VELKOMMEN TIL VEKSTSAMLING 2009 Rica Park Hotel Drammen 8.-9. mai 2009.

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
Hvordan få Diabetesforbundet frem i nye og gamle medier?
Advertisements

Fra Arbeidsprogram til Årsmelding
Barnas Stasjon – et nettverkstiltak
Markedsføring, rekruttering og lojalitet
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Hvordan nå ut i Media ? NASOL-orkestrene og forholdet til media.
Lunner Skolefaglig rådgiver Velkommen til UNGDOMSRÅD!
Velkommen til Grunnkurs for tillitsvalgte
HVA MED MEG? Dato: Sted: Filadelfia,Arendal Kl:
STUDIEARBEID Hva er en studieplan?
Dag Dag 10:30 Velkommen til samlingen Mette H. og Jostein Soland
Overgangsvinduer, kurs og opplæring, lov og reglementer, ekstranett Presentasjon på NTFs medlemsmøte 2. juni 2007 Grand Hotell, Oslo.
Velkommen til Ungdomstinget i Oslo Bispedømme
Norwegian i sosiale medier Fra kampanjeside på Facebook til omdømmebyggende aktiviteter i flere kanaler.
MEDIEARBEID I IOGT Innspill til seminar om lokale tiltak Lørdag 6. oktober Oslo.
Vi får Norge til å gro! Fornying av Norges Bondelag – på hugget Uttalelse fra Nordland.
Arendal - Aust-Agder Mars Tema  Ledelse  Etikk  Internasjonalt samarbeid.
Møre og Romsdal. 2 Ligger det et bedehus eller et kristelig forsamlingshus (ikke kirke) i nærheten av der du bor? (n=502) i prosent.
Agenda • Frivillighet Norge – hvem er vi? • Frivillig aktivitet i Norge – noen hovedtrekk • Frivillighet Norges inkluderingsprosjekt • Frivillige organisasjoners.
Hvorfor nasjonal vervekamspanje av blodgivere?
Verveaksjon mars starter verveaksjonen i morgenrushet på Oslo S • Øke medlemstallet med 1% årlig • 8. – 24. mars ekstra innsats • Filmsnutter.
Kontaktmøtet og Jaktkonferansen Jubileumsåret 2010 • Fantastiske arrangementer • Markeringer lokalt • Profilering i media • Profileringsmateriell.
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
NRKs Profilundersøkelse NRK Analyse. Om undersøkelsen • NRK Analyse har siden 1995 gjennomført en undersøkelse av profilen eller omdømmet til NRK.
Starten på en suksesshistorie om tilrettelegging for innvandrerbefolkningen Nina Skille, forbundsleder Bjørnar Allgot, generalsekretær.
Velkommen til TV -konferanse Vrådal og 19. mai 2009.
Ergoterapeutstudenter har et fagforbund OG en INTERESSEORGANISASJON  Presentasjon laget av: Ann-Heidi Adriansen, kull 07. Ergoterapeututdanningen ved.
FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010
Velkommen til fagsamling i klasseledelse 26/9-13
Lbg/RHS- Evalueringskonferanse 19. og 20. november Midtveisevaluering høst 2002 Resultater fra en brukerundersøkelse Seilet/ Molde/ 19.nov.03/lbg.
ØSTENSJØ ROTARY KLUBB inviterer til RYLA – 13. april 2008 Sørmarka Kurs og Konferansesenter, Enebakkveien Siggerud Tittel på seminaret:
Opplysninger: Deltakelse: Kurset er åpent for alle prester, kateketer og menighetspedagoger i Nidaros. Biskopen forutsetter at det skal særskilte grunner.
Demensteam Lier Kommune
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Sunnmøre 06. feb 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for Helse Midt-Norge Stjørdal
Tankesmia Medieanalyse for Helse Nord-Trøndelag 23. Jan 2008.
TANKESMIA AS Medieanalyse for St. Olavs Hospital HF 28. Jan 2008.
Møte i Nasjonalt Råd for Teknologisk utdanning - Høgskolen i Oslo oktober 2007 Tiltaksplan for å styrke realfagene 2007/2008 Geir Anton Johansen.
Kommunikasjon Ordet stammer fra det latinske ordet communicare som betyr å gjøre felles/ gjøre sammen Nettsider = enveiskommunikasjon Sosiale medier =
Diabeteskonferansen 2010 Vekst og verving. Vekst i alt vi gjør Det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet. 2 Vi ønsker en medlemsmasse.
Opplæring av tillitsvalgte FS 4 Styremedlemmer - Diabeteskonferansen 2010.
Diabetesforbundet – en organisasjon som teller
Vekst og Verving.
VEKST- OG VERVESAMLING lørdag 29.mai 2010
Vekststrategi for Norges Diabetesforbund
Markedsføring av diabeteslinjen på urdu /punjabi Shaista Ayub
VELKOMMEN til Vekst – og vervesamling på Gardermoen mai 2010.
Velkommen til Konferanse om verving av blodgivere i Bergen 3. – 4
Ansvarsfordeling og samarbeid mellom fylkes- og lokalforeninger Innspill på parallellsesjon på ledermøte NPF jan 2012.
FAU og Styreopplæring Velkommen til opplæring og erfaringsutveksling foreldretillitsvalgte Fra barneskolene er det invitert 3 fra hver skole: FAU.
Barn med atopisk eksem Pårørende samling
Naturvern anno 2012 ny lov - nye verktøy - ny giv Velkommen til helgeseminar i Kristiansand mars Naturmangfoldloven – et brukerkurs Kartlegging.
Brukerorientering Et praktisk eksempel: Barnehagene i Lunner.
En mini-presentasjon for å vise Diabetesforbundets syn på at kommunen bør ha et Lærings- og mestringssenter og en Frisklivssentral, og at de bør samarbeide.
Opplæringspakken for barnerepresentantene Møte med administrasjon, politikere og media Hvordan få fram det jeg vil si.
Hvor kan vi søke midler? Hvordan sette opp en søknad?
ETABLERING AV LOKALT SN-FORUM/GRUPPE. Tekna – Teknisk-naturvitenskapelig forening Mål for første møte Bli enig om: Å sammen ta initiativ til lokal SN-forum.
Til tjeneste Lions Norge Gode venner som hjelper andre.
Velkommen!. Velkommen! Hvorfor trenger Norge et Faglig råd for PP-tjenesten?
Hva skal til for å få alle skolene godkjent?
Et samarbeidsprosjekt mellom: Norges Basketballforbund Norges Svømmeforbund Norges Rugbyforbund.
Øving 1 - Forretningsideen
Markedsføring, motivasjon og samarbeid
Vårsamling mai 2010, First Hotel Ambassadeur, Drammen ASSS-nettverk Barnevernstjenester Tina Skarheim, KS
En vital arena for 60+ møteplass | aktiviteter | informasjon | helse
Norges Diabetesforbund
Slik lykkes dere med verving i lokalforeningene NORGES JEGER- OG FISKERFORBUND.
Utfordringer Foreldre som ressurs Tanker rundt: Engasjement Rekruttering Deltagelse.
© Den norske jordmorforening Tollbugata Oslo Tlf: Fax: E-post: Velkommen til kurs for kommunejordmorkontakter.
Fagdag psykisk helsetjeneste, 12.mai 2009 Tina Skarheim, Velkommen Bakgrunn Litt om KS Dagen i dag.
Utskrift av presentasjonen:

VELKOMMEN TIL VEKSTSAMLING 2009 Rica Park Hotel Drammen mai 2009

Program: Fredag 8.mai kl Registrering Kaffe/Te/Rundstykker kl Bli kjent Forventningsavklaring Kl Åpning kl Motivasjon og inspirasjon i vekstarbeidet V/ ”Bare Arne Kl Gruppearbeid v/ ”Bare Arne” Kl Verdens Diabetesdag 2009 Kl Pause Kl Middag

Program Lørdag 9.mai Før lunsj Kl Morgentrim  Kl Frokost Kl Vekst Kl Pause Kl Gruppearbeid og diskusjon - Vekst Kl Pause Kaffe/Te/Frukt Kl Synliggjøring av NDF – inkl. gruppearbeid/erfaringsutveksling Kl.13.30Lunsj

Vekststrategi for Norges Diabetesforbund –en strategi for å øke og ta vare på medlemsmassen

Norges Diabetesforbund iverksatte i 2006 en strategi for å øke og ta vare på medlemsmassen Hvorfor ha en Vekststrategi?

Medlemspotensiale •Pr 31.desember 2008 var vi over medlemmer i NDF (Per 6/5-09 er vi medlemmer) •Det er ca personer i Norge med diabetes, hvorav kun faktisk har diagnosen •Stort potensial for økt medlemsmasse både blant de diagnostiserte og udiagnostiserte

STATUS

Vekststrategien i NDF •Hvorfor ønsker vi vekst? •Er dette kun økt antall medlemmer? •VEKST er i alt vi gjør, og det er aktivitetene våre som på sikt betyr flere medlemmer. •Men det er ikke målet som er veien, men veien som går til målet.

VEKST AKTIVITETER??? •Hva slags vekst aktiviteter kan gjøres? •Hva slags vekst aktiviteter bør prioriteres først?

Medlemsundersøkelsen 2008 •Bakgrunnen for undersøkelsen var å finne grunnlaget for videre vekstarbeid –Kartlegging av medlemmenes ønsker, behov og holdning til NDF •Hvor er NDF sitt utviklingspotensial?

Hva tror dere at Medlemsundersøkelsen i 2008 viste oss?

Resultater av medlemsundersøkelsen 2008 •68% er medlem pga informasjon og kunnskap om diabetes •60% oppgir at informasjon, råd og veiledning som viktig for å forbli medlemmer – økning på 11% fra 2005 •26% er medlem fordi de fikk diagnosen diabetes •41% blir medlem via helsesektoren (FL=23%,SH=18%,) •18% blir medlem via venner/bekjente •6% via brosjyrer •2 % via Apotek •8/10 går til kontroll hos fastlegen •45% har kjennskap til Startkurs, mens 55% har ikke hørt om dette tilbudet

Forts. Resultater av medlemsundersøkelsen 2008 •64% mener at bladet Diabetes er den viktigste informasjonskanalen, mens 34% mener at internett er den viktigste informasjonskanalen •8/10 deltar ikke på lokaleaktiviteter •4/10 kjenner ikke eller har ingen mening formening om de lokale aktivitetene passer for dem •50% av de spurte får sine kursbehov dekket av NDF sine kurs •Økonomi og liten nytte er årsak til utmelding –gjelder størst grad de yngste under 45 år og de bosatt i Oslo

Forts. Resultater av medlemsundersøkelsen 2008 •Det er en økende tendens for medlemmene til å benytte e-post/internett som kontaktkanal. •Medlemmene viser en vilje til å ta på seg enkeltoppgaver •17% sier de flere ganger kan bidra med å distribuere brosjyremateriell.

• Hvorfor bli større? Øke livskvaliteten til den enkelte! • Hvordan bli større? Fortsette å spre informasjon og være synlige i lokalmiljøet. Økt fokus på Voksne (40+) med type 2-diabetes Opprettholde fokus på Barn og unge (0-18) med type 1-diabetes og Voksne (18+) med type 1-diabetes Tiltak, budskap og kanaler tilpasset målgruppene • Viktigste ververe Helsepersonell Andre medlemmer, venner og familie • Viktigste bidragsytere Tillitsvalgte og ansatte i NDF Hovedpunkter i vekststrategien

Vervefokus Mulighet til bedre helse

Brosjyremateriell med tilpasset budskap til våre ulike målgrupper GOD HELSE

• Over 70 vekstansvarlige fordelt på ulike fylkes- og lokallag • Målet er en vekstansvarlig i hver lokalforening og hvert fylkeslag • Den vekstansvarlige vil ha en tett dialog med organisasjonen • Den vekstansvarlige kan fordele vekstoppgaver – lage en vekstgruppe • Vekstgruppa får en refleksvest som symboliserer at vi skal være synlige for alle med diabetes Vi trenger flere Vekstansvarlige! Har du en selger i magen?

•Hva ligger i rollen som vekstansvarlig? •Er vekstansvarlig et godt navn på rollen? •Hvilke oppgaver bør den vekstansvarlige ha? •Hvordan kan de vekstansvarlige best samarbeide med sekretariatet? •Hva får DU ut av å være vekstansvarlig? •Hvordan kan vi verve flere vekstansvarlige? Diskusjonspunkter/oppgaver Vekstansvarlig

Eksempler på oppgaver for vekstansvarlige / vekstgruppene •Profiler forbundet i nærmiljøet •Hold deg oppdatert på vekstfronten (vekstnytt, veksthjørnet, samarbeid) •Distribuer vekst og vervemateriell på legekontor, apotek, sykehjem, eldresenter og hos fotterapeuter ol. •Være representert på startkurs •Er du med på å arrangere aktiviteter? –Pass på å ha aktiviteter for alle målgrupper i løpet av et år! Ha vervemateriell tilgjengelig!

Oppgave Hva mener du er ”Gode grunner for medlemskap i Norges Diabetesforbund”?

Gode grunner for medlemskap •Oppdatert informasjon gjennom: –nettside ( –bladene Diabetes og Diabetesforum •Diafonen – en nasjonal informasjonstelefon –På nett, på trykk, på tråden –Ekspertpanel (lege, psykolog, farmasøyt, klinisk ernæringsfysiolog, fotterapeut) •Diashop – ekstra rabatt •Diateket –tilgang til vår artikkeldatabase •Gratis brosjyrer •Hjelp i aktuelle saker (f.eks. særfradragsaken) •Gratis førstekonsultasjon hos advokat, rabatt ved videre oppfølging •Samvær og nettverk med andre i samme situasjon! •God helse!

Diskusjonspunkter/oppgaver Motivasjon •Hva skal til for å motivere DEG? •Hvordan kan vi motivere oss til vekstarbeid lokalt? •Hvordan kan lokallaget motivere fylkeslaget til å være en bidragsyter i vekstarbeidet? •Hvordan kan fylkeslaget motivere lokallag til vekst? •Hvordan kan vi samarbeide på regionalt nivå når det gjelder vekst?

Diskusjonspunkter/oppgaver Vekst •Hvordan kan vi jobbe for å få vekst i medlemsmassen? •Hvordan kan vi jobbe for å beholde de medlemmene vi har? •Kan vi få økt vekst i samarbeid med andre organisasjoner? Hvordan? •Erfaringsutveksling –hva gjøres og hva kan vi lære av hverandre?

Synliggjøring av NDF Profilering • Lokalsamfunn – Lokalforeningen må være synlig i lokalsamfunnet • Medlemsmøter/aktiviteter – Medlemmer – Ikke medlemmer • Helsepersonell – Informasjon om NDF, dialog – Brosjyremateriell • Politikere

Profilering - stand •En god måte for NDF å vise seg frem på lokalt –Konferanser for helsepersonell, møter, diabetesdager på apotek, diverse markeringer på tettsteder •Bemanning –Hvem? –Lik bekledning •Informasjon tilpasset målgruppe –Hvem kommer og hva skal med? •Servering •Vær i godt humør!

Profileringsmateriell Se utleverte skjemaer og på standen vår

Oppgave Profilering, stand og media •Lokallaget skal ha stand i forbindelse med Verdensdiabetesdag 2009 •Du har kontaktet lokalavisen, og de kommer for å skrive en sak •Skriv ned tre punkter du vil fortelle journalisten

Program Lørdag 9.mai Etter lunsj Kl.14.30Gruppearbeid synliggjøring av NDF forsetter/ oppsummering Kl.15.15Innspill og eksempler fra Sør- Trøndelag v/Ronni Reitan Kl.15.30Pause kaffe/te/frukt Kl Vekst framover – nasjonalt/lokalt Kl Vekst i samspill m/motivasjonsgruppene Kl.17.15Diabetesrisiko Kl Oppsummering og avslutning Kl Hjemreise (mat til å ta med)

Bruk av media i 2009 •Norges Diabetesforbund skal aktivt bruke media som informasjonskanal, på egne premisser, for å opplyse allmennheten om diabetes. Vi skal prøve å sette dagsorden i de saker som er viktige for oss. •Nøkkelen til å utvikle et godt forhold til mediene er tilgjengelighet, samarbeid og troverdighet.

Diabetes i media •Pressemelding i lokale aviser og radiokanaler Vekke interesse (noe som ikke er kjent fra tidl.) Kortfattet Si det enkelt Lokale aviser - den lokale vinklingen er viktigst. Riksdekkende aviser - konsekvensene teller. Helsestoff får ofte god uttelling. •Leserinnlegg Si din mening om en spesiell sak! Vær så kort og poengtert som mulig!

Innspill og eksempler fra Sør-Trøndelag v/ Ronni Reitan

Vekst fremover NASJONALT –Tiltaksplan

Tiltak - vekst •Nytt vervemateriell •Profileringsmateriell •( •Egenannonser i standard design •Brosjyremateriell med informasjon til våre ulike målgrupper •Økt samarbeid: fylkeslag, lokallag og resten av organisasjonen •Reaktivering •Vekstnytt og veksthjørnet •Lekkasjetetting

•Vekst som tema på møter i lokalforeninger og fylkeslag •Idèhefter: lokale aktiviteter og media/presseomtale •Samarbeid med apotekene •Offensiv mot helsepersonell •Offensiv mot innvandrere med diabetes •Vekstsamling Tiltak -Vekst

Vekst fremover LOKALT –Mål? –Hva skjer lokalt i år? –Hva ønsker dere å gjøre? –Hvordan støtte trenger dere?

Motivasjon og vekst - hvorfor samspill?

•Motivasjonsgrupper v/ Kathrine Hestø Hansen

Diabetesrisiko •En test en kan ta for å se om man er i risikosonen for senere å utvikle diabetes •Er ikke til for å stille diagnose •Nettbasert først – lanseres i løpet av kort tid. Godkjenning fra Helsedirektoratet. •Kommer i papir format til bruk på stands

Oppsummering… •Hva/hvorfor? –Strategi –Flere medlemmer –Ta vare på medlemmene vi har •Hvor? –Synliggjøre oss i ulike kanaler •Når? –Alltid… •Hvordan? –Vekstansvarlige og vekstgrupper –Målgruppefokusert budskap

Alt klart?

Vekstsamling 2009 Evaluering •Forventningsliste •Innspill •Spørsmål

Vekst i alt vi gjør •Ha alltid en vervebrosjyre på innelomma – du vet aldri hvor og når du møter et nytt potensielt medlem  Lykke til!