlemmer.        I hver kommune skal det være en administrasjon med en leder som har ansvar for oppgaver etter denne loven.       Administrasjonen skal utføre det daglige løpende arbeid, herunder a) gi råd og veiledning, b) treffe vedtak i henhold til loven, eventuelt innstille til vedtak, jf. annet ledd, c) forberede saker for behandling i fylkesnemnda, 5 d) iverksette og følge opp tiltak. Kurs offentlige anskaffelser | 2006

Hvorfor fravikes hovedregelen? Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Hva gjør barnevernet annerledes? Barnevernet skal handle til barnets beste Barnets beste kan stride mot andre kommunale interesser Barnevernet en ”rett til å være gjenstridig” Men barnevernet har også generelle oppgaver (ikke knyttet til enkeltbarn)

Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Betydning? Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Barnevernfaglige spørsmål i enkeltsaker kan ikke overprøves av andre i kommunen. Barnevernleder evt. politisk utvalg vurderer om sak skal fremmes for Fylkesnemnda. Ingen betydning for retten til å gå til sak – Rt. 2008 side 849 Ingen betydning for øvrige forhold Personalforvaltning Økonomiske ressurser Saker som ikke er enkeltsaker

Hvilket ansvar har så kommunestyret for barnevernet? Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Internkontroll for å sikre at kommunen utfører oppgavene sine Kommunestyret er og blir det ansvarlige organ i kommunen! Ansvar for å ha forsvarlig drift Ansvar for å sikre koordinering i forhold til andre tjenester Ansvaret for nødvendig opplæring av barneverntjenestens personell Alminnelig personalansvar

Barnevernet og de andre Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Bevissthet i forhold til hvilken tjeneste barnet/familien har rett på Ikke slik at barnevernet skal yte alle tjenester når de først er inne I mange tilfeller vil barnet ha rett på ulikt tjenester Ikke bedre med intern uenighet enn med uenighet med staten

Er ordfører og rådmann seg sitt ansvar bevisst? Kurs offentlige anskaffelser | 2006 Hvor ofte debatterer kommunestyret barnevern utenom budsjettsakene? Forebyggende barnevern contra enkeltsaker Hvilken støtte gir rådmann/ordfører til sin barnevernadministrasjon? Hvordan legger ledelsen til rette for samarbeid?

Skal barnevernet være kommunens stolthet? Kurs offentlige anskaffelser | 2006