EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND

Slides:



Advertisements
Liknende presentasjoner
UNGDOM OG PSYKISK HELSE
Advertisements

Tør å sette grenser! Diskusjonsopplegg om ungdom og alkohol -
SERIE: Bønn som forvandler Ikke tenk for smått om bønn. luk
I.
NAV Kristiansund Evaluering av opplevelseskortet 2013 Brukerundersøkelse, gjennomført okt/nov 2013 Catrine Hellstrøm og Lise Pedersen, barnefamilieveiledere.
Tro & Tilhøre, Tilbe & Tjene 4 verdier å bygge livet og menigheten på.
Hvor? Hvordan? Og ikke minst hvorfor studere videre -En latterlig bra framføring av SuperBjørn og StyreRichard Richard Schytte, Bjørn Tore Mathisen.
Fra Ny sjanse til kvalifiseringsprogram
PROSJEKTET OM KOKO OG FLYPLASSEN SOLSTRÅLEN
Historien er hentet fra lang tid tilbake, da en mann straffer sin 5 årige datter, fordi hun har mistet en verdifull gjenstand. Den gang de ikke hadde så.
Året var 1987, i en liten by med navn Sussex, ble et lite hus totalt til intetgjort. Alt ble kastet ut, inkludert en liten brun bamse... Den ble liggende.
Krabbe sesongen høsten 2011 Havbris jr
Forandringsfabrikken
Rita Lucia Endresen. Medlem NFU´s Landsstyre Den første person med utviklingshemming som er medlem i Landsstyret i egen organisasjon.
Helseforum – 27. Januar 2004 Allan Andreassen Februar 2004.
Hvem er Jesus?.
1 Bolig for internasjonale studenter Tidligere erfaringer og situasjonen for høsten 2011 Bolig for internasjonale studenter ved NTNU.
Mestring og forebygging av depresjon
Av Beate Magerholm, Drammen kommune
Hurra for Barns rettigheter! De blir 23 år i år
Foreldresamarbeid Kan vi gjøre det enda bedre ?
44 Hector om skikk og bruk I Norge
Hva er vitsen med å gifte seg?
VELKOMMEN TIL FORELDREMØTE FOR VG1
FORTSETT SETNINGENE. 1. Hun har et hus For fire måneder siden
Bruker- og medarbeiderundersøkelser 2012 – Tilnærming, hovedkonklusjoner og resultater KONGSVINGER KOMMUNE.
Taushetsplikt for frivillige
TROSOPPLÆRINGSPLAN FOR RØNVIK MENIGHET
Månedsbrev fra Blåklokka
Avdeling for sosionomutdanning
Kapittel 39 Samlivsformer.
Kapittel 4 oppgave j Skriv om slik at setningene betyr omtrent det samme.
Kapittel 37 Hectors ønske om arbeid i Norge.
Johannes 21,11-19.
HVEM ER GUD, EGENTLIG? Salem
Jeg heter Yasmin Meralli Jeg er invitert hit på grunn av mine erfaringer som Konsernsjef for mangfold og likestilling i et av Canadas største finanskonsern,
Hverdagen for Ruth og Sissel.
Fra ord til liv April 2010.
Krasnogorodsk internatskole og barnehjem ligger i Pskov fylke i vest-Russland. Der bor 200 barn/unge i alderen 7-18 år. Alle barna har et handikap. De.
RUS OG UNGDOM Jobbet på av: Sarem,Sander,Joakim,Johannes,
morild.org en interaktiv nettjeneste i ti år Mer enn 1000 spørsmål
KBL-konferansen 7. mai 2014 Lars Aasen, Leieboerforeningen.
Bakgrunn Det er tredje gangen MMI har gjennomført undersøkelsen i Hamar kommune. Undersøkelsen er nå noe forkortet. I hovedsak lik tidligere års. MMI.
Undersøkelse om undervisningsmateriell for psykisk helse
Oslo kommune – Helse- og velferdsetatenprosjektnummer /2010 Brukerundersøkelse i hjemmetjenesten 2010 Grafikkrapport - praktisk bistand Leverandør.
Møte med veiledere og kontaktpersoner Informasjon om en ukes praksis på fjerde semester av Lektorprogrammet.
Over hav og fjell Avstand ingen hindring
Jesu Kristi Gud Ef 1,17 Jeg ber om at vår Herre Jesu Kristi Gud, herlighetens Far, må la dere få den Ånd som gir visdom og åpenbaring, så dere lærer Gud.
Telefonmanus når du ringer fra din egen liste nr 1
1.1 /// Klikk her for å høre Magnus 1.2 /// Klikk her for å høre Thea 1.2.
Samhandling Nyskaping Optimisme Raushet STYRINGSDOKUMENT FOR BARNEHAGEN ER: 1. BARNEHAGELOVEN 2. RAMMEPLAN 3. ENKELTE KOMMUNER HAR UTARBEIDET LOKALE STYRINGSDOKUMENT.
Hvilke familietilbud trenger de yngste
Behandlingstilbudet for mennesker med spiseforstyrrelser, IKS erfaringer Møte i NKNS Notater til innspill til diskusjon, basert på IKS erfaringer.
Og.
Kapittel 36 Reza forteller om sin arbeidserfaring.
Samarbeid mellom sykehus og kommune med fokus på brukeren Kurt Kleppe Josefsen Vestre Viken.
Bokollektivet Målgruppe:
Kapittel 2 oppgave c Preteritum eller perfektum?
SEVU-PPT Kirsten M. Bjerkan
De 222 mest brukte ordene i det norske språket..
Foreldre- undersøkelse 2011 BARNEHAGE. Det var 52% som svarte på undersøkelsen! Grafen under viser snittet på hvert spørsmål, i en skala fra 1-6 hvor:
DITT LIV Skru opp volumet og klikk for å komme i gang.
Kjærlighet – mellom søsken
“Disippel-høring”.
Evaluering av sesongen 2009/2010 Holeværingen langrenn For styret: Ida Rosenvinge, mai 2010.
Kapittel 2 oppgave i Kjenner disse personene ansvarsfølelse?
Samtale rundt bruken av MI til barn ved hjelp av noen kasus
Veiledningsprosjektet Anne Eilen Temte rådgiver Helse- og sosialavdelingen Fylkesmannen i Østfold.
Opplevingskort og utstyrssentral
Frivillige til de som er alvorlig syke og deres pårørende
Utskrift av presentasjonen:

EVALUERING AV OPPLEVELSESKORTET I KRISTIANSUND

Hva er Opplevelseskortet? Opplevelseskortet er et kort som skal gi barn i lavinntektsfamilier mulighet til å delta i aktiviteter sammen med andre barn i lokalsamfunnet. Kortet gir adgang til en rekke aktiviteter sammen med en venn, familiemedlem eller andre.

Bakgrunn Opplevelseskortet ble første gang tatt i bruk i Ålesund kommune våren 2009 etter et privat initiativ. Erfaringene fra Ålesund var gode, og med bakgrunn i dette tok privat initiativtaker Ann Kristin Bekkevoll kontakt med Kristiansund kommune v/ ordfører og rådmann ved årsskiftet 2009/2010. Kulturenheten og NAV v/ barnefattigdomsprosjektet fikk så i oppdrag å starte prosessen med å få opplevelseskortet som et tilbud i Kristiansund kommune. Den 11 mai 2010 vedtok formannskapet i Kristiansund kommune å iverksette opplevelseskortet for en prøveperiode på ett år (fra høst/vinter 2010 og ut året 2011). Rollefordelingen ble slik: Kulturenheten drifter kortet og har kontakt med brukerstedene og NAV formidler kortet til barn og familier som har behov for det.

Bakgrunn Det er inngått skriftlige avtaler med følgende brukersteder i prøveperioden: Kristiansund ballklubb, Kristiansund håndballklubb, Fun Park/Barnas Lekeland, Braatthallen, Operaen i Kristiansund, Kristiansund Kirke, Kunst Kulturfestival, Atlanterhavsbadet og Caroline kino. Med Opplevelseskortet følger det 5 klipp per brukersted, og kortet kan benyttes sammen med en ledsager som kan være søsken, foreldre, kamerat eller andre.

Hvem har fått Opplevelseskortet i Kristiansund? Barnefattigdomsprosjektet har i hovedsak oppfølging av barnefamilier som kun har full sosialhjelp som inntekt. Disse familiene har stort sett dårlig råd, og i tillegg opplever barna i disse familiene en uforutsigbar livssituasjon. Familiene vet aldri hvor mye inntekt man har fra måned til måned. NAV Kristiansund valgte å i all hovedsak å tilby Opplevelseskortet til familier som lever på full sosialhjelp i prøveperioden 2011 - 30 kort ble utdelt Barn Familie Helse (helsestasjon og barneverntjeneste) fikk tildelt 8 av opplevelseskortene.

Evalueringsskjema Evalueringsskjema inneholdt følgende spørsmål til brukerne av Opplevelseskortet: Hva har det betydd for deg å få Opplevelseskortet? Hva har dette betydd for din familie? Hvem har du benyttet opplevelseskortet sammen med? (venner? familie?) Hvilke aktiviteter / kulturtilbud har du brukt opplevelseskortet til? Kunne du tenke deg videre innvilgelse av Opplevelseskortet? Savner du noen opplevelser/aktiviteter på Opplevelseskortet, og i så fall hvilke? Annet?

Evaluering NAV v/ Barnefattigdomsprosjektet Evalueringsskjema ble gjennomgått sammen med familien, enten ved hjemmebesøk, i telefonsamtaler eller på kontoret. Vi forsøkte å snakke med barna selv der det lot seg gjøre. Til sammen har 20 familier fått tildelt opplevelseskortet. Av disse har 19 familier fylt ut evalueringsskjema.

Resultat 18 av 19 familier ønsker å få nytt tilbud om Opplevelseskortet. 15 av familiene sier at det har betydd mye for barna og familien å få kortet. 3 av familiene sier at de ikke har fått bruke kortet så mye som de hadde ønsket, men at de vil prøve å bruke det mer om de får en ny mulighet.

Resultat 1 av familiene sier at de ikke har brukt kortet. Alle familiene som bruker kortet sier at de stort sett har brukt aktivitetene kino, badeland og Fun Park/lekeland/bowling. De andre aktivitetene har blitt brukt i mindre grad. De fleste barna har hatt med seg venner og søsken på aktivitetene. De yngre barna har med seg en foreldre.

Hva har det betydd for barna å få Opplevelseskortet? ”Det er artig å komme seg ut av huset mer. Jeg er mye mer sammen med venner nå enn før. Kortet har betydd mye for meg”

”Kortet er svært viktig for barna vår på grunn av dårlig bomiljø ”Kortet er svært viktig for barna vår på grunn av dårlig bomiljø. Barna kan ikke oppholde seg ute der hvor vi bor….”

”Kortet betyr utrolig mye, helt topp!”

”Barna blir gladere, og de har fått seg nye venner etter at de fikk Opplevelseskortet”

”Dattera mi på snart 8 år er veldig fornøyd ”Dattera mi på snart 8 år er veldig fornøyd. Hun får være med på det samme som andre barn.”

”Det har betydd veldig mye for jentungen min ”Det har betydd veldig mye for jentungen min. Hun elsker badeland og endelig har jeg mulighet til å ta henne dit.”

”Veldig bra! Barna liker å være sammen med andre barn og venner fra skolen.”

”Barna er blitt bedre i å snakke norsk ”Barna er blitt bedre i å snakke norsk. Kortet er viktig med hensyn til integrering, barna lærer hverandre å kjenne”

”Jeg får kvalitetstid sammen med sønnen min ”Jeg får kvalitetstid sammen med sønnen min. Vi får være sammen og gjøre varierte og artige ting. Vi har noe å se fram til og som vi kan planlegge sammen.”

”Jeg kan prioritere annerledes økonomisk, og vi har fått oppleve ting vi ikke har opplevd før. Vi har fått utvidet horisonten, og det betyr mye”

”Det har åpnet seg en ny verden for oss, og det har vært en velsignelse å få kortet”

”Det har betydd kjempemye for meg å få Opplevelseskortet ”Det har betydd kjempemye for meg å få Opplevelseskortet! Det er flott at JEG kan invitere noen på aktiviteter, da føler jeg meg populær”

”Jeg og familien min kan gjøre ting sammen uten å bekymre oss for penger.”

”Hele familien har vært sammen på bowling”

”Det gjør at vi får lyst til å dra oftere i badeland… ”Det gjør at vi får lyst til å dra oftere i badeland…. vi får ”smaken” på å dra på aktiviteter på fritiden.”

”Tidligere hadde vi ikke råd til å dra på kino og i badeland, så det har betydd mye for oss barna å få Opplevelseskortet”

Evaluering ved Kultur- og næringsenheten Evaluering i september/oktober 2011 med brukersteder Det ble invitert til et dialogmøte i oktober der agendaen var evaluering og fremdrift videre. Et evalueringsskjema ble utsendt i forkant av møtet, slik at alle brukerstedene fikk komme med tilbakemeldinger

Evalueringsskjema Registreringsskjema for antall besøk er utlevert til hvert brukersted. Hvor mange besøk har dere hatt i prøveperioden? Har dere hatt utfordringer i bruken av Opplevelseskortet? I såfall hvilke? - tilstrekkelig informasjon til brukerne Hvordan opplever ansatte ordningen med Opplevelseskortet? - er alle ansatte informert om bruken av Opplevelseskortet - blir mislighold/ureglementert bruk av kortet meldt til Kulturenheten Hvordan ser dere på en videreføring av samarbeidskontrakten ut 2012? Er det behov for ytterligere tilrettelegging og informasjon til brukersteder fra Kristiansund kommune? Andre kommentarer:

Evaluering Basert på muntlige tilbakemeldinger på dialogmøte, samt skriftlige evalueringsskjema Registreringsskjema utleveres til brukersteder, store forskjeller på antall besøk De fleste melder det er lite utfordringer med ordningen. Det som meldes fra to brukersteder er ureglementert bruk av kortet. Brukersteder med få eller ingen besøk ønsker økt informasjon til brukere om hva som tilbys. Alle brukerstedene viderefører samarbeidskontrakten ut 2012. De er positive og interesserte i å bidra! Atlanten Kunstis AS og Sundbåten er med fra 2012

Konklusjon Opplevelseskortet videreføres i Kristiansund kommune på bakgrunn av evalueringen Dette er godt tilbud for barn, unge og deres familier som lever i en utsatt og uforutsigbar økonomisk situasjon.

Veien videre Kultur- og næringsenheten, NAV Kristiansund, samt brukerstedene vil fortsette samarbeidet rundt Opplevelseskortet. Jevnlige møtepunkt er helt nødvendig for å opprettholde et godt samarbeid Det vil fortsatt settes av personalressurser som har et ansvar for å administrere ordningen For 2012 vil Opplevelseskortet videreføres på samme måte som i dag med 30 kort

Veien videre Lokal tilhørighet er viktig – ”æres den som æres bør” Brukerstedene er bærebjelken i ordningen og må involveres i stor grad Brukerstedene er Opplevelseskortet – uten dem ingen ordning!

Takk til brukerstedene i Kristiansund!